Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gode råd til totalkøb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DennisJB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Jeg håber at få lidt gode råd i forhold til købet af mit drømmeanlæg.

Jeg var i Hifiklubben, hvor en utrolig dygtig og forstående ekspedient brugte omkring halvanden time på at lytte til mine behov, finde det optimale i forhold til mit budget og lade mig prøve en helt masse af. Resultatet blev fantastisk!

Jeg lytter meget til elektronisk musik og det var det, der var udgangspunktet for vores søgen. Resultatet blev følgende:

2 stk. Dali Lektor 6 WA a 3000 kr = 6.000 kr.

1 stk Cambridge 740 A forstærker a 5000 kr.

1 stk. Cambridge 740 C CD-afspiller a 5000 kr.

VDM COMBINATION signalkabel a 800 kr.

VDM D352 højtalerkabel a 200 kr. per meter = 800 kr.

NAD PP3 RIAA med USB a 1000 kr.

Dertil en pladespiller (evt. brugt REGA P3 med ny ELYS2 pick-up) + signalkabel

Uden pladespiller, RIAA og signalkabel beløber det sig altså til 17.600 kr.

Alt inklusiv bliver i omegnen af 23.000 kr.

Jeg er meget imponeret over anlægget og har en rigtig god fornemmelse for det. Men da jeg indenfor det næste år også skal købe nyt tv og dvd-afspiller er jeg ved at overskride mit budget ret kraftigt. Jeg ved det ikke er mange penge for den slags kvalitet, men jeg har allerede presset mit SU-budget til det yderste, så der er ikke mere at give af.

Er der nogen, der kan give mig et råd til at spare penge? Kan jeg købe en dvd-afspiller istedet for cd-afspilleren og på den måde spare en enhed? Er der nogle af delene, jeg kan købe brugt? Kan man købe noget tilsvarende billigere eller brugt?

Alle kommentarer, råd eller synspunkter er velkomne.

På forhånd tak!

Til top Vis DennisJB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisJB

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at det er noget ganske fint udstyr.

Jeg kender ikke de specifikke produkter - jeg kender dog udmærket mærkerne. Så generelt vil jeg sige, at selv om mærkerne giver rimelig god valuta for pengene, så kan du finde andre mærker, der giver bedre lyd for pengene.

Det element, der har suverænt mest indflydelse på lydkvaliteten, er højtalerne. Derfor vil du samlet opnå et bedre resultat, hvis du bruger en større procentdel af budgettet på dem.

Man kan ikke lave endegyldige regler for, hvad der er mest optimalt, men med et samlet budget på 17.600 så vil jeg mene, at der er brugt alt alt for mange penge på CD-afspilleren og diverse kabler og alt for lidt penge på højtalerene.

Du kan få vanvittig meget vellyd for små 20.000 kr, når du prioriterer lydkvaliteten.
Jeg er selv surroundfanatiker, men for 20.000 kr mener jeg stadigt, at de største oplevelse høstes med stereo. Yderligere vil jeg fraråde både at købe CD og DVD/BD afspiller, du skal op i meget dyrere anlæg før du bør overveje at splitte op i mine øjne.

Jeg ville vælge dette sæt fra XTZ til 14.600.- inkl fragt og fuld returret.
99.26 højtaler bliver sammenlignet med B&W 805 (læs anmeldelsen i linket).
Forstærkeren får udelukkende meget ros de steder man læser om den. Den har indbygget RIAA forstærker, så du spare 1.000 kr, hvis du er fast besluttet på en pladespiller. Yderligere har den både almindelige digitale og optisk digital indgange.

Hvis lydkvaliteten er væsentlig højere pririteret end film, så ville jeg vælge en brugt high-end DVD afspiller a la denne DENON (fås også i sølv) . Jeg havde selv modellen ældre og den var også en rigtig god CD-afspiller.

Hvis du er computernørd, bør du absolut overveje denne som signalkilde med digital tilslutning til anlægget. Copenhagen records er f.eks. begyndt at udgive deres musik i 24bit 96kHz til download, hvor almindelig CD til sammenligning er 16bit 44,1kHz. Men selv ved de potentialer CD'er tilbyder er selve optagelseskvaliteten væsentligt for det endelige resultat. Der er faktisk rigtigt stort potentiale i dette relativt gamle format.

Jeg er iøvrigt af den klare opfattelse, at CD har større lydpotentiale en LP'ere. Men det er der meget delte meninger om. Hvis du allerede har en stor pladesamling med musik, du lytter meget til, så ville jeg overvejer at købe en billig pladespiller, ellers ville jeg undvære og i stedet bruge pengene på dine senere investeringer.

Jeg ville undgå analoge signalkabler mellem CD/DVD/BD og forstærker. Der er store diskussioner på bl.a. dette forum, om der er forskel på billige og dyre signalkabler. Min anbefaling er helt klart at købe billige (max 150.-) digital kabler, men dog digitalkabler - ikke analoge, der benyttes digitalt.

Jeg ville også købe nogle væsentligt billigere højtaler kabler f.eks. hos "www.fyndborsen.se".
I et 20.000 kr. budget ville jeg bruge 20-80 kr. pr. meter. Jeg ville vælge 1,5 kvadrat til højtalere og 2,5-4,0 kvadrat til subwoofer. Fyndborsen sælger i øvrigt også en XTZ cd-afspiller, som helt sikkert er rigtig god, men jeg ville som sagt nøjes med en maskine og derfor dvd eller bd.
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er netop ved at lede efter nye højtalere, da mine gl. som lød godt på den transistor forstærker de var købt sammen med, nu lyder skidt på min rørforstærker. Så hvis du har fundet et komplet anlæg som bare lyder godt sammen, så køb det. Det er et puslespil at matche hi-fi apperarter, skifter man en ting ud, så er der pludselig noget andet som ikke lyder helt godt osv. Det er et godt allround anlæg du får dig der også til andet end elektronisk musik, man skifter el. udvider jo sin musik smag gennem livet, så er det godt  at have et anlæg som kan afspille det meste med en god lyd. Køb måske et brugt TV i stedet. TV formatet ændrer sig hele tiden, Hi-Fi gør ikke og et godt anlæg holder i mange år, plus at god lyd bliver ikke forældet. Men køb klart en brugt pladespiller og en ny pick up. Der er mange i dba og det er jo nemt at tjekke om den virker og om drivremmen er ok.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej DennisJB

Følger du stadigt med på den tråd, du har startet?

DennisJB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej Niels og Svend

Tak for jeres svar. Og ja jeg følger bestemt stadig med. Jeg har kigget på de links du har sendt, Niels, men det er meget svært at danne sig et indtryk af produkterne over en hjemmeside. Det lyder som et rigtigt godt råd at købe en high-end dvd-afspiller istedet for en cd-afspiller. Du har ret i, at den ikke er helt så vigtig så vil jeg hellere spare pengene der. Jeg er ikke en computernørd. Den musik jeg har digitalt bliver hørt på ipoden i løb eller på cykel og der forventer jeg ikke meget af lyden. Alt andet musik er på cd eller lp.

Jeg tror det næste træk for mig bliver at finde en dvd-erstatning for cd-afspilleren. Som Svend skriver så er det at matche hifi et puslespil, i hvert fald for en på mit niveau, så jeg vil glæde mig over, at jeg har fundet det gyldne match i forstærker og højtaler og så fokusere på at få en dvd-afspiller som dels spiller godt musik og kan afspille flotte billeder, men som også passer nogenlunde i design med det andet. Er der nogen, der har nogle forslag i den retning? Laver Cambridge en gode dvd-afspillere i samme design?

Jeg rejser meget og kan derfor ikke følge med på et dagsbasis. Det må I ikke lade jer slå ud af, jeg sætter meget pris på jeres råd.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen Dennis. Undskyld beskyldningen, men man har før oplevet, at folk starter en tråd og forumet brugere spilder en masse tid på at hjælpe.

Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer. Lyd kan ikke læses...

