| Forfatter |
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh. |
|
|
Fnis
Er der nogen der har prøvet at erstatte Kina med Polen, Kinesisk med Polsk, og Kinesere med Polakker? I Polen kan man ansætte tre ingeniører for det samme beløb som én ingeniør koster i Danmark.
Er det også uetisk osv. at købe grej der er lavet i Polen? Lyder det også ad helvede til?
/vilmann |
|
|
Ja da det lyder som en pose pubæ....det er egentlig lidt sjovt at f.eks. USA ikke bliver nævnt i denne diskussion. Nogen af de (prismæssigt) tunge grejer kommer fra over-there, men hvis man sætter sig lidt ind i den amerikanske mindsteløn så er den ikke noget at prale af. I mange stater er der ikke sat nogen takst for mindsteløn og generelt er mindstelønnen ca. $6 i timen og jeg tror ikke en kuli der samler eks. forstærkere får ret meget over mindsteløn...men alligevel koster en forstærker rask væk DKK 35.000,- og den lyder FANTASTISK!!! fordi den kommer fra Amerika og er samlet af en eller anden amerikaner i Levi's jeans...... __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Nu er etik jo en betegnelse for evnen til at skelne mellem godt og ondt.
Uanset om det så er med tegnebogen i hånden eller ej så...........hvis du tørrer dig i røven med etik så er du jo et uetisk menneske og uetiske mennesker plejer man at kalde for nogle kedelige R*VHU*LER.
Sådan et er du da ikke ................er du?
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Fnis
Er der nogen der har prøvet at erstatte Kina med Polen, Kinesisk med Polsk, og Kinesere med Polakker? I Polen kan man ansætte tre ingeniører for det samme beløb som én ingeniør koster i Danmark.
Er det også uetisk osv. at købe grej der er lavet i Polen? Lyder det også ad helvede til?
/vilmann |
|
|
Ja hvorfor gør vi ikke det , lære håndværker offenlige ansætte alle fra polen til langt under det ½ og de skal bare bo i de gammel huse og træskure som det offenlige ikke bruger mere som de gør her i byen .
Nam Nam så kan vi sparre en masse penge .
Puha det er der penge i som enaf mine venner siger op med dem giv dem er ok løn få SID med i det de kan altid betales til at lukke .
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Nu er etik jo en betegnelse for evnen til at skelne mellem godt og ondt.
Uanset om det så er med tegnebogen i hånden eller ej så...........hvis du tørrer dig i røven med etik så er du jo et uetisk menneske og uetiske mennesker plejer man at kalde for nogle kedelige R*VHU*LER.
Sådan et er du da ikke ................er du?
"dolph"
|
|
|
Som sagt jeg har ikke noget Kina grej selv!..
Og som sagt jeg bryder mig da ikke selv om den udvikling samt arbejdes forhold i Kina mm.
Iøvrigt så som så rigtigt sagt! så anvender USA også "slave" arbejde og underbatalting!.. (Mexikanere der lever under kummerlige og slave lignende forhold)Har du moralske skeupler ved at købe noget grej made in USA?
Og hvor mange "vestlige" hifi mærker bruger ikke at få deres grej eller dele af det lavet i Kina (eller andre lande med dårlige løn og arbejdes forhold??)
Jeg vil heller rent moralsk købe Kinesisk grej, lavet af Kinesere i et Kinesisk firma (hvor det meste af profitten går til Kineserne selv. ) end fra et vestligt firma der bare udnytter Kinesisk billig arbejdeskraft! (og score størstedelen af "kassen" selv..)
Men igen! så er det sgu i sidste ende pris kontra ydelse er for mit vedkommende vil afgøre valget set med hifi "øjne" (hvor får jeg MEST vellyd og kvalitet for et givent beløb!)
Indtil NU har jeg kunne opfylde dette med grej "made in dk"...
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| Og som sagt jeg bryder mig da ikke selv om den udvikling samt arbejdes forhold i Kina mm. |
|
|
Spiser du chokolade, og drikker kakaomælk ? Hvis du gør, så lægger du penge til en industri, der udelukkende kan levere billig kakao, ved hjælp af børnearbejdere. Hvordan med kaffe, bomuld og bananer m.m. ? Den med bare at manifestere sin holdning ved at boykotte et enkelt land, holder ikke. Så må man være konsekvent i sin livsholdning, og tage alle produkter/producenter, incl. dem der leverer dit lørdagsslik.
|
| Til top |
|
| |
Tøffe Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Nu er etik jo en betegnelse for evnen til at skelne mellem godt og ondt.
Uanset om det så er med tegnebogen i hånden eller ej så...........hvis du tørrer dig i røven med etik så er du jo et uetisk menneske og uetiske mennesker plejer man at kalde for nogle kedelige R*VHU*LER.
Sådan et er du da ikke ................er du?
"dolph"
|
|
|
  Magen til kedelig tone skal man lede længe efter...... Skriv dog i et ordentligt sprog- det koster ikke noget.
Derudover er en diskussion om "godt og ondt" nok ikke noget vi skal i gang med herinde. Prøv www.moral4all.dk - så kan vi holde vores egen diskussion igang her...
Derudover er denne tråd vist ved at være drejet helt af sporet - kommer der ikke snart en moderator med et viskelæder???
Jeg vil gerne lige bekræfte denne udtalelse fra Miju tidligere i tråden:
"Det er måske også lidt snobberi fra deres side?? der er jo sikkert for Kinesere lidt mere prestige i at heve produkter fra USA, Europa eller endda DK.... (det er der jo og har været i Japan!)
Dette nok mest blandt landets mere "velslåede" hifi freaks!.. de alm. Kinesere er nok lykkelige bare at have et hifi anlæg af rimelig kvalitet uanset HVOR det er lavet.."
I Kina er det ganske rigtigt et kvalitetsstempel hvis man kan påstå at ens produkter kommer fra Danmark, jeg så det primært på højtalere da jeg var derude. Dali og andre bliver fremført som noget af det ypperste, så ingen tvivl om at "Made in DK" er et slagkraftigt salgsargument derude - hvor mange HT-sæt der så bliver solgt derude er nok en anden historie, HT-priserne er nemlig stort set de samme som i DK.
Jeg så også nogle lokalt samlede højtalere, men med danske enheder i. Disse blev også markedsført som 100 % danske, med Dannebrog og hele pivtøjet. Jeg kan ikke huske navnet, men har HELT sikkert aldrig hørt om dem her i DK. Dem fik jeg desværre ikke hørt på p.g.a. en presset tidsplan, men det var sjovt at se. Derudover var sælgerne i de butikker med danske HT ret benovede når min kone fortalte dem at jeg var dansker ligesom deres "ypperste højtalere" Så helt sikkert - I Kina er der max respekt til en hvis man har HT fra DK
Tøffe
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
miju skrev:
| Og som sagt jeg bryder mig da ikke selv om den udvikling samt arbejdes forhold i Kina mm. |
|
|
Spiser du chokolade, og drikker kakaomælk ?
Hvis du gør, så lægger du penge til en industri, der udelukkende kan levere billig kakao, ved hjælp af børnearbejdere.
Hvordan med kaffe, bomuld og bananer m.m. ? Den med bare at manifestere sin holdning ved at boykotte et enkelt land, holder ikke. Så må man være konsekvent i sin livsholdning, og tage alle produkter/producenter, incl. dem der leverer dit lørdagsslik.
Så er der jo ikke meget tilbage af det sjove man kan eller har råd til!! 
|
|
|
Så lad mig uddybe og om formulere det lidt.
Og som sagt jeg bryder mig da ikke selv helt så meget om den udvikling samt arbejdes forhold i Kina mm. MEN! sådan er det! og jeg har hverken lyst til, økonomi til, eller energi til eller tid til at gøre en skid ved det!...
Og derfor som 99,9% af alle andre forbrugere i dette land, handler jeg ting ind fra div. tvivlsomme lande, drikker cola, cakao og andet, spiser på McDonnals, går i bomuldt indeholdende tøj mm. og det uden at tænke nærmere over hvor det kommer fra eller hvem og hvad der står bag!.. !! jeg handler i discount butikker, og går efter hvad og hvor jeg får mest for pengene (som ikke er så voldsomt mange, selv om jeg da ikke decideret klager!..)
Så jeg nærmest don't give at f**k!.. SKYLDIG!..
Hvis det gør mig til et umoralsk røvhul, so be it!!.. (i'll join all the 99,99% others!) money talks bullsh*t walks!... og jeg mister ikke et sek. søvn over det!..
OG! skulle en "Kina amp" en dag lyde bedre end de jeg nu har, dette til samme eller billigere penge?? SÅ KØBER JEG DEM SGU PÅ STEDET!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Nu er etik jo en betegnelse for evnen til at skelne mellem godt og ondt.
Uanset om det så er med tegnebogen i hånden eller ej så...........hvis du tørrer dig i røven med etik så er du jo et uetisk menneske og uetiske mennesker plejer man at kalde for nogle kedelige R*VHU*LER.
Sådan et er du da ikke ................er du?
"dolph"
|
|
|
  Magen til kedelig tone skal man lede længe efter...... Skriv dog i et ordentligt sprog- det koster ikke noget.
Derudover er en diskussion om "godt og ondt" nok ikke noget vi skal i gang med herinde. Prøv www.moral4all.dk - så kan vi holde vores egen diskussion igang her...
Derudover er denne tråd vist ved at være drejet helt af sporet - kommer der ikke snart en moderator med et viskelæder???
Jeg vil gerne lige bekræfte denne udtalelse fra Miju tidligere i tråden:
"Det er måske også lidt snobberi fra deres side?? der er jo sikkert for Kinesere lidt mere prestige i at heve produkter fra USA, Europa eller endda DK.... (det er der jo og har været i Japan!)
Dette nok mest blandt landets mere "velslåede" hifi freaks!.. de alm. Kinesere er nok lykkelige bare at have et hifi anlæg af rimelig kvalitet uanset HVOR det er lavet.."
I Kina er det ganske rigtigt et kvalitetsstempel hvis man kan påstå at ens produkter kommer fra Danmark, jeg så det primært på højtalere da jeg var derude. Dali og andre bliver fremført som noget af det ypperste, så ingen tvivl om at "Made in DK" er et slagkraftigt salgsargument derude - hvor mange HT-sæt der så bliver solgt derude er nok en anden historie, HT-priserne er nemlig stort set de samme som i DK.
Jeg så også nogle lokalt samlede højtalere, men med danske enheder i. Disse blev også markedsført som 100 % danske, med Dannebrog og hele pivtøjet. Jeg kan ikke huske navnet, men har HELT sikkert aldrig hørt om dem her i DK. Dem fik jeg desværre ikke hørt på p.g.a. en presset tidsplan, men det var sjovt at se. Derudover var sælgerne i de butikker med danske HT ret benovede når min kone fortalte dem at jeg var dansker ligesom deres "ypperste højtalere" Så helt sikkert - I Kina er der max respekt til en hvis man har HT fra DK
Tøffe
|
|
|
He he.. godt der stadig er ENKELTE! steder i verden hvor Muhamed tegningerne ikke har vendt lidt op og ned på DET!.. og gjort made in DK. til en advarsels markat eller et fy ord!! 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
miju skrev:
|
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Nu er etik jo en betegnelse for evnen til at skelne mellem godt og ondt.
Uanset om det så er med tegnebogen i hånden eller ej så...........hvis du tørrer dig i røven med etik så er du jo et uetisk menneske og uetiske mennesker plejer man at kalde for nogle kedelige R*VHU*LER.
Sådan et er du da ikke ................er du?
"dolph"
|
|
|
  Magen til kedelig tone skal man lede længe efter...... Skriv dog i et ordentligt sprog- det koster ikke noget.
Derudover er en diskussion om "godt og ondt" nok ikke noget vi skal i gang med herinde. Prøv www.moral4all.dk - så kan vi holde vores egen diskussion igang her...
Derudover er denne tråd vist ved at være drejet helt af sporet - kommer der ikke snart en moderator med et viskelæder???
Jeg vil gerne lige bekræfte denne udtalelse fra Miju tidligere i tråden:
"Det er måske også lidt snobberi fra deres side?? der er jo sikkert for Kinesere lidt mere prestige i at heve produkter fra USA, Europa eller endda DK.... (det er der jo og har været i Japan!)
Dette nok mest blandt landets mere "velslåede" hifi freaks!.. de alm. Kinesere er nok lykkelige bare at have et hifi anlæg af rimelig kvalitet uanset HVOR det er lavet.."
I Kina er det ganske rigtigt et kvalitetsstempel hvis man kan påstå at ens produkter kommer fra Danmark, jeg så det primært på højtalere da jeg var derude. Dali og andre bliver fremført som noget af det ypperste, så ingen tvivl om at "Made in DK" er et slagkraftigt salgsargument derude - hvor mange HT-sæt der så bliver solgt derude er nok en anden historie, HT-priserne er nemlig stort set de samme som i DK.
Jeg så også nogle lokalt samlede højtalere, men med danske enheder i. Disse blev også markedsført som 100 % danske, med Dannebrog og hele pivtøjet. Jeg kan ikke huske navnet, men har HELT sikkert aldrig hørt om dem her i DK. Dem fik jeg desværre ikke hørt på p.g.a. en presset tidsplan, men det var sjovt at se. Derudover var sælgerne i de butikker med danske HT ret benovede når min kone fortalte dem at jeg var dansker ligesom deres "ypperste højtalere" Så helt sikkert - I Kina er der max respekt til en hvis man har HT fra DK
Tøffe
|
|
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
| Til top |
|
| |
Tøffe Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
|
|
  
Nu forvirrer du mig godt nok for med den holdning du skibler burde du da netop undlade at kommentere disse indlæg?
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
|
|
Ja det tør siges. Det var Mao Zedong "Den Store Rorgænger", der gav ordre til at besætte Tibet i 1951, pga den religion tibetanerne levede efter. Præster og andre religiøse ledere i Tibet blev nedkæmpet eller fordrevet. I år er det 30 år siden Mao Zedong døde, og i den anledning har man fra kinesisk side besluttet, at forære Tibet en gave. En 35 tons tung statue af Mao Zedong, der skal rejses i Tibets hovedstad. På den anden side står tibetanerne der stadig idag, betragter Kina som en besættelsesmagt. De har svært ved at se, hvad de skal med den kollos.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
|
|
Ja det tør siges. Det var Mao Zedong, der gav ordre til at besætte Tibet i 1951, pga den religion tibetanerne levede efter. Præster og andre religiøse ledere i Tibet blev nedkæmpet eller fordrevet. I år er det 30 år siden Mao Zedong døde, og i den anledning har man fra kinesisk side besluttet, at forære Tibet en gave. En 35 Tons tung statue af Mao Zedong, der skal rejses i Tibets hovedstad. På den anden side står tibetanerne der stadig idag, betragter Kina som en besættelsesmagt. De har svært ved at se, hvad de skal med den kollos.
|
|
|
He he he... det må da være højdepunktet af sort humor fra Kinesernes side!... 
En gave til det Tibitanske folk,... en mega statue af HAM der besatte og bragte dem i undertryggelse i 30 år!.. 
Den skal de nok blive over lykkelige for!.. mon ikke??.. 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Lax skrev:
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
|
|
Ja det tør siges. Det var Mao Zedong, der gav ordre til at besætte Tibet i 1951, pga den religion tibetanerne levede efter. Præster og andre religiøse ledere i Tibet blev nedkæmpet eller fordrevet. I år er det 30 år siden Mao Zedong døde, og i den anledning har man fra kinesisk side besluttet, at forære Tibet en gave. En 35 Tons tung statue af Mao Zedong, der skal rejses i Tibets hovedstad. På den anden side står tibetanerne der stadig idag, betragter Kina som en besættelsesmagt. De har svært ved at se, hvad de skal med den kollos.
|
|
|
He he he... det må da være højdepunktet af sort humor fra Kinesernes side!... 
En gave til det Tibitanske folk,... en mega statue af HAM der besatte og bragte dem i undertryggelse i 30 år!.. 
Den skal de nok blive over lykkelige for!.. mon ikke??.. 
mvh.
|
|
|
Ja det synes ret uvirkeligt. Den officielle kinesiske holdning er, at man har "befriet" tibetanerne fra deres religion. Tibet er iøvrigt stadig besat idag.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Lax skrev:
Tøffe skrev:
niklasthedolphi skrev:
|
   Jeg synes egentlig at tonefaldet allerede er kedeligt når man tører sig i røven med min etik.
"dolph
|
|
|
Hvorfor så bidrage med yderligere negative vibes? Hvorfor ikke prøve at bidrage med noget mere positivt, for derved at trække vores lille hifi-samfund på en bedre kurs? Er det ikke selve målet med etik - at prøve indvirke med noget positivt og konstruktivt og på denne måde bryde en nedadgående spiral? Men det var nu heller ikke udlukkende møntet på dig - stemningen i tråden er blevet temmelig mavesur på det seneste.
Nå nok om det - Miju - Nu var det godt nok før Muhammed-krisen at jeg var derude sidst, men jeg tvivler nu også på at den har haft den store indvirkning derude - kineserne har en lidt mere praktisk tilgang til religion end mange andre folkeslag. Det i betragtning af at der findes en stor muslimsk befolkningsgruppe i Kina.
Tøffe
|
|
|
Ja det tør siges. Det var Mao Zedong, der gav ordre til at besætte Tibet i 1951, pga den religion tibetanerne levede efter. Præster og andre religiøse ledere i Tibet blev nedkæmpet eller fordrevet. I år er det 30 år siden Mao Zedong døde, og i den anledning har man fra kinesisk side besluttet, at forære Tibet en gave. En 35 Tons tung statue af Mao Zedong, der skal rejses i Tibets hovedstad. På den anden side står tibetanerne der stadig idag, betragter Kina som en besættelsesmagt. De har svært ved at se, hvad de skal med den kollos.
|
|
|
He he he... det må da være højdepunktet af sort humor fra Kinesernes side!... 
En gave til det Tibitanske folk,... en mega statue af HAM der besatte og bragte dem i undertryggelse i 30 år!.. 
Den skal de nok blive over lykkelige for!.. mon ikke??.. 
mvh.
|
|
|
De fleste Kinesere synes sikkert at det er en vildt god ide. Man skal huske på at deres syn på verden er MEGET farvet af de statslige medier. F.eks. bliver Kina gjort til et paradis på jorden
Min bedste ven er gift med en kineser og da jeg lærte hende at kende, havde vi nogle politiske diskusioner og jeg var ved at tabe næse og mund over hvor unuanceret hendes forståelse af verden var. Efter at hun har opholdt sig udenfor Kina i et par år har hun dog fået en helt anden opfattelse af hvordan tingene hænger sammen.
Bl.a mente hun at amerikanerne med vilje havde bombet den kinesiske ambasade i Sarajevo og at det udelukkende var kriminelle der havde stået bag de voldelige episoder i forbindelse med demonstrationen på den himmelske fredsplads (det er den gang bs som deres regering fodre dem med). Og hun er veluddannet og har undervist på universitetet.
Men at der er knald på Kinas økonomi er i store træk en god ting, hvis man ser bort fra alt den forurening som det har medført (7 ud af de 10 mest luftforurende byer i verden ligger i Kina)
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at diskutere frem og til bage kunne det være mere intressant, at teste noget kina med noget vestligt i nogenlunde samme pris klasse, måske et helt sæt up fra plov til højtaler fra kina mod et til svarende vestligt. Så kunne man få lidt ide om hvordan landet ligger.
Det kræver selvfølgelig en del arbejde, men sjovt ku det være.
Etik er klart en vigtig ting, men mon ikke de fleste går mest op i ydelsen? Under alle omstændigheder bør det diskuteres hver for sig, ikke?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
|
De fleste Kinesere synes sikkert at det er en vildt god ide. Man skal huske på at deres syn på verden er MEGET farvet af de statslige medier. F.eks. bliver Kina gjort til et paradis på jorden
|
|
|
Har oplevet NØJAGTIG det samme. De er ekstremt anti-amerikanske, bare fordi deres regering siger de skal være det. Da jeg nævnte Tibet, sagde de, at Kina og dem var ET folk, og at de derfor skulle være forenet. Så foreslog jeg at Denmark i samme ånd skulle invadere Sverige, men fik at vide at det slet ikke var det samme, he!
Jeg har et sæt Altec Lansing computerhøjttalere. Til prisen spiller de forrygende, og finishen er meget flot. Det er made in China. Når man ser hvad kineserne laver af skrammel når de er selv om det, er det lidt skræmmende. Men når der står vesterlændinge bag, så kan de sagtens producere på vores niveau. Jeg ser da frem til yderligere positiv prisudvikling på hifimarkedet. Bring it on!
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
|
De fleste Kinesere synes sikkert at det er en vildt god ide. Man skal huske på at deres syn på verden er MEGET farvet af de statslige medier. F.eks. bliver Kina gjort til et paradis på jorden
|
|
|
Jeg oplevede det samme under mit studie på DTU. Her Læste jeg sammen med et par kinesere, der havde den holdning.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt, så er den bedste forklaring på at kineserne laver skrammel som følger:
Under kommunismen var det vigtigt at arbejdsløsheden var nul. Man satte derfor folk til en masse tåbelige opgaver, og satte mange mennesker til at løse en opgave som en enkelt mand kunne have lavet (det sker nu også den dag i dag - jeg har været i supermarkeder, hvor der stod en ekspedient klar ved hver eneste række med varer).
For at sikre arbejde til så mange som muligt, sørgede man for, ikke at lave tingene så gode, at de holdt evigt. Når kineserne maler, maler de gerne ovenpå rustpletter, istedet for at rense underlaget. Så skal det nemlig males snart igen, og man er sikret arbejde i fremtiden på den måde.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
vilmann skrev:
miju skrev:
Etik er noget de fleste vil tøre sig i røven med.... når det komer til "tegnebogen" GET REAL!!
mvh.
|
|
|
Fnis Er der nogen der har prøvet at erstatte Kina med Polen, Kinesisk med Polsk, og Kinesere med Polakker? I Polen kan man ansætte tre ingeniører for det samme beløb som én ingeniør koster i Danmark. Er det også uetisk osv. at købe grej der er lavet i Polen? Lyder det også ad helvede til? /vilmann |
|
|
Ja hvorfor gør vi ikke det , lære håndværker offenlige ansætte alle fra polen til langt under det ½ og de skal bare bo i de gammel huse og træskure som det offenlige ikke bruger mere som de gør her i byen .
Nam Nam så kan vi sparre en masse penge .
Puha det er der penge i som enaf mine venner siger op med dem giv dem er ok løn få SID med i det de kan altid betales til at lukke .
|
|
|
Av... der fik jeg vist trådt på en ligtorn
Jeg fandt dog ikke ud af om det er uetisk at købe polsk grej.
.....
/vilman
(glad ejer af en Kina-amp)
|
| Til top |
|
| |