Forfatter |
|
Tøjmanden Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg lave en hjemmebio i et rum på 4x3,5 meter? Er helt nybegynder, og har købt en ny Yamaha RXV550 reciver. Jeg har afprøvet forsk. højttalere bl.a. Energy Encore kr. 4999,-, Pioneer S-V410 kr.4000,-, Yamaha NS-P100 kr. 2000,-, Panasonic SC-HT870 kr. 3000,-, KEF KHT2005.2 kr. 4999.-, JVC THS8 kr. 3000,-. Har set på brugt Bose dobbelt cube Højttalersæt til kr. 8000,- , Infinity m.fl. . Jeg mangler højttalere, pris for alle ca. 5000,- - 8000,- , DVD afspiller evt. Yamaha og projektor+lærred pris ?. Har knaldrøde biostole, så jeg kunne godt bruge noget hjælp til et godt setup til min pengepung.
Håber i har nogle ideer.
Med Venlig Hilsen
Tøjmanden
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok støtte Michael, find 5 gode satelitter, og så en sub, subben er nemlig (efter min mening) uundværlig i et bio-rum.
Når man ser en film, så skal det mærkes på kroppen, og dette opnås bedst med en stor sub. Jovist kan du finde store fronter, som kan gøre det godt, men det kræver en enorm kraftig forstærker og nærmest Cerwin Vega lign. højttalere.
I hvert fald nogen store fronter, såsom Blue 8008, B&W604s3, noget med nogen dobbelte 8" basser, eller deromkring.
Nu beskriver du ikke hvad du godt kan lide ved en højttaler, men når nu det kun skal bruges til film, så skal vi vel ikke gå udfra at vi skal tænke meget i musik? Men mere film lyd.
Her er da et par forslag:
Hifiklubben:
Dali: 4 små satelitter samt center, typisk blue eller concept serien, tvivler på at du kan få det for dit prisniveau i blue serien, derfor vil dit bud nok blive Cocept serien hvor du kan få en god kraftig sub, samt rest. højttalere til en fornuftig pris.
B&W: jeg tvivler på du kan få noget indenfor prislejet, men du kan jo tjekke?
Expert:
Bose: Laver nogen udemærket bio-højttalere, deres acoustimass har fået mange priser, om du kan lide lyden er jo en smagssag, jeg har set flere bio som har indeholdt Bose, tjek evt. sidste nummer af hemmabio.
Jeg håber i hvertfald du går efter et system med sub, da jeg ikke kan tro at du kan få noget med så meget punch i, hvis du køber med fronter i de prisniveauer.
Held og lykke, og skriv gerne hvad du finder ud af.
|
Til top |
|
|
Tøjmanden Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hurtige hjælp.
Jeg vil bruge dette forum til at se forskellige løsninger, det er en god hjælp istedet for at gå i butikker.
Min Yamaha reciever (6x135 watt i 8 ohm) kan afspille 6.1 som jeg gerne vil udnytte, men er der lavet nogle DVD film med 6.1 lyd ?
Jeg vi gerne have en stor sub, så man kan "mærke" lyden, har prøvet et sæt Energy - Encore serie med 5 små satelitter (130 watt 8 ohm) og en sub ( 250 Watt 8 ohm) som jeg synes gjorde det godt, men jeg har ikke så meget erfaring med lyd at jeg har nogle sammenligninger, og ved ikke hvornår det lyder bedst.
Jeg vil mest bruge det til film som i en bio, og evt. have stereolyd i min stue el. lille sorrund anlæg hvor det også skal være pænt og enkelt.
Endnu engang tak for hjælpen og kom endelig med flere kommentarer, jeg vil se på jeres links m.v. når der er tid
Med Venlig Hilsen
Tøjmanden
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste film i dag er med 5.1 surround lyd. Men der sidder en dekoder i din receiver som "sotere" lidt af lyden over til den sidste kanal. Jeg ved at Dolby Prologic 2 er rigtig god til at få lyd ud til de resterende kanaler.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på Dali 850/450 på brugtmarkedet. Der kan du lave et komplet 7.0 system for 8000 kr.
Klik på min www knap for at se min løsning med netop de højttalere.
|
Til top |
|
|
flemming38 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Du kan fint lave en hjemmebio i et rum af den størrelse, prøv at se på nogle af de hjemmebioer der er her på forummet, flere af dem er i rum af samme størrelse.
|
|
|
Jeg er helt enig. Jeg har selv en hjemmebiograf i nogenlunde samme størrelse, og startede med en Yamaha forstærker (RXV-640) og Yamaha højttalere i et 5.1. set-up. Det kunne snildt spille rummet op, og Yamaha højttalerne gjorde det faktisk rigtig godt i surround. __________________ min hjemmebiograf
|
Til top |
|
|
Tøjmanden Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er min hjemmebio næsten på plads.
Projektor på prøve: Epson EMPTW10H med 100" billede til 7k, er der andre jeg skal overveje?
Forstærker Yamaha RXV550
Højttalere på prøve: Front: Energy XL-250, Center: Energy XL-C100, Bag: Energy XL-150 Sub: Energy XLS-10.2.
Pris på højtt. 10k, findes der noget bedre i denne prisklasse? - er der nogle der kender Energy højttalere og lydkvaliteten i forhold til andre, jeg er mest til nye højttalere.
6 stk. røde biostole med bord fra Palladium.
Væggene er helt bare, har tænkt mig at hænge sort velour stof rundt langs væggene på skinner for ikke at få for meget rumklang.
Jeg vil evt. lave rummet helt sort og kun lærredet hvid, er de nogle der har erfaringer med det?
Billeder kommer snart.
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville måske overveje dette
link
Koster 10800 ca. og min erfaring med blue (har 6006) er at det kan sparke kraftigt røv selvom jeg ikke har nogen subwoofer.
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøjmanden skrev:
Væggene er helt bare, har tænkt mig at hænge sort velour stof rundt langs væggene på skinner for ikke at få for meget rumklang. |
|
|
Velour vil ikke dæmpe ret meget andet end den allerhøjeste diskant. Hvis dine vægge er beton vil du få et MEGET levende rum. Ecophon har nogle rigtigt fine dæmpebats der ikke koster en bondegård, bruger dem selv. De fås i forskellige tykkelser afhængig af hvor langt ned mod bassen de skal dæmpe. Nogle stykker af dem placeret rundt omkring i rummet men primært i den forreste ende gør underværker. Så kan du hænge velour foran dem.
Tøjmanden skrev:
Jeg vil evt. lave rummet helt sort og kun lærredet hvid, er de nogle der har erfaringer med det? |
|
|
Det er generelt IKKE en god idé at male rummet sort. THX for biografer specificerer en lysdæmpning på omkring 80% hvis jeg husker rigtigt. Dette er fordi du med sort bliver træt i øjnene pga. den hårde kontrast mellem vægge og billede. En mellem/mørke grå farve vil være bedst. Hvis du putter en farve på væggene f.eks. rød vil billedet virke blåt. Omvendt, hvis du laver blå vægge virker billedet pludslig rødt. Så en grå eller sand/jord farve er bedst.
Det er faktisk derfor det tog så lang tid inden Imperial fik THX godkendelse. De ville, af "politiske" årsager, ikke af med deres mellembrune farver der hvisse steder var for lyse og for varme. Til sidst var de dog nødt til at følge trenden, og oplevelsen er dog også lidt bedre nu, selvom den ikke var slem før...
Henrik
|
Til top |
|
|
Khaine Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke har bestemt dig for højttalere endnu bør du nok tage et lyt på Jamos nye E7-serie. Jeg hørte den i Sunaudio i Aalborg i går, og til prisen var de ganske fornuftige. Det var noget i retningen af 7500kr for fronterne og 2200kr for et sæt baghøjttalere. Jeg ved dog ikke, hvad center og sub koster. Det vil dog formentlig ryge en smule over budgettet på 10.000. __________________ All Your Base Are Belong To Us!
|
Til top |
|
|
Tøjmanden Forum Bruger

|
Sendt: 30 August 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode tips.
Måske jeg vil tage til Aalborg og se på Jamos E7-serie.
Jeg prøver at holde mit højtt. budget og har nu Yamaha på prøve, synes der er meget god lyd i både i 5.1 og stereo + de er rigtig fede at se på. Nogle der har erfaringer med dem?
Front Yamaha NS555
Bag Yamaha NS333
Center Yamaha NSC444
Sub Yamaha YST-SW315
Alle Yamaha højttalere til 8000,- som demo fra en forretning.
Overvejer stadig 5 stk. Bose dobbeltcube højttalere og sub. , men tror jeg får bedre lyd ud af nogle store Højttalere.
Er der nogle der har problemer med at i får hovedpine af at se film med en projektor fordi billedet evt. er for stort.
Kom endelig med flere gode råd.
|
Til top |
|
|