Forfatter |
|
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 09 August 2006 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kort og klar besked :
Hvis du virkeligt brænder for at få en 4 vejs højtaler op og køre er det en stor tilfredsstillelse at høre de kan tvære en vilken somhelst 3 vejs højtaler MEN MEN MEN det er meget kompliseret at designe et kabinet som giver en diffraktions fri højtaler også kommer hele filter problematikken
Jeg er enig med Daniels. det er ikke en lille opgave at få styr på et 4 vejs filter, i store træk gælder følgende for filteret hvis man vælger 1 ordens delinger får du voldsomme imperdansproblemer (0,5-2 ohm) som gør at det kræver en monster forstærker at presse lidt lyd ud af dine højtalere. vælger man 2 til 3 ordens filtere vil det være meget sværere at konstruere filteret da det kræver måleudstyr for at se hvornår det hele passer, men man vil kunne få hele huset til at ryste ved en 10 W. Hvis du ikke er afskrækket endnu så prøv at læs mit DIY projekt Det kan være det giver dig en ide om kompleksiteten.
4 vejs AudioTechnology projekt
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40024&K W=bennoman75
God fornøjelse __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 09 August 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Også jeg tilslutter mig korets anbefaling......4 vejs er godt, men ikke nemt at lave eller justerer ind. Det kræver meget indsigt, og som newbie som ønsker succes, så vil en 2 vejs være det bedste jeg vil anbefale. Vil du alligevel forsætte, så kræver det måleudstyr og meget tålmodighed og 4-vejs er ikke billig at lave. Husk at flere enheder ikke nødvendigvis lyder bedre......snare tværtimod. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 09 August 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dappolito dipol......4 x 61/2".....2 x 5" bredbånds enheder.....supertweeter.....2 x subwoofer
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 13 August 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende diskussion ... især fordi mit næste projekt bliver 4-vejs!
Har p.t. et 3-vejs system der virker fint, men der skal ske noget med mellemtonen. Har nu fundet frem til en ny 6,5"Ceratec/Thiel keramisk enhed, som jeg vil anvende. Prisen er høj men det samme gælder kvaliteterne. Den skal dække området fra ca. 300 Hz til omkring 2 kHz. I toppen kommer de bånd ind jeg bruger i dag.
Så er der bunden. Jeg er til åbne bafler, så der stilles nogle krav. Samtidig vil jeg også gerne have højttalere der er mindre end dem jeg har i dag. Endelig er der følsomheden. Mellemtonen er på 94dB/1W så de øvre basser skal ende på det samme niveu eller gerne lidt højere. 4 stkl 6,5" kommer så til at dække området ned til ca. 80-100 Hz. Med den åbne baffel vil de selv falde af nedefter.
I bunden bliver der 2 separate "gulv til loft" bafler, hver med 6 stk. 12" basser. Samme som jeg anvender i dag. Her skal der køres aktivt.
Med andre ord et "almindelig" 3-vejs system med pasivt filter fra 100 Hz og op ... og så en masse aktive basser nedefter. Indrømmer blankt at det er en udfordring, men hvad ... dem er livet fuldt af  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder spændende - har du virkelig 12 stk 12" basser ?
Vær opmærksom på at thiel enhederne ikke er helt så følsomme som databladet påstår - har jeg hørt fra en som har afprøvet dem - du vil nok skulle bruge 2 stk for 94db
2000hz - er det ikke lidt lavt til en båndiskant, eller den er måske meget stor ?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 13 August 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Lyder spændende - har du virkelig 12 stk 12" basser ?
|
|
|
Ja - jeg har 2 x 6 stk. 12" basser ....

Men husk på, at i en åben baffel "forsvinder" der en masse grundet den akustiske kortslutning. Svarer mere til 2 stkl pr. side i en mere alm. højttaler.
Se flere billeder på min hjemmeside: http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer.htm
Tror nu ikke der er problemer med den nye Thiel enhed. Har fra pålidelig kilde at den skulle være OK. Det er en helt ny mellemtone med neodym magnet og underhængt svingspole - pris. ca. 7.000 pr. stk!
Mine bånd er de store Aurum Cantus og de har spillet nu et par år med en delefrekvens omkring de 2kHz. Når de skal dæmpes ned fra 102dB til de 94dB bliver der lidt mere at tage af, så det bliver slet ikke noget problem. __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg læste din artikel i HighFidelity dengang du startede med foldet dipol
Thiel - jeg vidste ikke de lavede en dedikeret 6" mellemtone, men så skulle 94db vel være realistisk nok
Jeg er iøvrigt ved at lave en båndiskant på størrelse med din AurumCantus
Hov! kan se du laver en DIY ribbon meget lig mit eget projekt - kommer der mere beskrivelse at impedans trafo
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men emnet 3-vejs eller 4-vejs
Men ved "normale" niveauer" vil den 3-vejs nok være bedre
Er det for at spille højt vil en "fullblown" 3-vejs dappolito gøre det godt og formentlig bedre end 4-vejs grundet større følsomhed, men igen tabe til en "standard" 3-vejs ved "normale" niveauer
Men der er mange variabler og enheder skal vælges med omhu, så det er svært at generalisere da der er mange måder at realisere det på
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 13 August 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fand tlige lidt data på den nye enhed - C2 90 - T6: ... nu hedder de både Thiele og Accuton - lidt svært med de navneændringer. Følsomheden er "kun" 93 dB, men det er også tilstrækkeligt.

http://www.clofis.nl/nl/thiel/C90-T6.pdf
Ja, roder stadig med selv at lave nogle bånd, men er ikke kommer længere med trafoerne. Der kommer nok noget, når jeg finder ud af hvordan de skal laves. __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstod jeg 7000,- kr pr stk
Her kan du få dem for 439 EUR - det ligner halv pris
http://www.clofis.nl/nl/thiel/thiel.htm
I øvrigt tror jeg du realistisk skal regne med 92db
Kan se de opgiver både 92db og 93db afhængig af målemetode ?
Egentlig er det mærkeligt at de laver en dedikeret mellemtone med lang slaglængde - men det er måske for at den kan tåle at "rulle af" selv uden filter
Kender iøvrigt en som har bygget med Thiel med de nye magnetsystemer - behøver jeg sige at han er meget begejstret - og han har tidligere haft et lidt ambivalent forhold til Thiel - så, jo de må være rigtig gode de nye enheder
Nå ja, inden nogen får ondt i pengepungen, skal det lige siges at det er ekstremt afslørende enheder som ikke tåler nogen fejl i afspillekæden - hvad så end det vil sige
|
Til top |
|
|
Kinnycry Lukket konto

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vil man ikke miste lidt af fordelen ved 3-vejs eller 4-vejs, For så er kravene til
enhederne jo stadig ret brede. Med stejle filtre kan man vælge enheder,
der kun mestre et måske lidt snævert område. ------------------------------------ Liv Sted Musik
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes man kommer til en korsvej med 3 og 4 vejs. Det kan være svært (ikke umuligt) at lave et 4 vejs system. Kigger man bakspejlet, så er det få 4 vejs som virkelig gøre det bedre end en 3-vejs. Det skyldes alene det er svært, at få mange enheder til spille sammen. Holfi har vist båndbrede enheder sammen med stejl filtrering virker. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kinnycry
Det kan være en fordel med meget "brede" enheder, så man kan bruge meget bløde filtre (6dB).
Det er nemlig ofte meget nemmere at lave en blød overgang, der lyder godt, end en brat overgang - som så ikke må kunne høres.
Fordelen ved den bratte overgang er, som I selv er inde på, at enhederne kan vælges specifikt til et arbejdsområde, hvor den enkelte enhed er rigtig god.
I praksis er det meget svært at få dette til at passe. Derfor anbefales det aldrig som nybegynder at gå igang med mere end 2-vejs (måske 2,5-vejs). Jeg vil mene man skal have måleudstyr og en god portion erfaring, før man kaster sig ud i 3-vejs eller 4-vejs.
Fordelen ved den bløde overgang er, at den er mere tilgivende, hvis delefrekvensen ikke er helt præcis, eller enhederne ikke passer 100% sammen.
I praksis resultere det ofte i en meget sammenhængende og homogen lyd.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg kan godt tilslutte mig til dem der syntes at 4 vejs er noget bøvl .. det tager tid og kan ikke komme til at virke ordenligt uden at få det målt ud
jeg er selv i gang med at lave en 4 vejs dipol .. hold da op .. det har jeg været i gang med over 2 år.. og er langt fra færdig .. det sværeste er at finde en rigtige enheder . har ikke fundet den i nu .. men forsøger men den jeg har .
men delefilter har jeg efter hånden købt nok forstærker noduler ind så jeg har til hver enhed .. og tænker på at bruge ground sound digitale delefilter .. nogen menere det er godt .. jeg ved det ikke har ikke hørt det ... har kun hørt forstærker modulerne . det spiller super nice ...
er du ny inden for højtaler .. så forsøg med 2 vejs .. kommer det til at virker .. kan du godt forsøge med 3 og 4 men du skal kunne finde en til at måle på dem ellers er det spildt arbejde
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|