Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 03:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvornår er det for meget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Man kan idag købe alle mulige og umulige ting og sager til at "forbedre" ens lyd på alle mulige måder, men hvornår mener i selv at det er for meget med ting og sager?

Jeg har idag set en pladespiller måtte til 8500 kr som skulle forbedre egenskaberne for afspilningerne af LPér.....høhø jeg synes det er for langt ude, eller i alle tilfælde helt vildt.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Så længe folk er villige til at betale prisen er det vel ikke for meget.

Jeg ville aldrig betale 10.000kr for en cykel, men gerne for en forstærker. Sådan er vi så forskellige.

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Man kan idag købe alle mulige og umulige ting og sager til at "forbedre" ens lyd på alle mulige måder, men hvornår mener i selv at det er for meget med ting og sager?

Jeg har idag set en pladespiller måtte til 8500 kr som skulle forbedre egenskaberne for afspilningerne af LPér.....høhø jeg synes det er for langt ude, eller i alle tilfælde helt vildt.

Michael

Det synes jeg personligt også er helt ude i hampen. MEN havde jeg pengene og en pladespiller til 135.000 så var det nok ikke så stor en udskrivning. Den samme diskussion kan jo køres om kabler til 10.000+ pr. meter. Det synes jeg også er helt sygt, men hvis ens anlæg koster 500.000 så sætter man jo nok ikke Harald Nyborg's det bedste på.

Jeg synes det er for meget når de "små" tweaks koster det samme som det resterende setup. Jeg ville aldrig købe eks. balancerede kabler til 5.000+ til mit nuværende anlæg, da jeg ikke tror det giver nok value-for-money.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Michael

Hvis jeg havde en plov til 50 - 100 K, ville jeg gerne betale 8K for en plademåtte. Men ikke til en billig spille.

vh. Henrik

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Se for mig saa er netkalber helt ude i skoven, men jeg har heller ikke saa mange penge at goere godt med.

Men man ved jo aldirg... Den dag mit anlaeg kommer over 50k saa kan det jo godt vaere jeg kommer paa andre tanker. Saa er helt enige med de ovenstaaende indlaeg.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Hvis jeg havde en plov til 50 - 100 K, ville jeg gerne betale 8K for en plademåtte. Men ikke til en billig spille.

vh. Henrik

tja hvis nu en 8K plade måtte kunne få min gamle plov til at spille som en til 50K, så ville jeg syntes at det var billigt! 

Jeg syntes at det er for meget når prisen overstiger forbedringen. om det så er 10kr eller 100.000kr, tja det må være forskelligt fra produkt til produkt.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med at køber man et anlæg til 500000.- ja så er det nok dumt at spare på kablerne og andet "gejl" men der er en grænse!

Jeg plejer at sige 10-15% af udstyrets pris er det jeg vil bruge på kabler og andet "gejl" og syntes egenligt det holder meget godt.

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
tarup 13 skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Du skal se på det lige omvendt, en måtte til 8k, kan sikkert ikke forbedre lyden på en halvdårlig plov, men det kan den måske på en dyr.

vh. Henrik

vh. Henrik

tja hvis nu en 8K plade måtte kunne få min gamle plov til at spille som en til 50K, så ville jeg syntes at det var billigt! 

Jeg syntes at det er for meget når prisen overstiger forbedringen. om det så er 10kr eller 100.000kr, tja det må være forskelligt fra produkt til produkt.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Her er jeg uenig! Problemet er at producenterne gør et stort nummer ud af woodoo, netop for at kunne sælge billigt producerede produkter til overpris.

Det betyder at eks ganske almindelige standard kabler, der sælges hos EL-installatører til 20 kroner pr meter, pludselig sælges til måske 500 kroner pr meter i en HIFI butik. Og det synes jeg er for meget, selvom folk står i kø for at betale 500 pr meter.

Det er ren markedsføringshustleri! Der er tale om præcis samme kabel fra præcis samme producent og samme maskine. Eneste forskel er, at man i HIFI butikken påstår at der er tale om et ganske særligt HIFI woodoo kabel, og så følger en lang historie om særlige produktionsmetoder osv, som intet hold har i virkeligheden.

Kabler er bare en af de produktkategorier, hvor den slags er yderst udbredt. Og jeg kunne sagtens forestille mig, at tilbehør til pladespiller er lige så slem. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig et materiale til en plademåtte, der er så kostbart at fremstille, at en plademåtte skulle koste 10.000,-. Mit bedste bud er, at den maks koster 20 kroner at producere... det er nok endda lidt højt sat! Resten betaler man for en god historie (som selvfølgelig ikke passer) og så selvfølgelig for at blive taget groft i røven!!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
lpm76 skrev:

Her er jeg uenig! Problemet er at producenterne gør et stort nummer ud af woodoo, netop for at kunne sælge billigt producerede produkter til overpris.

Det betyder at eks ganske almindelige standard kabler, der sælges hos EL-installatører til 20 kroner pr meter, pludselig sælges til måske 500 kroner pr meter i en HIFI butik. Og det synes jeg er for meget, selvom folk står i kø for at betale 500 pr meter.

Det er ren markedsføringshustleri! Der er tale om præcis samme kabel fra præcis samme producent og samme maskine. Eneste forskel er, at man i HIFI butikken påstår at der er tale om et ganske særligt HIFI woodoo kabel, og så følger en lang historie om særlige produktionsmetoder osv, som intet hold har i virkeligheden.

Kabler er bare en af de produktkategorier, hvor den slags er yderst udbredt. Og jeg kunne sagtens forestille mig, at tilbehør til pladespiller er lige så slem. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig et materiale til en plademåtte, der er så kostbart at fremstille, at en plademåtte skulle koste 10.000,-. Mit bedste bud er, at den maks koster 20 kroner at producere... det er nok endda lidt højt sat! Resten betaler man for en god historie (som selvfølgelig ikke passer) og så selvfølgelig for at blive taget groft i røven!!

Om folk vil tage i popo´en eller ej kan du da være lige glad med! hvis folk nu bare udviste lidt sund fornuft og lidt selvkritik, så ville der jo kun blive solgt ting der virkede! produktionsprisen er jo totalt ligegyldig. En varer kan og bør altid sælges med størst mulige indtjening.  hvad enten det er lille serie med høj avance eller stor serie med mindre avance.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Principielt synes jeg det er fint at der er nogle der vil udvikle tweakt til hifi. Udvikling af enhver art koster penge og de der vil have glæde af den (eler tør tage en chance) kommer til at betale. Af og til viser det sig at der kommer noget fornuftigt ud af forskningen og det kommer andre til gode ved at det nyvundne land implementeres i nye billigere produkter.

Jeg kan ikke følge Hurtigs kategoriske afvisning af at alt nyt er noget svindel der kun har til formål at røve pebge fra os stakkels forbrugere - Hvor havde vi været i dag hvis ikke der havde været nogle der havde turdet udvikle og købe?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Hurtig skrev:
lpm76 skrev:

Om folk vil tage i popo´en eller ej kan du da være lige glad med! hvis folk nu bare udviste lidt sund fornuft og lidt selvkritik, så ville der jo kun blive solgt ting der virkede! produktionsprisen er jo totalt ligegyldig. En varer kan og bør altid sælges med størst mulige indtjening.  hvad enten det er lille serie med høj avance eller stor serie med mindre avance.

Jeg er helt enig.... Folk må selv vurdere, om de vil tages i røveren eller ej.
Problemet er bare, at der er rigtig mange der ikke har muligheden for selv at bestemme. Hvor mange tror du f.eks. ved, at det netkabel de lige har givet 1500,- for i n HIFI butik, også sælges hos den lokale installatør til under 100 kroner?? Mit bud er INGEN, for så havde man vel valgt at købe det hos installatøren i stedet.
Det er derfor ikke et spørgsmål om hvorvidt eks netkablet er bedre end et standard, for det er det givetvis. Men når nu der er tale om PRÆCIS samme produkt, så opfatter jeg det som direkte forsøg på at snyde folk, når man påstår at der er tale om et særligt HIFI-kabel med særlige produktionsmetoder osv og så tager 20 gange prisen. Man forsøger jo at bilde folk ind, at ens produkt er væsentligt bedre end et andet (selvom de er 100% identiske)... og når man så har fået kunden til at tro på det, får man ham til at betale 20 gange prisen.

Mange kunder kan ganske enkelt ikke gennemskue problemet, og det udnytter HIFI-branchen for hårdt!!

Hvad ville du eks sige, hvis dinlokale delikatesse slagter solgte dig fransk paté fra en særlig egn med stolte traditioner og udsøgte råvarer, til 300 kroner pr kilo, og du så senere fandt ud af, at det bare var standard Stryhns til 14.95,- han havde pakket ind i knitrende papir?? Ville du så ikke mene at han bevidst havde prøvet at snyde dig??

Sådan har jeg det, en HIFI-butik sælger et kabel til 500 pr meter, og fortæler om egne kobberminer i australien og langkrystalliseret kobber osv, og det så viser sig at være et billigt standard kabel fra NKT, som min elektriker sælger til 20 kroner pr meter.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Som i alle andre brancher er der brådne kar - derfor må man vel lade fornuften råde et langt stykke hen ad vejen. Jeg synes bare ikke man kategorisk kan kalde folk for svindlere fordi de laver et produkt man ikke umiddelbart forstår.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
[Hvad ville du eks sige, hvis dinlokale delikatesse slagter solgte dig fransk paté fra en særlig egn med stolte traditioner og udsøgte råvarer, til 300 kroner pr kilo, og du så senere fandt ud af, at det bare var standard Stryhns til 14.95,- han havde pakket ind i knitrende papir?? Ville du så ikke mene at han bevidst havde prøvet at snyde dig??

Sådan har jeg det, en HIFI-butik sælger et kabel til 500 pr meter, og fortæler om egne kobberminer i australien og langkrystalliseret kobber osv, og det så viser sig at være et billigt standard kabel fra NKT, som min elektriker sælger til 20 kroner pr meter.

ingen skal sælge en varer for noget den ikke er. Men hvis min lokale slagter kan købe en super postej til 2kr og sælge den til mig for 25kr, så er jeg glad, jeg får nemlig en god postej til en pris jeg er villig til at betale. Hellere det end give 20kr for det hø han selv kan producere for 10kr

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
kyhn skrev:
Hurtig skrev:
lpm76 skrev:

Jeg er helt enig.... Folk må selv vurdere, om de vil tages i røveren eller ej.
Problemet er bare, at der er rigtig mange der ikke har muligheden for selv at bestemme. Hvor mange tror du f.eks. ved, at det netkabel de lige har givet 1500,- for i n HIFI butik, også sælges hos den lokale installatør til under 100 kroner?? Mit bud er INGEN, for så havde man vel valgt at købe det hos installatøren i stedet.
Det er derfor ikke et spørgsmål om hvorvidt eks netkablet er bedre end et standard, for det er det givetvis. Men når nu der er tale om PRÆCIS samme produkt, så opfatter jeg det som direkte forsøg på at snyde folk, når man påstår at der er tale om et særligt HIFI-kabel med særlige produktionsmetoder osv og så tager 20 gange prisen. Man forsøger jo at bilde folk ind, at ens produkt er væsentligt bedre end et andet (selvom de er 100% identiske)... og når man så har fået kunden til at tro på det, får man ham til at betale 20 gange prisen.

Mange kunder kan ganske enkelt ikke gennemskue problemet, og det udnytter HIFI-branchen for hårdt!!

Hvad ville du eks sige, hvis dinlokale delikatesse slagter solgte dig fransk paté fra en særlig egn med stolte traditioner og udsøgte råvarer, til 300 kroner pr kilo, og du så senere fandt ud af, at det bare var standard Stryhns til 14.95,- han havde pakket ind i knitrende papir?? Ville du så ikke mene at han bevidst havde prøvet at snyde dig??

Hej "Hurtig"...

Jeg er ganske enig med dig i dine betragtninger omkring kablerne. Det er også min erfaring at nogen er lige lovlig kreative...

Har du nogle eksempler på "dyrt hifi-kabel" kontra det samme produkt hos elektrikeren? Hvis du ikke vil 'hænge nogen ud' hér - kan du evt. sende en PB.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror i bund og grund vi er enige... Jeg er bare irriteret over, at HIFI-branchen gør så stort et nummer ud af at gøre markedet ugennemskueligt.
Og ja, forhandlerne må hellere end gerne sælge et eller andet kinesisk lavpris standard kabel til en formue, hvis de vel at mærke er åbne omkring det. Problemet er i mine øjne, at hvis en forhandler finder et eller andet billigt kabel der lyder godt, så fortæller han ikke at det er produceret af børnearbejdere i kina, at det er beregnet til ganske almindelig installationskabel osv... Nej, han finder på en historie om, atdet er særligt produceret til HIFI, og at man har forsket længe i diverse teknologier for at opnå særlige egenskaber. Og det er der kæden hopper af!

Hvor mange kunder tror du ville købe Tara Labs kabler, hvis du af sælgeren fik at vide, at historien om Tara Labs egen kobbermine i australien osv var fake, og at der var tale om et billigt kinesisk produceret kabel, hvor man på ulovlig vis havde fået trykt "Made In USA" på? Jeg tror de fleste ville hoppe fra. Så derfor fortæller man den rørende historie, og snyder derfor kunderne.

Jeg har selv prøvet at købe en DVD-afspiller, der efter sigende skulle være helt eminent til almindelig audio, fordi den benyttede en ULTRA god DAC og særlig fin analogdel.
Den lød ikke godt, og det viste sig også at den ULTRA gode DAC var beregnet til "low cost" udstyr og at analogdelen var sparet helt væk. Der sad en billig elektrolyt i stedet!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej "Hurtig"...

Jeg er ganske enig med dig i dine betragtninger omkring kablerne. Det er også min erfaring at   nogen er lige lovlig kreative...

Har du nogle eksempler på "dyrt hifi-kabel" kontra det samme produkt hos elektrikeren? Hvis du ikke vil 'hænge nogen ud' hér - kan du evt. sende en PB.

Mvh.

Nilau 

Jeg har tidligere nævnt et par stykker.... Jeg har eks et skærmet netkabel til at ligge, som jeg selv har monteret stik på. Samme kabel er blevet markedsført som et særligt Audio-kabel, til en pris på 1500,- svjh. Jeg har fået mit gratis.... Men for sjov spurgte jeg min far, der er i automatik-branchen. Han kunne informere mig om, at det var ganske standard skærmet maskinkabel, til en pris på 12 kroner pr meter hvis ikke jeg husker helt galt.

Alligevel har jeg hørt mange påstå, at dette kabel er utrolig godt, og virkelig gav god valuta. Tænk hvis folk havde fået det for 12 kroner i stedet..... Wow... Men så havde det nok ikke været nær så godt... Man hører hvad man vil høre, og en god historie fra de varme lande kan få de mest elendige kabler til at lyde godt!
Lend Me Your Ear

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Nilau skrev:

Hej "Hurtig"...

Jeg er ganske enig med dig i dine betragtninger omkring kablerne. Det er også min erfaring at   nogen er lige lovlig kreative...

Mvh.

Nilau 

Jeg har tidligere nævnt et par stykker.... Jeg har eks et skærmet netkabel til at ligge, som jeg selv har monteret stik på. Samme kabel er blevet markedsført som et særligt Audio-kabel, til en pris på 1500,- svjh. Jeg har fået mit gratis.... Men for sjov spurgte jeg min far, der er i automatik-branchen. Han kunne informere mig om, at det var ganske standard skærmet maskinkabel, til en pris på 12 kroner pr meter hvis ikke jeg husker helt galt.

Alligevel har jeg hørt mange påstå, at dette kabel er utrolig godt, og virkelig gav god valuta. Tænk hvis folk havde fået det for 12 kroner i stedet..... Wow... Men så havde det nok ikke været nær så godt... Man hører hvad man vil høre, og en god historie fra de varme lande kan få de mest elendige kabler til at lyde godt!
Lend Me Your Ear

du siger du selv har sat stik på men hvor har du tilsluttet skærmen?
Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hurtig; du skriver tit den samme smöre, men det bliver den altså ikke mere rigtig af, nej!

Vis mig nu de famöse hundedyre "hifi-kabler", som fåes helt identiske hos el-installatören til en brökdel af prisen!

Bare et enkelt eksempel, tak!   

Tara-labs; de blev taget med bukserne nede, ifärd med at oversk*de brändenälder, eller var det spinat!?

Kigger man idag bag på en pakke Tara-labs, så står der (med store bogstaver): Designed and engineered by Tara-labs USA (and) produced to our rigid standards in PRC (China)! Så skulle den ged vist väre barberet; ret skal väre ret!

Nåh-ja; voodoo er med enkelt v!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes