Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 15:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Det ser flot ud med dine el-oversigter.. masser af spots i loftet, og eludtag til projektoren!

Ærgeligt med den projektor, hvis du ikke kan få den til at passe!
Det er egentligt heller ikke det store spillerum man har - hvis man skal have afstand til at passe indenfor 70 cm. for at det passer med lærredet!...

Håber du finder en løsning. (bytte bytte købmand eller noget?.. men du vil formodentligt have noget mindst lige så godt mht. billede, regnbuer etc (har lige kigget i din gamle tråd!)

Pøj med det!
Mvh. Offcourse


Tak tak. Jeg sætter snart Optomaen til salg, skal bare lige have aflæst time-forbruget i menuen (den er jo pakket ned).

Jeg overvejer ikke konkret nogen alternativer endnu, det er al for tidligt (der er sikkert kommet 3 nye generationer inden jeg kommer så langt ), men noget 1080p/24, lang throw-ratio, lavt støjniveau og lens-shift ville være gode ting. Men den tid den glæde...

/Bellini



__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Held og lykke med den ombytnings-forretning.

Virker meget spændende.

Offcourse



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
KaZZ skrev:

Hvilket kvadrat trækker du til de spots? Går ud fra det er 12v?!



Elektrikeren sagde 2*0,75 var nok, men jeg har købt 2*1,5 varmebestandig ledning istedet.

Det skulle være mere end ok. Afstandene er ikke voldsomt store, og spotsene er endda præmonteret med 10 cm varmestandig ledning (underforstået; at den folængende ledning, ikke behøver være varmebestandig).

Hvorfor da? Og ja, det er 12 volt (20w).


/Bellini  

Går ud fra det er en fast installation, du laver! Så er det 1,5" du skal bruge og de må ikke overstig 10,8m.

det hele står http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikle r/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

KaZZ skrev:

Går ud fra det er en fast installation, du laver! Så er det 1,5" du skal bruge og de må ikke overstig 10,8m.

det hele står http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikle r/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html



Det er kanon. Tak - læser det med det samme.

Jeg ringede endda til Sikkerhedsstyrelsen og bad om hjælp - "snak med din elektriker om det... det kommer an på hvad der monteres" (jeg havde fortalt det var 20w's lamper).

/Bellini




__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 842
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Det ville være en rigtig god ide med en seperat el gruppe til din biograf, samt få lavet den i 3x2,5mm.2.PVIKJ, det er bedre end det almindelige 3x1,5mm2.
Bare et godt råd


__________________
Mvh.Christian
Cinemania
Til top Vis CSN Teknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CSN Teknik Besøg CSN Teknik's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Det ville være en rigtig god ide med en seperat el gruppe til din biograf, samt få lavet den i 3x2,5mm.2.PVIKJ, det er bedre end det almindelige 3x1,5mm2.
Bare et godt råd

Hej, Det er næsten også sådan det er tiltænkt (dog ikke 2,5 mm2). De 6 stikkontakter i værkstedet, vil med al sandsynlighed ikke blive brugt samtidig med biffen nemlig. Men nu du siger det, er der vel ingen grund til ikke at trække et seperat kabel til værkstedet.

Kan du uddybe hvorfor 2,5 mm2?

/Bellini



__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Opdateret elplan - igen igen. 




/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Egen sikringsgruppe og eget - nyt - elnet skulle jeg mene kunne give "renere" strøm uden forstyrrende elementer / støj fra resten af husets elektroniske udstyr.
Hvis det skal være rigtigt fint er der ligefrem nogle der opretter nye grupper med "rene" faser og helt særligt dyr/fine/gode sikringselementer (automatsikring af en slags hvis jeg husker rigtigt) som giver helt stabile forhold til dit anlæg.. men det kræver nok også at du skifter de sorte lakridser ud bag på dine effekter etc.. til noget af de dyrere / bedre, såsom f.eks. Supras strømkabler, stik, evt. stikdåser (ikke nødvendigt ved separate udtag til hvert apparat naturligvis).

Men det er jo netop i de situationer hvor 5 % mere er vigtigt og svært i forhold til opgradering af resten af et anlæg, hvor næste trin måske hedder "plus 100K"... eller nogle gange meget mere..
Kender en fyr der tidligere har haft surround for omkring 1.5 Mill. hjemme i stuen.. indtil han fandt ud af at det var for lidt han lyttede til det -  særligt "til prisen"". (han har HighSound i Hvidovre)


Mvh. "og i densammenligning meget ydmyge"
Offcourse



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Der sker løbende noget lige for tiden. Lige nu venter jeg at en forkølelse fortrækker sig, og at pudsen tørre.

Her er der fræset klar til varmerør og elkabler (5*2,5 kvmm ), og muren har lagt et nyt pudslag på gulvet (skal i øvrigt delvist skiftes igen - vedhæftning for ringe).



Muren har brugt denne uge på at pudse HELE kælderen på (100 kvm væg).



Bagvæggen i biografen. Man kan svagt ane hul og kabel til udsugning, koblingsdåser og skruer til radiatorerne og så 2 * 2 indmuringsdåser (1,5M).




Og så et par stemningsbilleder fra den øvrige kælder.

Nyt hul i etageadskillelsen til ny vinkeltrappe..



Og det nye badeværelse uden vægge (endnu altså ). Der kommer 2 brusekabiner ved siden af hinanden... lidt billig luksus.



/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

ups!



/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Har i øvrigt sat min Optoma HD72i til salg, hvis nogen skulle være interesseret: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=69905



/Bellini

Hejsa

Se og fjern dette indlæg da der ikke må opfordres til køb / salg eller bytte i debatforummet.

Fedt at du er kommet videre men det tager altid længere end man først regner med. Hvad er tidshorisonten?

Hvorfor skifter du din projektor ud? den er jo ikke så gammel



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hejsa

Se og fjern dette indlæg da der ikke må opfordres til køb / salg eller bytte i debatforummet.

Fedt at du er kommet videre men det tager altid længere end man først regner med. Hvad er tidshorisonten?

Hvorfor skifter du din projektor ud? den er jo ikke så gammel



Tak for dit hint...

Tidshorisont? Jag har ikke rigtig nogen faktisk. Så hurtigt som det er muligt med job, småbørn, hunde, sygdom, etc. ved siden af. Måske 4-5 mdr fra nu af, førend HELE kælderen er færdig. Bio-projektet har i den forbindelse nok laveste prioritet.

Jeg sælger Optoma'en, da dens store offset passer dårligt til det layout jeg gerne vil have i rummet (poster nogle tegninger lige om lidt). Men du har ret - jeg beholdte den gerne et par år endnu, og brugte pengene på et super lærred, scaler og blu-ray i stedet.



/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Kan se at linket til "Køb og Salg" nu bare ligger i Henriks indlæg - nå, det må andre tage sig af, hvis de vil.

/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det fik jeg så søndagsfilmen til at gå med....

Tegningerne er målfaste (1 px = 1 cm). Jeg har taget udganspunkt i et 100" lærred, og at jeg bygger en 'forsatsvæg', så lærred, ht'er og anlæg kommer i plan med hinanden (dejlig roligt for øjet). Hvis ikke jeg gør det, 'flytter' jeg blot de 55 cm om bag bagerste række - det har jo også sine fordele mht. lyden.






Nogen tanker om afstande, vinkler, størrelser eller andet I vil dele? Sig endelig frem.


/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på layout af akustik-loftpladerne (gips). Der er jo selvsagt præget et mønster i dem, så forbandtet skal jo helst ligger pænt i midten af rummet. Jeg måtte tegne igen.... 

Det bliver alm træforskalling, og så med 2 lag gips, hvor det yderste lag er akustikplader (eller i hvert fald en del af det).

Tegningen er igen målfast. Grunden til at loftarealet er mindre end gulvarealet er, at der på 3 af væggene kommer en kasse under loftet hvori varmerørene og ht-ledningerne løber. Kassen til ca fylde 20 cm pr side - dvs. tage 20 cm i længderetningen af loftet og 40 cm i bredden.





/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror i øvrigt nok, at jeg ændrer planen vedr. den 'forsatsvæg'. Ringede til HTP for at få prisen på Screen Researchs akustiske lærred med black backing, uden ramme og i str 100". Svaret lød på 19k. Egentlig ikke så overraskende, men alligevel rigtig mange penge - det kommer til at være FOR stor en del af budgetet. Selvom det kunne være über cool med sådan et setup. Ideen er ikke død endnu, meeen mon ikke jeg besinder mig og laver et 'alm' setup.

Konkret er problemet placering af sub'en. Jeg vil jo helst placere den i midten under centeren foran. Højden i rummet er 2,07 m høj: 100" lærredet er 125 cm + ramme (vel ca 2*8 cm) + afstand til loft (10 cm) og de vægmonterede ht'ere er 30 cm høje. Hvis alt er clean'et helt tæt sammen, giver det 26 cm til sub'en..... som er 47 cm høj. Det går jo ikke, men det kunne fixes vha det akustiske lærred. Alternativt skal jeg finde  en anden placering til sub'en, men hvor? Eneste reelle alternativ er bag lyttepositionerne, men fungerer det IRL?

Hvis ikke det bliver det akustiske lærred, forestiller jeg mig følgende fordeling af midlerne (i prioriteret orden):
- en projektor i 20k-klassen-
- et lærred omkring 6-10k
- en Blu-Ray afspiller 4-5k
- en ny surrondforstærker 12k
- en scaler til HD-materiale 15-20k

Eller
- en projektor i 20k-klassen-
- et lærred omkring 6-10k
- en Blu-Ray afspiller 4-5k
- en ny surrondforstærker med god billedebehandling (Onkyo 905) 16k

Det lander sammenlagt på omkring 50-70k. Nogen af tingene har jeg en idé hvad skal være, men ikke altsammen.



/Bellini




__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Nu skal man jo ikke skyde bjørnen før skindet er solgt, eller hvordan er det nu...? Uanset; det ser ud til min projektor nu er solgt. Har i hvert fald indgået en mundtlig telefonisk aftale med en flink jyde. Og det på trods af, at jeg måtte beklage ikke at kunne finde kvitteringen - som jeg ellers i annoncen påstod jeg havde. Flovmand. 


Nå, jeg håder jeg er af med den - bedre end at den bare står her og samler støv.


/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har subben stående til vestre for center ht. og det virker helt ok. Jeg havde den også i midten før men kan ikke høre nogen ændring. Det er bedre med lidt mere luft omkring de forskellinge effekter så det ikke ser så sammenpresset ud

__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Jeg har subben stående til vestre for center ht. og det virker helt ok. Jeg havde den også i midten før men kan ikke høre nogen ændring. Det er bedre med lidt mere luft omkring de forskellinge effekter så det ikke ser så sammenpresset ud


Ok. Ja, hvis ikke jeg kan få råd til det lærred, så må jeg også lege lidt med opsætningen. Tror bare at det vil blive lidt presset, selvom jeg trækker sub'en lidt til siden. Min ht'ere er jo meget bredde i forhold til højden, så er i tvivl om sub'en kan 'skubbes' ind i mellem.

Havde engang et setup med sub'en placeret (helt ude)     i hjørnet, jeg delte ved 80 Hz, og alligevel kunne jeg høre dens placering - det var jeg ikke tilfreds med.

/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Et par updates på tegningerne.





Alle former for input er velkomne.


/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes