Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler skal da ikke spilles til - vel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 November 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Alle "autoriteterne" udtaler sig skråsikkert, men svarer ikke enslydende på samme spørgsmål:

Det er anden gang du skriver det, og det er stadig lige forkert. Prøv lige at læse Martins svar igen i mine indlæg. Der er ikke noget skråsikkert her!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
glejbol skrev:

Nu må I sgu holde op !

For det første: Det der løber i kablerne er vekselstrøm. Derfor er det fløjtende ligegyldigt hvilken retning de vender.

Hold selv op, selvom det er vekselstrøm løber strømmen i kablet konstant den enevej, over tid vil det ændre på den orientering polerne i metallet har, dette kan høres.

glejbol skrev:

For det andet: Der er elektroner i kablerne hele tiden ellers ville de forsvinde i en gigantisk Coloumb eksplosion. Sagt med andre ord: antallet af elektroner i kablerne er konstant

Her er vi mere enige bortset fra den ophobning der kan være af eletroner i mellem ledere der virker kapacitative.

glejbol skrev:

NB alle bemærkninger om vekselstrøm gælder kun hvis man er så heldig at have en velkonstrueret forstærker uden dc-offset.

Det er meget få, eller ingen helt fri for. Både udgangstrin i cdafspillere, riaa forstærkere osv osv.

JO ELEKTRONERNE bevæger sig konstant! hvordan tror du en transformator virker ? det lærer man faktisk i fysik i 9. klasse ! ellers vil du hverken kunne transformere ned eller op.

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jamenhvadsåda-da!!!
Alle "autoriteterne" udtaler sig skråsikkert, men svarer ikke enslydende på samme spørgsmål: "Flytter elektronerne i et kabels kobbermolekyler sig og hvis ja, så ved hvilken hastighed foregår dette???
Svarene er "det gør de med lysets hastighed" (det var så forkert!!! ), "det gør de med en lav hastighed, se link til leksikon", "det gør de med en hastighed på 10^6m/s og 10^-4m/s (en margin af format)" og sidst men ikke mindst "da det er vekselspænding løber de ingen steder"

Jamen, det der har vi jo fået styr på (det er nemlig en af de få ting, jeg ved en lille bitte smule om ); jeg prøver lige igen: Elektronerne bevæger sig altid meget. Når lederen ikke er i et elektrisk felt bevæger de sig omkring, uden at ladningsforholdene principielt ændres. De bevæger sig da med en fart i størrelsesordenen 10^6m/s.
Når lederen er i et elektrisk felt sker der en generel drift af elektroner mod strømmens retning. Denne drift sker med en hastighed der kan udtrykkes som : v=(qE/m)T

F.Christians skrev:
Klart er det, at lodninger og stik har godt af at blive brændt ind og ligeledes de "krystalovergange", som kablet uværgeligt vil have. Ligeledes vil der over tid (hvor lang tid?) ske en opladning af kablets kappe, som (måske) kan holde RFI og andre unoder i skak!!!

Desværre har jeg ingen viden om disse forhold

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Optræder elektroner som bølger eller har de partikkel natur, Bevæger de sig når der løber strøm eller bringer de blot ladning videre til næste molekyle. I virkeligheden tror jeg at svarene blæser i vinden. Hvad jeg derimod er sikker på så lyder to ens kabler ikke ens hvis det ene er nyt og det andet ældre og brugt. Ligesom nyt elektyronik ikke lyder som elektronik der har været brugt noget tid. Ting forandrer sig over en periode. Og det som regl til det bedre. Hvad der sker må guderne vide, Men at det sker er uomtvisteligt. At kabler lyder forskelligt kan vi sikkert blive enige om, men ser vi på ren overføringsfunktion indenfor audio området så er de alle stortset ens. men aligevel opfatter vores hørelse noget andet, nemlig at de har forskellig klang. tempo og præsision. Hvorfor?? Måske er kabler i virkelighed meget forskellige, men at vi blot ikke kan måle forskellighederne. Nå vi måler så en det statiske situation der måles på. Vi finder karakteristka som modsatnd, induktans og kapacitet, men måske findes der et tilvarende sæt dynamiske data. Dynamiske data som vi ikke har metoder til at måle, men som vores ører altså kan registrere.

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Næ Svend P; der er da intet skråsikkert i at skrive: "Mit gæt er..." og "Jeg gætter på..."!!!  Hellere det end: "Jeg ved helt bestemt..." (Hvis det altså ikke er helt rigtigt eller fyldestgørende)  

MIIB er inde på noget essentielt; vi ved ikke nok om emnet og det gør videnskaben vist heller ikke, eller hvad???  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

hmm vælger nu at tro på videnskaben, og det de kan måle! Det andet tror jeg på må være hørerbedrag!

troelskn skrev:

"Hold selv op, selvom det er vekselstrøm løber strømmen i kablet konstant den enevej, over tid vil det ændre på den orientering polerne i metallet har, dette kan høres."

strømmen løber i begge retninger, da elektronerne vil løbe fra - til +, og da der både er postive halvperiode og en negativ halvperiode, må det være sådan!! I en stikkontakt er der en nul leder, og den bærende strømmenleder, det gælder også med ht'er kabel.

hvad er det for nogle poler vi snakker om?? er det magnetisme? eller hvad, hvis det er kan vi da bare ligge en eletromagnet hen ved siden af

Til sidst en skærm er sat til i begge ender ellers vil ikke ikke være en skærm, hvor nullen også ligger, lederen inde i, er den strøm bærende.

Har stadigvæk ikke hørt nogen fysiske begreber om, hvorfor der skulle være forskel på at vende et kabel, andet end der vil blive opladet noget i skærmen, og efter min mening giver det ingen mening, da strømme løber i begge retninger, og magnetfeltet hele tiden vil skifte, fra udaf til indad gående.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Sven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Lad mig tilstå med det samme: Jeg kan høre forskel på nye kabler og kabler der har kørt et stykke tid. Men så længe jeg ikke har et fysisk bevis må i gerne kalde mig overtroisk.

Jeg kan ikke måle nævneværdig forskel i impedans eller kapacitans på nye og brugte kabler af nøjagtig samme type og længde. Jeg kan derimod se forskel, når jeg ser på de enkelte frekvensbånd i et oscilloskop. Signalerne bliver kortere, spidsere og højere efter nogen tids brug. Det er tydeligst for diskantområdet. Det svarer til at lydsignalet, der når frem til højttaleren ( eller forstærkeren ) er tydeligere defineret.

Højttalerkabler er forholdsvist hurtigt indspillet (5-20 timer). Signalkabler tager noget længere tid, og ledninger i tonearme er decideret langsomme. Jeg har med held  indspillet signalkabler hurtigt ved at sætte signalkablerne til mine højttalere og ladet dem køre ved lav volumen i et par timer. Jeg har gjort det samme med tonearmkabler ( 4 stk parallelt )

Hvis mine iagttagelser er rigtige, har ændringerne i kablernes evne til at transmittere lydsignaler altså noget at gøre med den strømstyrke jeg udsætter kablerne for. ( og ikke med frekvens )

Jeg tror - og kun tror - at fænomenet har noget at gøre med krystalgrænserne i metallederne at gøre. Jeg forestiller mig, at signalspejlingen ( refleksionen ) i krystalgrænserne bliver mindre efterhånden som kablerne bliver brugt. Ledningsevnen i selve metalkrystallen er en fysisk konstant og kan ikke ændres ved brug. I krystalgrænserne samles alle urenheder i metallet, og det er også i grænserne mellem de enkelte krystaller at eventuelle forskelle i metalkrystallernes orientering ( krystalretning ) kan have effekt. Det er også i krystalgrænserne, der kan ske ændringer i ledningsevnen ved brug. Der er tusinder af krystalgrænser i et kabel, så selv en lille forbedring i hver enkel krystalgrænses ledningsevne vil formentlig være hørbar.

I øvrigt behøver gode højttalerkabler ikke at koste en formue. F.eks har Monitor et udemærket forsølvet ofc kabel til ca. 50 kr meteren, der efter ganske få timer lyder mindst lige så klart som diverse mærkevarer til 10 gange den pris.

I det morsomme hjørne er jeg helt enig i at antallet af elektroner i et kabel nok ikke ændrer sig så meget så det gør noget. ( ellers vil jeg meget gerne vide hvordan - det indebærer ganske interessante muligheder for at manipulere med grundstofferne ) Og metalstrukturer kan næppe blive slidt ( med mindre de decideret brændes af med en vild overbelastning )

Endelig så er lydoplevelse en subjektiv størelse, så vi gør vel alle hvad vi synes lyder bedst. Jeg er da selv blevet overrasket over hvor meget et lydbillede kan ændre sig ved forskellige typer af kabler.

mvh Sven

Til top Vis Sven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 16 November 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Sven skev:

Jeg tror - og kun tror - at fænomenet har noget at gøre med krystalgrænserne i metallederne at gøre. Jeg forestiller mig, at signalspejlingen ( refleksionen ) i krystalgrænserne bliver mindre efterhånden som kablerne bliver brugt. Ledningsevnen i selve metalkrystallen er en fysisk konstant og kan ikke ændres ved brug. I krystalgrænserne samles alle urenheder i metallet, og det er også i grænserne mellem de enkelte krystaller at eventuelle forskelle i metalkrystallernes orientering ( krystalretning ) kan have effekt. Det er også i krystalgrænserne, der kan ske ændringer i ledningsevnen ved brug. Der er tusinder af krystalgrænser i et kabel, så selv en lille forbedring i hver enkel krystalgrænses ledningsevne vil formentlig være hørbar.

hvis vi nu antager, at vi har med et hvilket som helst krystal, så vil atomerne ligge i et meget præcist mønster, og hvis de ikke gjorde det vil de meget hurtigt komme til det, da de vil ligge på den måde, hvor der kræves mindst energi, til at holde det samlet. fx diamant, det ligger i et fuldstændigt ens "gitter"!, så den holder ikke.

forskel, når jeg ser på de enkelte frekvensbånd i et oscilloskop

hmm interessant, har lavt nødagtigt den samme måling på et oscilloskop, og der kunne jeg overhovedet ikke se nogen forskel, men det kan jo være mig. hvis du har et link eller et billede hvor de bruger dette argument vil jeg meget gerne høre mere.

til sidst et lille eksperiment!

hvis vi nu antager at vi kan vende et kabel fra et kraftværk, ville vi så får mindre og dårlige strøm??? jeg vil ikke mene at der sker noget som helst!

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Sven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Sendt: 16 November 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Et lille svar til Joch

Jeg beskriver mine oplevelser - jeg påstår ikke at du er i stand til at opleve det samme.

Hvor lang tid gad du vente på at se ændringerne i de samme musikstumper i oscilloskopet ? Du kan ikke se meget i realtid så du bliver nødt til at gemme billederne og lade 0,5 -1 sekund fylde hele dit billede. Vent 5 timer og tag præcis det samme billede igen af præcis den samme sekvens og frekvensspekter. Og hvad ser du så??

Metalgitre er ganske velordnede - det har du ret i - men orienteringen er ikke ens mellem de enkelte krystaller. Og krystalgrænserne er bestemt ikke de mest elektrisk stabile konstruktioner i denne verden. ( det er metalgitre sådan set heller ikke under elektrisk indflydelse )

Og - jeg har ikke udtalt mig om at vende kabler - af den simple årsag, at jeg aldrig har målt på dette - eller for den sags skyld prøvet det af. Jeg har godt nok altid kørt kablerne i samme retning, men det er nu mest af dovenskab, og jeg "tror" heller ikke det vil gøre nogen hørbar forskel. ( men jeg skal da gerne prøve og fortælle dig om resultatet - ikke at du vil tro på det alligevel - så hvad med at prøve lidt selv i stedet for at være så fundamentalistisk overbevist ).

og øh altså, 220 volt vekselstrøm fra kraftværkerne er altså ikke et voldsomt komplekst signal, men hvis det er det du lytter til, kan det vel forklare din manglende nysgerrrighed.

mvh Sven

Til top Vis Sven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 November 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Sven skrev:

Et lille svar til Joch

. . .

og øh altså, 220 volt vekselstrøm fra kraftværkerne er altså ikke et voldsomt komplekst signal, men hvis det er det du lytter til, kan det vel forklare din manglende nysgerrrighed.

mvh Sven

Juhuu!  konstant 50Hz ved 99dB er den ultimative TECHNO

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes