| Forfatter |
|
ts_riders Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din højttaleropstilling er den samme som på en tidligere tråd du har lavet (15-20cm fra bagvæg - ligner det), så ville jeg forsøge mig med lidt omrokering, inden du smider en masse penge i havet. Jeg kan læse på Mission's hjemmeside omkring dine højttalere, at de anbefaler 15-20cm fra bagvæggen, og det tror jeg desværre er lidt af en underdrivelse.
Mit råd til højttaleropstillingen er: Start ud med at flytte højttalerne 50cm ud fra bagvæggen og dan en ligebenet trekant, hvor afstand mellem højttalerne måles fra midten af fx. basenhederne, og afstanden til dit "sweetspot" måles ligeledes fra basenheden. Alt afhængig højttaleren kan du prøve dig frem med toe-in.
Mvh Thor
__________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for alle jeres gode inputs
Det er lykkedes mig, at få en bedre bund ved at rykke dem 50cm ud fra muren. Jeg har dog stadig bas-huller, så mit lytterum
er nok desværre ikke så godt egnet. Måske man skulle prøve, med noget dæmpningsmateriale i loftet, eller et stort tyk tæppe
på gulvet.
Alligevel vil jeg sælge dem, og bygge nogle højttalere selv. Det har virkelig fanget min interesse, efter at have læst en masse
selvbygger tråde.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Hej
Jeg er enormt glad for mit nuværende setup, lige bortset fra at der mangler lidt bund.
Min stue er omkring 30m2, med stor åbning til køkken. Gulvet er trægulv lagt på beton, væggene er pudset og loftet er træ.
. |
|
|
Nu ved jeg godt det her ikke hjælper noget men dit rum sluger altså bassen-- især træloftet . Så det er meget forståeligt du
mangler bund.
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Nu ved jeg godt det her ikke hjælper noget men dit rum sluger altså bassen-- især træloftet . Så det er meget forståeligt du
mangler bund. |
|
|
Ja næste gang, jeg skal renovere eller bygge noget, så bliver der valgt materialer ud fra akustik, og ikke udseende...
Min kammerat, har fået monteret nogle dæmpningsplader på hans træloft - ved ikke helt hvad de hedder, men noget man
bruger på skoler osv. Det er ihvertfald noget der virker, men også meget dyrt...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.  |
|
|
Ja okay så er det nok en dum idé 
Hvad skal man så gøre, hvis man skal forbedre akustikken?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan opsætte en ½ meter bred plade fra gulv til loft i hjørnerne. Det dæmper stående bølger her, samt irriterende flutter ekko. (øvre mellemtone/diskant). Jeg har hørt Snell C5 som jeg forslår dig tidligere i tråden i store åbne stuer. Og det klarer de ret godt. De burde være noget for dig, men som du selv er inde på, så vil du bygge selv. Snell C5, er tunet til almindelige stuer. Så stuen og højttaleren er en del af hinanden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er da vidst meget svære at få fat i (Snell C5) - har søgt brugtmarkeder uden resultat.
Men anyway, så har jeg besluttet mig for at bygge nogle højttalere efter Transmission Line præncippet, med en 10" bas. TL er
jo kendt for at have en meget precis og god bas, så håber det er løsningen på mit problem.
Glæder mig vildt meget til at komme i gang
|
| Til top |
|
| |
Andersmi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.
Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.
|
| Til top |
|
| |
Asteen Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Generelt vil jeg sige at brugte Dali og Audiovector højttalere har enheder af rimelig kvalitet. Der er bare det problem at delefiltrene er bestykket med elendige kondensatorer (Bennic). Disse "knaldperler" yder ikke en gang de aller billigste enheder retfærdighed. Dali lider desuden af diskanthæv, så der skal skrues lidt ned (i størrelses ordenen 1,5-2db) før det lyder naturligt. Audiovector har jeg ikke erfaring med andet end at delefiltrene er totalt skrot! Jeg fatter ikke at man vil være det bekendt.
|
|
|
Kære mr hullevad... Jeg vil gi' dig ret i meget, men dit had til Bennic kondensatorer er vist ikke helt berettiget- Til din info vedhæfter jeg lige et snap-shot af et delefilter til et sæt højttalere der koster 70.000$...Hvor der er anvendt MANGE Bennic kondensatorer. (de gule kondensatorer)  


__________________ Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
De er da vidst meget svære at få fat i (Snell C5) - har søgt brugtmarkeder uden resultat.
Men anyway, så har jeg besluttet mig for at bygge nogle højttalere efter Transmission Line præncippet, med en 10" bas. TL er jo kendt for at have en meget precis og god bas, så håber det er løsningen på mit problem.
Glæder mig vildt meget til at komme i gang  |
|
|
Snell C5 kommer med jævne mellemrum til salg, der er dog ikke nogen lige nu. Transmissions linie højttalere æder effekt som en elefant æder hø og de går dybt i bassen, men de er lidt sløve i optrækket. Der er nogen tidsforsinkelse fra basenheden aktiverer (grimt ord) linien til bassen høres. Det gør den lidt tung i det. Jeg har dog hørt TDL Reference flere gange og det er en god højttaler, bestemt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andersmi skrev:
Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede
ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg
diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.
Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI
modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.
|
|
|
Jeg tvivler på, at jeg mangler effekt...
Output power class AB
2x110W 8 ohm RMS
2x180W 4 ohm RMS
2x300W 2 ohm RMS
Output power class A
2x50W 8 ohm RMS Technical data
High current capacity - 62 Amperes
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snell C5 kommer med jævne mellemrum til salg, der er dog ikke nogen lige
nu. Transmissions linie højttalere æder effekt som en elefant æder hø og de går dybt i bassen, men de er lidt sløve i
optrækket. Der er nogen tidsforsinkelse fra basenheden aktiverer (grimt ord) linien til bassen høres. Det gør den lidt tung i det.
Jeg har dog hørt TDL Reference flere gange og det er en god højttaler, bestemt.  [/QUOTE]
Dem jeg kigger på, har en følsomhed på 91dB, og skulle kunne drives af en meget lille forstærker - efter hvad sælger
oplyser.
Men jeg er bestemt også åben overfor brugtkøb - det er jo lidt nemmere, end selv at bikse med det
Jeg ser i et anden forum, og du også anbefaler JBL L100 sammen med Snell C5. Jeg har faktisk haft et sæt L100 i de unge
dage, uden at være specielt imponeret af det - bas'en var lidt uprecis og buldrende, som jeg husker det. L80 var der i mod en
rigtig god højttaler i mine øjne....
Audiovector C2 var jeg, som sagt også rigtig glad for, men det lader ikke til, at der er mange Audiovector tilhængere herinde
|
| Til top |
|
| |
ludom Forum Bruger


Bruger siden: 03 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Andersmi skrev:
|
Kan kun gi ret i at effektforstærker er vejen frem, havde et par Jamo X870'er med 10" bas, de spillede ikke op til mine forventninger, så fik jeg en Yamaha MX2, så fik jeg rigtig go bund, men når jeg spillede højt skreg diskanterne, så købte jeg en Nad 218. Fik mere bund og diskanten holdt op med at skrige.
Jeg har stadig min NAD 218 men har skiftet Jamo'erne ud med et par CM9'er, min Denon 2311 var til rep pga. at HDMI modulet var gået i stykker, der lånte jeg en Denon 1312 uden preout så kørte uden NAD'en, og der var kæmpe forskel.
|
|
|
Jeg tvivler på, at jeg mangler effekt...
Output power class AB 2x110W 8 ohm RMS 2x180W 4 ohm RMS 2x300W 2 ohm RMS Output power class A 2x50W 8 ohm RMS Technical data High current capacity - 62 Amperes |
|
|
Hihi, rart at der er én der giver mig ret.. 
Og alle de flotte tal kan man sgu ikke bruge til ret meget.. - bare min erfaring. Har lige solgt et effekttrin til en kammerat der på papiret yder mindre end den integrerede forstærker han har. Guess what - mere kontrol, bedre perspektiv, mere krop, dybere bas, mere åben lyd.. osv..
/Morten __________________ Linn Unidisk SC dynamik, Linn Akurate 4200 dynamik, Audiovector S3 Avantgarde
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ludom skrev:
Hihi, rart at der er én der giver mig ret.. 
Og alle de flotte tal kan man sgu ikke bruge til ret meget.. - bare min erfaring. Har lige solgt et effekttrin til en kammerat
der på papiret yder mindre end den integrerede forstærker han har. Guess what - mere kontrol, bedre perspektiv, mere krop,
dybere bas, mere åben lyd.. osv..
/Morten |
|
|
Ja det er korrekt, at tal på papiret tit er noget andet end virkeligheden.
Dog er XTZ'en netop kendt for at kunne levere varen, pga dens brutale strømforsyning (62A på tappen).
Jeg har også spillet med en Primare I20, og er ikke i tvivl om, hvilken der ville vinde, hvis de skulle ligge arm. Primare I20 er
dog stadig en super forstærker IMO.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
allanowich skrev:
De der dæmpe plader i loftet, som også bruges på skoler osv, de er der jo får at dæmpe tale området, så det er nemmere at høre hvad, der bliver sagt, da det talte ellers ville flyde ud i et så levende rum. De plader vil da ikke hjælpe dig og dit problem.  |
|
|
Ja okay så er det nok en dum idé 
Hvad skal man så gøre, hvis man skal forbedre akustikken?
|
|
|
du burde lave et eller flere superchunks i hjoerne i dit rum, se her hvordan det skal goeres, se specielt lasso's indlaeg, han ved hvad han har med at goere, hvis dit engelske er godtnok, saa findes der rigtigt meget hjaelp her lidt langt, men print det ud og laes lidt efter lidt, der er mange guldkorn __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må være en Audiovector "fan"... har haft M2 og nu Mi3 Sig. SE... med 16 m2 har jeg aldrig manglet bas, men nærmest
det modsatte haft al for meget bas. Som du selv har opdaget skal højtalere ud fra væggen... mine Mi3 er 70 cm fra væggen.
Men en effekt forstærker kan give mere kontrollere og dybere bas... har selv opleveret hvordan 2 x 200w gav det hos mig...
den havde så bare ikke den gode Holfi lyd i mellemtone / diskant.
Jeg har selv kik på DTQWT fra Troels G. men det er nok en for stor højtalere til min stue ... se
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan lønne seg å sjekke signalkilden. Svak bass fra dac blir ikke sterk med større høyttalere.
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
| Det kan lønne seg å sjekke signalkilden. Svak bass fra dac blir ikke sterk med større høyttalere. |
|
|
Der er jeg helt enig...
Problemet er dog også tilstede på analog cd lyd
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
Jeg må være en Audiovector "fan"... har haft M2 og nu Mi3 Sig. SE... med 16 m2 har jeg aldrig manglet
bas, men nærmest
det modsatte haft al for meget bas. Som du selv har opdaget skal højtalere ud fra væggen... mine Mi3 er 70 cm fra væggen.
Men en effekt forstærker kan give mere kontrollere og dybere bas... har selv opleveret hvordan 2 x 200w gav det hos mig...
den havde så bare ikke den gode Holfi lyd i mellemtone / diskant.
Jeg har selv kik på DTQWT fra Troels G. men det er nok en for stor højtalere til min stue ... se
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm |
|
|
Mi3 Sig - sikke en lækker højttaler. Er det bare en forklædt M3 Signature, eller hvad er forskellen i forhold til M3 Signature?
Jeg kigger også selv lidt på DTQWT - kunne være fedt hvis man kunne få en demo
|
| Til top |
|
| |