| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Efter råd i anden tråd tror jeg at jeg vil igang med et DIY sofwaoof 2 alla Nirk herinde.
Jeg har kigget på denne enhed, er det noget der vil gå godt sammen med en 300W klasse D amp? Jeg regner med at lave elektronisk deling på computeren i FFDSHOW, så skal sådan set bare bygge en kasse til den.
Nogen der kender enheden, og tror den vil egne sig til brug under en sofa? Det skal ikke forståes som en butkicker, men et supplement til to små højttalere. Subben skal primært bruges til fest musik, og til lidt TV-kiggeri, har et stereo setup til HIFI Men er eneheden overkill til dette formål? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må vi høre hvilken enhed det er?
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to af dens lillebrødre på 8" siddende i hver sit 30L trykkammer. De gør et super job og har endda kun 28 PowerWatt i ryggen.
Vil din ikke kræve et halvstort kabinet for at fungere optimalt?
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg faktisk ikke, Torben fra freq, har anbefaldet en kasse på 45x45x45 med en godstykkelse på 18mm.
Hvis jeg har plads nok til enhenden under sofaen, så er der plads nok til et stort aflang kabinet, men er 28" bedre end en 12", eller skal jeg nøjes med en 8"?
Jeg er lidt i tvivl her, så er meget åben, over for forskellige konfigurationer. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enheden kan kun sidde i et lukket kabinet, men vil give respektabel performance i 100 liter. Mindre går ikke, og 150l er bedst.
Så er den 6dB nede ved 32 Hz, og der er masser af forstærkning pga. placeringen.
Men det kan man da fint under en sofa: 20 x 170 x 40 cm f.eks.
Prøv her
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja størrelsen er ikke de store problem, kun højden på enheden.
Torben fra frequnce foreslår som sagt 45x45x45 som reflex kabinet?? Hvordan er den løsning i forhold til f.eks. 150L lukket? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
|
....end en 12", eller skal jeg nøjes med en 8"?
|
|
|
Jeg ville helt klart smide den i et trykkammer. Jeg kiggede mest på 10" og 8" og kom frem til at eneste forskel på de to er at 8"eren er mindre følsom og kan sidde i en mindre kasse end 10"eren. 12'eren kræver formegentlig en endnu større kasse, men flytter jo også mere luft.
Hvis du har forstærker power nok, så kunne en løsning jo være to stk. 10" i 100 L trykkammer. 
Om det hele kan være under sofaen er jo også vigtigt, så frem med målebåndet og mål. Hvor meget plads har du derunder? Husk masser af afstivninger jo fladere kassen bliver. Så er der jo endnu større areal, som kan vibrere.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 16cm at gøre med. Så måske 12" er for stor.
Jeg har i 4ohm 300W. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Ja størrelsen er ikke de store problem, kun højden på enheden.
Torben fra frequnce foreslår som sagt 45x45x45 som reflex kabinet?? Hvordan er den løsning i forhold til f.eks. 150L lukket? |
|
|
Helt ude i hampen, Qt er alt, alt for højt til refleks. Det bliver en buldrende svuppert. Den SKAL sidde i lukket kabinet.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Jeg har 16cm at gøre med. Så måske 12" er for stor. Jeg har i 4ohm 300W. |
|
|
Ja, der er et problem, når enhedens højde er 16,2 cm
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 April 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef´s løsning med 2 x 10" er nok vejen at gå. Enhederne kan være der - og her har man muligheden for
at bruge 2 x 10" i et 150l lukket (-6dB 36Hz) eller 1 x 10" i et 150l refleks (-6dB 23Hz) - begge dele OK med hver
sine fordele. De skal parallelforbindes.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok super, så er 12" udelukket, tror jeg vil gå efter 10" løsningen. Hvor høj er enheden egentlig?
Kan i fortælle lidt om forskellen mellem 150L reflex og 100L trykkammer er? Som sagt skal subben primært bruges til musik ved festlige lejligheder. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
|
Ok super, så er 12" udelukket, tror jeg vil gå efter 10" løsningen. Hvor høj er enheden egentlig?
Kan i fortælle lidt om forskellen mellem 150L reflex og 100L trykkammer er? Som sagt skal subben primært bruges til musik ved festlige lejligheder.
|
|
|
Som i alt andet, så er det smag og behag. Min mening er at basreflex let kan blive buller, da man udnytter membranens bagsidde udstråling til at gi' dybere bas, sker det med forsinkelse. SLS enhederne virker som om de ikke er lavet til basrefleks, som det hvis også blev nævnt tidligere og det er kun med til at gøre det værre. I trykkammer yder enheden kun med forsiden, så derfor mindre bas (min jeg har altså 40Hz på mine 8") Når jeg skriver mindre er det nu heller ikke helt rigtigt. Princippet i trykkammer går at bassen falder langsom af, så jeg har hørbart output ned til ca. 25 Hz på mine. Ved basrefleks er der output til portens resonansfrekvens, men under er der typisk ikke noget. Derfor ville mine 8" ikke give lyd under 35Hz i en sådan kasse. Basrefleks siges også at være sværre at beregne og trimme, men har aldrig prøvet.
Som sagt er det smag og behag. Jeg har dels bas lydryk nok, meget impulskorrekt bas, ingen mudderbas og output godt langt ned.
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er kun til lukket kabinet - ingen tvivl. Har dens fætter (15" 822009) siddende i et kubisk 42 cm lukket. 3 dB ved 15 Hz (med room gain), men så skal du selvfølgelig lave Linkwitz tricks og bruge masser af effekt.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Kan i fortælle lidt om forskellen mellem 150L reflex og 100L trykkammer er? Som sagt skal subben primært
bruges til musik ved festlige lejligheder. |
|
|
Højden kan ses på databladets side 2
Forskellen kan ses hvis du taster enhedens data ind i det link jeg postede 9/4 kl 21.39  - der er meget mere
dybbas i reflekskabinettet - men den ene enhed "ser" også et dobbelt så stort kabinet.
Jeg er helt uenig med den meget vidende bdef: et velafstemt reflekskabinet buldrer bestemt ikke. Jeg levede med
sådan to i mange år, kørte lukket i et par år og er igen på refleks. De tre ht spiller forskelligt, men ikke på den måde
at det lukkede skiller sig specielt ud. Men 12" enheden kan IKKE køre refleks, som jeg skrev.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| [QUOTE=AkilleuZ]Jeg er helt uenig med den meget vidende bdef: et velafstemt reflekskabinet buldrer bestemt ikke. Jeg levede med sådan to i mange år, kørte lukket i et par år og er igen på refleks. |
|
|
Jeg vil skynde mig at sige at jeg hvis også fik brugt ord som smag og behag og vigtigst så skrev jeg også "Basrefleks siges også at være sværre at beregne og trimme..."
Som jeg har forstået det, så er man nogenlunde sikker på hvad man får ved trykkammer (Impulskorrekt og mangel af den dybe bas) hvis kabinettet har den nogenlunde korrekte størrelse, mens man skal eksperimentere mere med et basrefleks. Risikoen er at man kommer til at få bulder bas. Jeg har selv haft et basrefleks inden jeg byggede de røde, og trods at de var uden bulder, så stoppede jeg alligevel en (nyvasket) sok i hullet.
Alt i alt, så er det (som altid) smag og behag.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bdef er inde på noget af det rigtige. Byg kassen så stor som der er plads til, med to 8 el. 10" enheder. Lav refleksporte som kan spærres i tilfælde af for meget buldren. Da konstruktionen primært er til film- og festbrug, er basgengivelsen mindre kritisk m.h.t. impulsgengivelsen.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, super fedt med så megen input, jeg tror jeg ved hvad jeg skal gå efter nu. 2x8" eller 10" alt efter hvad jeg har plads til under sofaen i et SORT reflex kabinet. Hvor porten bliver en af de variable, og med plads til en stor skisok
Er der strænge krav til hvor stor "frihøjde" enheden skal have? Det kan jo have indflydelse på om jeg skal have en 8" eller 10". __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er det lige at jeg ikke kan finde et datablad hvor højden er angivet Synes eller normalt google er min ven.
EDIT: LINK  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |