Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gulv HT med 2 SS15W + 1 XT/Ellam-25 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Frimann.

Jeg mellemtonen er lækker, glæder mig til af få lavet kabinetter til dem.

Chris-torb, syntes også det er nogle elegante fødder  du har fået lavet. Det med fødder til højtalere er nemlig lidt svær at "knække" uden det kommer til at se grimt ud.

God weekend.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

Tillykke med de 40, jeg er heldigvis ikke så gammel, men bliver det snart.

Hey Anders.

Tak for fødselsdagshilsenen :-) Det var alligevel lidt hårdt, men jeg er dog kommet igennem :-)

Mht. mit lille snedkeri, tror jeg at jeg indretter en 20 fods container til "workshop"... Der er ca.2,5 x 6 meter, så pladsen bliver lidt trang, men mon ikke det kan lade sig gøre..

Spændende med dit nye projekt.. Glæder mig til at høre om det.

Og rigtig go' ferie... :-)

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

@Chris-torb

Iøvrigt super fedt at dine speakers bliver taget op til produktion! Men det er altså også noget af det flotteste og mest gennemførte h4a har lagt spalteplads til!

Thumbs up herfra....

Hey Friman

Tak for det  Der er nu rigtig mange gode konstruktioner her på siden, så det er dejligt at min lille tråd her, også har vakt lidt interesse

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
chris-torb skrev:

Trist man ikke var lidt kvikkere... Man burde nok ha' taget et patent på kasserne, så man måske, kunne ha' fået lidt mønter for sit design...Nu bliver de tilsyneladende produceret og solgt i USA...

Om ikke andet kan jeg da glæde mig over at andre synes, de er brugbare..

Hvis det er nogen trøst så synes jeg dine versioner er flottere på alle de områder hvor de adskiller sig fra "kopien": Farven på fineren, føddernes form, forpladens finish og især det strammere bueslag på underkanten af forpladen.   (De indledende alliterationer på F er ikke helt tilsigtede men passede så fint)

Hey Boye..

Ja, alliterationerne fik du sammensat som en smuk symfoni  Ikke dårligt.. Der er kun lige det med den buede underkant, der skal arbejdes lidt med  ...  måske "forfriskende-flotte forpladeunderkantfræsninger" He he, ej det må jeg vist hellere overlade til "dem som har ordet i deres magt"

Men tak for de rosende ord vedr. designet.. Jeg synes faktist at de er "faldet rimeligt heldigt ud", og er derfor lidt ærgerlig over at "kopien" alligevel adskiller sig så meget visuelt, som jeg ihvertfald synes at den gør..

Umiddelbart ser det ud til at man har gjort kabinettet ca 5 cm højere, samtidig med at forpladen er blevet ca. 3 cm kortere. Effekten er lidt uheldig synes jeg, da den kommer til at ligne en "væltepeter" hvis man kan bruge det udtryk.. Det ser ihvertfald ud til, at tyngdepunktet er lidt for højt oppe. Fødderne synes jeg heller ikke er så heldige igen, da højttaleren er rimeligt smal, og derfor har brug for et lidt bredere "fundament"

Men men men, smag og behag er jo heldigvis forskellig.... Og sådan skal den nok bare se ud i US

Mhv

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hey...

Så er det ved at være tid til Hifi og surround 2009..

Jeg synes at det var en rigtig god oplevelse sidste år... Jeg fik lejlighed til at snakke konstruktion og lytteindtryk med flere deltagere..

Her snakker jeg ISF kalibrering og generelt plasma med Otto..

Jeg ser frem til at deltage..

Måske ses vi der? .....

mvh

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hey alle..

Der har været godt gang i højttaler byggeprojekterne her på siden :-)

Jeg synes at det er rigtig fedt, at have et forum som dette..

Der er altid en hjælpende hånd, gode idèer og en konstruktiv kritik at få.. Tak for det :-)

Jeg opstarter, umiddelbart efter nytår, en ombygning af den centerhøjttaler, som jeg byggede i forbindelse med Ellam25...

Jeg vil forsøge at fabrikere en ny front, som bliver pålimet centeren, med nye udskæringer til 2 stk. ss15W og en xt diskant, så bestykningen bliver den samme som sidehøjttalerne. Peerless basserne har gjort det rigtig godt synes jeg, men for at få en mere ens tonal balance, tror jeg at det er et godt udgangspunkt med ens enheder her.

Har på billederne herunder, holdt en af de "mislykkede" fronte fra Ellam'erne, op til centeren.....

Tror det kunne blive pænt med buer i begge sider på fronten, som under nederste bas på Ellam'erne....Så matcher designet også lidt bedre :-)

Glæder mig til at komme igang :-)

Tak for i år og rigtigt godt nytår

chris-torb

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 December 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Selv godt nytår. Dejligt med et forum som giver os andre mindreværdskomplekser!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hey..

Desværre kniber det lidt med mulighederne, for at få fabrikeret den nye front til centerhøjttaleren.

Jeg har dog fået indkøbt træ til "opgaven", og skal lige ha' fundet mig et hjørne af vores lager, hvor jeg kan få fred til at "fumle" lidt med træ... Det må kunne lade sig gøre :-)

Samtidig kom Scanspeak 15W enhederne på lager igen, og jeg skyndte mig at indkøbe et par stykker.

Da Peerless HDS basserne kræver lidt større diameter i undersænkningen end Scanspeak enhederne, er det ikke kønt at montere dem i samme "hul". Men nu er dette jo bare en midlertidig løsning, indtil jeg har fået "snittet" fronten, så jeg må lige leve lidt med det :-)

For, her i mellemperioden, at gøre det lidt mere "se-værdigt", købte jeg noget sort gummi tætningsbånd, som jeg klæbede indvendigt i undersænkningen, inden jeg monterede enhederne.

Det er selvfølgelig ikke optimalt overhovedet, men synes jeg, dog til at holde ud at se på......

Filteret jeg har monteret er fra T. Gravesen's Dappo.. Troels vurdere at ændringerne i frekvensgangen vil være minimale, da frontplademålene er forholdsvis ens.

Jeg har også isat en ekstra port bagi, så der nu er 2 x ø5, hvilket skulle give en portafsteming lige lidt over 50 Hz. Kabinettet er jo kun ca. 15 liter, og lidt i den lave ende for 2stk. 15W, men virker ikke umiddelbart problematisk.

Forskellen fra Peerless til SS er dramatisk... Væsentlig mere slagkraftig og dybere bas. Samtidig lyder fronterne og centeren nu meget mere ens.

Mvh

chris-torb

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Applaus

Har du målinger ?

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jahvad kan mad sige, anden end smukt

m@dsen

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Som sædvanligt, rigitg fint arbejde fra din hånd (hænder)

Hvordan vurderer du de 2 konstruktioner mod hinanden? Ved godt det er svært da du jo ikke har et sæt Dappoér og vurdere udfra, men et indtryk ville være rart alligevel....?

Hvad adskiller de 2 konstruktioner rent lydmæssigt? Fordele/ulemper?

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Ja flot må jeg sige.

Kan godt forstå du skiftede hds érne ud, i mine øjne ser de altså også lidt billige ud, men det er jo bare snobberi.

Det vigtigste er jo, at du har fået en mere ensartet klang, punch og ikke mindst det psykiske i at alt nu er ens.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Baby Strong skrev:

Applaus

Har du målinger ?

Hey Baby Strong..

Nej, ingen målinger.. Troels mener, baseret på hans arbejde med D'appo konstruktionen, at den ligger meget tæt op ad den oprindelige D'appo, med kun meget små forskelle i frekvensresponsen.

m@dsen skrev:

Jahvad kan mad sige, anden end smukt

m@dsen

Tak :-)

Friman skrev:

Som sædvanligt, rigitg fint arbejde fra din hånd (hænder)

Hvordan vurderer du de 2 konstruktioner mod hinanden? Ved godt det er svært da du jo ikke har et sæt Dappoér og vurdere udfra, men et indtryk ville være rart alligevel....?

Hvad adskiller de 2 konstruktioner rent lydmæssigt? Fordele/ulemper?

Hey Friman..

Tak, men nu er det jo kun midlertidigt.. :-)   Jeg skulle jo gerne ha' lavet den nye front...

Mht vuderingen af de to konstruktioner op imod hinanden, må jeg være dig svar skyldig..Jeg har sat centeren op på højkant istedet for den venstre Ellam25, men det er dæleme svært at sammenligne, når man ikke har et par... Hvis man umiddelbart skal sige noget, er fasen nemmere at få rigtig på en D'appolito, da der jo kun er 2 filtre... modsat er det teoretisk muligt, at opnå lidt højere følsomhed i en 2½ vejs... Tror det er lidt "dødt løb" :-)

anse skrev:

Ja flot må jeg sige.

Kan godt forstå du skiftede hds érne ud, i mine øjne ser de altså også lidt billige ud, men det er jo bare snobberi.

Det vigtigste er jo, at du har fået en mere ensartet klang, punch og ikke mindst det psykiske i at alt nu er ens.

vh.

Anders

Hey Anders..

Ja, det er dæleme godt nok en noget anden kvalitet... Mellemtonen fra HDS er jo egentligt ok i forhold til SS - lidt anderledes - men bassen kan ikke sammanlignes.. Der er en voldsom forbedring...Ville ellers ha' kastet mig ud i at skære den "nye front", men da jeg fandt mit grej frem, viste det sig at mit lange "rundslæng" havde ligget i spænd imellem noget andet træ, i den palle hvor det var blevet placeret.. Så det er nu skævt og ubrugeligt, og der skal jeg lige ha' lavet et nyt.. Ikke fordi det er så slemt, men det tager jo også lidt tid :-)

Hvordan går det med "de store banditter" ??

mvh

chris-torb

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes