| Forfatter |
|
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har nogle plader som bare ikke fås på CD. De skal nu over på min server som musik filer. Som jeg ser det har jeg 2
måder det kan gøres på:
1. Købe en af disse pladespillere som optager til USB, fx denne.
2. Bruge min Thorens/DP6/Ortofon/Electrocompaniet kombination som så på en eller anden måde skal ind i PC'en.
Jeg vil nok ikke ofre mere end en tusse på at få disse plader digitaliseret. Hvad er mon bedst? Er der nogen der kan anbefale
en USB pladespiller? Og hvad mangler jeg for at kunne proppe lyden fra min Electrocompaniet MC forstærker (phono stik
naturligvis) og ind i min computer?
--
Werner
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsning 2. Den du "plov" linker til virker til at være det arveligste plastik skammel. Fin en god RIIA med A/D USB overførsel. Der findes flere som lyder anstændigt.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt en dyrere løsning. En Tascam cd optager, den kan optage " rigtige " cd¨er og sletbare men det overskrider dit budget på 1000 Kr. Cd´erne bruger jeg så i bilen.
|
| Til top |
|
| |
volleborg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger et usb lydkort til min bærbare pc, der så er sat til en udgang på forstærkeren. På pc'en bruger jeg Audacity, som er gratis.
|
| Til top |
|
| |
Jan Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Werner. Da det ser ud til, at du allerede har en god og velfungerende vinyl afspilningskæde, vil jeg ikke anbefale, at du anskaffet en USB grammofon. I stedet bør du, som også volleborg anbefaler, satse på at anskaffe et så godt lydkort til din pc, som din økonomi tillader. Lydkortet bør, efter min mening, mindst understøtte 24/96, som giver en smule fremtidssikring og generelt lyder bedre end 16/44. Alt efter om du har en bærbar eller stationær er her et par forslag: Eksternt firewire lydkort: Behringer FCA202 F-Control Internt: M-Audio Delta Audiophile 2496 Jeg har ikke helt styr på USB lydkort, da jeg de sidste 6 år, hor jeg har arbejdet med computer som digital lydkilde, næsten kun har benyttet firewire lydkort. Men hvis du går efter et USB kort, skal du være opmærksom på, om det har en asynchron dirver, da dette vist er nødvendigt for en ordentlig lyd. Brug Audacity til at optage med, det understøtter 24/96 og virker rigtigt godt. Mvh - Jan
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke bor så langt fra Fredericia, er du velkommen på teateret og brænde cdér.
Jeg har en Tascam cd rec. stående. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:
|
Hvis du ikke bor så langt fra Fredericia, er du velkommen på teateret og brænde cdér.
Jeg har en Tascam cd rec. stående.
|
|
|
Det vil jeg stærkt anbefale du gør, det er den suverænt bedste løsning-
|
| Til top |
|
| |
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Beklager den sene tilbagemelding, men jeg har været under kniven og skulle lige bruge et par dage mere end beregnet på
at blive mobil igen :)
Tak for alle de mange gode forslag. Det var godt jeg ikke faldt for reklamens magt og købte sådan en USB pladespiller! Og
specielt tak til Ahania for at tilbyde at jeg kan bruge deres Tascam. Dog skal vi (min bror og jeg) nok optage plader
over nogle dage og iøvrigt i Herlev. Men det varmer at få tilbuddet!
Jeg bestiller en NAD RIAA på mandag da det er lige til højrebenet. Og hvis ellers NAD står for det samme som de gjorde
i de gode gamle (80'ere) dage så kan det jo ikke gå helt galt.
Igen tak for jeres svar...
--
Werner
|
| Til top |
|
| |
clavmartin Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle gange tænkt på, hvis nu man har et lydkort med 24 bit ind, og en god forforstærker (altså ikke RIAA), om man så ikke med fordel kunne optage lyden fra pladespilleren "direkte" og så lave RIAA filtreringen digitalt? Med digitalt filter kunne man jo opnå meget bedre kontrol over fasen.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
clavmartin skrev:
| Jeg har nogle gange tænkt på, hvis nu man har et lydkort med 24 bit ind, og en god forforstærker (altså ikke RIAA), om man så ikke med fordel kunne optage lyden fra pladespilleren "direkte" og så lave RIAA filtreringen digitalt? Med digitalt filter kunne man jo opnå meget bedre kontrol over fasen. |
|
|
Meget godt tænkt, men fases skal jo drejes igen - modsat af det den blev drejet ved optagelsen. Samtidig smider du 40 dB væk af dynamikken i det digitale domæne. Det er muligt, men en god analog RIAA er nu bedre. Iøvrigt er de USB plade-skumlere jeg er stødt på en fornærmelse mod musikken. Det hele kommer til at lyde LANGT værre end CD og det er jo ikke meningen. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
clavmartin Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
clavmartin skrev:
| Jeg har nogle gange tænkt på, hvis nu man har et lydkort med 24 bit ind, og en god forforstærker (altså ikke RIAA), om man så ikke med fordel kunne optage lyden fra pladespilleren "direkte" og så lave RIAA filtreringen digitalt? Med digitalt filter kunne man jo opnå meget bedre kontrol over fasen. |
|
|
Meget godt tænkt, men fases skal jo drejes igen - modsat af det den blev drejet ved optagelsen. Samtidig smider du 40 dB væk af dynamikken i det digitale domæne. Det er muligt, men en god analog RIAA er nu bedre.
Iøvrigt er de USB plade-skumlere jeg er stødt på en fornærmelse mod musikken. Det hele kommer til at lyde LANGT værre end CD og det er jo ikke meningen.
|
|
|
Jeg tænkte nu heller ikke på lineær fase respons.
Omkring de 40dB man mister, så betyder det vel ikke alverden med de 144dB's dynamik man har til rådighed ved 24 bit, når target alligevel er en 16 bit cd.
Så kunne man også noget billigere få sig en multicurve preamp som kan skifte til DECCA, HMV, FFRR osv.
Men det var bare en strøtanke.
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du er inde på clavmartin er præcis det channel d kan tilbyde. og det stykke software de har skrevet skulle efter sigende
fungere super godt. du kan jo se/læse mere her http://www.channld.com/purevinyl
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
clavmartin skrev:
|
Jeg tænkte nu heller ikke på lineær fase respons.
Omkring de 40dB man mister, så betyder det vel ikke alverden med de 144dB's dynamik man har til rådighed ved 24 bit, når target alligevel er en 16 bit cd.
Så kunne man også noget billigere få sig en multicurve preamp som kan skifte til DECCA, HMV, FFRR osv.
Men det var bare en strøtanke.
|
|
|
Nu skal man ikke forlade sig på disse papir dB ved CD mediet, der er jo en grund til at vinyl lyder bedre og har større dynamik.
|
| Til top |
|
| |