Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Sammenrullet skummadras til dæmpning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej jer audiofile akustik eksperter

Jeg er ved at forsøge mig ad med sammenrullet skummadras til dæmpning. Skummet har en idensitet på 30/35.

Jeg har læst et eller andet sted at der skal rulles plastik rundt om madrassen, når den er sammenrullet?

Gælder det også enderne, skal den være helt tillukket?

Eller er jeg helt galt på den, burde plastikken være sammenrullet sammen med skummadrassen?

Håber at nogen har erfaring på området

M.v.h Jack

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Du kan da godt undlade plastikken. Det ser nok bare pænere ud med noget om madrassen. Du kan såmænd også sy/strikke en stof pose af noget dekorativt stof, og stoppe madrassen deri. Ja, luk gerne enderne.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

jeg mener at have læst et sted at det skal skulle være sammenrullet madrassen.
men det er da heller ikke værre end du kan prøve dig frem
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 September 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg ikke om du har proevet dig frem, men foerst hilket frekvens omraade er du interereseret i at daempe?

jeg kan ikke forestille mig at det vil goere andet end skade at komme plastik omkring.

1) densiteten paa omkring 30 er meget lavt, og vil kun have inflydelse paa de oevre frekvenser, det vil plastiken saa modarbejde, saa proev uden.

men foerst og fremmest hvilket omraade vil du daempe??

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
nu ved jeg ikke om du har proevet dig frem, men foerst hilket frekvens omraade er du
interereseret i at daempe?jeg kan ikke forestille mig at det vil goere andet end skade at komme plastik omkring.1)
densiteten paa omkring 30 er meget lavt, og vil kun have inflydelse paa de oevre frekvenser, det vil plastiken saa
modarbejde, saa proev uden.men foerst og fremmest hvilket omraade vil du daempe??

Jeg er gået fra at bruge dem, de vil nok egne sig meget bedre som madras . Jeg brugte dem til at dæmpe et tv møbel
der gik i resonans, så jeg har egentlig ikke noget at bruge dem til nu. Jeg gemmer dem til hvis jeg flytter i noget større hvor
der er bare vægge.

Jeg er gået i gang med at dæmpe mellem 29Hz og 45Hz nu. Det kan de ikke bruges til.

I stedet har jeg valgt at sætte ind på de dybe toner.

Jeg laver en kasse på 140cm x 70cm med masonit plade med huller, med 50mm. Rockwool bag, og 20 cm luft. Kassen bliver
lavet i krydsfiner.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Visca Blaugrana skrev:
nu ved jeg ikke om du har proevet dig frem, men foerst hilket frekvens omraade er du
interereseret i at daempe?jeg kan ikke forestille mig at det vil goere andet end skade at komme plastik omkring.1)
densiteten paa omkring 30 er meget lavt, og vil kun have inflydelse paa de oevre frekvenser, det vil plastiken saa
modarbejde, saa proev uden.men foerst og fremmest hvilket omraade vil du daempe??

Jeg er gået fra at bruge dem, de vil nok egne sig meget bedre som madras . Jeg brugte dem til at dæmpe et tv møbel
der gik i resonans, så jeg har egentlig ikke noget at bruge dem til nu. Jeg gemmer dem til hvis jeg flytter i noget større hvor
der er bare vægge.

Jeg er gået i gang med at dæmpe mellem 29Hz og 45Hz nu. Det kan de ikke bruges til.

Jeg laver en kasse på 140cm x 70cm med masonit plade med huller, med 50mm. Rockwool bag, og 20 cm luft. Kassen bliver
lavet i krydsfiner.

Har du ikke mere dæmpning i kassen end de 50 mm rockwool?
Hvis ikke, hvordan kan du få det til at dæmpe så dybe frekvenser?

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ja umidelbart vil ådi
Et give mere mening at bruge evt 150mm og så 100mm luft bagved, ydermere ville jeg ikke bruge masonit foran men stof, husk også ikke at have
nogen bagbeklædning

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
JackD skrev:
Visca Blaugrana skrev:

der er bare vægge.

lavet i krydsfiner.

Har du ikke mere dæmpning i kassen end de 50 mm rockwool?
Hvis ikke, hvordan kan du få det til at dæmpe så dybe frekvenser?

Ideen er at lydbølgerne går igennenm rockwoolen og bliver omsat til svingninger inde i kassen og ikke kan komme ud, da de mister energi, da luften inde i kassen bliver sat i svingninger.

Jeg har 100mm. rockwool liggende, så forsøger med det først.

Jeg er stadig lidt usikker på hvor meget rockwool der skal ind i kassen, derfor laver jeg den med 150mm. luft bag rockwoolen i stedet.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
Ja umidelbart vil ådi
Et give mere mening at bruge evt 150mm og så 100mm luft bagved, ydermere ville jeg ikke bruge masonit foran men stof, husk også ikke at have
nogen bagbeklædning

Der kommer stof lige bag masonit pladen. Jeg forsøger med 100mm rockwoll da jeg har det liggende og 15 cm. luft. 

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

er der nogen grund til du bruger masonit overhovedet?

personligt ville jeg bare lave en ramme som passer med rockwoolen (i dit tilfaelde 100mm) komme frontstof paa den, og saa komme traad paa bagsiden til at holde rockwoolen paa plads. denne ramme vil jeg saa saette 50-70 mm fra vaegen med afstands klodser.

en god tommelfinger regel siger at afstanden til vaegen skal minimum vaere 50% af tykkelsen af rockwoolet.

lad mig lige anbefale at have et kig her

ydermere, hvilken type rockwool bruger du?

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

jeg så den opskrift med plastik sammenrullet med en skummadras på en tysk side som jeg desværre ikke kan finde igen.
men hvis man har madrasserne koster det jo ikke noget at prøve da plastikken kun behøves at være sorte plastikposer

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

thuekay skrev:
JackD skrev:
Visca Blaugrana skrev:
nu ved jeg ikke om du har proevet dig frem, men foerst hilket
frekvens omraade er du interereseret i at daempe?jeg kan ikke forestille mig at det vil goere andet end skade at komme plastik omkring.1)
densiteten paa omkring 30 er meget lavt, og vil kun have inflydelse paa de oevre frekvenser, det vil plastiken saa modarbejde, saa proev uden.men
foerst og fremmest hvilket omraade vil du daempe??
Jeg er gået fra at bruge dem, de vil nok egne sig meget bedre som madras
. Jeg brugte dem til at dæmpe et tv møbel der gik i resonans, så jeg har egentlig ikke noget at bruge
dem til nu. Jeg gemmer dem til hvis jeg flytter i noget større hvor der er bare vægge. Jeg er gået i gang med at dæmpe mellem 29Hz og 45Hz nu.
Det kan de ikke bruges til. I stedet har jeg valgt at sætte ind på de dybe toner. Jeg laver en kasse på 140cm x 70cm med masonit plade med
huller, med 50mm. Rockwool bag, og 20 cm luft. Kassen bliver lavet i krydsfiner.
Har du ikke mere dæmpning i kassen end de 50 mm
rockwool? Hvis ikke, hvordan kan du få det til at dæmpe så dybe frekvenser?

Ideen er at lydbølgerne går igennenm rockwoolen og bliver omsat til svingninger inde i kassen og ikke kan komme ud, da de mister energi, da
luften inde i kassen bliver sat i svingninger.

Jeg er stadig lidt usikker på hvor meget rockwool der skal ind i kassen, derfor laver jeg den med 150mm. luft bag rockwoolen i stedet.

Ok sådan.
Håber du får den til at virke.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Rockwoolen nedsætter lufthastigheden inde i kassen, så stående bølger omkring kassen ikke får energi til at lave unoder. Det samme sker inde i et højttaler kabinet (nedsætter lufthastigheden), så basenheden samtidigt "tror", at kassen er større end den er og derved kan enheden komme længere ned i frekvens.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

personligt ville jeg bare lave en ramme som passer med rockwoolen (i dit tilfaelde 100mm) komme frontstof paa den, og saa komme traad paa bagsiden til at holde rockwoolen paa plads. denne ramme vil jeg saa saette 50-70 mm fra vaegen med afstands klodser.

en god tommelfinger regel siger at afstanden til vaegen skal minimum vaere 50% af tykkelsen af rockwoolet.

Jeg har læst det. Det giver mening det der er skrevet. Jeg har kun mulighed for at lave dæmpning af superchunk typen, i det ene hjørne. Det er ikke et desideret bio rum jeg har.

Du skriver at du:

Citat: personligt ville jeg bare lave en ramme som passer med rockwoolen (i dit tilfaelde 100mm) komme frontstof paa den, og saa komme traad paa bagsiden til at holde rockwoolen paa plads. denne ramme vil jeg saa saette 50-70 mm fra vaegen med afstands klodser.

Spørgsmål

Kender du til den type jeg havde forestillet mig at lave? Den er måske dyrere, men er den ligeså effektiv?

Har fået kyndig vejledning af en bekendt.

I det link du gav mig, har jeg citeret nedenstående.

Citat:

3) på bagvæggen: traps af terrænbatts erhverv i rammer

@3: se @2 for konstruktion. Monteres på væggen med afstandsklodser, så der er lige langt ind til væggen, som ulden er tyk - altså 100 mm.

@2: en træramme bygges, der passer præcis uden om en rockwool terræn batt erhverv. Uden om rammen spændes et lag stof for finish. Rammerne monteres så de danner en 45 graders vinkel mellem væg og loft på alle rummet 4 væg sider, front, side, side, bagvæg.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
JackD skrev:

thuekay skrev:
JackD skrev:
Visca Blaugrana skrev:
nu ved jeg ikke om du har proevet dig frem, men foerst hilket
frekvens omraade er du interereseret i at daempe?jeg kan ikke forestille mig at det vil goere andet end skade at komme plastik omkring.1)
densiteten paa omkring 30 er meget lavt, og vil kun have inflydelse paa de oevre frekvenser, det vil plastiken saa modarbejde, saa proev uden.men
foerst og fremmest hvilket omraade vil du daempe??
Jeg er gået fra at bruge dem, de vil nok egne sig meget bedre som madras
. Jeg brugte dem til at dæmpe et tv møbel der gik i resonans, så jeg har egentlig ikke noget at bruge
dem til nu. Jeg gemmer dem til hvis jeg flytter i noget større hvor der er bare vægge. Jeg er gået i gang med at dæmpe mellem 29Hz og 45Hz nu.
Det kan de ikke bruges til. I stedet har jeg valgt at sætte ind på de dybe toner. Jeg laver en kasse på 140cm x 70cm med masonit plade med
huller, med 50mm. Rockwool bag, og 20 cm luft. Kassen bliver lavet i krydsfiner.
Har du ikke mere dæmpning i kassen end de 50 mm
rockwool? Hvis ikke, hvordan kan du få det til at dæmpe så dybe frekvenser?

Ideen er at lydbølgerne går igennenm rockwoolen og bliver omsat til svingninger inde i kassen og ikke kan komme ud, da de mister energi, da
luften inde i kassen bliver sat i svingninger.

Ok sådan.
Håber du får den til at virke.

Hej igen.

Har du set den type jeg havde forestillet mig at lave, hos andre, og hvad deres erfaringer var?

Nu er man jo sådan lidt splittet, om man skal lave den på den ene eller anden måde.

Andre er også velkommen til at byde ind i tråden.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Visca Blaugrana skrev:

Jeg har læst det. Det giver mening det der er skrevet. Jeg har kun mulighed for at lave dæmpning af superchunk typen, i det ene hjørne. Det er ikke et desideret bio rum jeg har.

Du skriver at du:

Citat: personligt ville jeg bare lave en ramme som passer med rockwoolen (i dit tilfaelde 100mm) komme frontstof paa den, og saa komme traad paa bagsiden til at holde rockwoolen paa plads. denne ramme vil jeg saa saette 50-70 mm fra vaegen med afstands klodser.

Spørgsmål

Kender du til den type jeg havde forestillet mig at lave? Den er måske dyrere, men er den ligeså effektiv?

Har fået kyndig vejledning af en bekendt.

I det link du gav mig, har jeg citeret nedenstående.

Citat:

3) på bagvæggen: traps af terrænbatts erhverv i rammer

@3: se @2 for konstruktion. Monteres på væggen med afstandsklodser, så der er lige langt ind til væggen, som ulden er tyk - altså 100 mm.

@2: en træramme bygges, der passer præcis uden om en rockwool terræn batt erhverv. Uden om rammen spændes et lag stof for finish. Rammerne monteres så de danner en 45 graders vinkel mellem væg og loft på alle rummet 4 væg sider, front, side, side, bagvæg.

hej, ja jeg ville uden tvivl lytte til Lasso, har du mulighed for 100mm bag, saa goer det.

jeg kender ikke umidelbart din konstruktion, men det skal siges jeg er forhaaldsvis ny paa dette omraade, men har heller ikke kunde finde noget om det, ink engelske forums, dog dermed ikke sagt at det vil virke efter planen.

jeg ville helt sikkert, nu du har muligheden aendre din hjoerne konstruktion til superchunk typen.

hvis du har muligheden for det ville jeg faa dit rum maalt. jeg kan se du kommer fra jylland maaske du kunne snakke med LGrau

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg lader konstruktionen i hjørnet være, da jeg synes det virker fint, som det er lavet.

Jeg kan måle i Meridian konfigurationgrammet, så det er ikke noget problem :-) Jeg kan dog kun måle fra 20-250Hz, men det
er jo rigeligt, når det er de dybe frekvenser jeg arbejder i.

Hvad det ender med, mellem højttalerne, ved jeg ikke endnu, det skal jeg lige tænke over hvordan konstruktionen, skal være.

Jeg vender lige tilbage.

Tak for svarerne indtil videre.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes