Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 07:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Støjdæmpning af projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja, så fik jeg endelig taget mig sammen til, at lave en støjdæmpningskasse til min projektor. Jeg er ikke helt tilfreds med designet, så den vil blive lavet om, så snart jeg får tid igen.

Min projektor er en Infocus X1. Den suger luften ind på bagsiden, samt på siden, hvor netledningen tilsluttes. Den varme luft blæses ud foran. Det er selvfølgeligt meget vigtigt, at det ikke er den samme luft, som kommer til at cirkulere inde i kassen. Derfor har jeg "isoleret" foran omkring projektoren med noget sort plast, så den varme luft ikke kan blive suget ind igen.

Støjdæmpningsmåtterne er de samme, som bruges til at støjdæmpe computere med.

Som tidligere nævnt, så er jeg ikke helt tilfreds med udseendet af denne kasse. Jeg betragter det som en prototype. Selvom den ikke er særligt køn, så virker den efter hensigten. Jeg sidder lige under projektoren, når jeg ser film, og det er derfor dejligt at støjen er blevet dæmpet nu.

Er der andre, der har erfaringer med, at støjdæmpe projektorer?

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Ser da ellers ret flot ud på de billeder der! Hvordan med remoten? Kan du stadig "få forbindelse" med projektoren uden at skulle sigte voldsomt?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:
Ser da ellers ret flot ud på de billeder der! Hvordan med remoten? Kan du stadig "få forbindelse" med projektoren uden at skulle sigte voldsomt?

Hej Krede :)

Der er ingen problemer med remoten. IR modtageren på projektoren sidder foran, lige ved siden af linsen. Jeg sigter bare i retning af lærredet, og så virker det

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da også det ser fint ud. Hvad er det du gerne ville lave anderledes?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

- Ikke tilfreds med udseendet... ? Den er da fineret med ægte japansk åndenød, ser jeg.

Pjat til side - det ligner en rigtig god ide og jeg er glad for at høre at det virker selv om den er så relativt åben. 

Jeg har tænkt på noget lignende til min BenQ PE7800. Den suger bare på tværs, så der skal hul i kassen for at få billedet ud.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes nu også at det ser flot ud. Normalt når man taler om støj kasser til projektorer..! så laver man en ny kasse hele vejen omkring kassen. Det man gør er at lave en større kasse, i denne sætter man et par større blæsere så det du lytter på er nogle større blæsere der køre langsommere rundt, det ikke så svært at finde en større og mere støjsvag blæser! Find ud af hvor stor din lampe er i projektoren eks. 150 Watt, og det oplyser du hos dem du vil købe blæser af, og så har de formler og grafer for hvor kraftig den skal være, dem sætter du så i kassen, og fore kassen inden i med noget der kan dæmpe ”IKKE nogen form for skumgummi” da det ikke kan tåle varme, og efter nogen tid begynder at smuldre og kommer ind i maskinen, til sidst får du en glarmester til at skære et stykke glas til fronten ”norman vindues glas” ændre IKKE ven de farver der kommer fra en projektor. Jeg har selv lavet mange af denne type kasser, og lidt afhængig at hvor god en blæser du får og hvor godt du laver kassen, kan man lave noget der er praktisk talt tavs. Prøv med eks. 2 blæser i serie! Så køre de halvt så hurtigt, hold også lidt øje med ikke at vælge for stor en blæser! For når mølle hjulene bliver for store, så sender de små blæsere i projektoren bare støjen igennem.

Jeg ved ikke helt hvor og om man kan få dem mere..!? men kik efter PAPST blæser, de er efter min mening de bedste.

Hvis din projektor har en lampe på ca. de der 150 watt, så findes der mange computer firmaer der støjdæmper computer, og de har diverse blæsere, og 150watt er ca. hvad en Pentium 4 brænder af.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
syntes nu også at det ser flot ud. Normalt når man taler om støj kasser til projektorer..! så laver man en ny kasse hele vejen omkring kassen. Det man gør er at lave en større kasse, i denne sætter man et par større blæsere så det du lytter på er nogle større blæsere der køre langsommere rundt, det ikke så svært at finde en større og mere støjsvag blæser!

Find ud af hvor stor din lampe er i projektoren eks. 150 Watt, og det oplyser du hos dem du vil købe blæser af, og så har de formler og grafer for hvor kraftig den skal være, dem sætter du så i kassen, og fore kassen inden i med noget der kan dæmpe ”IKKE nogen form for skumgummi” da det ikke kan tåle varme, og efter nogen tid begynder at smuldre og kommer ind i maskinen, til sidst får du en glarmester til at skære et stykke glas til fronten ”norman vindues glas” ændre IKKE ven de farver der kommer fra en projektor. Jeg har selv lavet mange af denne type kasser, og lidt afhængig at hvor god en blæser du får og hvor godt du laver kassen, kan man lave noget der er praktisk talt tavs. Prøv med eks. 2 blæser i serie! Så køre de halvt så hurtigt, hold også lidt øje med ikke at vælge for stor en blæser! For når mølle hjulene bliver for store, så sender de små blæsere i projektoren bare støjen igennem
Jeg ved ikke helt hvor og om man kan få dem mere..!? men kik efter PAPST blæser, de er efter min mening de bedste.

Hvis din projektor har en lampe på ca. de der 150 watt, så findes der mange computer firmaer der støjdæmper computer, og de har diverse blæsere, og 150watt er ca. hvad en Pentium 4 brænder af

Den støjdæmpningskasse du her omtaler, vil jeg gå i gang med at lave, når jeg får tid. Jeg har ikke tidligere prøvet at støjdæmpe projektorer, men jeg har en del erfaring, med at støjdæmpe computere. Det bedste støjdæmpningsmateriale, jeg har kunnet finde, er det der hedder "Magic Fleece". Og ja, de bedste blæsere er helt sikkert Papst.

Den kasse jeg har nu, er absolut bedre end ingenting, men jeg vil gerne have endnu bedre støjdæmpning.

Har du ikke et par billeder af en af de kasser du har lavet?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg synes da også det ser fint ud. Hvad er det du gerne ville lave anderledes?

Det ved jeg faktisk ikke , men måske et mere strømlinet design. Min næste kasse bliver malet. Jeg døjede gevaldigt med, at få det der ægte finer-folie, til at makke ret. Jeg er ikke god til sådan noget, med at lime og klistre. Jeg kan knap nok sætte et frimærke på, uden det skrider

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Perejvind

Jeg er enig med de andre - jeg synes da også det ser godt ud :-) måske hvis du lige gav den lyse plade under loftet en gang finér også, så er det sku da i orden.

Jeg skal helt sikkert selv lave en boks til min kommende projektor også, og jeg har meget overvejet noget i stil med din løsning, altså åben foran og bag, så det glæder mig da at høre at det virker. Jeg vil gerne undgå en lukket kasse med ekstra blæsere etc. Hvad er din subjektive fornemmelse af støjdæmpningen ( i dB tak ;-)) - hvor "meget" hjælper det? Måske kunne du optage lyden med og uden kasse og så poste et link?

Venligst
Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:

Hej Perejvind

Jeg er enig med de andre - jeg synes da også det ser godt ud :-) måske hvis du lige gav den lyse plade under loftet en gang finér også, så er det sku da i orden.

Jeg skal helt sikkert selv lave en boks til min kommende projektor også, og jeg har meget overvejet noget i stil med din løsning, altså åben foran og bag, så det glæder mig da at høre at det virker. Jeg vil gerne undgå en lukket kasse med ekstra blæsere etc. Hvad er din subjektive fornemmelse af støjdæmpningen ( i dB tak ;-)) - hvor "meget" hjælper det? Måske kunne du optage lyden med og uden kasse og så poste et link?

VenligstBjarne

Hej Netbjarne

Jeg ser lige, om jeg kan låne en lydtryksmåler et eller andet sted. Ellers kan jeg godt prøve at optage støjen, med og uden kassen monteret, men jeg synes det vil være bedst at bruge en lydtryksmåler.

Håber jeg kan vende tilbage med nogle målinger snarest.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes