Forfatter |
|
Sergent- Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ska ha nogle Dipole Rear HT og ville høre om det var muligt at smække dem i loftet så det nærmest vil give en mere realistisk lyd når man ser en film hvor f.eks flyene flyver over en!...
F.eks Independence Day og Pearl Harbor!
Nogle der ved om det virker eller ?? :S
Jeg er n00b men prøver bare at få bedst lyd ud af et 12m3 lille værelse :P
__________________ I'm a n00b :P
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe du kan sørge for at nul-zonen peger imod lyttepladsen er det fint, men hvordan vil du gøre det med 2 stk?
Så skal de begge være lodret over dit hoved, for at dette er muligt.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Sergent- Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Så længe du kan sørge for at nul-zonen peger imod lyttepladsen er det fint, men hvordan vil du gøre det med 2 stk?
Så skal de begge være lodret over dit hoved, for at dette er muligt. 
|
|
|
2 Dipole ved siden af hinanden lige oven over mit hoved :P
Eller med en 1 meters afstand imellem hver Dipole :P __________________ I'm a n00b :P
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis det er Dolby Prologic, så kan det sikkert gå an. 
Der er bagkanalen jo i mono.
Der bliver dog nogle grimme huller i loftet hvis du fortryder, så husk at indkøbe spartelmasse og loftsmaling.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Sergent- Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ja hvis det er Dolby Prologic, så kan det sikkert gå an. 
Der er bagkanalen jo i mono.
Der bliver dog nogle grimme huller i loftet hvis du fortryder, så husk at indkøbe spartelmasse og loftsmaling. 
|
|
|
Det var jo bar noget jeg tænkte over ;)
Jeg kører DD/DTS 5.1 og Snart 7.2 (Hvis jeg kan få plads til det :P ) __________________ I'm a n00b :P
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, men alt hvad der skal lyde som om det kommer bagfra vil i stedet komme fra oven. Husk at effekter i film er mixet med den antagelse af højttalerne i et 5.1 setup står til siden for dig, ca. 60cm over dit hoved. Så hvis de står et helt andet sted, så vil du risikere et forvirrende lydbillede.
Jeg ville personligt montere højttalerne der hvor Dolby og DTS anbefaler de skal placeres for optimal effekt, eller så tæt på som muligt. I min stue er sideplacering ikke mulig, så jeg placerer dem bagved, ud til siden. Men at afvige så meget fra anbefalingerne som at montere dem i loftet virker ikke hensigtsmæssigt.
Desuden vil jeg gå ud fra at den primære surroundeffekt når du ser film ikke er fly der flyver over hovedet på dig, så hvorfor indrette hele hjemmebio'en efter den antagelse?
L.
|
Til top |
|
|
Sergent- Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
Hmm, men alt hvad der skal lyde som om det kommer bagfra vil i stedet komme fra oven. Husk at effekter i film er mixet med den antagelse af højttalerne i et 5.1 setup står til siden for dig, ca. 60cm over dit hoved. Så hvis de står et helt andet sted, så vil du risikere et forvirrende lydbillede.
Jeg ville personligt montere højttalerne der hvor Dolby og DTS anbefaler de skal placeres for optimal effekt, eller så tæt på som muligt. I min stue er sideplacering ikke mulig, så jeg placerer dem bagved, ud til siden. Men at afvige så meget fra anbefalingerne som at montere dem i loftet virker ikke hensigtsmæssigt.
Desuden vil jeg gå ud fra at den primære surroundeffekt når du ser film ikke er fly der flyver over hovedet på dig, så hvorfor indrette hele hjemmebio'en efter den antagelse?
L.
|
|
|
Jeg mener 2 Dipole foruden mine normale Rear HT..
Altså 2 Rear speakers + 2 Dipole i loftet ;) __________________ I'm a n00b :P
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din ide med at bruge dipoler i loftet, betyder at dipolerne alligevel kun vil kunne høres som reflektioner fra væggene - altså et diffust felt.
Dette kan gå til nød med Prologic, da et diffusfelt ikke er noget der opleves som om at lyden er hverken over eller bag en, men over alt.
Til ægte multikanal som DD eller DTS vil du lave noget der går imod idealet, så man netop ikke kan høre hvor lyden kommer fra, og det er ikke meningen med DD eller DTS.
Ideen duer kun med Prologic, der er mixet anderledes.
Ellers bliver det en gang sovs og multimono, hvor en lyd der skal komme fra venstre bagkanal kommer et helt andet sted fra. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sergent- skrev:
[QUOTE=Lestat]
Jeg mener 2 Dipole foruden mine normale Rear HT..
Altså 2 Rear speakers + 2 Dipole i loftet ;) |
|
|
Men hvilken kanal er de to diploler i loftet koblet op til? Hvis det f.eks. er et 7.1 setup, så vil dine rear HT være koblet til rear går jeg ud fra, hvilket vil give den lyd der skal komme lige bagfra. Men dine dipoler må så være koblet op til surround left og right, hvilket vil sige de kanaler der normalt kommer fra siden af vil komme fra oven. Hvilket lyder lidt mærkeligt.
Hvis ikke det er sådan du vil hooke dem op så ved jeg ikke helt hvordan du vil gøre det - de skal vel kobles op til en af de 7 kanaler du har på surround receiveren?
L.
|
Til top |
|
|
Thunderhawk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytte dipoled højtalere (Jamo D5 Surround) der er monteret i loftet i mit 5.1 setup. dette er dog af indretnings hensyn. men det fungerer fint. jeg skal dog skrue lidt ektra op for dem + 2db eller sådan noget for at de passe ind i lyd billedet.
|
Til top |
|
|
Sergent- Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker ikk så ;)
Tak for hjælpen..
MYTH BUSTED :D
__________________ I'm a n00b :P
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sergent- skrev:
F.eks Independence Day og Pearl Harbor!
|
|
|
Og når du ser Das Boot og U-571, så skal de ned på gulvet at ligge?
Jeg bryder mig ikke om dipoler. De giver et diffust lydbillede, som jeg ikke kan genkende fra virkelighedens verden. En bil lyder jo heller ikke diffust, bare fordi den kommer bagfra, vel?
Jeg har prøvet at have normale højttalere monteret i loftet, og det kan man da godt, men man er aldrig i tvivl om, hvor de er.
|
Til top |
|
|