Forfatter |
|
Sune Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zico: håber du kan løbe stærkt så griner :)
Søren: Hehe nice try, men kan da godt fortælle at lige pt er receiver en Yamaha rx-v3800 og monitor audio gold serie højttaler, lyder p***e godt :)
Eyesonly: Det er ikke en købe bolig, det er en lejebolig, så kan desværre ikke bygge til. Så en hytte må være the way to go ?
Niels: tak for rådet :)
Offroad: nej det kan de måske ik LOL
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
sHaCk_kO skrev:
1: størrelsen skal minimum være 30m2, og når du nu laver et helt nyt, så heller lave det for stort end småt
|
|
|
Hvor kommer de 30m2 fra? Jeg har da oplevet en del hjemmebio`r på mindre end 30m2 som sparkede røv, både på lyd og billede siden  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt krav er at der skal være mindst 109" lærrede, det skal være alm 5.1 setup til at starte med, og så skal der være plads til 4 biostole :)
har tænkt lidt på 2 x disse:

|
Til top |
|
|
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja min bio er jo 15m2, og jeg synes den er superfed, god lyd og 106" lærred....20-25m2, det er IMO ganske godt! __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
Til top |
|
|
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige knapt 20m2 og er yderst tilfreds, og mit lærred er kun 91"
Held og lykke med projektet.
Mvh.
kiro
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kiro: Tak :)
Så hvis jeg nu valgt en hyt på 25m2, så ville det være helt fin størrelse til 4 per.
Med hensyn til isolering af gulv, hvordan gør man det ? for jeg må ikke støbe noget...
Nogen ider ? må man ligge flamingo direkte oven på den danske muld, og så noget rockuld, plastik og trægulv oven på, og til sidst gulvtæppe...
Eller er det helt forkert ?
EDIT: regner med at få fagfolk til at udføre isolering og opsætning af gipsplader på væg og loft.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa - Fed ide!!! Jeg kan rigtig godt forstå dig og dit ønske om en hjemmebio - og denne løsning kan jo flyttes med til et andet sted!! rigtig smart.
MEN, jeg tror du skal tænke dig rigtig grundigt om. Først og fremmest vil jeg aldrig anbefal dig at undlade vinduer - det kommer til at se meget mærkeligt ud og du umuliggøre anden anvendelse senere... Man ved aldrig hvornår man har brug for et gæsteværelse eller lign. Det er jo også meget nemt at mørklægge vinduerne... Her efter vil jeg komme ind på noget rigtig kedeligt: Opvarmning: Det er jo absolut en forudsætning at der installeres en eller anden form for varme i sådan et hus - og hvis det skal være muligt at være en smule impulsiv, skal der faktisk være varme på mere eller mindre hele tiden - både for komfortens skyld og for udstyres skyld - hvilket ikke et gratis - men en varmepumpe kan nok gøre det nogen lunde økonomisk - men tag lige og regn på det - du komme til at slippe nogen tusindlapper/år til den. En varmepumpe kan jo også anvendes som aircon om sommeren - igen med en omkostning til følge, men alligevel.
Med hensyn til størrelsen mener jeg sagens man kan "nøjes" med 20-25 kvm. Det er nogen lunde hvad jeg har - dog "kun" ca. 90" men der er også andet end bio i det rum. Jf. behovet for og omkostningerne til varme, er det klart at der skal isoleres - men jeg mener ikke du vil komme i voldsomme resonans problemer med denne konstruktion - En træ væg er ikke særlig "hård" og sammen med isolerede gibsvægge kunne jeg godt forstille mig, at du faktisk vil have relativt lidt med stående bølger - naturligvis i forhold til et beton/murstenshus.
Med ovenstående forbehold/kommentarer ville jeg gå efter en "fuldskala" løsning - nemlig med indbygnings højtalere, fastramme lærred + "gardiner" - mørklægning af gardiner til vinduer, og naturligvis installation af shakers/buttkicker - jeg ville overveje muligheden for en kombination af biostole og "sovesofa" - der er ikke noget bedre end at ligge og flyde hele familien, mens man ser den ene film efter den anden...
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se denne tråd http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/4 0792-smallhandz-dedikerte-hjemmekino-endelig-ferdig.html
han har bygge et lille hus opad hans "rigtige" hus, det er uden vinduer, da man jo ikke har noget at bruge dem til i en bio. Skulle man senere ville lave rummet om til noget andet, kan man jo sætte vinduer i til den tid.
Man kan også bygge en carport fx. hvor man har biorum i bagenden af carporten. Muligheder er der nok af, hvis man har pengene 
Selv er jeg også igang med at lægge sidste hånd på et biorum, det er et lille rum på 12 kvm, så der er kun plads til 80" (kommer fra 95" stuebio) men det fungere rigtig godt selv om rummet ikke er så stort. Det er en klar forbedring synes jeg med et lille rum med sorte vægge og loft, frem for de hvide vægge og loft i stuen. Så pyt med lærred er lidt mindre, man sidder jo også tættere på, så jeg har dårligt bemærket jeg er gået fra 95" til 80'" .
Det er også primært en enmands bio, da konen kke har den store interresse i film.
Held og lykke med projektet.
|
Til top |
|
|
ZaiFeR Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sune Thomsen skrev:
Kiro: Tak :)
Så hvis jeg nu valgt en hyt på 25m2, så ville det være helt fin størrelse til 4 per.
Med hensyn til isolering af gulv, hvordan gør man det ? for jeg må ikke støbe noget...
Nogen ider ? må man ligge flamingo direkte oven på den danske muld, og så noget rockuld, plastik og trægulv oven på, og til sidst gulvtæppe...
Eller er det helt forkert ?
EDIT: regner med at få fagfolk til at udføre isolering og opsætning af gipsplader på væg og loft.
|
|
|
Hej Sune
Det er helt klart bedst hvis du kunne støbe et fundament! Det med at lægge flamingo direkte oven på jorden den går ikke, du skal gravet jorden af min. muld laget af så du kommer ned til sand eller ler, kommer an på hvordan din undergrund er. Når det så er gjort skal man lægge en sandpude som skal stampes sammen og så kan du rette sandet af og lægge flamingo ud på sandet.
Du kan også støbe nogle punktfundamenter, som huset kan stå på, men det kommer lidt an på hvordan det hus er bygget som du vælger. Men de må jo også have nogle forslag til hvordan deres hus skal stå.
Ellers en fed ide. Det kan blive en rigtig dejlig bio
__________________ Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men skal vel også søge om tilladelse fra kommunen hvis man bygger over 10m2 på sin grund?
|
Til top |
|
|
ZaiFeR Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sune Thomsen skrev:
Men skal vel også søge om tilladelse fra kommunen hvis man bygger over 10m2 på sin grund? |
|
|
Hej igen Sune
Ja det skal man, men det tror jeg også at du skal, selv om du ikke laver et fast fundament. Men ring til kommunen og tag en snak med den. __________________ Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|