Fyndborsen har et buy and try system, hvor du kan returnere højtalerne, hvis ikke du er 100% tilfreds. Dem her fra forummet, der har prøvet dette tilbud, fik ikke behov for at sende højtalerne retur. De ligger ikke så langt fra Helsingborg.

DennisJB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det er lidt af en service må man sige! Jeg går ud fra man betaler forsendelsesomkostningerne, men alligevel. Jeg er ikke nået videre med at finde en dvd-erstatning for cd-afspilleren, men jeg er ret sikker på, det bliver det, jeg gør. Højtalerne og forstærkeren og den måde det virker sammen på synes jeg er helt fantastisk og så er der vel egentligt ikke så meget at ændre. Tråden var egentligt ligeså meget for at høre om nogen havde tips i forhold til den opsætning. Tak for jeres svar!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prioritere højttalerne langt højere, da det er dem, der sætter det største præg på lyden. Hvis jeg kunne, ville jeg gå op i en Dali Mentor 5 eller 6, og så bruge mindre på resten. Jeg ville i hvert fald helt sikkert hoppe på Ikon 6 i stedet for Lektor 6.

Og så ville jeg købe de billigste kabler de havde. Der er kæmpe fortjeneste på kabler, så derfor vil de gerne havde dig til at tro at det gør en forskel. Det er altså mest bare kobber!

Dit valg af signalkilder undrer mig også. Hvorfor ikke kører det hele fra computeren, og så evt. investere i en D/A konverter, hvis lyden skal have et løft? Og kan du ikke undvære pladespilleren? Det er altså mange penge at smide på et udgået format. Du kunne jo også købe en blu-ray afspiller til det hele. Eller en PS3. Den er ret smart som mediecenter.

Jeg kan fornemme, at du egentlig helst ville bekræftes i dit valg, så på den måde har jeg måske ikke været til så meget hjælp. Men måske har du fået lidt at tænke over alligevel...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Og hvis jeg skulle følge op med forslag til brugte ting, så vil det jo være oplagt med et sæt Dali Mentor 6 til 13.000 kr brugt:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=135857

De andre fås jo også brugte af og til. Hvis bare de lyder fint når du køber dem, er der ikke noget at være nervøs for der.

Måske en NAD 355 integreret forstærker til 3200 kr

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=134198

Alternativt en ren effektforstærker NAD 218 til 3800 kr

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=133547

Hvis du kan finde en NAD S200 til et par tusinde mere, så synes jeg personligt den er mere behagelig i klangen.

Så mangler du bare en forforstærker. Men det kommer an på, hvad du har af krav til den, så det kan vi evt. vende tilbage til.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 November 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Undskyld, jeg har ikke læst alle indlæggene.

Men hvorfor en pladespiller?

Har du en plade samling, eller er du blevet lidt HIFI fornem på den. Hvilket jo indebære en pladespiller.

Har du ikke en vinyl samling, så drop plade spilleren og brug de penge på de andre led i anlægget. Det gør det samlede resultat bedre.

Penge er altid en begrænsning. Med mindre du lige har haft 7 rigtige, eller arvet en formue. Så jo flere produkter du spreder din opsparing på. Jo mere "ordinær" bliver de. Forstil dig f.eks stereo kontra suround. Man har x antal tusind til høttalere. 2 eller 6 for de samme penge. Hvilken løsning vil spille bedst. Med mindre man er film fan selvfølgelig.

Den samme tilgang skal du have til køb af anlæg. Hvor vigtigt er den vinyl for dig? Vil du stritte med lillefingeren og sige "jeg har skam vinyl" eller vil du have den bedste lyd til dit budget.

Ok, alternativt kan du jo også gå efter pladespiller og droppe cd afspilleren. Meeeeeen....

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2009 kl. 04:11 | IP-adresse registreret  

Der står så meget at jeg ikke lige har overskud til at læse det hele. Niels arl anbefaler XTZ og jeg kan se at du bor i kbh.
Ligeledes kan jeg også kun anbefale dette mærke, og i og med at du bor i kbh, synes jeg helt bestemt at du skulle drøne forbi
dans hifi og tv center og høre mærket, da man i min bog får meget mere for pengene end fx Dali.

God jagt..
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes