Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Direkte strøm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Svend P: Hvad skulle fordelen være med en f.eks. 20 Amp sikring?

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Det er efterhånden farligt at give sin mening til kende når det handler om strømforhold....

Men jeg har gjort det med en seperat gruppe + jording, og jeg bilder mig ind at der er sket en forbedring af lyden. Jeg synes især der er kommet mere klarhed og ro i lydbilledet.

Men det er som sagt kun noget som jeg tror jeg kan høre - vi kan ikke være sikre, da det ikke er påvist ved hjælp af blintest, eller andre videnskabelige metoder.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Altså, nu står det hele jo i den tråd som Mørch linkede til, men jeg gentager gerne her:

Det man ideelt set bør gøre er at få lavet en seperat gruppe i tavlen til stereoen. Det er ligegyldigt hvilken fase man vælger, men for at undgå støj, kan man jo tage en af dem som eks. køleskabet ikke er på. Træk så et 5x2.5 mm2 PVIKJ kabel, og læg lederne dobbelt. 2.5 mm2 er det største kvadrat der kan presses ned i hver af klemmerne i en Fuga stikkontakt, og svarer reelt til 2x5mm2. Sørg for at købe de Fuga stikkontakter der er uden afbrydere. Man må så have en sikring helt op til 20 A, men det anbefales af sikkerhedsmæssige årsager ikke at gå over 16 A. Jo større sikring, jo mindre modstand har den, men samtidig bliver der også frigivet langt mere energi i tilfælde af fejl. Og stikkontakten må kun lede 13 A (men godt sikres med 20 A!).

Teorien bag (som især Ghammel&Suhr er fortaler for) er, at man skal kigge på strøm som en bølge, og hver gang der er en samling, kommer der reflektioner (og naturligvis overgangsmodstande). Så det bedste er et ubrudt kabel fra tavle til stikkontakt, i stort kvadrat og med en rimelig stor sikring foran. Så skulle der være hul nok igennem til de fleste.  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Teorien bag (som især Ghammel&Suhr er fortaler for) er, at man skal kigge på strøm som en bølge, og hver gang der er en samling, kommer der reflektioner (og naturligvis overgangsmodstande). Så det bedste er et ubrudt kabel fra tavle til stikkontakt, i stort kvadrat og med en rimelig stor sikring foran. Så skulle der være hul nok igennem til de fleste.  

Ved 50Hz skal der nogle MEGET lange kabeltræk til inden refleksioner (og stående bølger) bliver et problem. Det vil kræve et træk på flere kilometer. Det er dog noget elværkerne beregner seriøst på når der trækkes elledninger, da stående bølger betyder større effektafsætning på dele af kablet.

Jeg tror nærmere det drejer sig om at de store "strømforurenere" (som hårde hvidevarer) afkobles så tæt på strømkilden som muligt, ved at lave en seperat gruppe. Dette medfører at mindre støj når anlæget.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle bidrag. Jeg tror sgu jeg skal have sat en fagmand på sagen

Jumper68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Ved godt at emnet er gammelt, men......

Som elektrikker på jeg sige følgende.

Jo det kan hjælpe med en ekstre gruppe til HIFI, og det kræver følgende

En sikring (EVT en combi relæ, så hvis der sker fejl har man stadig lys i huset)

Den skal være 13 A, kabler skal være 1,5 kvadret, du kan bruge 2,5 kvardet men det er ikke anbefales da du kan have problemer med dine el komponenter, da de er bygget til at tage 1,5 kvdaret. Desuden kan du ikke trække mere end 13A i kablet alligevel......

Du kan med fordel lave et jordspyd hvis du ikke har jord i forvejen, men det skal være lavet af en elektrikker. Jord til radiator og andre former for hjemmelavet jord (og 2 jorderinger) dur ikke og er ulovlig!!! og dirkete farlig.

Sikring og Jord er til for sikkerhed, og en sikring vil ikke foringe kvaliteten af strømmen men mængden. Vi du ikke har nok strøm (f.eks bruger en vaskemaskine måske 10 a) kan man få 2 grupper sat op.

Til top Vis Jumper68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jumper68

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes