Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dobbel 18, delefilter, basporte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er netop i gang med at bygge en større sub (synes jeg selv) Med to 18" monacor højtalere i en kasse jeg har skåret ud som en sekskant. Hver af siderne er 60cm lange, og 75cm høje.

Det er så meningen at den forreste plade skal rumme de to basporte, som jeg sådan løselig har tænkt skulle være 15cmØ og 20cm pr styk, er dette helt ved siden af? Og hvor kan man købe basporte af de dimensioner?

Da jeg har en effekt forstærker i overskud, regner jeg med at skulle den til subben, og så med to delefiltre, en til hver kanal, er dette den bedste måde? Hvor er et godt/billigt sted at købe delefiltre?

Hvis nogen af jer har nogen tips/tricks/erfaringer er jeg meget åben, jeg har bygget en med en 15" monacor i, men den har min kære bror overtaget!

PÅ forhånd tak.

Anlæg: Denon PMA-2000IVr, Yamaha CDC-775, Denon diverse andet. JBL CF-150 højtalere, diverse cobra og monster kabel.

Til top Vis nipmads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nipmads

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Har du regnet på dimensionerne på basportene eller er det et skud i
tågen?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

jeg har set et par tegninger over hvor store de skal være, så nej det er ikke helt skud i tågen.. skulle jeg ikke mene,.

herfra: http://www.dancetech.com/aa_dt_new/pa/18_bass_bin.cfm

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Der ser nu ret så "skud i tågen"-agtigt ud for mig, eftersom det skal
forestille at være et "universal"-kabinet til en 18" enhed.

Hvis de får alvor mener at der er noget der hedder et "universal-
basreflekskabinet"() så skulle de sq have hørekortet inddraget
Nå nevermind, det er nok alligvel for sent for dem nu

For at komme tilbage til sagen: Hvad er det for nogen 18" enheder
(= Monacor ???)? og er det korrekt forstået at du vil have begge
enheder i samme kabinet?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Sørg for guds skyld for at bruge et aktivt delefilter mellem for- og effektforstærker istedet for et passivt mellem effekt of enhed.

Hvordan har du tænkt dig, at enhederne skal kobles? Serie, parallel, aktiv/passiv eller L+R?

Hvad er impedansen på de 18" enheder?

Hvad med effektforstærkeren, kan den brokobles? Og hvor mange watt er den på ved den påkrævede impedans?

Til udregning af kabinet og refleksporte kan du eventuelt besøge http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Til top Vis Gmork's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gmork Besøg Gmork's Websted

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Sagen er den, at værende økonomi studerende, og ikke har meget forstand på det... Og nej det er ikke for sent, jeg har bare anskaffet træet, og vil snart til at i gang

Og derfor har jeg været rimelig naiv i sagen, og bare søgt under 18" bas kabinetter..

Dem jeg vil bruge er: Monacor: sp-450pa, kan ses på deres hjemmeside (monacor.de) eller monacor.dk når den kører engang igen, den er offline nu her

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

ok, det er bedre med et aktivt delefilter, selvom forstærker/delefilter er ok? Effekt forstærkeren er udelukkende til den sub.

jeg ved ikke om de skal være serie, parallel eller hvad de skal være. de skal være i samme kabinet begge to

impedansen skulle være 8 ohm

jeg mener nok at forstærkeren kan brokobles, den er på 2 x 150w ved 8 ohm

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

nipmads skrev:

ok, det er bedre med et aktivt delefilter, selvom forstærker/delefilter er ok? Effekt forstærkeren er udelukkende til den sub.

Ja, for ellers bliver forstærkeren sat til at forstærke et signal, som derefter bare skæres væk i det passive delefilter igen. Derfor vil du med det aktive filter få mere kontrolleret bas, og muligvis også en smule mere effekt ud til enhederne.

jeg ved ikke om de skal være serie, parallel eller hvad de skal være. de skal være i samme kabinet begge to

impedansen skulle være 8 ohm

jeg mener nok at forstærkeren kan brokobles, den er på 2 x 150w ved 8 ohm

Hvis ikke forstærkeren kan brokobles, er det nok bedste at føde hver kanal med samme signal fra det aktive delefilter, og så lade den trække en enhed på hver kanal.

Hvis den derimod KAN brokobles til cirka 1*500W i 4 ohm ville det måske være en idé at gøre det, og så koble de to enheder i serie istedet. Nogen, som har erfaringer på dette område?

Til top Vis Gmork's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gmork Besøg Gmork's Websted

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Tak for det, hvad nu når man har to enheder i samme kabinet der får et venstre signal til den ene, og et højre signal til den anden. gør det noget?

Dvs, man skulle filtre lyden før den bliver sendt til højtaleren, dvs. fra for-forstærkeren, hvor kan man købe det henne?

Her er et udkast til subwooferen: med refleks porte foran, og så skal hver af de to enheder være påsolidworks første udkast hver side.

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Gmork skrev:

Hvis den derimod KAN brokobles til cirka 1*500W i 4 ohm ville det måske være en idé at gøre det, og så koble de to enheder i serie istedet. Nogen, som har erfaringer på dette område?

Jeg mente selvfølgelig, at de skulle sidde parallelt.. D'oh!

Gmork
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

nipmads skrev:

Tak for det, hvad nu når man har to enheder i samme kabinet der får et venstre signal til den ene, og et højre signal til den anden. gør det noget?

Nej, så skal du bare have to delefiltre. (Eller ét stereo-filter selvfølgelig)

Dvs, man skulle filtre lyden før den bliver sendt til højtaleren, dvs. fra for-forstærkeren, hvor kan man købe det henne?

Ja, det er rigtigt. Prøv even tuelt dette link: http://www.google.dk/search?q=aktivt+delefilter+pris&ie= UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&am p;meta=cr%3DcountryDK

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et delefilter her: http://www.danskdiscoteknik.dk/forstark.htm

den der hedder XO 210, den ser umiddelbart med mine øjne egnet ud.

Så den sætter jeg imellem for og effekt forstærkeren, og har ingen delefilter i højtaleren så, dvs. ledning direkte fra effekt forstærker til enhederne (selvfølgelig med en skrueterminal af en slags) Og så skulle jeg være i gang!

tak for hjælpen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se ud af dit indlæg om du allerede har købt basenhederne? Ellers kunne der jo være andre enheder der var bedre egnede.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Nej, det eneste jeg har anskaffet mig er træet dertil.

Men umiddelbart er jeg mest varm på Monacors SP-450PA, da den er rimelig kraftig, og er lavet til et stort basrefleks kabinet. Og så er den også i et prisleje hvor jeg kan være med.

Men er der andre forslag, er jeg da absolut åben.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

YESSS. Abort! abort!

Projektet er dødfødt efter min mening! Du får en bulderboks der måske kan spille højt, men ikke særligt dybt. Jeg vil heller ikke mene at det 6-kantede kabinet er nemt at lave tæt - men det må du selv vurdere om dine evner slår til her.

Kig i stedet på en Peerless XLS eller lign. Alt andet er bedre. Og jeg vil bestemt ikke gå over en 15" enhed. Og noget af det allervigtigste ved en sub er forstærkeren. Masser af effekt giver masser af kontrol.

Se eks. DarkWings sub her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8389&KW =12

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

ok.

Sagen er dog at jeg har engang bygget en sub med en enkelt 15", og den blev da for at sige det mildt udemærket!

Ja, problemet med et sekskantet kabinet er at der skal slæres i smig, og ikke bare 45 grader, men 60 grader.. og det er ikk så let, synes jeg ikke. Men ellers, bliver det bare et monster kabinet på en anden måde, men jeg ville meget gerne prøve med nogen dobbel 18er, men der må være en grund til at det er svært at finde nogen der har bygget noget tilsvarende, med 2 x 18" enheder.

Hvorfor ikke over 15"? jeg har i forvejen to 15" i mine jbl'er og de spiller kanon, kunne godt tænke mig noget seriøst bund, og som skrevet vil jeg bruge en udemærket forstærker + nok et elektronisk aktivt delefilter.

Så, du ville anbefale at jeg købte en meget go bass højtaler, og så bygge et yderst stabilt kabinet... Det er bare det, jeg tror ikke der er mange (jeg har hørt en del) der er i stand til at outperforme mine JBL'er, ihvertfald af hjemmehøjtalere, og derfor skal det være en mærkbar opgradering af lyden, ikke bare noget man ænser... det skal være heartpounding! udover det ekstreme! Lyder plat, men sådan er det nu engang...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

YESSS. Abort! abort!

Projektet er dødfødt efter min mening! Du får en bulderboks der måske kan spille højt, men ikke særligt dybt. Jeg vil heller ikke mene at det 6-kantede kabinet er nemt at lave tæt - men det må du selv vurdere om dine evner slår til her.

Kig i stedet på en Peerless XLS eller lign. Alt andet er bedre. Og jeg vil bestemt ikke gå over en 15" enhed. Og noget af det allervigtigste ved en sub er forstærkeren. Masser af effekt giver masser af kontrol.

Se eks. DarkWings sub her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8389&KW =12

jeg har før bygget 18" i 4. orden bandpass kabinet, og mht. dybbas, så er der ikke meget jeg har hørt der har spille dybere,.

Men nu var kabinetet også tunet til 30Hz og over (100Hz?) var det ikke meget mere at komme efter.

jeg nåede aldrig at få foretaget målinger på det, derfor er det kun subjektive betragtninger.

jeg tror "problemet" er at de fleste 18" er PA enheder, og disse er ikke beregnet til at gå meget dybere end 80Hz.

og JA forstærkeren/delfilteret er mindst lige så vigtig som enheden.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Efter at have set specs. på dine JBL'er, tror jeg at jeg nu har forstået det. Du vil have noget der kan spille højt? Har du overvejet en kæmpe effektforstærker til JBL'erne i stedet? Sådan noget med 2 x 250 W eller mere.

Ellers behøver det jo ikke være så stort. De nye enheder med ekstra lang slaglængde spiller jo højere end normale basenheder. Se eks. Boxter eller Earthquake enhederne hos http://www.autohifi.dk/

nipmads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ja, de skal spille højt..

Den forstærker jeg har nu, har masser af kraft til mine jbl'er, står volumen knappen på kl 11, er det nærmest uudholdeligt, og ved kl 12, har jeg målt den til, 1 m fra, 120 dB. så der er rimelig med kraft.

Men så var det jo med den ekstra forstærker, at jeg ville udnytte den... og har længe haft planer om noget mega!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Du godeste - Nipmads, du burde skifte alias til Bigmads!!!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes