Forfatter |
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er det blevet tid til og bygge igen denne gang med:
Diskant er en Vifa XT-25 som jeg synes er en af de beste diskanter jeg har hørt
Bassen er en Scanspeak 15w8530K00 af samme grund som diskanten og fordi jeg mener den er lavet på den rigtig måde lille membran og stor mortor
sådan kommer de nok til og se ud
Scanspeak 15w8530K00
Vifa XT-25 __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeeehaaa.... endnu et projekt. Følger spændt med.
Synes der er mange der kan lide den diskant, den må jeg hellere lægge et øre til engang.
Pøj pøj med projektet.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Synes der er mange der kan lide den diskant, den må jeg hellere lægge et øre til engang.
Pøj pøj med projektet.
Dief |
|
|
som jeg sage så er det en af de beste diskanter jeg har hørt, jeg hade også kigget på SS R29 men den blev for dyr. Men bægge er lavet efter samme måde
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fik lavet lidt i dag så i kan se hvordan det nok komme til og se ud
De 2 huller her bliver lukket igen så bas kasser bliver på ca 11 liter
og i det nederst kammer bliver til delfilter
De er nu flotte
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver du to nye som erstatter dit gamle projekt, eller skal du have surround?? __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlige enheder du har valgt dig der. 
Har du tænkt på konstruktionen som en dapolitto konstruktion, hvor begge bas/mellemtoner bruger samme volumen i kabinettet ? ( hvor stor bliver volumen i det kabinet du er ved at lave ? ) her skal du så bruge dine skilleplader som forstærkninger med huller/udskæringer i, så hele kabintettet udgør en stor volumen ( istedet for seperat volumen ). WinISD siger at de to enheder sammen i en basreflekssystem effektivt skal bruge et 35 L kabinet, hvor porttuningsfrekvensen bliver 35 hz, med en port på 68 mm dia. og 120 mm lang, se billede herunder:

|
Til top |
|
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
Dief skrev:
Pøj pøj med projektet.
Dief
|
|
|
som jeg sage så er det en af de beste diskanter jeg har hørt, jeg hade også kigget på SS R29 men den blev for dyr. Men bægge er lavet efter samme måde  |
|
|
Jeg synes også den spiller rigtig godt. Kører selv med den i mine HT'ere fra Frequence. Lyden er meget åben og homogen, præcis og blød, men samtidig helt ren og skarp når den skal være det... __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Laver du to nye som erstatter dit gamle projekt, eller skal du have surround?? |
|
|
jeg laver 2 nyge som erstatter for minne gamler
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Dejlige enheder du har valgt dig der. 
Har du tænkt på konstruktionen som en dapolitto konstruktion, hvor begge bas/mellemtoner bruger samme volumen i kabinettet ? ( hvor stor bliver volumen i det kabinet du er ved at lave ? ) her skal du så bruge dine skilleplader som forstærkninger med huller/udskæringer i, så hele kabintettet udgør en stor volumen ( istedet for seperat volumen ). WinISD siger at de to enheder sammen i en basreflekssystem effektivt skal bruge et 35 L kabinet, hvor porttuningsfrekvensen bliver 35 hz, med en port på 68 mm dia. og 120 mm lang, se billede herunder:

|
|
|
hej jeg laver dem som en 2½ vejs hvor bas/mellemtonen spiller i et 9-10 liter kammer og basse spiler i et 11 liters kammer
|
Til top |
|
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skal nok blive gode. Hvad har du samlet måtte give for enheder?
Ved du hvordan delefilter skal konstrueres? Eller bliver der lyttet frem? Det ser ellers flot ud indtil videre! __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvbyggeren1 skrev:
Ved du hvordan delefilter skal konstrueres? Eller bliver der lyttet frem? Det ser ellers flot ud indtil videre! |
|
|
3400 for alt så der er billigt nok. delfilter bliver nok målt ud som jeg håber syncroniq vil hjælpe mig med og så lyttet bag efter
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har fundet disse som jeg vil monter på diskante er der nogen der har prøvet dem
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
hej jeg laver dem som en 2½ vejs hvor bas/mellemtonen spiller i et 9-10 liter kammer og basse spiler i et 11 liters kammer |
|
|
Oki ...lyder spændende, jeg følger med fra sidelinien ...go' byggelyst. 
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
gx55 skrev:
hej jeg laver dem som en 2½ vejs hvor bas/mellemtonen spiller i et 9-10 liter kammer og basse spiler i et 11 liters kammer |
|
|
Oki ...lyder spændende, jeg følger med fra sidelinien ...go' byggelyst.  |
|
|
tak skal du have
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
Selvbyggeren1 skrev:
Ved du hvordan delefilter skal konstrueres? Eller bliver der lyttet frem? Det ser ellers flot ud indtil videre! |
|
|
3400 for alt så der er billigt nok. delfilter bliver nok målt ud som jeg håber syncroniq vil hjælpe mig med og så lyttet bag efter |
|
|
Det var ikke dumt, tror ihvertfald man får svært ved at finde tilsvarende for 3400,- Så har du købt brugt?
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
gx55 skrev:
Selvbyggeren1 skrev:
|
|
3400 for alt så der er billigt nok. delfilter bliver nok målt ud som jeg håber syncroniq vil hjælpe mig med og så lyttet bag efter |
|
|
Det var ikke dumt, tror ihvertfald man får svært ved at finde tilsvarende for 3400,-Så har du købt brugt? |
|
|
ja bassen er brugt men diskanten er nyge. og jeg fik også kabinet og taminaler med også
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
jeg har fundet disse som jeg vil monter på diskante er der nogen der har prøvet dem |
|
|
Dem vil jeg ikke anbefale, da de tilfører nogle problemer på grund af materiale og geometri.
Istedet ville jeg købe noget rigtigt uldfilt, som absorberer bedre (f.eks i Panduro hobby) og lave udskæringen så den er stjerneformet i stedet for rund. Dette gør, at der ikke er konstant afstand fra membran til filt og derfor undertrykkes geometrisk betingede resonanser og diffraktion.

Som f.eks. som vist herover.
Mvh
Anders D.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
Dem vil jeg ikke anbefale, da de tilfører nogle problemer på grund af materiale og geometri.
|
|
|
- det bliver du lige nødt til at uddybe lidt nærmere, har selv prøvemonteret "noget lignende" på et par Scanspeak R29, og de sidder der endnu!
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
anda skrev:
|
|
|
- det bliver du lige nødt til at uddybe lidt nærmere, har selv prøvemonteret "noget lignende" på et par Scanspeak R29, og de sidder der endnu!
|
|
|
Det gør jeg gerne
Problemet med de afbillede ringe er, at de er lavet af kunststof som ikke absorberer lyd nær så godt som uldfilt. Det betyder at de til en vis grad reflekterer lyd og derfor også er skyld i diffraktion - Især fordi inderkanten overalt har samme lille afstand til diskantmembranen (al diffraktion vil ske ved samme frekvens og derfor være mere udtalt).
Meningen med ringene er jo netop, at de skal absorbere den del af lyden fra diskantenheden, der ellers ville bevæge sig langs højttalerens front og dermed skabe diffraktion ved kabinettets kanter.
Derfor er det en god ide at:
1) bruge rent uldfilt (det absorberer bedre)
2) benytte varierende afstande fra membran til filt (diffraktion fordeles over bredt frekvensområde og indflydelse på frekvensrespons minimeres)
Se eventuelt disse målinger:
http://www.speakerdesign.net/felt/felt_ring_vs_blocks.html
Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål.
Mvh
Anders D.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende link anda
- det kunne være rigtigt spændende med andre målinger, jeg kender ikke typen af filt brugt på mine, men hvis målingerne ville vise den samme negative forskel på mine ville jeg blive overrasket (men ok, det ville ikke være første gang )
|
Til top |
|
|