| Forfatter |
|
Udde Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4All. Nu får jeg sikkert bidt hovedet af.  Men jeg hører meget af min musik fra min computer, på mit anlæg. Men mit gamle mini jack stik, eller hvad det hedder, til at sætte i computeren og over i min forstærker er ved at være gammelt og mørt, så jeg skal have anskaffet mig et nyt. Mit gamle kabel var bare et billig kabel, som jeg syns der var utrolig meget støj på? Men ville det være bedre at købe et kabel til f.eks. 200,- istedet for kablet til 69,-? På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke mene at der en den store forskel, men hvis det var muligt at overføre det digitalt, så ville jeg foretrække det.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
| Jeg ville ikke mene at der en den store forskel, men hvis det var muligt at overføre det digitalt, så ville jeg foretrække det.
|
|
|
Okay. Hvad er forskellen da, på hvis jeg kunne få det digitalt? Og hva indebære det så?
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have spdif out på dit lydkort - enten optisk eller coaxial. Dette er langt at foretrække over den analoge forbindelse med et dårligt kabel. Støjen kan også komme på grund af spændingsforskelle mellem din forstærker og pc. Har hørt om pc'er der enten har fået afbrændt deres lydkort, eller forstærkere der er blevet skadet som følge af en forbildelse med minijack.
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
Du skal have spdif out på dit lydkort - enten optisk eller coaxial. Dette er langt at foretrække over den analoge forbindelse med et dårligt kabel. Støjen kan også komme på grund af spændingsforskelle mellem din forstærker og pc. Har hørt om pc'er der enten har fået afbrændt deres lydkort, eller forstærkere der er blevet skadet som følge af en forbildelse med minijack.
|
|
|
Skal jeg være ærlig så er det sort snak for mig det der. Kan du forklare det på en anden måde? Har mit lydkort en specielt port eller noget, hvis det har spdif?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket lydkort har du? Og hvilken receiver/ forstærker?
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
| Hvilket lydkort har du? Og hvilken receiver/ forstærker? |
|
|
Jeg ved det ikke rigtig. Det er bare sån et onboard lydkort. Det er en Denon DAP-2500DA og en Denon POA 2800.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udde skrev:
zuluDK skrev:
|
|
Jeg ved det ikke rigtig. Det er bare sån et onboard lydkort.
Det er en Denon DAP-2500DA og en Denon POA 2800.
|
|
|
DAP-2500DA er vidst digital er den ikke? I såfald bør du tilslutte digitalt. Det du har gjort før kan sagtens ødelægge forforstærkeren.
Et digitalt signal (spdif - sony philips digital interface) kan skabes via USB porten for mellem 200 og 1000 kr. Jeg mener Sandberg laver nogle ganske billige af slagsen (prøv edbpriser.dk)
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket bundkort har du?
Hvis der allerede er en digital lydudgang på det er der (i første omgang) ingen grund til at købe et nyt lydkort.
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Udde skrev:
zuluDK skrev:
|
|
Jeg ved det ikke rigtig. Det er bare sån et onboard lydkort.
Det er en Denon DAP-2500DA og en Denon POA 2800.
|
|
|
DAP-2500DA er vidst digital er den ikke? I såfald bør du tilslutte digitalt. Det du har gjort før kan sagtens ødelægge forforstærkeren.
Et digitalt signal (spdif - sony philips digital interface) kan skabes via USB porten for mellem 200 og 1000 kr. Jeg mener Sandberg laver nogle ganske billige af slagsen (prøv edbpriser.dk)
|
|
|
Den er vist både digital og analog. Det står der vist på den. Jeg aner det ikke rigtig. Jeg kan tage et billede, hvis det kan hjælpe.
Okay. Jeg har kigget, men kan sgu ikke finde det. Gider du prøve at finde et til mig? 
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Hvilket bundkort har du?
Hvis der allerede er en digital lydudgang på det er der (i første omgang) ingen grund til at købe et nyt lydkort. |
|
|
Det er et ASRock K7S8X. Har lige fundet æsken, der stå bare at det er med 5,1 surround lydkort. Jeg har så bare kørt det over til stereo. Bagpå computeren er der kun 3 stik, beregnet til minijack stik. Så tror ikke det er sån et digital et.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linkene. Jeg ved godt jeg virker ret hjælpeløs men jeg er på herrens mark lige nu. :D Hvis jeg køber en af de to ''lydkort'' ting, hvad skal jeg så bruge ud over? Kabler osv?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Man forbinder en computer til en forstærker digitalt hovedsageligt på to måder(Der er flere): Optisk/toslink:Vælger du den optiske vej, skal dit lydkort have optisk udgang og din forstærker en optisk indgang Toslink er udviklet af Toshiba og deraf nafnet TOSlink. Toslink ses på mange lydkort, jeg vil mene omkring 70% af lydkort der markedesfører sig med at være digitale.... (til højre på billedet ses toslink stikket....ind og ud er identiske) (Til venstre Coax/phono cinsch som er den anden vej)  Toslink kabel:  Toslink er den bedste forbindelse rent teknisk til computere da forbindelsen eleminerer DCpops (Så forstærkere ikke brænder af)mv og er at foretrække....Kabler er dog dyre og tåler IKKE 90 grader knæk Elektrisk/Coaxialt:Kræver at din forstærker og dit lydkort har RCA/Phono/coax ud/indgange Coax er elektrisk og er klart det billigste kabelmæssigt.....Der benyttes standard 75ohms phono kabler, selvom nogen vil hævde at de sælger HQ kabler special designet til COAX digital lyd, så kan de standard rød/hvide kabler man kan købe alle steder bruges...... RCA/Phono Bøsning på forstærker + lydkort ser sådan ud:  og kablerne der benynyttes er som sagt standard phono kabler........  Øverste halvdel af ovenstående billede skal du ikke bekymre dig om...(dvs 1*3connectoren det er noget internt til pc der ikke bruges til noget mere...) Fældes for begge forbindelser er at der overføres enten et Stereo PCM uncompressed signal som alle lydkort med digital support kan klare eller der overføres der et pakket 6 kanals signal i enten "DTS" eller "AC3" formatet hvorpå ens forstærker eller eksterne udstyr håndterer behandlingen af signalet. Overførslen foregår via SP/DIF standarden. Og er signalkilden AC3 eller DTS sender lydkortet det bare videre....Ellers Downmixxes 6kanal til 2ch stereo pcm I disse nævnte scenarier er det ikke vigtigt med om lydkortet er godt eller dårligt.....kun om der kan sendes digitalt eller ikke..... Hvis lydens oprindelses format ikke er AC3/DTS kræves der et lydkort der kan pakke oprindelses formatet (Spil med quadro sound eller lignende) til dette format on the fly....DVS at lydkortet har DTS Connect eller Dolby Digital Live. Har du et sådant lydkort vil du altid kunne sende alle kilder i deres oprindelses format til din forstærker. Analog er en anden sag og ikke på programmet her.... mvh Anders mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Patriarken, og tak for forklaringen. Jeg kan sige det sån at jeg skal sån set bare ha' noget der fungere. Det skal ikke være noget med kabler til flere 1000,- da jeg aligevelle ikke kan høre forskel.  Jeg begynder at tro at jeg har brændt mig lydkort af, da det er begyndt at spille meget mærkeligt, så istedet for at invistere i sån en USB boks, så kan jeg ligså godt smide et nyt lydkort i, der understøtter det der digitale. Jeg har luret lidt på edbpriser.dk men der står ikke rigtig noget om det er med det digitale sjov der. Kun om det er surround, så det er lidt svært for mig? Elektrisk/Coaxialt, virker som noget for mig.  Det er billigt og enkelt, med de almindelig phono kabler som jeg kender. Men så skal jeg finde et lydkort der kan bruges. For der er kun de tre ''jack stick'' udgange på mit nuværende. Men jeg kan ikke finde nogle lydkort, der kan bruges phonostik til?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm Ja der er så problemet.....coax ud er ikke standard på mange kort.... Kan du leve med optisk og relativ kort kabelføring http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201230 bedste køb på markedet pt mht digitale lydkort kontra prisen..... Koaxialt skal du have samme kort (Det samme kort....men fra en anden producent)fra HDA/Auzentech til 649 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=137947Du kan nøjes med mindre.....men jeg ville ikke vælge andet end de to kort kontra pris..... Der har du det du vil kunne komme i tanke om at skulle bruge..... Og kvaliteten er fornuftig, og fleksibiliteten er maximal.....I forhold til prisen... mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Udde Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så bliver det optisk.  Og det vil jeg godt kunne bruge, altså stikkene, i min forstærker? Der står noget med nogle digital stik, men jeg aner intet om det. Billede: http://www.stalkerzone.dk/upload/Resized_PICT1765.jpg
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke du hellere skulle tage skridtet fuldt ud og investere i en Squeezebox. Så slipper du for lydkort problematikken og får en fremragende lydforbindelse. Søg evt en brugt. Det kan godt være en version 1 som du kan få brugt for omkring tusind kroner.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Han skal have et lydkort....ikke det SB pis.....  De SB bagmænd har sgu gjort det godt med markedsføringen for at overbevise så mange sælgere og købere om deres koncept.....det må man give dem...Men helt ærligt.....
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|