Forfatter |
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig flot ud, hvad syntes du om svs eq1?
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini
Superflot bio, du har bygget der ( den har faktisk forbavsende mange ligheder med min - bortset fra, at din er bygget flottere og mere professielt/ ekslusivt/ elegant udseende end min ).
nb. dejligt at se nogle mørke farver - der hvor de hører hjemme  __________________ dj
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
Det er rigtig flot ud, hvad syntes du om svs eq1?
Busk |
|
|
Jeg har skrevet lidt om den i denne tråd  : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73308&P N=1&TPN=2/Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok lækkert  
STORT TILLYKKE __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|
exchange Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun sige en ting:
RESPEKT.
Nøjj hvor er det flot lavet. __________________ Hilsen exchange
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
exchange skrev:
Kan kun sige en ting:
RESPEKT.
Nøjj hvor er det flot lavet. |
|
|
Thanks!  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg langt om længe SVS EQ-AS1 til at spytte nogle grafer ud til mig. Jeg lavede i samme skønning nogle målinger alene fra første række og alene fra anden række - for at se om den målte det samme som jeg mente at kunne høre. Og det gjorde den omtrent... Disse målinger blev kun udført med mikrofonen placeret 3 steder i hver række, så der er en vis usikkerhed i det (min endelige og rigtige udmåling er lavet med 12 placeringer til 5 sæder). 1. række uden SVS.  2. række uden SVS.  Totalt for alle 5 sæder uden SVS.  Resultat med SVS filter tilkoblet.  Jeg føler ikke, jeg mangler noget i den aller dybeste bund (<25 hz), men jeg er lidt 'skuffet' over Jamo'en ikke performer dybere.... Nogen der har en kommentar til graferne?  /Bellini
__________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok en imponerende frekvenskurve du har fået dig! Som du selv siger, er det eneste man mangler, at den går lidt dybere 
Jeg går mere og mere og overvejer en EQ fra SVS - går faktisk og overvejer deres cylinder-sub samtidigt for at få de 5% rabat 
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Det er godt nok en imponerende frekvenskurve du har fået dig! Som du selv siger, er det eneste man mangler, at den går lidt dybere 
Jeg går mere og mere og overvejer en EQ fra SVS - går faktisk og overvejer deres cylinder-sub samtidigt for at få de 5% rabat  |
|
|
Do it!  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
Jonas_h skrev:
Jeg går mere og mere og overvejer en EQ fra SVS - går faktisk og overvejer deres cylinder-sub samtidigt for at få de 5% rabat 
|
|
|
Do it! 
/Bellini
|
|
|
Ja det gør jeg da vist også. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
Nogen der har en kommentar til graferne? 
|
|
|
Hvilken række er "efter" grafen så optaget på?
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Bellini skrev:
|
|
|
Hvilken række er "efter" grafen så optaget på? |
|
|
Begge rækker; 5 sæder, hvor jeg placerede mikrofonen 12 steder.  Grafen er altså et kompromis for alle sæder i biografen. Kunne godt tænke mig, at EQ havede mulighed for at lagre flere forskellige filtre - i min situation 2 filtre. Typisk sidder der kun folk på første række, og i denne situation er det lidt ærgerligt filteret tager hensyn til anden række. I mit rum betyder det et (negativt) kompromis for første række (sweetspot).... /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht frekvenskurven , kan du overhoved regne med respons under 20Hz
-6dB ved 10Hz er vildt godt hvis det er målt ved et rimeligt lydtryk.
prøv evt at checke hvor utæt døren er , under rummet egenresonanse (som er 27Hz ifølge målingerne) er det tryk ændringer.
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
mht frekvenskurven , kan du overhoved regne med respons under 20Hz |
|
|
....du tænker på om udstyret kan måle retmæssigt i det spektrum? Jeg ved det ikke - har selv overvejet om det er der 'problemet' ligger. Jamo'en er dog kun opgivet til 28 hz har jeg lige set, og det stemmer jo meget godt med grafen.
Citér:
|
|
|
Aha... receiveren står til 0 db ved målingerne. Min vurdering er at test-lyddene EQ'en genererer ligger tæt på de 75 db man indstiller HT'erne til under kalibreringen.
Citér:
prøv evt at checke hvor utæt døren er , under rummet egenresonanse (som er 27Hz ifølge målingerne) er det tryk ændringer. |
|
|
Og det betyder...? Døren er en lyddør med gummilister hele vejen rundt. Det er ikke den der gør rummet utæt. Det er udluftningskanalen (100 mm) med blæser derimod (placeret oppe i hjørnet bag 2. række).  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
phoeniks skrev:
|
|
....du tænker på om udstyret kan måle retmæssigt i det spektrum? Jeg ved det ikke - har selv overvejet om det er der 'problemet' ligger. Jamo'en er dog kun opgivet til 28 hz har jeg lige set, og det stemmer jo meget godt med grafen.
Citér:
|
|
|
Aha... receiveren står til 0 db ved målingerne. Min vurdering er at test-lyddene EQ'en genererer ligger tæt på de 75 db man indstiller HT'erne til under kalibreringen.
Citér:
prøv evt at checke hvor utæt døren er , under rummet egenresonanse (som er 27Hz ifølge målingerne) er det tryk ændringer.
|
|
|
Og det betyder...?
Døren er en lyddør med gummilister hele vejen rundt. Det er ikke den der gør rummet utæt. Det er udluftningskanalen (100 mm) med blæser derimod (placeret oppe i hjørnet bag 2. række).

/Bellini
|
|
|
der må være en specifikation i manualen, jeg tror godt du kan regne med det du måler, men jeg ville da prøve at måle med fx REW eller Holms program.
jo mere utæt og absorberende rummet er, jo mere skal basenhederne blafre for at skabe de dejlige mærkbare tryk ændringer, hvis du googler roomgain er der en masse læsestof
75dB er ikke meget det kunne være sjovt at se samme måling ved 95-100dB i sweetspot, men hvis du ikke må begynde at spare op til flere subs så lad være , jeg har overhoved ikke svært ved at forstille mig hvor godt det er blevet . __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
Bellini skrev:
phoeniks skrev:
|
|
Citér:
|
|
|
Citér:
|
|
|
Og det betyder...?
Døren er en lyddør med gummilister hele vejen rundt. Det er ikke den der gør rummet utæt. Det er udluftningskanalen (100 mm) med blæser derimod (placeret oppe i hjørnet bag 2. række).

/Bellini
|
|
|
der må være en specifikation i manualen, jeg tror godt du kan regne med det du måler, men jeg ville da prøve at måle med fx REW eller Holms program.
jo mere utæt og absorberende rummet er, jo mere skal basenhederne blafre for at skabe de dejlige mærkbare tryk ændringer, hvis du googler roomgain er der en masse læsestof
75dB er ikke meget det kunne være sjovt at se samme måling ved 95-100dB i sweetspot, men hvis du ikke må begynde at spare op til flere subs så lad være , jeg har overhoved ikke svært ved at forstille mig hvor godt det er blevet . |
|
|
Har overvejet at anskaffe XTZs måleprogram, men næsten 2k for 'bare' at måle noget er mange spir p.t. synes jeg. Jeg har søgte i manualen (som jeg også har læst fra ende til anden, men kan ikke finde nogen angivelse af hvor højt lydtryk den måler ved under kalibrering. Du kan evt. se her: http://www.svsound.com/manuals/aseq_1_operatormanual_rev1_1_ lowres.pdfOg ja, det er et ganske hæderligt resultat efterhånden. Jeg nyder også bare filmen når den kører - og det er vel i høj grad målet.  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
Brian321 skrev:
Bellini skrev:
|
|
|
Hvilken række er "efter" grafen så optaget på?
|
|
|
Begge rækker; 5 sæder, hvor jeg placerede mikrofonen 12 steder.

Grafen er altså et kompromis for alle sæder i biografen. Kunne godt tænke mig, at EQ havede mulighed for at lagre flere forskellige filtre - i min situation 2 filtre. Typisk sidder der kun folk på første række, og i denne situation er det lidt ærgerligt filteret tager hensyn til anden række. I mit rum betyder det et (negativt) kompromis for første række (sweetspot)....
/Bellini
|
|
|
Det kunne være sjovt at se "efter" grafer på samme sæder som du målte "før" graferne. Ved du hvilke filtre EQ'en har lavet? Jeg kunne sagtens forestille mig at der er et par gains der nærmer sig +10db, og det napper jo en del headroom.
Jeg har selv bokset meget med akustikforbedringer, og så EQ'e mig ud af resten. Jeg har bare haft en anden prioritering end dig - nemlig at den relativt lineære kurve skulle være i sweetspot. Men rykker man sig en halv meter i en retning er bakkelandskabet tilbage i grafen.
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Det kunne være sjovt at se "efter" grafer på samme sæder som du målte "før" graferne. Ved du hvilke filtre EQ'en har lavet? Jeg kunne sagtens forestille mig at der er et par gains der nærmer sig +10db, og det napper jo en del headroom.
Jeg har selv bokset meget med akustikforbedringer, og så EQ'e mig ud af resten. Jeg har bare haft en anden prioritering end dig - nemlig at den relativt lineære kurve skulle være i sweetspot. Men rykker man sig en halv meter i en retning er bakkelandskabet tilbage i grafen. |
|
|
De efterspurgte efter-grafer kan jeg ikke lave med SVS'en. Og nej, jeg aner ikke hvilke filtre den har lavet. Det er ikke noget SVS-systemet 'offentliggøre'. Desværre.  /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bellini skrev:
Jeg har søgte i manualen (som jeg også har læst fra ende til anden, men kan ikke finde nogen angivelse af hvor højt lydtryk den måler ved under kalibrering. Du kan evt. se her: http://www.svsound.com/manuals/aseq_1_operatormanual_rev1_1_ lowres.pdf
Og ja, det er et ganske hæderligt resultat efterhånden. Jeg nyder også bare filmen når den kører - og det er vel i høj grad målet. 
/Bellini
|
|
|
Den måler efter THX standarden - ref. niveau "0" er = ( - 30 db ) 75 db - ligesom testtonerne i de fleste surroundrecievere og surroundforforstærkere gør.
Det forudsætter dog at du har kaliberet dit sub niveau til ens niveau med din venstre / center ht. - som EQ1 bruger til sammenligning.
Dog er LFE kanalen indspillet 10 db højere på filmenes lydspor, så dit max niveau ved ref. niveau vil være 5 / 7 kanaler med 105 db og LFE kanalen med 115 db !! Så hvis dit udstyr kan følge med hele vejen, vil du være i stand til at lave et samlet lydtryk omkring 120 db !! ..pænt højt .
Hvis du vil opprioterer din første række lydmæssigt, kan du ved placeringen af mikrofonen enten tage flere målinger på første række ( ville jeg gøre ) eller udlade at måle så meget / overhovedet på 2. række - dermed vil den "vægte" lyddataerne fra første række højere og så optimerer korrektionen mere mod den.
__________________ dj
|
Til top |
|
|
Bellini Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. -> Yes, alle HT'ere inkl sub er kalibreret til 75 dB ved ref. niveau '0'. I og med hele lyd-kæden er THX Ultra 2 godkendt, tror jeg ikke det er lydtryk der mangler. Jeg ser normalt film ved ca. -12 til -17 dB. Passer vel meget godt med ca. 105 dB, hvad jeg tror de fleste finder behageligt at se film ved. Jeg har overvejet din løsning mht. til færre/ingen målinger på 2. række - og jeg vil da også prøve det af ved lejlighed - men det vil jo utvivlsomt være på bekostning af frekvensgangen på netop 2. række, og det har jeg lidt svært ved gennemføre (der er jo gæster med dernede i ny og næ).  Tak for input. /Bellini __________________ Work in progress...
|
Til top |
|
|