Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit bioloftprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

Predator skrev:
Du er sq' en heldig kartoffel! 

Hvad måtte du smide for VSX'en?
Har selv kig på den, og DENON AVR3805. Men syns 3805 virker til at være den overlegen, og så til en lavere pris. Så kunne da være meget spændende at høre hvad den kan købes til, på den anden side af grænsen.

Jeg overvejede også en 3805 idet jeg havde læst lidt kritik om pioneeren, men ved selvlyt syntes jeg nu pioneeren lød ret godt, og jeg har i forvejen en pioneer 868 dvd afspiller. Jeg betalte Kr 7550,- total incl. alt. COD.

Nu har jeg desværre ikke selv haft muligheden for at lægge øre til VSX'en endnu, men hvordan er den lydmæssige forskel på de to, bedømt ud fra dine ører?
Til top Vis Nygaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nygaard

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hehe meget vildt, alt i alt. Men jeg bliver altså nødt til at spørge: Hvordan dælen får du råd til alt det? Min far har sku ikke råd til bare receiveren, hvis han skulle smide pengene på disken bare lige sådan "spontant" (eller er han bare meget nærig ).

Men det ville jo være rart at vide, siden jeg kan se du har en fed bil, swimmingpool, dyrt hus (Ja det ved jeg jo ikke, men dømt ud fra den fantastiske udsigt og det at der er en 1. sal, trækker da en del op i prisen), kæmpe tv, og det at du har 800 kr. til en kranfører til at få dit enorme tv op, osv.. Hvordan har du råd?? (vil jo godt vide det, så når jeg bliver ældre kan jeg gentage din økonomiske succes ).

MVH Christian

Jeg har en bod ude ved vejen hvor jeg sælger småkager og saftevand

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Predator skrev:

Nu har jeg desværre ikke selv haft muligheden for at lægge øre til VSX'en endnu, men hvordan er den lydmæssige forskel på de to, bedømt ud fra dine ører?

det vil jeg gerne vente med at kommentere endtil jeg har akustiken på plads med mine "janfon" plader.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Så kan jeg jo kun sige at den er perfekt den bio.

Dief

Perfekt er der vel intet der bliver, men jeg glæder mig til vinter med ild i ovnen, hunden på tæppet, konen på besøg hos veninderne, og mig på sofaen med dire straits, dylan, den bærbare, og andre gode kunstnere.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
[Perfekt er der vel intet der bliver, men jeg glæder mig til vinter med ild i ovnen, hunden på tæppet, konen på besøg hos veninderne, og mig på sofaen med dire straits, dylan, den bærbare, og andre gode kunstnere.

Mmm det lyder som et godt setup

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Mit rum er ganske enkelt for smalt i forhold til længden 5,2x12.2.  Jeg har ellers fået rimeligt styr på akustiken med diverse rockwoolplader pakket ind i cliffon stof og stammet op ad væggen med forskallingsbrædder. Pænt er det ikke, men det virker.

Da jeg ikke kan lave rummet bredere, reducere jeg længden til 5,2x7,1m istedet. Jeg har som skrevet tidligere tegnet nogle absorberingsplader. 2 modeller. 1 med alu-ramme samt 1 med mahogni-ramme. 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
-jan- skrev:

Giv endelig lyd fra dig hvis du finder et godt alternativ.

Æggebakkeskum! Jeg var inde forbi Jysk Skum i Jægergårdsgade i dag for at få en pris. Det koster 198 kr for en plade på 120 x 200 cm. Det er 82 kr/m2, hvilket næppe fås billigere.

Men jeg har nu ikke helt opgivet Ecophon løsningen. Æggebakkeskummet er ikke så pænt at se på, og man skal helst lave en træramme til det for at man  kan være bekendt at have det hængende fremme.

jeg skal lige gøre opmærksom på at det ikke er æggebakkeskum, men Cinematic dæmpeplader, der pt desværre ikke forhandles i DK.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

Jeg har efterhånden fået et godt indblik i akustikens forunderlige verden. Jeg har talt med konsulenter fra rockfon, samt ecofon. Efter at have forklaret problemstillingen havde begge firmaer stort set det samme at sige vedr. placering samt areal der skal dækkes.  fortæl

Men... det er sq ikke gratis de plader, så jeg ringede videre til andre udenforstående firmaer og bad om 5 min. samtale med en "akustik".Undskyld mig,Jan, -  men efter "5 min". snak med en "akustikfætter", har du tilegnet dig al den viden, som der skal til, for at konstruerer nogle plader, som er "bedre og mere effektive" end de firmaer, som lever af at konstruerer og sælge dem !!!!! ??        ( ikke for at kritiserer eller være overskeptisk,men det lyder sgu´lidt for simpelt/nemt!!  ....... ellers burde de firmaer, da ikke have overlevet ret længe, med de priser på deres produkter Nu er jeg så blevet klar over; (teoretisk) hvis jeg hænger nogle 50mm hårdtpressede rockwoolplader på vægene, med 3-5mm luft ind til væggen vil det være mere effektivt end både rockfon samt ecofon´s plader.  ?? groft set er ihvertfald Eccphon´s plader på 25mm og 50mm i tykkelsen, jo netop hårdpressede rockwoolplader med en ekstra holdbar/hårdfør filt overflade med tusindvis af huller i, der er "specielmalet" ( så hullerne ikke bliver "lukket" af malingen og pladen mister sin funktion) og så presset og konstrueret til specifikke  akustiske formål !!!!!!-  så hvordan/hvorfor skulle "alm."  50mm hårdtpressede rockwool plader være MERE effektive??? ( og hvordan ved man, hvad grad af tryk/konstruktion skal der til, for at absobere/reflektere specifikke frekvenser mest effektivt i sit rum - udover  bare at prøve sig frem (som da er fint nok, men også temmelig tidskrævende).

Sandsynligvis vil "div. plader" virke ens, hvis konsistensen, presningen, opbygningen, fibrene osv. var/er ens - MEN de forskellige plader fra Ecophon har, så vidt jeg ved, ikke samme virkemåde/konstruktion og virker ikke ved samme frekvenser og samme grad/måde )  - men vi er da helt enige om, at "hjemmelavede" ville være markant billigere ( men mere tidskrævene, typisk ikke så pæne ( afhængig af "konstruktørens evner")  og "lette at gå til" )

Så pt. er jeg ved at tegne nogle DIY "janfon" plader til formålet.

Så er det forøvrigt tid til at sende min gamle sony på pension, jeg har været på det tyske marked og købt denne istedet. Jeg bestilte den i onsdags, og modtog den i dag fredag. De er næsten hurtigere end mit lokale pizzaria. Tillykke med den "lille" ny

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

DJ: grunden til at det vil være bedre, er pga. af tykkelsen på pladerne. 50mm istedet for 18mm. 50mm er jo nogen ret heftige plader at sætte op på væggen med et flot resultat i en alm. stue.

Ham fra rockfon fortalte i øvrigt at det ikke er mineralulden der koster, men rammerne og selve finnishen af pladerne. Jeg kan jo kun lytte til hvad folk fortæller, og derefter prøve mig frem. Jeg er i hvert fald ikke interesseret i at skulle betale over 10K for de plader hvis jeg kan lave nogle der er lige så effektive selv til langt under det halve. Ved at lave dem selv kan jeg også få de str. jeg ønsker.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=-jan-]

DJ: grunden til at det vil være bedre, er pga. af tykkelsen på pladerne ( jeg troede, at vi snakkede om ens tykkelser!!? ). 50mm istedet for 18mm. 50mm er jo nogen ret heftige plader at sætte op på væggen med et flot resultat i en alm. stue.  Men om du køber nogen der er 50mm eller selv laver nogen på samme tykkelse  ( jeg har feks. nogen på 25mm og nogle andre på 50mm i mit rum) så vil de jo fylde det samme og effektiviteten være nogenlunde ens!?! og så vil det jo være finishen og kreativiteten ( din måde at placerer dem på ) der afgør, hvor pænt integreret,  de vil være i din stue. 

Feks. kunne man placerer  50mm tykke 120x60 hvide plader på selve vægggen ,der hvor man gerne vil ha´ billeder hængende og så placerer et mindre billede inde på selve pladen ( selvfølgelig vil pladen "stikke" lidt ud, men det vil fremhæve billedet, specielt med spot på, fremfor selve pladen og samtidig vil pladen stadig havde det meste af sin virkning ). 

Du kunne også sætte plader op på begge sider, op til kip, fra oppe over bjælkerne ( pladerne kan fås i hvide, så man ville ha´svært ved at bemærke de var der i det hele taget ). Væggen bagved / langs siderne ved dine fronter og sub ser også ganske rene,enkle og hvide ud - der kunne man igen sætte plader på ( igen hvide , hvis de skulle være anonyme eller en anden farve, hvis du ønsker at lave lidt spil/kontrast med farvene, som igen kan fremhæve eller dæmpe   fremtoningen af din sub /HTér ( en mørkere farve ville jo feks. få din sub og fronter til at "forsvinde" mere og få billedet på din skærm til at træde bedre og tyderlige frem.

Ham fra rockfon fortalte i øvrigt at det ikke er mineralulden der koster, men rammerne og selve finnishen af pladerne. Jeg kan jo kun lytte til hvad folk fortæller, og derefter prøve mig frem( enig og det er da også en fin måde ). Jeg er i hvert fald ikke interesseret i at skulle betale over 10K for de plader hvis jeg kan lave nogle der er lige så effektive selv til langt under det halve( det er her min film knækker også med en pænere finish?!). Ved at lave dem selv kan jeg også få de str. jeg ønsker. ( der findes et væld af størrelser og du kan også selv tilpasse dem)

Ingen er interesseret i at betale mere end nødvendigt, Men ting skal hænge sammen, ment på den måde at: du har bygget et superflot rum op fra bunden af ( ) og det har uden tvivl kostet en masse tid OG penge ( tid er også penge), du har også købt en mase fint og kostbart udstyr, men det kommer ikke til sin ret pga. akustikken ikke er iorden og så er fidussen med det gode udstyr ligesom lidt væk.  Du ønsker også at bevare dit rum/stue pænt og elegant ?!( hvad den ubestridt er nu), men samtidig at forbedre akustikken mest muligt - er vi enige om, at det betyder pænest mulige og mest diskrete akustikløsninger? - så med mindre, at du mener, at du kan lave pænere og mere effektive akustikplader og lignende løsninger ( end firmaer, der har specieliseret sig i netop det ) , så er det bedste/største argument, at du kan spare nogen penge ( hvad der absolut er et godt og fornuftigt argument) ved at gøre det selv-korrekt!?

Det synes jeg da er prisværdigt (sorry joken) ,  MEN et eller andet sted virker det for mig som en mand, der har brugt 300.000,- kr på en fed og suveræn bil og så da han skal til at beslutte sig for dæktype -vælger han at sætte et par gamle, brugte og slidte dæk på ( den kan jo stadig køre - men har lige mistet 20 % af sine gode køreegenskaber/vejgreb !) for at spare 5000,-kr !!!!!     Kan du følge mig?

og bare lige for en god ordens skyld NEJ, jeg har ikke aktier i nogle firmaer , der laver akustiskplader  ( eller nogen andre steder - desværre ).

Jan, det er et kanon flot stykke arbejde, du har lavet og jeg glæder mig til at se/høre hvad du finder af løsning på den sidste også 

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det nye surround-grej!

Forresten, DAMN det ser godt ud med de bejdsede hanebånd!!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Tillykke med det nye surround-grej!  tak tak, jeg er ikke helt dus med den endnu, men det hjælper.

Forresten, DAMN det ser godt ud med de bejdsede hanebånd!!  ja, er det ikke bar en god idé jeg har fået der istedet for at male dem.. tak for inspirationen.

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

DJ:

Nu får jeg lavet nogle rammer/plader, og så tager vi den derfra. Jeg kunne da ikke finde på at købe en ny mercedes og derefter et soltag i bilka, men så længe jeg får oplyst af folk der kalder sig "akustiker" at alm. mineraluld vil være ligeså egnet til dæmpning vil jeg da hellere bruge et af de omtaltes firmaers avance på nogle fornemme materialer såsom mahogni. Måske er jeg i vildrede.. men så kan de jo give varme i brændeovnen istedet - pånær mineralulden. Et forsøg er det sq værd. Jeg skal gerne bryde sammen på mine grædende knæ og indrømme jeg tog fejl hvis det ikke virker.

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Angående dine gardiner i skrå vinduerne..

Er det ikke Velux vinduer ?

I så fald burde du MEGET kraftigt overveje at købe dem med motor. De ser for det første vildt godt ud, når de lukker samtidigt, samt de lukker fuldstændigt. Der medfølger små alulister som bliver monteret i vinduet, således at de kan lukke helt af.

Er selv indehaver af sådan 2 motoriserede mørklægninggardiner. Men mine vinduer er så også næste 3 meter oppe.....

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hvor får man dem med motor og hvad koster de?

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

bigbird skrev:

Angående dine gardiner i skrå vinduerne..

Er det ikke Velux vinduer ?

I så fald burde du MEGET kraftigt overveje at købe dem med motor. De ser for det første vildt godt ud, når de lukker samtidigt, samt de lukker fuldstændigt. Der medfølger små alulister som bliver monteret i vinduet, således at de kan lukke helt af.

Er selv indehaver af sådan 2 motoriserede mørklægninggardiner. Men mine vinduer er så også næste 3 meter oppe.....

Ja undskyld men jeg kaster lige en bemærkning ind. Enig i det med motoriserede gardiner......, men prisen er næsten også det 3 dobbelte (hvis ikke min hukommelse svigter mig), og Aluminiums listen er der også på de manuelle gardiner, men du har ret det ser ultra blæret ud, jeg valgte dog at købe grej for de penge jeg sparede ved at købe manuelle gardiner...

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

http://web02.velux.com/vdk/dsp3/!cipc4.shop?cPar=8

Mener at jeg gav et sted imellem 1600-2000 pr vindue...

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

når jeg taster mine vindues størrelser ind får jeg oplyst en pris på 1875,- dertil kommer kontrolenhed samt fjernbetjening. Det er sikkert omkring 3000,- pr stk. x 6 ca. 18.000,- total. jeg tror jeg vælger modellen uden motor og bruger de sparede penge på noget sjovt. en playstation 3 måske.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med at få HS50éren op at køre?........................jeg er lidt spændt på at høre lidt om billedet på den ( overvejer lidt sådan en til stuen). Hvilket lærred har du egentlig til den?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
når jeg taster mine vindues størrelser ind får jeg oplyst en pris på 1875,- dertil kommer kontrolenhed samt fjernbetjening. Det er sikkert omkring 3000,- pr stk. x 6 ca. 18.000,- total. jeg tror jeg vælger modellen uden motor og bruger de sparede penge på noget sjovt. en playstation 3 måske.

Forståeligt!

Imponator-effekten er høj med motoriseret gardin, men til pengene, når du skal bruge 6, kan du jo handle et ekstra effektrtrin eller andet for de penge. Havde du stadig de to NAD 218'ere eller hvordan var det på forstærkerfronten?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes