Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Akai GX-635D spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
4K-DATA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Så fik Akai GX-635D spolebåndoptageren endelig en rensning og gennemgang.
At anskaffe den var en af de bedre beslutninger. Tonehoveder og diverse ruller
fungerer som var de nye. Lyder næsten bedre end det den optager.

Lidt større foto her.

Nyprisen var 10K i sin tid.
Et godt køb til 3K m/manualer & 30 bånd på metalspole.
Link til et par manualer her.

Mvh/ Kim

www.nørrebo.dk
Til top Vis 4K-DATA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4K-DATA Besøg 4K-DATA's Websted

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Wow hvor er den fed. Skulle du blive træt af dens triste udseende og dårlige lyd,så vil jeg gerne hjælpe dig af med den.Det skal ikke koste dig noget

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

4K-DATA skrev:
Så fik Akai GX-635D spolebåndoptageren endelig en rensning og gennemgang.
At anskaffe den var en af de bedre beslutninger. Tonehoveder og diverse ruller
fungerer som var de nye. Lyder næsten bedre end det den optager.

Lidt større foto her.

Nyprisen var 10K i sin tid.
Et godt køb til 3K m/manualer & 30 bånd på metalspole.
Link til et par manualer her.

Mvh/ Kim

www.nørrebo.dk

jeg ville gerne vide hvem der har ordnet den for dig???? evt link....da jeg selv gerne vil have min teac x10r op at stå...den kører, men et par nye remme vil nok gøre underværker....

send evt pb...

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Udover det æstetiske og nostalgisk... hvad er så så fantastisk ved disse maskiner? (No pun intended)

Lyden?

/Bellini

4K-DATA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

jeg ville gerne vide hvem der har ordnet den for dig???? evt link....da jeg selv gerne vil have min teac x10r op at stå...den kører, men et par nye remme vil nok gøre underværker....

send evt pb...

mvh velkommen

Helt beskeden har jeg selv renset og gennemgået den.

Men jeg vil anbefale dig at starte med at hente en service manual til din Teac x10r her.
Via linket: Get Manual. Der står helt sikkert et par spændende øvelser og sikkert de
reservedelsnumre på remme du mangler. Ebay.de er et godt sted at søge.

Kim
Til top Vis 4K-DATA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4K-DATA Besøg 4K-DATA's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Det fantastiske er at se de stor metalspoler dreje rundt mens musikken spiller. Jeg har en B77 og en Technics RS 1500. De bruges primært til at optage live koncerter fra radioen og det fungere glimrende, når altså ikke udsendelserne afbrydes med trafikmeddelelser.

Eneste problem er at bånd + spoler koster mere end en CD eller LP, så det kan ikke betale sig at kopiere dem. Men det er sådan set underordnet for det hele er bare så sjovt. Husker jeg savlede over den Technics som kontorelev i 70'erne. Den kostede mere end en månedsløn - har nu købt en for 3.000,- kroner.

Havde også en stor AKAI autoreverse på hånden, men den var desværre defekt. Den som 4K-DATA viser er rigtig lækker. Men en stor Studer eller Nagra ville heller ikke være dårligt.

4K-DATA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Det fantastiske er at se de stor metalspoler dreje rundt mens musikken spiller. Jeg har en B77 og en Technics RS 1500. De bruges primært til at optage live koncerter fra radioen og det fungere glimrende, når altså ikke udsendelserne afbrydes med trafikmeddelelser.

Jeg hygger mig meget med at optage nogle gode LP'er fra en meget velspillende Rega P25, der er så manuel at det nogle aftener er helt perfekt at starte Akai'en, tænde lidt brænde og høre noget god musik. Lyden er meget klar og tæt på Rega'en, som ellers har fået fuld opmærksomhed ned til hvidt mavebælte.

janils skrev:
Men det er sådan set underordnet for det hele er bare så sjovt. Husker jeg savlede over den Technics som kontorelev i 70'erne. Den kostede mere end en månedsløn - har nu købt en for 3.000,- kroner.

Ja helt enig. Technics'en har iøvrigt også altid stået øverst på min liste. Men de er bare svære at finde.
3K er fuld strike.

janils skrev:
Men en stor Studer eller Nagra ville heller ikke være dårligt.

Lad os håbe der er et par der hægter sig på.. godt billede.

Kim

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

hej der jan, fed maskine du viser der, men jeg læste en gang at der er et problem med den og det er at den slider båndene op for hurtig for hold til de andre, ellers er min ønske maskine i den klasse en Tandberg TD 20 A SE
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Udover det æstetiske og nostalgisk... hvad er så så fantastisk ved disse maskiner? (No pun intended)

Lyden?

/Bellini

Ja, og mere end det. Musikken.
Som nysleben ejer af mediet siden 2007, var det første jeg bed mærke i, at det lød endog noget bedre end ellers forudset. Forvænt med den daglige betjening ved digital tilgang til musik, som jo er enkelt og ligetil og kan forstås af selv et barn på 7 år, var de første dage med en spolemaskine en kæberasler.
For herefter at få bedre optagelser gik jagten ind på de CD'ere, der lød som dem man kan huske fra vinyl og dem har jeg mestendels fundet blandt de oprindeligt udgivne fra 80'erne og op gennem 90'erne fra før Loudness War tog over, hvor der blev braget op for volumen og ned for dynamikken. Ja, jagten har vel egentlig bidraget til en bedre musikoplevelse. Altsammen foranlediget af en 25-årig spolebåndoptager.

Selvfølgelig kan alle høre aldeles fin HiFi-lyd fra en mobiltelefon. Det kan jeg også. Men den hygge det giver, når spolerne ruller, efter man med ægte håndkraft har sat bånd på, trukket det forbi tonehovederne, viklet det op på modtagespolen og hittet [PLAY], det kan en smartphone eller en harddisk altså ikke rigtigt hamle op med.

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes