Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy 18" subs worklog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 December 2015 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Gargazol skrev:
Er fladerne forstærket godt nok? Der er 27cm mellem forstærkningerne, og de er 7cm dybe. Når kabinettet er samlet, så vil jeg forbinde hver
forstærkning med den modsatte side.

Hvis du forbinder forstærkningerne til modsatte side, så synes jeg det ser fint ud.

Gargazol skrev:
Skal jeg save ud så de er spredt ens som vist på
billedet, hvilket giver en lige bag hver stol når der er 4, og de så er mellem stolene når der kun er 3 stole, eller skal jeg save så de 2 i midten
sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs? Er lidt bange for at der måske så bliver for meget forskel på
bassen mellem de forskellige stole.

Jeg ville sprede dem ensartet ud, som på dit billede. Jeg kan ikke se nogen akustiske ulemper ved det, og visuelt er det også langt pænest.

Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 December 2015 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt... Den er færdig :)

Først gøres der klar til at fræse ud til sub enhederne

Forstærker kanterne lidt hvor fronten skal limes på. Det møj er så tungt jeg ikke engang kan løfte den alene :o

De 2 front plader limes sammen til en total tykkelse af 4,4cm Så er fronten limet på

Og fra siden

Så blev der købt fyld. Der var et par ekspedienter der gloede lidt da der kom en vogn med 40 hovedpuder (20 til hver sub) :)

Lidt ordentligt træ limet på ved skruehullerne så der er andet end MDT at bide ordentligt i.

Front og bag bliver "sat sammen" og forstærket på den måde.

Så er den ene side kommet på. Og den klods øverst er fordi jeg lavede fejl da jeg bestilte træ'et, og fik den lavet for kort, så der blev lige limet et ekstra stykke på. Er rettet i udskærings planen til den næste :)

Så er den færdig og den ene enhed er monteret. Dem jeg sætter ind nu er ikke de endelige enheder, men de "kraftige" af dem jeg har, da de alligevel først skal bruges engang næste år. Det gør dog også at jeg må montere et 4 polet speakon stik, da disse enheder kan tage en forstærker kanal stykket (ca. 1800W*2), mod de andre kun kan tage 900W*2. Lille advarsel med enheder der vejer 32Kg stykket. PAS PÅ FINGRENE!. Ja i kan næsten gætte hvad der skete :)

Den midlertidige plads i min stue indtil bio rummet bliver klar.

Og lyden... Jeg sætter den til mega træt om natten ca 1:30, og gider ikke sætte gain og alt sådan noget pjat, så jeg kører bare effekten på max, og det første jeg tænker bare bare, hvad har jeg dog bygget! Min havedør, selvom den er lukket, står og klaprer, og min ovn rasler. DAMN. Dagen efter ser jeg så nærmere på den, og ser jeg testede den 30db hot :D

Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol

Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Så er sub 2 bygget og med de rigtige enheder monteret (Si HT-18)

Nu siger mit hus så også at jeg spiller højt nok. Jeg finder mørtel stykker i vindues karmene og mit udhæng/tagrande rasler når der spilles
igennem :)

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Vildt projekt!

Blot til information, så er det en sejlivet myte, at subs skal fyldes med dæmpevat.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2016 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Vildt projekt!

Blot til information, så er det en sejlivet myte, at subs skal fyldes med dæmpevat.

Glæder mig også til det er færdigt og høre hvordan det lyder i et rum med dæmpning, da min stue har en voldsom efterklang tid i nogle af
bass områderne.

Angående fyld, så mener jeg bestemt ikke det er en myte.. til en hvis grænse.
Et tomt kabinet ville have frekvenser der hober sig op, og på den måde lave peaks. Ved ikke om jeg må linke til andre sider, men se evt.
data-bass's artikel om stuffing og dets effekt.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Data-Bass's artikel viser hvad der er forventeligt:

Et lukket kabinet opfører sig som et lidt større kabinet med fyld end uden. Altså, man får et højere totalt Q ud af systemet. Det kan man se af at den grundlæggende resonans dæmpes og den lave ende bliver mere udstrakt, så man får et fladere output totalt set.

Resonansen ved 170 Hz skyldes garanteret at det målte kabinet har en indre dimension omkring 1 m, som resulterer i en indvendig stående bølge. Ved mindre dimensioner rykkes frekvensen for den stående bølge højere op. Spørgsmålet er om det er et problem, for hvor meget lyd skal en sub overhovedet give lyd fra sig ved 170 Hz? Den bliver vel filtreret noget lavere, så det er nok et spørgsmål om bl.a. filterstejlhed.

Min konklusion vil nok være, at fyldet kan optimere kabinettet, men at det måske er som en snebold i helvede med tanke på de room modes, subben sætter i gang i lytterummet.

Imponerende projekt og noget der nok skal få naboernes opmærksomhed
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Caspersteen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Her hos mig, er der i et ca 25 m2 rum, 4 X 18" og 4 x 15", der samlet spiller fra 500 - ca 18 hz.

Med aktiv deling og en fornuftig DSP, kan man få uhyggelig dyb og lækker lyd... Også uden at naboerne er med (hele tiden )

Fedt projekt! - Anything worth doing, is worth overdoing!
Til top Vis Caspersteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caspersteen

Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Caspersteen skrev:
Her hos mig, er der i et ca 25 m2 rum, 4 X 18" og 4 x 15", der samlet spiller fra 500 - ca 18 hz.

Med aktiv deling og en fornuftig DSP, kan man få uhyggelig dyb og lækker lyd... Også uden at naboerne er med (hele tiden )

Fedt projekt! - Anything worth doing, is worth overdoing!

Uden at være i "showoff" mode, så tror jeg nu heller ikke 6 x 18" i et 12" rum vil få meget mere end et par watt stykket når jeg ser en film,
men der skal jo være luft til at skrue op til 120% :)

Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Mente selvfølgelig 12 m2 rum

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2016 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Gargazol skrev:
Roky skrev:
Vildt projekt!

Glæder mig også til det er færdigt og høre hvordan det lyder i et rum med dæmpning, da min stue har en voldsom efterklang tid i nogle af
bass områderne.

Angående fyld, så mener jeg bestemt ikke det er en myte.. til en hvis grænse.
Et tomt kabinet ville have frekvenser der hober sig op, og på den måde lave peaks. Ved ikke om jeg må linke til andre sider, men se evt.
data-bass's artikel om stuffing og dets effekt.

Ang stående bølger i rummet - Den her kan være relevant for dig - Flere subs placeret strategisk, kan gøre op med de unoder der er i alle rum
https://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

Ang fyld, er det ikke på baggrund af hvad jeg synes, men hvad der er teoretisk belæg for.

Jeg citerer:
"Subwoofere bør ikke have dæmpemateriale, hverken bitumen (virker ikke < 300Hz) eller "fyld" (ingen stående bølger i arbejdsområdet). Fyld
får ganske vist kabinettet til at fremstå 15% større, men sluger alligevel lidt energi og påvirker derigennem impulsgengivelsen"
se reference i linket:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77929

Du får altså en dåligere impulsrespons, hvis der er porøst fyld i kassen. Dette gælder naturligvis kun for subwoofere og ikke for decideret
baskabinetter, hvor der typisk er brug for at dæmpe de stående bølger.

Jeg bruger selv en lille bitte smule fyld i mine, da jeg synes det dæmper en smule ringen i kabinettet - Men det er på ingen måde fyldt op.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2016 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Roky - uanset rum og subs - så skal de tøjles korrekt, for at man får udnyttet bare i nærheden af deres optimale potentiale og multible subs princippet er super fedt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes