Forfatter |
|
Freakzter Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det må jo næsten være mit første post herinde selvom jeg har fulgt med i snart et år, men here goes. Da jeg selv er studerende med få penge er jeg så heldig at have en kammerat med financerne i orden. Det bedste ved det hele er at han ikke har nogen reel forstand på hifi og har derfor sat mig på opgaven at samle et anlæg til ham. (WUHUU). Jeg gik selvfølgelig straks i gang. I løbet af 4 dage var receiveren fundet og købt (af en super hifi enthusiast i ballerup) og stod hjemme ved min kammerat (H&K AVR 5000, sælger havde selv lige invisteret i en 8500  ). Nu er vi så igang med planer til en woofer. Det bliver til billige penge. Indtil videre har jeg kunne holde mig midt imellem 3 og 4 tusinde og dette fortæller selvf også lidt omkring kvaliteten, men sådan er det jo  . Målene er ikke faste endnu men bliver noget i retningen af: 50(H)x50(B)x40(D) Materialer: 22mm MDF (muligvis mere) Trælim Skruer (uklogt?) Fødder (her kunne jeg godt bruge et godt råd eller tip  ) 12" Hertz sub enhed (www.jariauto.dk) Xzound ZXR 1000w forstærker (www.thansen.dk ingen kommentarer tak  ) Strømforsyning var så det største problem og jeg kontaktede straks en anden kammi der er elektriker for at høre om han havde nogen på lager. Det havde han men hvis vi ville prøve noget anderledes så kunne vi da lige måle lidt på hans bilforstærker (+ 8" Hertz sub) og se hvor meget den egentligt suttede. Den kunne vi max få til at hive 19A peak så vi gik straks på nettet og fandt en 450w PSU der kunne klare 26A på +12V. Hep hey så var der jo også klaret. Designet er mere så som så og bliver nok heller ikke bestemt før vi næsten har lavet den. Som sagt, og som i sikkert også har kunnet læse jer til, så er dette et low-budget + low-quality projekt. Men det rækker endnu til vores behov. Jeg er meget interesseret i kritik og gode tips, triks og råd og egentlig alt det input som i kan komme med, så som indvendig stivning af kabinettet og hvad materialer der er bedst at dæmpe med. På forhånd tusind tak og mange tak for dette herlige forum hvor man nemt kan få hjælp eller bare en god snak. - Freakzter...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
for det første, hold jer væk fra bilstereo til hjemmebrug ! Til samme penge kan i få bedre der er lavet til hjemmebrug. Køb jer en Peerless SLS 10 og en Hypex DN.2.0 ved Danskaudioteknik.dk. Skriv til dem og forhør en pris. Så har i alt den kraft i skal bruge, alle de filtre i skal bruge, og alt bygget ind i samme kasse som en rigtig subwoofer.
Mener en SLS 10 koster omkring 600kr pr stk, og DN2.0 omkring 2200kr. Og så har i en sub der vil koster over 5000 i butikkerne. DN2.0 er en indbygningsforstærker som på rigtig subwoofere.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med syncroniq. Bilbasser er til biler. Der kan väre enkelte modeller der er ok, men da der ikke engang er data på hjemmesiden er dette umuligt at vurdere.
Bilforstärkere er designet til 12volt i en bil. Man kan lave designs der er bedre og billigere til 240 volt. Hvis man har delene liggende alligevel, så er det da fint at pröve. Men mit råd er sälg det og köb det "rigtige" udstyr istedet.
For 4000 kr. kan man faktisk få rigtigt gode färdiglavede subber. Eller endnu bedre brugte.
Hvis du gerne vil läre lidt om DIY og få lidt erfaring er det et godt projekt (omend dyrt). Jeg har selv leget med CW bilbas til hjemmebrug. Det var sjovt men löd skidt sammelignet med tilsvarende prissat hjemmebas fra Peerless.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
For 4000 kr. kan man faktisk få rigtigt gode färdiglavede subber. Eller endnu bedre brugte.
|
|
|
Enig! Køb en brugt Dali SWA 15 eller lign. Den koster omkring 4000 kr. brugt. Du kan også få 2 SWA12 for 4000 kr.
Lad være med at bygge selv for at spare penge. Det kan ikke lade sig gøre.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg ville også gå efter noget brugt... medmindre I synes det er sjovt at bygge selv? For så er historien jo en anden!
Eller hvis I ønsker nyt, kig evt. på denne: http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=56 7
Mvh.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger af en enheds egenskaber, hvorvidt den er egnet til det ene, eller andet, formål. At afvise en enhed, blot fordi den tilfældigvis er sat i den bås, der hedder bilbas, holder ikke.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Det afhænger af en enheds egenskaber, hvorvidt den er egnet til det ene, eller andet, formål. At afvise en enhed, blot fordi den tilfældigvis er sat i den bås, der hedder bilbas, holder ikke. |
|
|
Jeg kunne ikke være mere enig!
Mine foretrukne bas-mellemtoner (til HiFi) er Dynaudio MW 160, MW 170 og JBL TC160. Alle 3 er bil-enheder.
|
Til top |
|
|
Speaker Geek Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg vile bare lige sige at dit projekt lyder spændende. Det er altid skægt at se hvor meget man kan få for relativt få penge. Jeg er helt sikkert også stor tilhænger af DIY.
Hvis du skal bruge en billig sub forstærker klar til at bruge skulle du tage at kigge forbi www.eltaxserviceshop.com. Der kan man finde nogle ret fine forstærkere under reservedele til meget få penge.
God fornøjelse, Lars
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Byg da med en Peerless SLS og en Hypex. Så får du langt mere for pengene end hvis du køber noget færdig. Den med at selvbyg ikke kan svare sig er noget vrøvlel !
Dat en snak med DAT, så får du nogle konkrete priser.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kan fortælle at Peerless SLS 10 er den enheder der bliver brugt i System-Audio's subwoofer.
Den koster ca 7000,-. ( http://hifishoppen.dk/lyd/hoejttalere/system_audio/system_au dio_se200_da.html)
Enheden koster som sagt omkring 600-650 pr stk, og forstærkeren 2200kr for en god digital. Så mangler basport (hvis man vil), kabinet, dæmpemateriale, ledning og lidt skruer.
Svend P > "Lad være med at bygge selv for at spare penge. Det kan ikke lade sig gøre." Igen, hvad mener du med det ikke kan lade sig gøre ????
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Svend P > "Lad være med at bygge selv for at spare penge. Det kan ikke lade sig gøre." Igen, hvad mener du med det ikke kan lade sig gøre ????
|
|
|
Sorry, en lidt dårlig formulering. Prøv at læse denne tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40436
Der har jeg skrevet lidt af mine tanker om diy.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
På det HELT generelle niveau har du nok ret, Svend. Dog mener jeg, at netop subwoofere er en af de nicher, hvor man faktisk KAN få mere for pengene, ved at bygge selv. Under forudsætning af, selvfølgelig, at man ikke beregner sig arbejdsløn... Finishen kan osse være et problem for os almindelige selvbyggere.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Svend > Mine Passage 2.0 kan bygges med de fineste stumper, for ca halv pris af L3. Hvad er det der ikke kan betale sig? Terminalen jeg har valgt koster 800kr ! Så der kan skæres en del penge af hvis man ønsker. Men nej, det er ikke en kopi. Jeg gik igang inden de viste den frem første gang. Ellers havde 3.0 jo også været magen til deres L5, og det er den jo langt fra. Jeg har også valgt de priser vi havde i Qlyd i sin tid, hvilket er en del højere end rundt omkring ved distributørene. Jeg vil skyde på at man kan lave et sæt 2.0 til 15000 med meget fine komponenter, og med kabinetter hvis man handler de rigtige steder.
|
Til top |
|
|
Freakzter Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er alt for sent men nu måtte jeg lige vise et par billeder af mit første DIY-projekt. Hvis I har nogle spørgsmål så fyr endelig løs :)  Intet af dette kunne have ladet sig gøre uden en lille hær af farmands powertools.  Dette var vores første prøvesamling for at få et indtryk af det færdige produkt.   Efterfugning: Selvom det var en stor kasse, så var pladsen alligevel begrænset når man først proppede fugepistol, lampe, høreværn og derefter den mindst brugbare del af mig indenfor. Jeg er dog taknemmelig for at vi valgte en 12"   Så fik subben endelig de første lag maling og selvom der ikke var maling nok til helt så mange lag som jeg havde ønsket, oversteg finishen forventningerne.   Og her var så et par billeder af det endelige resultat. Som sagt kom jeg igang med at skrive dette alt for sent, så jeg udelader derfor en masse info og forklaring, men i er mere end velkomne til at skrive og spørge hvis der er noget i finder pudsigt eller interessant eller direkte idiotisk  nat nat ...
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop det der Bilstereo-forstærkerprojekt... I en bil er det helt store problem, at man kun har 12 volt til rådighed. Derfor må amn benytte en switch mode forsyning, for at få transformeret spændingen op. Og Switch Mode er alt andet end egnet til HiFi. Det er derfor ret molboagtigt at ofre penge på at transformere stikkontaktens 230 volt ned til 12 volt, for derefter at bruge en forstærker, hvor de fleste penge er brugt på at få transformeret de 12 volt op igen til noget anvendeligt.
En strømforsyning der kan tranformere fra 230 VAC til 12VDC 26Ampere er i øvrigt ikke billig. Og en Xzound fra Thansen er absolut ikke i verdensklasse. Det kan godt være den hedder noget med 1000w, men hvis du tror på, at det betyder at den i virkeligheden kan levere 1000 watt, er det nok nærmere dig og ikke din kammerat der intet aner om HiFi. Undskyld mig, men jeg siger det hellere ligeud, i stedet for at pakke det ind.
Hvis du stadig tror du får 1000 watt hos Xzound, så se lige her:
Du regner med at benytte en strømforsyning på 12 volt og 26 Ampere. 12voltx26Ampere = 312 watt. Det vil sige at 12 volt strømforsyningen kan levere maks 312 watt.
I forstærkeren sidder en switch mode forsyning og transformere de 12 volt op til noget brugbart. Denne har i bedste fald en virkningsgrad på 90%. Dvs at den kan levere maks 312 wattx90% = 280watt til forstærkerkredsløbene.
Et forstærkerkredsløb som i denne Xzound har man en typisk effektivitet på 50%. Det vil sige, at den maksimale effekt forstærkeren kan afgive er: 280 watt x 50% = 140 watt.
Disse 140 watt skal deles ud på 2 kanaler, hvorved der maksimalt er 70 watt pr kanal. Hvis du er heldig, passer det med at det er ved 4 ohm den kan levere disse 70 watt, men det er totalt tilfældigt, idet forstærkeren begrænses af strømforsyningen. Måske er det ved 2 ohm, og så har du reelt kun 35 watt i 4 ohm, eller 17.5 watt i 8 ohm.
Kan du efterhånden følge mig i, at din løsning er særdeles uhensigtsmæssig??? Måske skal du overveje, om ikke du skulle tage en lidt mere "normal" løsning?? Problemet er, at du KUN ser halvdelen af problematikken i denne opstilling. Du ser kun den positive side, men mangler overblikket til at se om det reelt er muligt i praksis. Og måske skal du holde lidt igen, når du fortæller at din kammerat intet ved om HiFi.... Ved du selv mere???
Køb en almiondelig effektforstærker til 230 volt. Det er MEGET billigere, og kvaliteten er MEGET højere, da man ikke skal bruge 75% af pengene på at kæmpe med at lave 12 volt om til noget brugbart!!! Eks en Cambridge P500 til 1499,-. http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/C AMBRIDGE_P500_effektforstaerker_Sort.htm
Den spiller MEGET bedre en noget Xzound nogensinde kunne drømme om. Og så leverer den 2x65 watt i 8 ohm, og noget i stil med 2x110 watt i 4 ohm. Det kommer din Xzound ALDRIG til!!! Uanset om de skriver 1000 watt på den. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Byg da med en Peerless SLS og en Hypex. Så får du langt mere for pengene end hvis du køber noget færdig. Den med at selvbyg ikke kan svare sig er noget vrøvlel !
|
|
|
Selvfølgelig kan selvbyg ikke betale sig, hvis man indregnede en rigtig timeløn (I nogle tilfælde dog sagtens), men så kunne ingen hobby jo forsvares. Ligeledes ville alt, man ikke fik en fagmand til at gøre, jo være spildt.
Jeg synes, man skal passe på med at fraråde andre at kaste sig ud i diy-projekter, branchen for kvalitetsgrej er trods alt ikke større, end at vi har brug for alle, der interesserer sig for audiogrej, færdigkøbt såvel som selvbyg. Igen er mange af de virksomheder, som vi anser for bærende kræfter i dag, vel startet med at en 14-årig knægt skruede en bas i en kasse.
Som et sidste punkt kan jeg henvise til dette billede:

Konstruktøren bag har siden klaret sig rimeligt...
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 04 August 2006 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bred151 Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 04 August 2006 kl. 06:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej fine subber og det er faktisk nogle super enheder, jeg har bygget en selv med den enhed.
men men jeg har en nad pe 2400 til at trække denne ene enhed, en kanal til hver svingspole, og den er ikke for stor når der skal spilles op til fest ja så er der lyshow i overload lampen på nad'en. jeg vil lige sige at jeg også bryger parametrisk eq. sammen med den for at få den til at gå dybt nok og det tager kræfter, så jeg er bange for at det bilstereoforstærker bliver noget l... der er ikke nok power i det. __________________ Onkyo tx-sr875
Sony AX3ES
Panasonic bd 35
Dali Grand
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 04 August 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
syncroniq skrev:
Hey,
|
|
|
Selvfølgelig kan selvbyg ikke betale sig, hvis man indregnede en rigtig timeløn (I nogle tilfælde dog sagtens), men så kunne ingen hobby jo forsvares. Ligeledes ville alt, man ikke fik en fagmand til at gøre, jo være spildt.
Jeg synes, man skal passe på med at fraråde andre at kaste sig ud i diy-projekter, branchen for kvalitetsgrej er trods alt ikke større, end at vi har brug for alle, der interesserer sig for audiogrej, færdigkøbt såvel som selvbyg. Igen er mange af de virksomheder, som vi anser for bærende kræfter i dag, vel startet med at en 14-årig knægt skruede en bas i en kasse.
Som et sidste punkt kan jeg henvise til dette billede:

Konstruktøren bag har siden klaret sig rimeligt...
|
|
|
Ingen der vil gætte på selvbyggerens navn?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
Sendt: 04 August 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. John Bowers?
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
Til top |
|
|