| Forfatter |
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg dæleme bestilt komponenter til delefilter.
Og jeg fik lavet en prøve på "custom-portene".. De kom til at hedde 4,6 x 17.. Det burde være lige i skabet.. 40 Hz rent :-)
Så dem prøver jeg at få produceret i morgen...
Så hvis alt går vel, er højttalerne helt færdige om en uges tid..
Det er vel også en ok hurtig byggeperiode.. Ca. 1,5 måned..Ihvertfald med tanke på de "skævert'er" der har været hen ad vejen..
Vil give "kappen" ret i, at der er en stor grad af "hysteri" omkring filterkomponenter..
Kunne godt ha' fået komponenterne til filtret i dag hos DAT, men har besluttet at ville prøve de der 1,6mm spoler...Og når man er kræsen, må man jo vente til de kommer fra importøren :-) ( men det kriblede sku godt nok noget, for at købe nogle andre, så man lige kunne høre dem spille i hjemlige omgivelser, med det rigtige filter)....
Rigtig go' Mandag aften
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
1½ måned... det er jo lyn-hirtigt hér på sitet Det er sgu godt gået, når man tænker på antallet af bafler, du har måttet lave...
Og ja der er meget hysteri omkring filterkomponenter...
Det er selvfølgeligt vigtigere at komponenterne "svinger" godt sammen, så der opstår en form for synergieffekt, end at man måske bruger det bedste af det bedste og det så ikke harmonerer sammen.
Men også på filterkomponenter er den ofte en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet - men det skal jo stadig harmonere...
Og ofte er der så lille forbedring for den sidste (100)krone, at resten at grejet skal have et vist niveau, for at man får glæde af den lille forskel - især i den bedre ende...
Så der vil vel altid blive indgået nogle kompromiser i praksis...
God fornøjelse herfra!
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen..
Så er Ellam 25 blevet uploadet på Troels G. hjemmeside..
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm
Der er lidt målinger og kikke på :-)
Jeg har dem selvfølgelig også, sammen med lspCAD..
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superflot! Du har fået et sæt højttalere, der garanteret både visuelt og lydmæssigt kunne sælges for > 50000 for et sæt i handelen.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser RIGTIG fornuftigt ud.
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et stort tillykke med dem her fra. De er blevet rigtig flotte 
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op de er flotte!
Super håndværk, og flot illustreret. Der er helt sikkert et par fif der bliver kopieret i mit kommende projekt.
Købte dette kit af Troels: http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ+XT25TG.htm#d'Appolit o%20version (dáppolitto udgaven)
Skal lige ha tegnet lidt på kabinetet, for jeg har 2 hele 30mm MDF plader, så det bliver lidt andre mål hvis jeg skal overholde nettovolumen. __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben!
Det ser jo yderst fornuftigt ud! 
Har du en kurve der går længere ned, end 200 Hz, så man kan se, hvordan bassen ruller af?
Havde det været en færdiglavet ht fra en anerkendt producent, så tror jeg sgu kabinettet vil kunne hæve vejl. pris til et sted mellem 40 og 50k kr.
Jeg kommer lidt til at tænke på nogle Audio Vector M3 jeg havde engang, når jeg ser dem. Bare med bedre (og lidt mindre) enheder og et endnu mere eksklusivt kabinet. (Og dette er absolut ros i mine øjne!)
Så venter vi bare på lytteindtrykkene 
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Hej Torben!
Det ser jo yderst fornuftigt ud! 
Har du en kurve der går længere ned, end 200 Hz, så man kan se, hvordan bassen ruller af?
Havde det været en færdiglavet ht fra en anerkendt producent, så tror jeg sgu kabinettet vil kunne hæve vejl. pris til et sted mellem 40 og 50k kr.
Jeg kommer lidt til at tænke på nogle Audio Vector M3 jeg havde engang, når jeg ser dem. Bare med bedre (og lidt mindre) enheder og et endnu mere eksklusivt kabinet. (Og dette er absolut ros i mine øjne!)
Så venter vi bare på lytteindtrykkene  |
|
|
Nu kan man jo ikke måle ret meget længere ned end 200Hz i et normalt rum. Det ville kræve at man hængte højtaleren op i en kran eller havde et rum hvor højtaleren stod i midten og den nærmeste afstand til siderne havde samme længde som den bølgelængde (Frekvens) man vil måle ned til. Jeg går ud fra at det er derfor at han undlader det. Nærfeltsmålinger og sweeps er meget usikre og fyldt med fejlkilder, lægger man dem sammen efterfølgende (ligesom john aktinson på stereophile) er niveautilpasningen af målinger jo også et rent gæt.
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er de lige lavet lidt porte :-)
Skar af standartportene og skar derefter nogle stykker af noget plastvandrør og afgratede indersiden af røret så det passer til diameteren.
Derefter krympede jeg noget krympeflex med lim udenpå, for at give lidt mere stabilitet..
De er ikke kønne, men heldigvis sidder det jo inde i kasseren, og kraven på ydersiden, er stadig den samme. :-)

|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Nærfeltsmålinger og sweeps er meget usikre og fyldt med fejlkilder, lægger man dem sammen efterfølgende (ligesom john aktinson på stereophile) er niveautilpasningen af målinger jo også et rent gæt.
|
|
|
Gating-teknikken er gennemprøvet, og summeringen er ikke et gæt, men en tilnærmelse på basis af port- og enhedsareal. Indrømmet ikke en eksakt måling, men dog mere end gætteri
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen: er det ikke nok, at den største afstand til siden, svarer til bølgelængden på den ønskede frekvens?
Dette burde jo være nok til, at ht'en kan generere den pågældende frekvens - eller hvad?
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
kappen skrev:
Nærfeltsmålinger og sweeps er meget usikre og fyldt med fejlkilder, lægger man dem sammen efterfølgende (ligesom john aktinson på stereophile) er niveautilpasningen af målinger jo også et rent gæt.
|
|
|
Gating-teknikken er gennemprøvet, og summeringen er ikke et gæt, men en tilnærmelse på basis af port- og enhedsareal. Indrømmet ikke en eksakt måling, men dog mere end gætteri |
|
|
Jeg sætter skam ikke spørgsmål ved gate-teknikken eller MLS målinger for den sags skyld, jeg nævner jo netop kernen i princippet, hvor rummet størrelse har et afgørende betydning for hvor dybt man kan måle, det er ligesom hele princippet bag at måle på den måde. Det er jo ikke uden grund at B&O bygger et rum på 15x15x15m hvor højtaleren står i midten, hvis det ikke havde været noget problem at måle en højtaleres fulde respons i et normalt rum.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Kappen: er det ikke nok, at den største afstand til siden, svarer til bølgelængden på den ønskede frekvens?
Dette burde jo være nok til, at ht'en kan generere den pågældende frekvens - eller hvad? |
|
|
Højttaleren kan selvfølgelig sagtens generere den, men at måle det, er ikke helt uproblematisk.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
Godmorgen..
Så er Ellam 25 blevet uploadet på Troels G. hjemmeside..
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm
Der er lidt målinger og kikke på :-)
Jeg har dem selvfølgelig også, sammen med lspCAD..
mvh
chris-torb |
|
|
Sikke en ære at få vist sit håndværk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super flot, tillykke med dem chris. 
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Tak for de pæne ord...
Jeg er også rigtig glad for, at ha' mulighed for af kunne være på Troels side... Der er jo kardo i høj skuffe.. 
Fik monteret kabler til diskant og begge basser, samt ført kablerne igennem bunden, og samtidig tætnet omkring disse. Filteret skal jo sidde i det "der-til-indrettede-rum" i bunden af kabinettet.
Har fået en del af komponenterne, men mangler alle spoler... For dælen, de der Z-superior kondensatorer er store.. Synes at det er helt vildt.. Der er lige plads, men heller ikke mere.. Uploader lige nogle billeder, når jeg har monteret filteret..

Har samtidig fået indkøbt og monteret terminalerne.

Har valgt ikke at montere bi-wiring terminaler, da jeg ikke mener at det giver nogen hørbar effekt, i dette tilfælde..
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
| For dælen, de der Z-superior kondensatorer er store.. Synes at det er helt vildt.. Der er lige plads, men heller ikke mere.. i dette tilfælde... |
|
|
Ja jeg kiggede sgu også noget, første gang jeg så nogle af de større uF værdier fra Mundorf. Hvis din 10 uF Z-superior er på størrelse med dem, kan jeg godt forstå din forbløfelse 
Til sammenligning er en Mundorf silver/oil 10 uF 110 mm lang og Ø46!
Så hvis der er en del komponenter på filteret, kan det sagtens tage en liter kabinetvolumen. Dette er selvfølgeligt ligemeget, hvis filteret har sit eget kammer, som i dine kabinetter. Ellers kan det godt overraske 
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
Så fik jeg dæleme bestilt komponenter til delefilter. |
|
|
hvorhenne?
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
chris-torb skrev:
|
Så fik jeg dæleme bestilt komponenter til delefilter. |
|
|
hvorhenne? |
|
|
Har bestilt stumperne hos DAT. Det er meget tæt på hvor jeg bor, og har gode erfaringer med dem.
Forresten så var 2 af mine SS15 ligesom lidt "matte" på midten af enheden. (hedder det en dustcap??)
Så var jeg en tur i "butikken" med dem, og der havde Kim noget original coating fra Scanspeak. De blev sat op på en pladetallerken og imens de drejede rundt, fik begge enheder, med en pensel, meget lidt af dette hvide "mælk" lige på midten af dustcap'en... Jeg var noget skeptisk, da det jo var mælkehvidt... Men da der var gået ca. 10 min, var det "hærdet" og præcist magen til resten af coatingen på enheden. Samme lidt klistrede overflade.
Selfølgelig skal man være uhyggelig påpasselig med at komme ekstra coation på enheder, da man jo ændre "massen" på membranen, men i dette tilfælde så de mest ud til, at enhederne ikke havde fået helt nok i produktionsfasen. Jeg tror ikke at det har hverken hør eller målbar betydning, når det kun var på midten af dustcap'en, men til gengæld er den visuelle forbedring stor.
Før:
Efter:
Ikke så ringe endda
Bare lige et tip, hvis andre skulle stå i samme situation.
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |