| Forfatter |
|
infinity100 Branchemedlem

Expert
Bruger siden: 10 Juni 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle..
Jeg har tænkt på at lave en egen subwoofer.. jeg havde tænkt mig og købe ca 3-4 jbl enhder som alså skal blive til en stor.. men hvordan gør man helt præcist.?
regner med at de bliver gode gamle. ca 12"-15"
eller deres prof bil serie sub.
Nogen forslag?
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok tage en del hensyn til størrelsen af dit rum. stort membranareal er sjovt. men det kan også blive for meget. Det bliver sjovere i længden, hvis kvaliteten er med. og der finde et hav af alternativer til jbl, som jeg har hørt meget blandet om.
Bil-enheder kan også være svære at trække for din forstærker. Der skal noget saft til. Jeg ville kigge efter noget digitalt som forstærker.
Og hva angår enheder, så kig da hellere på dem her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=176677
Lad vær med at falde på halen, bare fordi der står JBL på klistermærket eller membranen. Der er så mange andre parametre som spiller ind, når man skal designe en god subwoofer.
Og det er godt du skriver en STOR subwoofer. for når man skal lave dyb bas i stuen, så er det helt andre detaljer man skal se efter, end dem som man benytter i en bil.
Men søg lidt herinde på forum, der MANGE andre som dig, der også vil have noget BAS!! 
Husk også at, det er ENHEDEN du skal høre. og IKKE kassen/kabinettet. så der skal bygges solidt og kraftigt. Ellers vil selv den bedste enhed lyde træls 
|
| Til top |
|
| |
infinity100 Branchemedlem

Expert
Bruger siden: 10 Juni 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal være jbl enheder..
det jeg mener er at købe ca 3 12" og sætte i et stor kabinet så det kun er 1 sub. altså kun er terminal i siden/bagfra til + & -... men hvordan bygger man sådan en..?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have en åben subwoofer - altså med refleksporte - så skal der nøje beregninger til kabinetstørrelse, portdiameter og refleksrørslængde. Laver du en lukket subwoofer, så er det noget lettere at have med at gøre. Samtidig vil jeg råde dig til at bygge subben med 3 adskilte trykkamre, for hvis du laver et stort trykkammer, så kan enhederne påvirke hinanden, og dette kan give en frygtelig lydgengivelse.
Kig evt. her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2 __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
|
Samtidig vil jeg råde dig til at bygge subben med 3 adskilte trykkamre, for hvis du laver et stort trykkammer, så kan enhederne påvirke hinanden, og dette kan give en frygtelig lydgengivelse.
|
|
|
Uddyb venligst denne sammenhæng og hvad det indebærer, jeg mener det du siger er direkte forkert, så frem det er 3 ens enheder, hvilket det vist er.
Derudover siger, du kabinettet ikke er lige svært at lave til en trykkammer højttaller og ikke vigtigt, det er os direkte forkert, det skal os tilpasses enheden og udregnes rigtigt og mængden af dæmpe skum skal passe.
Mit bedste råd, til trådstarteren er at søge info rundt på nettet inden du går igang, der er bunkevis af gode artikler rundt omkring. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| Uddyb venligst denne sammenhæng og hvad det indebærer, jeg mener det du siger er direkte forkert, så frem det er 3 ens enheder, hvilket det vist er.
Derudover siger, du kabinettet ikke er lige svært at lave til en trykkammer højttaller og ikke vigtigt, det er os direkte forkert, det skal os tilpasses enheden og udregnes rigtigt og mængden af dæmpe skum skal passe. |
|
|
Det er lettere at styre og beregne aflukkede trykkamre, og min erfaring er, at det er lettere at få god lyd ud af det. Selvfølgeligt skal kabinetvolumen udregnes korrekt - jeg har aldrig påstået andet. Dæmpningsmateriale er ikke en nødvendighed men en fordel.
P.S: Her et godt link til trådstarter - så er det lidt lettere at beregne kabinettet. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal IKKE dæmpeskum/uld/filt i en subwoofer. Det har ingen effekt; der optræder først stående bølger når den halve
bølgelængde er mindre end den største kabinetdimension. Dvs. at den laveste interne stående bølge i et kabinet 1 m langt er
170Hz - og så højt op spiller en sub ikke. Da de fleste subs er mindre på den længste led, kan man springe dæmpning over. Det
forbedrer også impulsgengivelsen.
Nitro´s ide med at opdele kabinettet i et afsnit til hver enhed er faktisk anbefalelsesværdigt til reflekskabinetter, da man så er
mere sikker på en korrekt belastning af hver port. Ved lukkede gør det ingen forskel.
Infinity, du bør kigge på www.diysubwoofers.org
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende! Jeg ville nok satse på en eller højst 2 enheder i samme kasse. Eller, hvis du alligevel har 2 enheder, hvorfor så ikke bygge 2 kasser. Når man har 2 kasser kan man til en vis grad spille dem ud mod hinanden, når man placerer dem, og derved få en bedre lyd med færre resonnanser fra rummet.
I øvrigt ville jeg holde mig til godkendte konstruktioner, ellers risikerer du at blive skuffet over resultatet. Hvor stor må kassen være? Hvis den må være på størrelse med et køleskab, kan man med fordel bygge en basrefleks med ultralav afstemning og køre med en almindelig forstærker. Skal den være mere stuevenlig, bliver man nok nødt til at bygge en lukket kasse og manipulere med elektronikken i stedet, for at få dybbas.
Sørg for, at de enheder du køber er specielt lavet til dybbas og ikke til bas/mellemtone. De skal også være specielt til et lukket kabinet eller til basrefleks, så du skal bestemme dig for kassen inden du køber enhederne. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle tage at hente lidt inspiration på dette forum, som er virkelig seriøst når det kommer til diy subs. Lad dig ikke narre af at de mest er til hjemme bio; de ved langt mere om subs end den typiske hifi entusiast:
http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=155
samt se lidt på teori og hente beregningsprogram her, så du kan finde ud af hvilket sub princip opfylder dine behov:
http://www.diysubwoofers.org/
Som alt andet kræver det du selv gør en indsats for at få et godt resultat. Og husk så diy sub motto'et: "There is no replacement for displacement". 
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at hører "enheder i stor kasse(r)". Det skal du for alt i verden holde fast i
Fortsætter du med tanken om et stort kabinet med flere enheder, slipper du nemlig for at skulle ud i noget long stroke noget.
Mit forslag er at benytte 15" eller 18" med forholdsvis lette membraner (gl. JBL, BMS, EV, PD etc..), dvs en fo på omkring
30Hz. Som Jazzman skriver er det fint med en form for rum til dine enheder men alle skal kunne "se" hinanden uhindret
(ikke via små huller men areal > membran areal) og så afstemme omkring en 25 til 30Hz.
Du vil opleve en fn omkring 25Hz men med fuld volumen og uanstrengthed. Den lave membranvandring vil bla. medvirke til
lav forvrængning i basrefleks systemet. Dog skal du sikre dig at under port-tuningen afkobler du frekvenser da enhederne
ikke har megen "modstand" i det område.
Du bør ikke drive subben længere op en en 70 - 80 stykker og du vil nok opleve at dit største problem bliver rum resonanser
omkring en 28-33Hz, 38-45Hz og deropad. Hvis du bruger en dig. delefilter kan du "prikke" dem ud og få en fantastisk jævn
ggang
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming nævner en vigtig detaljer der. Der kommer lige så meget lyd bagud, som fremad, på en hvilken som helst enhed. Og det skal man huske når man bygger kassen. Ellers kan enhede få problemer med at få luft, og enheden vil derfor ikke spille optimalt.
Dvs at der minimum skal være lige så meget samlet hul-areal inde i kassen i afstivninger osv, som enhedens eget membran-areal. Ellers vil enhedes mærke det som en luftpude når den bevæger sig ind. Da den jo her har sværere ved komme af med luften. Men jeg kommer dog i tvivl om, hvorvidt det er lige så vigtigt i et lukket system, som i et refleks.
Men her er der nok andre som ved bedre - vær nysgerrig 
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jazzman]Der skal IKKE dæmpeskum/uld/filt i en subwoofer. Det har ingen effekt; der optræder først stående bølger når den halve bølgelængde er mindre end den største kabinetdimension. Dvs. at den laveste interne stående bølge i et kabinet 1 m langt er 170Hz - og så højt op spiller en sub ikke. Da de fleste subs er mindre på den længste led, kan man springe dæmpning over. Det forbedrer også impulsgengivelsen.
Nitro´s ide med at opdele kabinettet i et afsnit til hver enhed er faktisk anbefalelsesværdigt til reflekskabinetter, da man så er mere sikker på en korrekt belastning af hver port. Ved lukkede gør det ingen forskel.
Infinity, du bør kigge på www.diysubwoofers.org[/QUOTE]
Det er rigtigt Jazzman, men det er bare ikke for at dæmpe stående bølger i en sub man kommer det i, det er for at dæmpe kabinettets resonanser, de er ikke lav frekvente.
Derudover, hvis man ved hvad man laver kan man faktisk øge volumen af kabinettet ved at fylde det med dæmpeuld(kun tryk kammer) da lydens hastighed ændre sig når den bevæger sig gennem dæmpeskum og kabinettet kan virke større.
Så jo der skal dæmpe skum i en subwoofer.
Jeg ser ingen fordel, i et enkelt kammer til hver enhed, hvis de er ens hvad enten der er basreflex eller trykkammer, det hindre kun luft flow'et fra enheden og laver irriterende refleksioner. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per, du tager fejl i det første og har ret i det andet:
Nej, man dæmper ikke panelresonanser med skum. I en sub er det KUN afstivning der kan gøre det. Dokumentation haves.
Ja, kabinettet kan virke lidt større med skum. Men man risikerer at det går ud over impulsgengivelsen! Hellere LAVE kabinettet
de 15% større som man kunne vinde ved at fylde det helt med uld.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Nej, man dæmper ikke panelresonanser med skum. I en sub er det KUN afstivning der kan gøre det. Dokumentation haves.
|
|
|
Per N: Du slår jo ikke kabinettets egenresonans an, simpelthen fordi at der ikke er nogen frekvenser til at slå "skidtet" an. Du
deler jo langt under kabinettets resonans. For at subwooferen ikke istedet kommer til at opføre sig som en ballon når
membranerne "blafre" skal der kraftig afstivning til.
Der "forskellige" kamre til enhederne i en fælles kasse er medvirkende til at afstive kabinettet også, så det er da en udmærket
ide? __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
God side med målinger af subs. http://kortlink.dk/8n8t oprindeligt link http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests- archived Min favorit er TC Sounds LMS Ultra naturligvis. Den er næsten lige så god som en JBL
|
| Til top |
|
| |