Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Infocus er vågnet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Så kommer Infocus på banen med nogle maskiner som i hvertfald prismæssigt kan konkurere med LCD'erne. Det bliver spændende at se hvad de kan på lærredet!

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/shownews.php?id=8450

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Ja, det bliver spændende at se hvad de kan.

Det bliver også spændende at se hvad priserne ender på her i DK. Til tider har man kunnet spare 50% på Infocus ved at købe i Tyskland.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det lader dog ikke til at Infocus har hørt om "lens shift"   Jeg kan i hvert fald ikke se noget om det her: http://www.infocushome.com/emea/eng/microsite/PB_IN76.pdf

Gad vide hvornår de rigtig vågner

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

Det lader dog ikke til at Infocus har hørt om "lens shift"   Jeg kan i hvert fald ikke se noget om det her: http://www.infocushome.com/emea/eng/microsite/PB_IN76.pdf

Lens Shift er meget dyrere at lave på DLP projektorer, men der er nogle enkelte der har den feature. Men det gør unægteligt placeringen noget nemmere, med i det mindste vertikal lens shift.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Lens Shift er meget dyrere at lave på DLP projektorer,

Hvorfor egentlig?

Bortset fra det, så har de såvidt jeg kan se ikke oplyst noget om støj-niveau - det er der nok en grund til...

Men det bliver spændende at se hvad de kan.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

perejvind skrev:
Lens Shift er meget dyrere at lave på DLP projektorer,

Hvorfor egentlig?

Jeg har læst det har noget at gøre med lys-strålens vej gennem projektoren. Mere ved jeg ikke. Det er en skam det ikke kan lade sig gøre i det mindste at få vertikal lens shift, på økonomisk ovekommelige DLP projektorer. Se f.eks. BenQ PE-7700. Den synes jeg har et rigtigt godt billede, men med et off-set på 0 betyder det, at den skal hænge nede midt i stuen for at kunne bruges uden keystone-korrektion. Det er jo håbløst!

Otto, TC skrev:

Bortset fra det, så har de såvidt jeg kan se ikke oplyst noget om støj-niveau - det er der nok en grund til...

Jeg har hørt deres lydstyksmåler brændte sammen. Den gik kun til 120 db.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Jeg har læst det har noget at gøre med lys-strålens vej gennem projektoren. Mere ved jeg ikke.

Hm, det virker ikke logisk i mine ører... Om noget så er lysstrålens vej i en DLP _mere_ simpel end i en LCD, hvor du skal have lyset igennem prisme osv. Det er jo bevist at det kan lade sig gøre rent fysisk - hvorfor det så skulel være dyrt i forhold til at gøre det på en LCD, det forstår jeg ikke... Anyways, uanset årsagen, så er det jo en ulempe.

perejvind skrev:
  Det er en skam det ikke kan lade sig gøre i det mindste at få vertikal lens shift, på økonomisk ovekommelige DLP projektorer. Se f.eks. BenQ PE-7700. Den synes jeg har et rigtigt godt billede, men med et off-set på 0 betyder det, at den skal hænge nede midt i stuen for at kunne bruges uden keystone-korrektion. Det er jo håbløst!

Enig, det er direkte tåbeligt.

perejvind skrev:
 Jeg har hørt deres lydstyksmåler brændte sammen. Den gik kun til 120 db.

Jeg er overbevist om at de støjer som ind i helvede, ellers skulle de nok have opgivet et støjtal...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

@ Filmtossen: Jeg er altså ikke den eneste der ikke forstår hvorfor de har fravalgt lens-shift.

Desuden har jeg stadig ikke set nogen opgivelser på støjen - måske har de opgivet at finde en lydtryksmåler der kan magte det

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

@ Filmtossen: Jeg er altså ikke den eneste der ikke forstår hvor de har fravalgt lens-shift.

Desuden har jeg staig ikke set nogen opgivelser på støjen - måske har de opgivet at finde en lydtryksmåler der kan magte det

Der er bare ikke nogen LENS-SHIFT hvilket jeg mener diskvalificerer den allerede inden den har vist et billede!

Jeg forstår det heller ikke, men fordi vi ikke forstår det gør jo ikke det billede PJ producerer dårligt, gør det? Min anke mod din udmelding er bare at fordi der ikke er lens shift, så er den ikke værd at se på... såvidt jeg er orienteret så er LCD PJ de eneste som har lensshift, vil det sige at du til enhver tid, uafhængigt af pris og billedkvalitet ville vælge en PJ med lensshift frem for en anden, f.eks en z4 fremfor en INfocus sp 777??? Jeg er selvfølgelig helt enig i at lens shift er overordentligt hensigtsmæssigt, men jeg har ikke haft brug for det hos mig selv, min PJ hænger lige hvor den skal, og jeg skal ikke anvende keystone.....(og jeg ved godt at det er der måske andre der skal...).

Mht. støj, så er det selvfølgelig indiskutabelt at f.eks. z4 er LYDLØS, og det ville jeg da øsnke at min egen PJ er, men jeg synes måske at det er at dømme den nye infocus på forhånd, da DLP også forbedres ligesom LCD gør det (nye ophæng til farvehjul, nye blæsere, nyt chassis etc.), så jeg tror at den nye type DLP larmer mindre end de ældre modeller, men de bliver nok ikke helt så lydløse som LCD.

IMO er det et spørgsmål om hvad man prioriterer og det er vel i sagens natur individ afhængigt. Jeg går primært efter billedkvalitet (farvegengivelse og dybde, sort og kontrast niveau, skarphed), dernæst efter støjniveau, og lens shift kommer langt nede for mig....men for at vende tilbage til begyndelsen, så synes jeg ikke det er fair at dømme en PJ alene på om den har lensshift og dens støjniveau, endnu inden den er kommet i handelen, endsige anmeldt/afprøvet....også selvom man synes LCD er bedst

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
Dr. W skrev:

@ Filmtossen: Jeg er altså ikke den eneste der ikke forstår hvor de har fravalgt lens-shift.

Desuden har jeg staig ikke set nogen opgivelser på støjen - måske har de opgivet at finde en lydtryksmåler der kan magte det

Der er bare ikke nogen LENS-SHIFT hvilket jeg mener diskvalificerer den allerede inden den har vist et billede!

Jeg forstår det heller ikke, men fordi vi ikke forstår det gør jo ikke det billede PJ producerer dårligt, gør det? Min anke mod din udmelding er bare at fordi der ikke er lens shift, så er den ikke værd at se på...

Det kan godt være at det er et glimrende produkt, men jeg er af den overbevisning at størsteparten af brugerne vil være tvunget til at bruge keystone hvis den skal monteres bare nogenlunde fornuftigt - hvilket vil betyde en kvalitetsforringelse. Om det så er noget der vil genere den enkelte er en anden sag.

såvidt jeg er orienteret så er LCD PJ de eneste som har lensshift,

Nej, LCD er ikke de eneste. BenQ er lige kommet med en DLP med lenshift. og Sony har det på deres VPL-VW100 som jo er en SXRD.

vil det sige at du til enhver tid, uafhængigt af pris og billedkvalitet ville vælge en PJ med lensshift frem for en anden, f.eks en z4 fremfor en INfocus sp 777???

Nej, det afhænger selvfølgelig af hvor den skal installeres. Pt. vil en pj uden lensshift være "ubrugelig" i min "tv-stue". Når jeg skal bygge bio senere på året vil det sandsynligvis ikke være noget must, men Sony VPL-VW100 har jo lensshift 

Jeg er selvfølgelig helt enig i at lens shift er overordentligt hensigtsmæssigt, men jeg har ikke haft brug for det hos mig selv, min PJ hænger lige hvor den skal, og jeg skal ikke anvende keystone.....(og jeg ved godt at det er der måske andre der skal...).

Mht. støj, så er det selvfølgelig indiskutabelt at f.eks. z4 er LYDLØS, og det ville jeg da øsnke at min egen PJ er, men jeg synes måske at det er at dømme den nye infocus på forhånd, da DLP også forbedres ligesom LCD gør det (nye ophæng til farvehjul, nye blæsere, nyt chassis etc.), så jeg tror at den nye type DLP larmer mindre end de ældre modeller, men de bliver nok ikke helt så lydløse som LCD.

IMO er det et spørgsmål om hvad man prioriterer og det er vel i sagens natur individ afhængigt. Jeg går primært efter billedkvalitet (farvegengivelse og dybde, sort og kontrast niveau, skarphed), dernæst efter støjniveau, og lens shift kommer langt nede for mig....men for at vende tilbage til begyndelsen, så synes jeg ikke det er fair at dømme en PJ alene på om den har lensshift og dens støjniveau, endnu inden den er kommet i handelen, endsige anmeldt/afprøvet....også selvom man synes LCD er bedst

Jeg synes bestemt ikke LCD er bedst - det er SXRD  Med hensyn til at dømme et endnu ikke lanceret produkt på noget så simpelt som lensshift og støjniveau, mener jeg bestemt det er fair. Det er netop disse ting der gør en projektor anvendelig i et almindeligt hjem, og helt sikert medvirkende til at projektorerne har fået den succes de nu engang har!

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tar' på skiferie nu, så debatten kan fortsætte i uge 6

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Til filmtossen: Problemet er vel snarrere at Infocus ikke henvender sig stærkt nok til den "nye" store gruppe af hjemmebio-entusiater som for de flestes vedkomende ikke vil gå over 25.000KR mærket. Manglende lens-shift antyder mere end noget andet at man overser dette segment. Igen, hvis man kun går efter de parametre som du beskriver skal du jo alligevel kigge på Sony VPL WV-100 eller en CRT-projektor... (du nævner hverken pris eller brugervenlighed).

Budskab: Det største segment har ikke dedikeret rum til filmfremvisning, derfor er lensshift vigtig for placering i stuer. Ydermere påvirker det ikke billedkvaliteten.

Jeg er derfor enig i at Infocus udspil er visionsløst!

(Pokkers, blev lige slået på målstregen, jeg må være hurtigere næste gang)

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:
Jeg tar' på skiferie nu, så debatten kan fortsætte i uge 6

Eller ikke....rigtig god ferie! 

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
såvidt jeg er orienteret så er LCD PJ de eneste som har lensshift, 

Med mindre vi taler om både horisontalt og vertikalt, så er Sim2 projektorer (DLP) med på vognen med lensshift.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
Jeg forstår det heller ikke, men fordi vi ikke forstår det gør jo ikke det billede PJ producerer dårligt, gør det? Min anke mod din udmelding er bare at fordi der ikke er lens shift, så er den ikke værd at se på... såvidt jeg er orienteret så er LCD PJ de eneste som har lensshift, 

Sim2, Benq som nævnt, og Mitsubishi har/har haft DLP-projektorer på markedet med lens shift, så det er ikke et spørgsmål om at det ikke kan lade sig gøre. Jeg mangler stadig at se hvorfor det skulle være dyrere at lave på en DLP end på en LCD. Uanset hvad, så ER det en væsentlig feature - omend det selvfølgelig er individuelt om det diskvalificerer den. Jeg har af naturlige årsager talt med en hel del projektor-brugere efterhånden, og hørt de forskellige krav der har været til ophængningen af projektoren. Jeg vil sige det sådan at en hvilken som helst projektor uden lens shift og med kun 1.33 zoom, ville afskrive sig fra over halvdelen af kunderne - uanset hvordan konfigurationen iøvrigt er mht. den nødvendige afstand og højde. Folks krav til placeringen er ganske enkelt _ekstremt_ forskellige. PTAE-700 var, _udelukkende_ på grund af dens meget lange zoom ratio, den dengang klart mest solgte projektor i vores sortiment, på trods af at jeg anbefalede Z3. Med den nye generation har Sanyo fået en tilsvarende zoom og dermed frarøvet Panasonic dette forspring - og resultatet er at vi sælger _langt_ flere Z4 end PTAE-900. Forskellen i billedkvalitet var faktisk større mellem AE700 og Z3 end mellem AE900 og Z4, så konklusionen må være at fleksibiliteten i meget høj grad flytter markedsandele, i hvert fald i sub-20K kategorien.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

Præcis. Min Sim2 Domino18 har et støjniveau der er markant lavere end tidligere generationer DLP projektorer. Den er ikke lydløs som de nyeste LCD'er nok vil betragtes af de fleste, men støjniveauet er bestemt acceptabelt.

Jeg siger ikke, at de nye Infocus er lige så støjsvag som Domino18, men man kan jo håbe på det .

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og læste på AVSforum om de nye Infocus modeller, og jeg må sige at det ser interessant ud. Støjniveauet, som efter min mening har været Infocus' helt store problem indtil nu, har de tilsyneladende haft meget fokus på. De har valgt ikke at oplyse støjtallene, men støjen skulle være "markant lavere" end på hidtidige Infocus modeller. Da der samtidig er gjort en del ud af en række detaljer som D65 kalibrering (som ikke er nyt for Infocus, men absolut en positiv ting i forhold til konkurrencen), udluftning i siden i stedet for fremad eller bagud, 1:1 mapping ved alt fra 48 til 60 Hz, 1080P/24 input, så virker det som et stort skridt fremad for Infocus. Jeg troede faktisk det skulle være en "billig-serie", der ville være skrabede udgaver af de eksisterende, men det lader til at de er forbedret på flere punkter. Lens shift mangler stadig, og regnbue-hystader som mig selv (jeg er dog begyndt at bløde lidt op på det punkt, der er dog sket forbedringer, og når man ikke skal betale 40.000,- ekstra for at få lov til at se regnbuer er det i højere grad til at leve med...) vil nok stadig se fordele i LCD, men det kunne godt tyde på at de nye Infocus modeller bliver de første DLP-projektorer i det lave prisleje der er konstrueret sådan rimeligt gennemtænkt.

Det er LIGE før jeg kunne overveje at finde mig i regnbuerne...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvornår de nye Infocus modeller dukker op på markedet?

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

Hvad er det lige "lens shift" er/betyder?

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Dr. W skrev:

Hvad er det lige "lens shift" er/betyder?

Lens shift er guds gave til manden der skal installere en projektor. Det betyder i alt sin enkelthed at man kan flytte linsen i projektoren - og ikke projektoren-  så det projekterede billede havner på lærredet. Se mere her: http://www.plv-z4.de/ger/images/220_lensshift.jpg Det betyder altså en meget fleksibel installation af projektoren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes