Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp! Noob køber selvbygger anlæg! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Status: Offline
Sendt: 29 September 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hey og tak for svarene.. Var lige et smut i byen...

Rip: Du har vist fat i noget! jeg kiggede de sorte kassre igennem og faldt over noget som hun påstod var en radio tuner... Tror vist at det er den manglende ekstra forstærker måske til subwooferen:

Jeg har også taget et billed af fronten på den der Nesco.. Det er dog umuligt at få det læseligt.. Så på med tekstboxen igen :)

..Der står intet på spolerne :(

Boye: Tror du har ret i at spolerne er til noget andet.. Men  der er intet andet i den størrelses orden.. Forstærkeren er finsk og kører 230V~50Hz... Den lille forstærker hedder ITT HIFI 2440 og kører 240V... Det eneste der er amerikansk er den dersens cerwin vega..

Til top Vis maim..'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maim..

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Der er desværre ingen diagrammer eller notater til hjælp :( Det er vist lidt af en monster opgave.. 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 September 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hej Maim

Nu er det ikke for at gøre dig ked af det, men jeg håber ikke du har givet mange penge for sættet?

Den Nesco tingest er altså antik indenfor surround. Den har hverken Dolby Digital eller DTS. Der er altså et KÆMPE spring i lydkvalitet fra Pro Logic og til Dolby Digital. Du vil få et langt bedre resultat med hvilken som helst anden ny reciever i stedet. De har også indbygget delefilter til subwoofer, så du ikke skal bøvle med spolerne (der iøvrigt stjæler effekt fra forstærkeren)

Og den ITT forstærker, som jeg gætter på skulle have været brugt som subforstærker, ser altså ikke ud til at være særlig kraftig ud fra antallet af lytter at bedømme. Der vil du også opnå et bedre resultat med en kraftigere forstærker.

Sub'en ser rimelig ud, også selv om jeg ikke kender konstruktionsprincippet, så den skal nok kunne flytte noget luft.

Held og lykke med projektet! Det er da en god start, hvis du bliver bidt af det, he.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Svend.. Ja jeg var begyndt at lugte lunten lidt.. Jeg har ikke givet en formue... Men lidt da... :(

Heldigvis burde jeg kunne bruge højtalerene og subwoofer og alle de meter kabel med guldstik.. Kan det betale sig at afmontere alle de guldstik han har monteret på diverse oldgamle moduler?

Jeg fik aldrig helt styr på hvad det var med de spoler... Men ideen er bar e at de 4 ledninger fra subwooferen skal føre direkte ud til de 4 stik.. ?

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 September 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

De 3 her i den økonomiske ende fandt jeg på brugtmarkedet.

ONKYO TX-SV525R, 1.000

PHILIPS FR 975, 1.300

SONY STR DB840 QS, 2.200

Det virker unægteligt som en bedre løsning

Rip

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Bort set fra at Onkyo'en også kun er en Pro Logic reciever, så vidt jeg kan se. De andre bud er straks bedre.

Du kan nu også købe en helt ny reciever i det prisleje, og stadig være bedre kørende.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Bort set fra at Onkyo'en også kun er en Pro Logic reciever, så vidt jeg kan se. De andre bud er straks bedre.

Du kan nu også købe en helt ny reciever i det prisleje, og stadig være bedre kørende.

Enig, det var også mest hvis det med pengepungen var et meget vigtigt argument at den kom med, jeg tror HFK, har et par sæt med DVD i som koster henholdsvis 3k og 4,5k og der findes helt sikker andet.

Rip

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2005 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

maim.. skrev:
...

Jeg fik aldrig helt styr på hvad det var med de spoler... Men ideen er bare at de 4 ledninger fra subwooferen skal føre direkte ud til de 4 stik.. ?

Ja, og så kobles til de fire sort/røde terminaler på ITT'en.

Det lyder som nogle fornuftige forslag du har fået. At skifte ude med en nyere reciever vil også gøre det overflødigt at filtrere subwooferen, da den kun vi få tilført bassignal, men den skal så stadig have sin egen forstærker - og du vil godt kunne bruge ITT'en til at begynde med, selv om Svend P. har ret i at den nok er lidt lille. Men det er næsten alt til hans krav til bas ... 

Så måske kan du klare dig uden spolerne, men der skal regnes lidt på din højttalerkonstruktion. Det ligner som nævnt en båndpaskonstruktion, da enheder spiller ind i to kabinetter og lyden alene kommer ud af basrefleksportene (de to rør), da jeg går ud fra at der skal en plade for den side vi kan se ind i kabinettet fra...?

Men vi skal bruge lidt mere præcis info om basenheden - har den et typenummer? Det sidder typisk på magneten eller bagsiden. CV XL 12 Dual Voice Coil giver ikke nogen brugbare hits på Google...

Hvis vi kan finde dens T/S parametre og du giver os kabinettets indvendige mål (hvert kammer for sig) samt længden og diameteren (indvendig) på de to basrør, kan LSPcad nok simulere, hvordan den kan vil opføre sig.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Som alternativ til ITT'en som sub forstærker kunne man bruge en rigtig sub forstærker til indbygning i kabinettet, ala den her.

http://www.frequence.dk/sites/ds1-2.htm

Rip

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Subben ligner en 6. ordens båndpas type, hvor begge kamre er Helmholz-afstemte. Sikkert fint til surround, men jeg ville ikke bruge princippet i en sub beregnet for musikbrug.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Rip 59 og Mollecon: Jeg er helt enig med jer, men jeg synes vi skal beherske ambitionsniveauet, så vi ikke tager modet fra Maim. Først og fremmest handler det om at få det til at virke - så kan opgraderingerne komme hen ad vejen. Maim er jo på ret bar bund lige nu. Men en nyere receiver er nok det første jeg ville anskaffe.

Mollecon, kan du simulere sådan et 6. ordens båndpas-system? (altså ikke med munden eller andre kropsåbninger - jeg mener på PC'en...)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Mollecon, kan du simulere sådan et 6. ordens båndpas-system? (altså ikke med munden eller andre kropsåbninger - jeg mener på PC'en...)

Og jeg er enig i at ambitionsniveauet skal holdes lidt nede for at det hele hænger sammen. Men det var da forholdsvis nemt at lave sub'en om til basrefleks. Skær toppen af hele vejen rundt om den plade hvor enheden sidder. Så bliver den også mere stuevenlig mht. størrelsen

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej gutter og tak for jeres råd... Jeg skal altså ud og skaffe mig en forstærker . Jeg er ikke meget for at skære i hans kabinetter da der som sagt er blevet lagt ldit arbejde i dem...

Mht til subwooferen så hedder den bare verwin.vega car subwoofer XL-12 ... XL series...

Har været et smut forbi deres hjemmeside og den er ikke til at finde.. Har på fornemmeren at edt er endnu et old fund... Har nu tænkt mig at prøve at sætte alle højtalerene sammen. Får lidt hjælp her søndag af en fyr som ikke har en disse forstand på Hifi men kan finde ud af at lave kolde lodninger! så jeg vender nok frygtelig tilbage søndag med de problemer vi støder ind i!..

Igen 1000 tak for hjælpen, jeg har ikke givet helt op endnu :)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

maim.. skrev:
Hej gutter og tak for jeres råd... Jeg skal altså ud og skaffe mig en forstærker . Jeg er ikke meget for at skære i hans kabinetter da der som sagt er blevet lagt ldit arbejde i dem...

Nej, du SKAL ikke. Det kan sagtens køre med det grej du har stående. Resultatet bliver bare ikke meget bedre end med et halvsløjt Bilka anlæg, som du så hellere skulle have købt. Og så slap du også for at spilde en søndag på at få splinter i hænderne Det er jo gratis at samle det du har købt, og så kan du jo se hvad DU synes om det når det spiller. Hvis du synes det er helt fint, så er der jo ingen grund til at lytte til os

Men send evt. en PB til Daniels for at høre om du ikke skulle skære i sub'en nu du er i gang. Han ved en del om subs.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Boye, jeg har prøvet at simulere 6. ordens båndpas systemer - har endnu til gode at få et fornuftigt resultat . Men nogen af de færdige systemer virker sikkert rimeligt.

Og du har ret i det med ambitionsniveauet - man skal jo begynde et sted.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Her er de vigtigste parametre:
Enheden er ganske fin og kostede i sin tid omkring 1000 kr. En afart af enheden anvedtes i Dali Skyline1000

Manufacturer/        Dia.  Power    Z    SPL           Vas              
Model RMS ohms 1W/1m Fs cu ft Qts xmax
XL12D 12" 250W 4+4 96dB 30Hz 5.4 0.22 ?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Tak til Kjeldsen.

Maim: Vil du give os målene?

Mollecon: jeg regnede nu heller ikke med at et 6. ordens båndpas ville give et godt resultat, men måske bare brugbart til "at stå og brumme lidt i hjørnet" som en skrev så ufølsomt om min fine lille subwoofer  .

Jeg tænkte nu mest på om det kunne fortælle os, at det ikke har været hensigten med det to trafoer at de skulle bruges som filterspoler, men at kabinettets båndpasfunktion skulle være filter nok i sig selv.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Nå OK - trafoer har sommetider været anvendt i højtalere, bl.a. til impedanstilpasning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes