Forfatter |
|
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt 4 rørforstærkere 
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjallan skrev:
hej glemte lige at sige det er til surround pris mellem 5000kr og 30000 det er lyden ikke prisen det kommer an på. nye højtaler kommer senere regner med vp6 fra frequece.
|
|
|
Jeg bliver sikkert ikke populær, men medmindre du sammenligner digitale forstærkere og rørforstærkere, så gør forstærkeren ikke alverden til forskel på lyden så længe den spiller indenfor sine tolerancer. Højttalerne gør langt, langt mere forskel på lyden, så hvis du gerne vil forbedre lyddelen, så ville jeg måske overveje at skifte højttalere først. Det vil gøre en større forskel. Jeg siger ikke der ingen forskel ER, men at forskellen i langt de fleste tilfælde er målbare, men ikke hørbar af 99.999% af befolkningen.
(Til de mange protester der kommer om lidt kan jeg referere til Richard Clarks efterhånden berømte Amplifier Challenge - $10.000 til den der 24 gange ud af 24 kan identificere en bestemt forstærker i en ABX test. Der er mange der har prøvet, men Richard Clark har endnu ikke måttet punge ud. Du må endda så vidt jeg husker selv tage de forstærkere med du vil teste, så længe det er forstærkere af anstændig kvalitet der kan drive højttalerne uden clipping ved den volumen man kører med).
Pointen er at du skal IMO gå i lige så høj grad efter features og hvorvidt den forstærker eller reciever du kigger på kan køre de højttalere du vil smide på den med nok kraft. For det er klart, hvis din forstærker mangler kraft fordi den er dårligt designet eller ikke leverer effekt nok, så ER der stor forskel på den forstærker og så en kraftigere og/eller bedre designet forstærker.
Til sidst kan jeg da lige nævne jeg har en Harman Kardon AVR-635.
L.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 02:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
er den lykkelige ejer af en HK avr 7300  
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Bastian Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Primare A30.1
2*100 W/8ohm .....2*180 W/4ohm.....rigeligt til mit brug!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
tjallan skrev:
hej glemte lige at sige det er til surround pris mellem 5000kr og 30000 det er lyden ikke prisen det kommer an på. nye højtaler kommer senere regner med vp6 fra frequece.
|
|
|
Jeg bliver sikkert ikke populær, men medmindre du sammenligner digitale forstærkere og rørforstærkere, så gør forstærkeren ikke alverden til forskel på lyden så længe den spiller indenfor sine tolerancer. Højttalerne gør langt, langt mere forskel på lyden, så hvis du gerne vil forbedre lyddelen, så ville jeg måske overveje at skifte højttalere først. Det vil gøre en større forskel.
Jeg siger ikke der ingen forskel ER, men at forskellen i langt de fleste tilfælde er målbare, men ikke hørbar af 99.999% af befolkningen.
|
|
|
Jeg har fra 1998-2003 arbejdet som sælger i hifi-branchen. Jeg mindes kun ganske få kunder der ikke kunne hører forskel på forstærkere. Den test du snakker om har jo ikke noget med at kunne høre forskel at gøre. Det er blot om man kan gendkende en bestemt forstærker.
Samme tests bliver lavet med øl. Folk kan godt smage forskel, de kan blot ikke udpege den der er en Carlsberg.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
tjallan skrev:
|
|
|
Jeg bliver sikkert ikke populær, men medmindre du sammenligner digitale forstærkere og rørforstærkere, så gør forstærkeren ikke alverden til forskel på lyden så længe den spiller indenfor sine tolerancer. Højttalerne gør langt, langt mere forskel på lyden, så hvis du gerne vil forbedre lyddelen, så ville jeg måske overveje at skifte højttalere først. Det vil gøre en større forskel.Jeg siger ikke der ingen forskel ER, men at forskellen i langt de fleste tilfælde er målbare, men ikke hørbar af 99.999% af befolkningen.
(Til de mange protester der kommer om lidt kan jeg referere til Richard Clarks efterhånden berømte Amplifier Challenge - $10.000 til den der 24 gange ud af 24 kan identificere en bestemt forstærker i en ABX test. Der er mange der har prøvet, men Richard Clark har endnu ikke måttet punge ud. Du må endda så vidt jeg husker selv tage de forstærkere med du vil teste, så længe det er forstærkere af anstændig kvalitet der kan drive højttalerne uden clipping ved den volumen man kører med).
Pointen er at du skal IMO gå i lige så høj grad efter features og hvorvidt den forstærker eller reciever du kigger på kan køre de højttalere du vil smide på den med nok kraft. For det er klart, hvis din forstærker mangler kraft fordi den er dårligt designet eller ikke leverer effekt nok, så ER der stor forskel på den forstærker og så en kraftigere og/eller bedre designet forstærker.Til sidst kan jeg da lige nævne jeg har en Harman Kardon AVR-635.
L. |
|
|
Hm det kunne da være jeg skulle skifte mine ud med en AVR635 .
Hvis man ikke kan høre forskel så er det nok en god ide at gå til sin ørelæge eller finde en anden hobby .
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Lestat skrev:
tjallan skrev:
|
|
|
Jeg bliver sikkert ikke populær, men medmindre du sammenligner digitale forstærkere og rørforstærkere, så gør forstærkeren ikke alverden til forskel på lyden så længe den spiller indenfor sine tolerancer. Højttalerne gør langt, langt mere forskel på lyden, så hvis du gerne vil forbedre lyddelen, så ville jeg måske overveje at skifte højttalere først. Det vil gøre en større forskel.Jeg siger ikke der ingen forskel ER, men at forskellen i langt de fleste tilfælde er målbare, men ikke hørbar af 99.999% af befolkningen.
Pointen er at du skal IMO gå i lige så høj grad efter features og hvorvidt den forstærker eller reciever du kigger på kan køre de højttalere du vil smide på den med nok kraft. For det er klart, hvis din forstærker mangler kraft fordi den er dårligt designet eller ikke leverer effekt nok, så ER der stor forskel på den forstærker og så en kraftigere og/eller bedre designet forstærker.Til sidst kan jeg da lige nævne jeg har en Harman Kardon AVR-635.
L.
|
|
|
Hvis man ikke kan høre forskel så er det nok en god ide at gå til sin ørelæge eller finde en anden hobby . |
|
|
LOL det med forstærker er ren psyko-effekt! 
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Lestat skrev:
tjallan skrev:
|
|
|
Jeg bliver sikkert ikke populær, men medmindre du sammenligner digitale forstærkere og rørforstærkere, så gør forstærkeren ikke alverden til forskel på lyden så længe den spiller indenfor sine tolerancer. Højttalerne gør langt, langt mere forskel på lyden, så hvis du gerne vil forbedre lyddelen, så ville jeg måske overveje at skifte højttalere først. Det vil gøre en større forskel.
Jeg siger ikke der ingen forskel ER, men at forskellen i langt de fleste tilfælde er målbare, men ikke hørbar af 99.999% af befolkningen.
|
|
|
Jeg har fra 1998-2003 arbejdet som sælger i hifi-branchen. Jeg mindes kun ganske få kunder der ikke kunne hører forskel på forstærkere. Den test du snakker om har jo ikke noget med at kunne høre forskel at gøre. Det er blot om man kan gendkende en bestemt forstærker.
Samme tests bliver lavet med øl. Folk kan godt smage forskel, de kan blot ikke udpege den der er en Carlsberg.
|
|
|
Når man hører forskellen mellem en Sony og en dyr Rotel beskrevet, så lyder det som om der er en verden til forskel, lyden er "dybere, mere fyldig, har mere farve, er ikke så anstrengt, mere fri" etc, men det til trods, så vil du ikke mene man kan høre forskel på de to forstærkere i en DBT? Det lyder utroligt, medmindre man i virkeligheden hører med øjnene... Det har ikke noget med at "genkende" at gøre, du skal blot høre forskel på de to forstærkere. Jeg mener endda kravene blev slækket fra 24 ud af 24 positive til 8 ud af 10. Der er stadig ingen der har formået at identificere den rigtige forstærker bare 8 ud af 10 gange - det er ikke særligt imponerende. Jeg har hørt (men har ikke spurgt RC ad) at den gennemsnitlige positive ID rate er lidt over 50%, dvs. lige omkring tilfældig.
I øvrigt kan folk sagtens udpege Carlsberg hvis de har forstand på øl, selvom forskellen godtnok ikke er så udpræget. Og snakker vi Guinness vs. Tuborg, så skulle man være ret defekt for ikke at smage forskel. Hvis du virkelig mener at forskellen mellem en amp til 4-5.000 og en til 30.000 ikke er større end forskellen mellem Tuborg og Carlsberg, er det så ikke også en ringe investering i forhold til højttalere, hvor de fleste nok sagtens kan identificere forskellen mellem et par højttalere til 4.000 og et par til 30.000?
L.
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Hvis man ikke kan høre forskel så er det nok en god ide at gå til sin ørelæge eller finde en anden hobby . |
|
|
Hvis du er så sikker på at du sagtens kan høre forskel, så burde du da tage Richard's Amp challenge. Jeg husker endda på Ars han tilbød én at betale hans flybillet fra og til England hvis han selv satte et tilsvarende beløb på højkant, og vandt. Det er jo så $10.000 lige ned i foret, plus en oplevelse - det må da være fristende... ;)
Anyway, jeg vil ikke trække tråden OT, selvom jeg er klar over det er et kontroversielt emne. Jeg vil blot påpege overfor topicstarter at det måske var værd at overveje hvilken rækkefølge opgraderingerne gøres i, især hvis han allerede har en nogenlunde anstændig amp i forvejen. Selv hvis der er små, hørbare, forskelle mellem forstærkere, så er der ingen tvivl om at forskellen på et par højttalere kan være langt større, især hvis man i forvejen har nogle der ikke er så gode, og opgraderer til et par gode højttalere i den klasse vi nok snakker her. (Jeg går ud fra når forstærker budgettet hedder 5-30.000 at højttalere budgettet ser mindst lige så fornuftigt ud, ellers er pengene på forstærkeren ihvertfald spildt! :))
Men topicstarter kan jo afgøre sagen for sig selv ved at arrangere en blindtest mellem to forstærkere han er interesseret i, f.eks. hos Hifiklubben - det burde vel kunne lade sig gøre. Så kan han jo vurdere uafhængigt af andres erfaringer i den sag om prisen er retfærdiggjort. Det er jo trods alt ham der skal lytte til dem fremover, ikke os.
L.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat: Du skriver direkte, at man skal kunne identificere en bestemt forstærker, og ikke blot kunne høre forskel (lidt i samme boldgade og alligevel ikke).
Når jeg snakker om sammenligning af øl, er det naturligvis ens typer, i dette tilfælde pilsner (jeg har selv prøvet med blå thor vs. ceres royal - kein problem).
Den forskel en god kontra dåræig forstærker kan give, er måske ikke meget i 99,99% af befolkningens ører. Men for den 0,01% der er hifi-nørd kan forskellen være som nat og dag.
Der er store klangforskelle på højttalere, men ikke nødvendigvis store kvalitetsforskelle. Den gode forstærker lyder anderledes ud af to forskellige højttalere, men kvalitet af lyden kan være den samme. Derfor er lydkilde (CD/LP) samt forstærker lige så vigtig eller vigtigere end højttalerne.
Et givent minimumskrav nås ikke med en dyr højttaler, hvis foregående led ikke kan levere dette minimumskrav. Derfor vælg lydkilde og forstærker der kan levere varen, og herefter højttaler der kan følge med.
Tilbage til emnet:
Har selv tidligere haft Accuphase P260, NAD3240PE, Denon POA 3000Z, The End Millenium Mk.III.
Den jeg savner mest er Accuphase (et skift mellem klasse A og klasse AB på selvsamme konstruktion giver store forskelle). Den ses ikke tit brugt, men bør kunne fås for omkring 2-3000 kr.
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat,
Husk på at meget kan gøres for at sløre undersøgelsesobjektet i en test. Du kan sammensætte et setup der er så lidt transperent at uanset hvad du skifter ind, har det ingen effekt. Det er der ikke noget mærkelig i.
Du er velkommen til at slæbe din HK reciever op til mig / så kan vi høre om der er forskel. Jeg stiller gerne op til blindtest uanset! (hvis du tør?)
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD 218THX, for ligesom at fortsætte en komplet ubrugelig tråd med ENDNU et forstærker-mærke. 
Tjallan, hvad havde du regnet med at få ud af en "Gallup-undersøgelse" af, hvad folk har af forstærkere? Skriv hellere hvad du er ude efter af klag og effekt, hvad du hører af musik, et budget og hvilke højttalere den skal spille sammen med. Måske kan vi så lede dig på sporet af det rigtige til DIG derfra.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo (Surround) + Classé Audio (ekstra power til fronterne) __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AR EAR Two og Marantz SR-14
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arcam diva A85/P85 til musik
Yamaha rxv1500 til film
no complaints...
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
- I det prisleje du har med at gøre, ville jeg snuppe en AVR7300 eller en DPR2005, så er der en del kroner tilbage til DVD-er eller hvad nu lige lidenskaben er... *SS
LArs / Viborg
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville klart vælge comboen Arcam Diva 300 samt dvd'en 79. Dette sæt er simpelthen ypperligt. Power, Fantastisk lyd, rigeligt med calibreringsmuligheder osv.
Man er simpelthen solgt når man hører hvad det kan præstere i Stereo. Slog helt klart disse andre mærker som jeg har lyttet en del til: Denon, Nad, Harman/kardon, Onkyo, Marantz, Rotel og Thule.
Så er man villig til at ofre lidt over 25.000 kr på et sæt så har man efter min mening "best buy" i klassen.
Hvad angår i andres meninger om det med at forstærker intet betyder, i skulle have skåret en hvis del af.
Helt klart en anden hobby i skal finde jer. Det er klart at en højttaler betyder meget, men efter min overbevisning så kan en god højttaler komme til at lyder ligeså dårligt som den dårlige højttalere, hvis man spænder en gal forstærker bag.
Fortæl mig venligst, hvis vi skal gå ud i ekstremerne, hvordan tror i selv et sæt Dali Euphonia MS5 lyder sammen med en Akai 5 x 130 watts forstæker fra bilka til 800 kroner lyder? Det kan godt være den har nok så mange åndssvage features, men tro mig, det lyder ikke godt. Jeg vil endda strække mig så langt, så at en Denon 3805 heller ikke vil på nogen måde retfærdiggøre sig med en sådan højttaler, og så snakker vi allerede om en reciever til 10.000 kr. Tænk lidt over det i nat tak :)
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gider ikke fortsætte amp diskussionen, da det blot bringer tråden mere af sporet. Jeg kan kun opfordre de der mener at forskellen er stor til at tage de mere eller mindre gratis $10.000 (65.000 kroner, alligevel en slat penge) RC sætter på højkant til dem der kan høre forskel. De der har prøvet indtil videre (hvoraf en del arbejder i industrien) har ikke kunne klare prøven med bedre resultater end hvad der ville være tilfældet ved rent gæt.
Husk at en del af præmissen er at outputtet skal være ens mellem forstækere indtil 0.1dB, da volumen ofte får forstærkere til at lyde forskelligt, og der tages højde for dårligt designede forstærkere der skærer visse dele af frekvensområdet ud ved at equalize dem.
L.
|
Til top |
|
|