Forfatter |
|
lkmthebest Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg er ny her på siden, og da jeg så småt er gået igang med og gøre min førstesal på 50kvm i stand, så det kan blive til en rigtig fed slyngelstue. søger jeg gode tips og tricks til og få stablet en god og "billig" hjemmebiograf på benene.
Jeg har kigget på et par projektore i den billige pris ende og er faldet over Acer H5350 til en pris på ca. 4000kr. men jeg ved ikke om det er noget værd. http://www.acer.dk/acer/product.do?link=oln85e.redirect& changedAlts=&kcond48e.c2att101=-1&CRC=2759084358#wrA jaxHistory=0

Men håber i vil tage godt imod mit projekt, der kommer løbene flere billeder og spørgsmål  __________________ Ny inden for området, hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvem der bare havde 50 kvm til rådighed  . But anyway - hellere end fed projektor i et lille rum end en skodprojektor (dataprojektorer) i et stor rum. Mit råd: køb en ordentlig projektor - de bliver nærmest foræret væk på brugtmarkedet.
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig nogle gode svar 
Hvad skal jeg præcis kigge efter når jeg skal finde en projektor?
har en af jer lyst til og lave en lille top 5 over nogle projektore i den billige ende, både nyt og brugt? jeg står virkelig på bar bund 
Hvilken lærreder går man efter (hvilken mærke)?
Lasse __________________ Ny inden for området, hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en tommelfingerregel kan man sige at din projektor skal gøre, at du hellere vil se film og evt. spil på den fremfor på et fjernsyn. Dvs der må stilles nogle krav til billedkvaliteten. Imponatoreffekten ved et stor billede alene fortager sig hurtigt. Dataprojektorer kan levere store billeder fordi de som regel har megen lysstyrke. Til gengæld "dumper" de på mange andre billedparametre som f.ex kontrast og især på korrekt farvegengivelse. Jo større billede du vil have, jo dyrere bliver projektoren, hvis de skal levere billeder der er til at holde ud at se på i længere tid. Det er en god ide at få set nogen projektorer i aktion, så du får en fornemmelse af hvad du går efter.
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilken butikker, viser projektore i aktion?
__________________ Ny inden for området, hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV-Connection og HiFiklubben, men det har du nu ingen glæde af, hvis du leder efter noget biligt. For i showrooms er der kun de nye 1080p projectorer, og de koster fra 15000 og opefter.
Der er nok ikke nogen af os der kan lave en top 5. Jeg er stadig på min første projector. Hvis du vil have en ny ville jeg gå efter en Panasonic AX200.
Lærred kan du købe et fastramme Lissau Plano Frame.
|
Til top |
|
|
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVor bredt regner du med at dit lærred skal være? Bliver muligt at mørklægge rummet fuldstændigt?, hvor lang regner du med afstanden bliver fra hvor du skal sídde, til lærredet? Har du bluray, eller påtænker du det? Hvad er dit budget?
Har du set nogle projektorer live, så du f.eks. kender forskel på LCD og DLP, med deres stærke og svage sider?
Dette er nogle af de oplysninger jeg efterspørger for at kunne "rådgive" dig.
Men som de andre siger, hold dig langt væk fra dataprojektorer, det bliver du træt af i længden. __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regner med min lærrede skal være 150cm i breden. og jeg skal vel side en 3 meter fra det. rummet kan mørklægges delvist, der er mørklægnings gardiner. men som vi jo ved bliver det aldrig heltt mørkt i dagslys. jeg regner ikke med og invistere i en bluray afspiller, og mit budget er vel på omkring 5-7000kr inkl lærrede. ved ikke om det er urealistisk?
Har kun set en projektor hos en kammerat, men det var vist en dataprojektor.
Hvordan ser man forskel på en data og en "film" projektor? midt krav er bare at opløsningen er mindst 1280x720 "720p"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad synes du så om det du så hos din kammerat? Jeg er lidt bange for at du med dit budget kommer til at forblive i "legetøjsafdelingen". Men det er jo også OK hvis dine forventninger er i overenstemmelse hermed.
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen synes faktisk det var et ok billede.
Men som altid får man jo hvad man betaler for og det er jeg også inforstået med 
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så Fik vi sq ryttet rummet for alt hvad der hedder gips, rockwool osv.
Vi skal have ordnet gulvet, og så skal der gulvtæppe på i en mørk farve grå/sort. Væggende skal slibes ned, spartles og males.
Nogen der evt. kunne komme med en fed farve kombination, hvis væggene ikke bare skal forblive hvide.

|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Væggene skal være mørke, helst sorte som i en biograf.
Dit budget er helt ude i skoven, 5-7000 er, hvad vi andre har betalt for de enkelte dele. Hvis du skal udstyre rummet ordenligt er 50.000 det absolutte minimum.
Du skal bruge:
Grå/sort maling til væggene, et tæppe der dækker hele gulvet, en projector, et lærred, et 7.2 højtalersæt, en reciever med to sub udgange, en blu ray afspiller og et 10 m HDMI kabel. Du kan dog nøjes med at gå i Silvan efter højtalerkabel.
Maling for at dæmpe lyset i rummet, et tæppe for at forbedre akustikken, 7.2 fordi du skal bruge 2 subwoofere til at rum med de dimensioner, bluray fordi ingen ellers vil gide at komme.
|
Til top |
|
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange penge kan du smide efter udstyret
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan vil det mon påvirke lyden med de skrå vægge? Jeg tænker især m.h.t placering af surroundhøjtalere.
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budgetet på 5-7000kr var måske også lige og stramme den :D
Men jeg vil holde mig på et lavt budget.
Min ide med rummet er ikke og skabe den ultimative hjemmebio, vil lave et rum hvor man kan sætte sig og se en god film spille lidt xbox360, drikke nogle pils med vennerne og høre noget god musik. så alt i alt skal det være en rigtig slyngelstue. overskriften er også rettet fra hjemmebio til slyngelstue 
Projektoren vil jeg ikke give mere end 5000kr for. håber i kan følge mig i min ide 
|
Til top |
|
|
lkmthebest Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman.
Jeg kom faktisk til og tænke på det samme i dag. __________________ Ny inden for området, hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er din "problematik" den omvendte af flertallet af hjemmebioentusisters. De vil som regel gerne kaste en hel del kroner efter godt udstyr. Til gengæld mangler de ofte et ideelt rum . (Med mindre man har en gildesal, har de færreste parcelhuse et rum der kan bruges til hjemmebio)
Som andre også har nævnt vil jeg anse det for at være umuligt at lave noget der bare kommer i nærheden af en hjemmebio for dit budget. Dit budget passer til "et alti-et-sæt" eller HCiB (Home Cinema in a Box) som måske kan fungere udmærket i en mindre stue. Ikke for at være negativ, men helt ærligt...
|
Til top |
|
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja rigtig biograflyd bliver det ikke til for de 7k....desværre
|
Til top |
|
|
febbe Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil mene at du helt sikert skal ud og kigge efter noget brugt udstyr for man kan dælme få meget hvis du ofrer lad os sige 5-7000 kr på en reciever kig evt. efter en ny sherwood de er meget billige: http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=55& ;products_id=410 2400kr med alle de nye lydformater osv. det er satme billigt, men ved selvfølgelig ikke hvordan sherwood performer men på et stramt budget er der jo nok ikke plads til mere end det. og så ud og led på brugt markedet efter nogle fronthøjttalere for det ville jeg nok starte med hvis jeg ikke har flere penge end det du har. måske hvis du kan lave højttalere selv så kig ved frequence-shop.dk de har nogle gode kits der har f.eks selv købt et kit ved dem og er yderst tilfreds med mine højttalere, og jeg brugte ca. 2000kr på et sæt højttalere så det burde jo også være inden for budgettet. hvis du vil have brugt så se efter noget dali 505, 606, 5005, 6006. for de er nemme at finde surround højttalere til og så er de ok billige og efter min mening spiller de ret godt.
|
Til top |
|
|