Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Tannoy HPD-315/8 - Udskiftning af diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej!

For nylig oplevede jeg problemer med mine ene HPD-315 (12" Dual Concentric driver fra Tannoy anno 1979); det var som om en dyne var lagt over de høje frekvenser og volumen føltes markant højere i den anden højttaler.

Nu er der heldigvis en glimragende Tannoy gruppe på Yahoo (http://tech.groups.yahoo.com/group/tannoy/) hvor der er en del brugere som følger aktivt med. Det stod forholdsvis hurtigt klart at der var tale om en defekt High-Frequency diaphragm, så den skulle erstattes.

Det stod også hurtigt klart at Lockwood Audio (http://www.lockwoodaudio.co.uk/) var leveringsdygtig i den slags reservedele til Tannoy - så da jeg alligevel skulle til London var det nærliggende at besøge Roger og hente nye hjem. Det var faktisk lidt af en oplevelse - Roger havde en lille bitte workshop i kælderen af en beboelseejendom ca. 40 minutter med Tuben udenfor London og der var proppet med alskens ældre og nyere dele, gamle udklip og Tannoy højttalere. Roger selv var en ældre herre i 70'erne som gav sig god tid til at øse lidt ud af sit kendskab og på hans anbefaling valgte jeg at skifte begge og gemme den fungerende som reservedel.

Udskiftningen har jeg dokumenteret med lidt billeder her: http://gallery.me.com/ncraadk#100110&bgcolor=black&v iew=grid.

Det var absolut ingen tung proces og efter lidt eksperimentering og justering har jeg nu 2 HPD-315 drivere som igen spiller absolut fantastisk (i denne herres øren) :)

Denne tråd er egentlig blot for at poster herinde, hvis andre Tannoy ejere skulle være udsat for samme problem :)

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Skiiiide godt ncraadk....takker

Herligt med din lille fortælling og fine beskrivelse med fotos.

Hilsen fra endnu en glad vintage Tannoy bruger

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke lige har adgang til London, er Poul Mathiasen i Århus også en guro inden for rep. af Tannoy.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

hvad gav du for de to replacement High-Frequency diaphragm?

ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

2-mas: Velbekomme! :)

Ahania: Tak for tippet! Jeg havde enhederne 'i kø' til Willy i Nansensgade men følte mig ikke rigtig sikker på hvor lang tid det ville tage :) Godt at vide der er andre derude!

r-l-b: Roger tager £69.99 stykket og £7.5 i shipping (de vejer ikke det store) - så altså ~1200 for 2, give and take i forhold til dagens kurs og så skal der shipping oveni.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes