Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kugleformet træ højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jow jow - de kan noget hos B&W. (nautilus røret til diskant og mellemtone)

Var egentligt også en konstruktion i stil med dette jeg forsøgte at illustrere i mine 2D tegninger, samt tilhørende tekst...
Desværre tror jeg det er svært at lave 2 der er ens indeni! Kræver vist en god drejebænk.

Men princippeter ihvertfald sundt og gennem-researhed hvis jeg kender B&W ret - de har jo en veritabel tænketank tilkoblet deres R&D afdeling.

Kabinettet er dog kune det halve arbejde - resten er op til et velkonstrueret delfilter..... måle måle måle...

Nå - spændende snak - nu vil vi se savsmuld 

Mvh. Offcourse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 September 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Musicus, jeg har en fæl mistanke om, at vi misforstår hinanden! Jeg taler om stående bølger mellem fladerne - altså i (luft)rummet mellem to parallelle flader, medens du lader til at diskutere resonanser (bølger) i fladerne. Stående bølger i rummet mellem parallelle flader er bestemt ikke nogen myte! Tænk blot på rumresonanser - begrebet referer til netop det.

Taler vi om resonanser i flader, er der forskellige måder at bekæmpe dem på - afstivning, højere masse... Og, asymmetri! Det sidste er på en måde fladeresonans-'svaret' på ikke-parallelle vægge - pladen skal have ikke-parallelle sider.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Nå - tilbage til tråden..
Har du fundeet ud af en farbar vej fremad fra det nuværende ståsted - Hobbes?

Jeg er mere intereseret i at se noget DIY end en tech-spec debat om bølger i et kabinet af tillempet kugleform..
Måske kan det hele fejes af vejen, hvis kugleformen er tilpas "dårlig" indeni-- Den skal væel være ret så perfekt, for at der opstår et centrum af "bølger" i enhver form. Måske er v så heldige, at den ikke er pudset så glat og perfekt, at det nogensinde giver membranen problemer.
Herudover ser det ud til at kabinettet er mega-tykt og solidt - derfor tror jeg heller ikke den mellemtone kan warpe det ud i nogen særlige bølger.

Men lur mig om ikke det kan tages op til diskussion alligevel.

Har du fået nogle gode ideer til hvorledes de sidste par siders input kan udmønte sig i en helhedsløsning - bas, mellemtone og diskanten i en samlet højtaler?
Hvor meget er du villig til at lave om på Bassen, for at de passeri designet til et par kugler, eller 1 kugle og noget andet?

Undskyld mit indlæg - jeg håber bare at jumpstarte hva jeg så som en super spændende tråd med design ud over det sædvanlige.

Mvh. - og "no offense" håber jeg

Offcourse.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 September 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Jeg er mere intereseret i at se noget DIY end en tech-spec debat om bølger i et kabinet af tillempet kugleform..

Min kommentar var nu ikke for at være lysseslukker. Jeg mener bare at kritik kan være mere nyttig end rygklapperi.

Jeg må da tage hatten af for folk der bruger tid og penge på at bygge noget selv, hvis kreationen lever op til forventningerne, så er det jo fint nok. Hvis ambitionen er noget rigtigt godt, så skal fysikkens love tages med i betragtning :)

Hilsner,

Karsten

Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 April 2005
Sendt: 25 September 2007 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke gået videre med projektet, og jeg får nok heller ikke tid/motivation til det lige foreløbigt. Men det bliver noget i stil med tidligere beskrevet, som på tegningen, hvor diskanten sidder som en rund kugle, ovenpå mellemtonekuglen, hvor der er lavet en afrunding indad i diskant kuglen, så den kommer så tæt, lavt og i næsten linie med mellemtonen. Bassen beholder jeg, indtil jeg får tid til at se på formentlig en 10-12" tommer, som nok vil løfte db i den lidt højere bas - dvs fra 60-80 Hz.

ps. kuglerne er tegnet så de er ca. 2 cm tykke over det hele, og så er der slibet en anelse af efterfølgende, så de er rimelig solide, men man kan nu godt fornemme bas vibrationer, omend det ikke er sider "der spiller med". Man kan bare lige mærke dem...

Til top Vis Hobbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hobbes

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Ja - god vind når du engang får overskud til det - det kræver overskud at ride på DIY-bølgen.
At resultatet så ender med at være unikt og særligt, er jo bare fedt.

God vind herfra. Håber det spiller indtil videre - om ikke så "bare" som på billedet ... på hylden.

Mvh. Offcourse.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Fedt design!

Det kunne være interessant med en fuld-tone enhed af en slags - eller en enhed med en diskant centralt pladseret i enheden ala KEF.

Mvh.

Herunder en tråd startet af meil, hvor der bliver brugt fuldtone:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67510

Bemærk at trådene nu på sjov vis linker til hinanden.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en rimelig fed løsning på min integrering af diskant og mellemtone, men mit job og pt. en flytning gør at det rykker i små etaper for tiden... dertil skal man jo også lige have input siden op at køre (igen)...

Men det skal nok blive svedigt - vil lade det være en overraskelse ... hihi

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Nye billeder siden sidst?
Mvh. - og god flytning
Offcourse

Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg håber på at have noget klar i slutningen af denne måned - med billeder selvf.

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Så er der endelig nyt på denne front - skulle lige fflytte et par gange eller tre inden det blev færdiggjort ... :-)

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Spændende højttaler, flere billeder tak.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Så er der godt nok sket noget - hold da fest for en teknologisk tiger der er sprunget der!

SUper fedt diskant-mount.. er det selv-opfundet? Ser totalt fedt ud - meget utraditionelt - ligner lidt en blanding af KEF´s IQ-idé blandet med noget jeg kun har set hos B&O med diskant-styring via skiver/ diskos-elementer.

Og er det basrefleks i bunden af kuglen.... og afkoblet monterings-skive mellem bundkasse og top"skulptur".?

Super flot
Lyden?

Mvh. Offcourse

joesch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

I want one! Den er über funky - nu må vi have hele historien!
Til top Vis joesch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joesch

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

tak skal i have allesammen :-)

Jeg har fået inspirationen til designet fra Mirage. Et amerikansk mærke som slår sig på "omnidirectionelt" design. (Tweeter er en reservedel købt herfra)

Men alt er derudover hjemmedesignet... Foden til mellemtonen er ligesom kuglen af flere lag finer limet sammen, og lavet rund så den passer til samme stil, var tanken.

Tweeter mountet er lavet ved at skære en klods ud i træ og slibe den til (grovslibning med vinkel sliber, med påmonteret sandpipir sliberondel - de fungerer overraskende godt, men skal bare passe på ikke at brænde træet sort pga friktionsvarme.

Ja, der er en sort bitumen plade (2 lag a 5mm hver) under foden, og basrefleks som anbefalet af ScanSpeak gutten, som også anbefalede mellem 4,5 - 6,5 Liter volumen (tror min ligger omrking de 6 Liter)

Bassens kanter er slibet / høvlet med kantfræser også, og de mangler lige et par lag lak, som man nok kan ane. Jeg lavede kanter for at få bassen til at fremstå mindre bombastisk, og så har jeg droppet "sandwich" konstruktionen som jeg startede ud med, simpelthen ved at fjerne de ekstra sider der var i de tre sider og toppen. Bunden er stadig med sand i og derfor noget tykkere.

Ift at blive færdig mangler jeg stadig at få rack'et til at se pænt ud (ved ex at fjerne CD og Tuner delen så det kun er rack 19"  udstyr), to lag lak til bassen og kugle foden, og så vil jeg skrue fødderne af bassen så mellemtonen kommer ned i højde.

Lyden? ... Superdyb, hvis musikken er det altså, og næsten så det føles som om "mellem"bassen er lidt svag, men det mener jeg nu mest er fordi den ofte er så overspillet på mindre højttalere. (jeg kan samtidig justere X-over og lydstyrke på mit 24 db/oktav filter (som er et JBL M553 filter til 6000 kr, købt brugt på ebay i US til $300), men jeg har ingen EQ.

Mellemtonen er rimelig præcis - måske dæmpet en anelse for meget i netop mellembas området (indersiden af kuglen er både med Bitumen for mellembassen, og skum til den øvre mellemtone, men det kan spille meget højt og rent samtidig, hvilket jeg ser som et positivt tegn for lyden ved normale lydstyrker.

Er der mere i vil vide end hvad jeg lige kunne få plads til her, spørger i bare...

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

super flot og andeledes. hvordan er spredningen, er der nogen målinger??

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke noget måleudstyr, men hvis der er nogen herinde, der kan stille noget tilrådighed (kbh området), så kunne det da være sjovt at måle dem...

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har, men har pt ikke lige tiden. men det kan jo komme. vil gerne måle dem på et tidspunkt, hvis ikke en anden i mellemtiden har tid.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Super - du kan bare skrive igen her eller sende en email, når eller hvis du får tid en gang... :-) 

Mvh Anders

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

HobbesJunior skrev:

Super - du kan bare skrive igen her eller sende en email, når eller hvis du får tid en gang... :-) 

Mvh Anders

Det er bare en aftale.

Jeg kan forstå at du kører elektronisk deling, kan det passe? og i så flad kan du justere delefrekvenserne?

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes