Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Filmtossens Bio m. Z4, NYE SKILTE 11/9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 58
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hjerteligt tillykke med den lille - der er intet større her i verden!

Angående golf og børn, så kan det løses. I hvert fald har min søn på 5½ spillet i et ½ år. Dog sammen med mine forældre, for jeg kan ikke spille golf

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

...og forresten er noget af det første der sker når jeg har hentet mine børn om eftermiddagen, at den mindste (2½ år) siger "faaaaaaaaarrr, ovenpå og høre musik" - det er bare skønt!!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 August 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Hjerteligt tillykke med den lille - der er intet større her i verden!

Angående golf og børn, så kan det løses. I hvert fald har min søn på 5½ spillet i et ½ år. Dog sammen med mine forældre, for jeg kan ikke spille golf

Mange tusinde tak!---det er helt vildt med sådan en lille fyr...

Det lyder godt, han skal ihvertfald med på banen, så må vi se hvad det bliver til, det ville være fedt at han blev så godt at både han og hans forældre kunne leve af det..

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
...og forresten er noget af det første der sker når jeg har hentet mine børn om eftermiddagen, at den mindste (2½ år) siger "faaaaaaaaarrr, ovenpå og høre musik" - det er bare skønt!!

Super fedt!, Det håber jeg at jeg kommer til at høre, med den ændring at det er film og ikke musik han "råber" efter...

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Hej Filmtosse

Først tilllykke med din nye PJ. Glæder mig til en anmeldelse LCD vs DLP fra dig af.

For lige at blande mig lidt i din tråd. Hvad bruger folk til at kalibrere med ? DVE, AVIA eller andet ?

Jeg så nemlig U571 igår, og f**k hvor var det mørke/sorte ofte MEGET grynet. Måske det kun er den film ? For har ikke oplevet det helt så vildt før.

Jeg må lige bruge lidt tid en dag, og læse hele tråden

Halløj! Mr. Nobody!

Tak for det! Jeg er også glad for den.......glæder mig at min mening kan anvendes af andre, en umiddelbar vurdering kommer nok imorgen, da jeg regner med at se film hele dagen idag. En uddybende kommer på et senere tidspunkt,

Jeg tror at folk bruger lidt af hvert. Jeg selv anvender DVE (THX optimizer på f.eks Star Wars er nu også udmærkede). Til denne PJ har jeg råt for usødet fulgt de indstilllinger en person på AVS Forums har lavet med alskens måle og kalibreringsudstyr...og jeg synes billedet er temmeligt godt (skal jeg rose mere kræver det mere grundlag at gøre det på).

Jeg har ikke set U571 på denne PJ, men oplevede da jeg havde sp 5700 at stjernehimmelen i Star Wars så forfærdelig ud. Det viste sig at det var min componenet forbindelse (RGB) som gjorde det; da jeg skiftede til HDMI var det der ikke. Men jeg vil da lige tjekke den film og vende tilbage med en melding.

Det skal du være yderst velkommen til, tak!

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 August 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Hej Filmtosse

Først tilllykke med din nye PJ. Glæder mig til en anmeldelse LCD vs DLP fra dig af.

For lige at blande mig lidt i din tråd. Hvad bruger folk til at kalibrere med ? DVE, AVIA eller andet ?

Jeg så nemlig U571 igår, og f**k hvor var det mørke/sorte ofte MEGET grynet. Måske det kun er den film ? For har ikke oplevet det helt så vildt før.

Filme er ok men billedet er ikke godt. Det er lige præcis meget grumset

MVH WRONG

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Nobody skrev:

Hej Filmtosse

MVH WRONG

OK, men jeg tror nu jeg giver den et kig alligvel (lyden er så forbandet godt mixet)

(eller refererer du til vandets konsistens når du siger grumset?

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
wrong skrev:
Nobody skrev:

Hej Filmtosse

MVH WRONG

OK, men jeg tror nu jeg giver den et kig alligvel (lyden er så forbandet godt mixet)

Ja nu har je gfaktisk ikke set filmen siden jeg havde 7205eren. Sådan som jeg husker den er det en utrolig mørk og grumset film. Ja vandet er skam også grumset.

Lyden er fin. En god sub kan sgu godt få de dybvandsbomber til at flytte på sofaen

MVH WRONG

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Filmtossen skrev:
wrong skrev:
Nobody skrev:

Hej Filmtosse

MVH WRONG

Ja nu har je gfaktisk ikke set filmen siden jeg havde 7205eren. Sådan som jeg husker den er det en utrolig mørk og grumset film. Ja vandet er skam også grumset.

Lyden er fin. En god sub kan sgu godt få de dybvandsbomber til at flytte på sofaen

MVH WRONG

Ja den er som sagt super fedt mixet.....jeg vender tilbage med en vurdering af billedet.

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

OK så fik jeg set film igår (ahhh det er nu skønt). Jeg fik også taget en masse screen shots som lovet, men ak, enten så er der noget galt med mit kamera eller også er lys styrken i de nye PJ ikke kraftig nok til at muliggøre screen shots af andet en meget lyse scener..., ja det er jo ikke af betydning når jeg ser film, der er lysniveauet fint nok, men screen shots de er svære.....så derfor ikke ret mange screen shots endnu.....de kommer når jeg finder løsningen....

Her er et par stykker og igen, billeder fra Z4 er øverst..

Så til min umiddelbare vurdering af Z4 vs. SP 5700.

Det er vigtigt at understrege at der er 2½ år mellem de 2 PJ, og at det er 2 forskellige teknologier, samt at min vurdering på ingen måde er videnskabelig.

Jeg har tidligere kun haft DLP, så det er helt nyt for mig med LCD.

Z4 Bedre: Stort set lydløs, farve,- mætning,-varme, og -dybde, stort set ingen støj i billedet, ingen tendens til "halo" streger ved panoreringer, mere roligt billede, finder input signalet med det samme, ingen regnbuer (som jeg ikke er ret følsom overfor).

Z4 Ringere: Knap så lysstærk, ingen 12 v trigger udgang, sort niveau, hvidt niveau (hvid er lidt mere hvid på SP 5700)

Det var en hurtig vurdering, jeg vil uddybe det på et senere tidspunkt.

Og så lige til U571, så den her til morgen, men synes ikke den er specielt grumset, men mørk er den, den foregår jo også mest om natten og under vandet....

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

Z4 Bedre: Stort set lydløs, farve,- mætning,-varme, og -dybde, stort set ingen støj i billedet, ingen tendens til "halo" streger ved panoreringer, mere roligt billede, finder input signalet med det samme, ingen regnbuer (som jeg ikke er ret følsom overfor).

Og så lige til U571, så den her til morgen, men synes ikke den er specielt grumset, men mørk er den, den foregår jo også mest om natten og under vandet....

Grunden til du ikke ser rengbuer hænger nok sammen med at det fænomen ikke eksistrere på LCD. Derimod er Vertical Banding et stort problem i mine øjne. Z4 har det også, dog ikke ret slemt. VB er faktisk et lidt "sjovt" problem, forstået på den måde at hvis man har 2 ens Z4ere feks. Så kan VB være tilstede på den ene men  i mindre grad på den anden.

Og ang. filmen U571 har jeg begået en brøler. Det er naturligvis Das Boot der er meget grumset i undervandsscenerne, som jeg af en eller anden usagt grund kom til at blande sammen

MVH WRONG

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Filmtossen skrev:

Grunden til du ikke ser rengbuer hænger nok sammen med at det fænomen ikke eksistrere på LCD. Derimod er Vertical Banding et stort problem i mine øjne. Z4 har det også, dog ikke ret slemt. VB er faktisk et lidt "sjovt" problem, forstået på den måde at hvis man har 2 ens Z4ere feks. Så kan VB være tilstede på den ene men  i mindre grad på den anden.

Og ang. filmen U571 har jeg begået en brøler. Det er naturligvis Das Boot der er meget grumset i undervandsscenerne, som jeg af en eller anden usagt grund kom til at blande sammen

MVH WRONG

Jeg er med på at det regnbuer ikke findes på LCD, men VB som du taler om har jeg slet ikke set, ej heller på en kulsort skærm....

Das Boot.....hmmmm ja det er meget muligt (har ikke efterverificeret det), men den film er jo også fra 1981, og alle de "gamle" film ser jo ikke godt ud, hvis altså man sammenligner med f.eks. SW (som IMO er det ypperste der er hvad billedkvalitet angår)

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 August 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Der er sket meget her siden jeg skrev mit indlæg.

Det ser da umiddelbart ud til at billedet er en del bedre på din nye Z4. Nu ved jeg godt at man skal tage screenshots med en teskefuld salt.

U571 er på min 4805 (som jo efterhånden er en tudsegammel konstruktion) er meget grumset, grumset er måske ikke det rigtige ord at bruge, men nok det der kommer tættest på

Det er især når det er de helt mørke scener nede i ubåden. Når det er lyse scener er der ingenting. Min er en tysk version med DTS lydspor på også. Ved ikke om det er den samme version I har. Men DTS sporet tager vel egntligt også en del plads på disken, og det kunne måske gå ud over billedet ? 

Jeg vil lige prøve at skifte til min gamle Sony afspille, og mellem progressiv, og interlace. For at se om det har nogen indvirkning på det.

Kan I sagtens få den grønne til at passe når I kalibrerer ? Jeg synes jeg skal skrue helt vildt op for både blå, og rød for at ramme DVE´s farver. 

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Der er sket meget her siden jeg skrev mit indlæg.

Det ser da umiddelbart ud til at billedet er en del bedre på din nye Z4. Nu ved jeg godt at man skal tage screenshots med en teskefuld salt.

U571 er på min 4805 (som jo efterhånden er en tudsegammel konstruktion) er meget grumset, grumset er måske ikke det rigtige ord at bruge, men nok det der kommer tættest på

Det er især når det er de helt mørke scener nede i ubåden. Når det er lyse scener er der ingenting. Min er en tysk version med DTS lydspor på også. Ved ikke om det er den samme version I har. Men DTS sporet tager vel egntligt også en del plads på disken, og det kunne måske gå ud over billedet ? 

Jeg vil lige prøve at skifte til min gamle Sony afspille, og mellem progressiv, og interlace. For at se om det har nogen indvirkning på det.

Kan I sagtens få den grønne til at passe når I kalibrerer ? Jeg synes jeg skal skrue helt vildt op for både blå, og rød for at ramme DVE´s farver. 

Jo lidt sker der da. 

Jeg synes også den er bedre på nogle områder, især dem jeg øsnkede mig skulle være bedre (farve gengivelse og blæserstøjniveau, samt støjniveau i billedet).

Jeg tror ikke at der er noget galt med din version af filmen, jeg har også DTS på min (kode 1), og det ser fint nok ud.

Men prøv at skifte, som du selv skriver mellem progressiv og interlaced og også om det skal være RGB eller component eller HDMI hvis din afspiller har det...?

Det er vist individuelt hvor meget man skal justere i RGB, contrast mv. men det kan godt være en hel del, mine egne indstilinger af på min Z4 ser f.eks sådan her ud:

Red: +12, Green: -1, Red offset: -15, Green offset:-11

Og de sidder lige i øjet.

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået styr over kameraet, det der var i vejen var en kombination af forkert kamera indstilling, og mindre lysstærk PJ....men nu kører det

Her er et par screen shots mere (z4 øverst):

(og så lige en Panasonic ptae-700 til sammenligning)

Selvom de skal tages med et gran salt er det alligevel tydeligt at der er forskel......z4 laver IMO et billede med klarere, varmere og dybere farver......og det synes jeg er bedre......(hvilket må betegnes som heldigt, det ville jo have været noget knald hvis det var om vendt...)

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 August 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den lille og din Z4 projektor.

Som du skriver skal man tage screen shots med et gran salt og hvis de ikke er taget med samme kamera er det lidt svært at sammenlige dem. Men dit screen shot fra ringenes herre ser helt sikkert bedre ud end mit.

Efter købet af PT-900 for snart 10 måneder siden må jeg indrømme at den ikke er fejlfri, billedet kan nogle gange virke lidt uskarpt og så lider den af vertical banding. Min næste projektor bliver en DLP maskine og efter jeg har set en del på billedet fra Cine versum 70 Ultra kunne den godt blive min næste projektor men den er ikke helt billig.  

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 August 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hey lækkert at se at der kommer nye ting til i bio'en.

Jeg ved ikke rigtig om jeg syntes Z4 eller din gamle 5700 er bedst, ud fra screenshots'ne syntes jeg de er gode på hver deres måde. Der er helt tydeligt flere detaljer med på Z4'eren, men tilgengæld bryder jeg mig ikke så meget om dens varme billed. Jeg syntes alt hvidt bliver gult.

Hvor er din opfattelse af dette "problem"?

Nicolai 

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

biojensen skrev:

Tillykke med den lille og din Z4 projektor.

Som du skriver skal man tage screen shots med et gran salt og hvis de ikke er taget med samme kamera er det lidt svært at sammenlige dem. Men dit screen shot fra ringenes herre ser helt sikkert bedre ud end mit.

Efter købet af PT-900 for snart 10 måneder siden må jeg indrømme at den ikke er fejlfri, billedet kan nogle gange virke lidt uskarpt og så lider den af vertical banding. Min næste projektor bliver en DLP maskine og efter jeg har set en del på billedet fra Cine versum 70 Ultra kunne den godt blive min næste projektor men den er ikke helt billig.  

Af hjertet tak! Ja de skal tages med et gran salt, og jeg vil lige understrege at jeg ikke satte dit screen shot med for at konkurrere, men mere for at synliggøre forskellen (tidligere så det jo nogen gange ud som om Gandalf havde drukket for mange øl  på min sp 5700, når man sammenlignede med dit, nu kan man på min nye PJ rent faktisk se at der er farve forskel på hans hat og hans kåbe....det kunne man ikke på sp 5700..).

Der er vel ingen PJ som er fejlfri, velsagtens ikke engang dem til over 250k, men jeg syntes at jeg ville give Z4 en chance, og jeg er ikke skuffet, men hvem ved hvad der sker om et par år, endsige 6 mdr. udviklingen går jo så hurtig at ingen kan sige hvad fremtiden bringer..da sp 5700 kom på gaden var den jo banebrydende...jeg tror at PJ bliver billigere og bedre som tiden går....det ser da ihvertfald sådan ud hvis jeg ser på tendensen fra da jeg købte min Davis Cinema One for mere end 20k for 5½ år siden.....

Jeg synes man skal prøve at se på hvor glad man er for det man har, hvor meget man ønsker at betale og om man får så meget mere for pengene når man kommer et stykke op i kvalitet....jeg er i hvertfald meget glad for min Z4. (og så synes jeg at forskellen på de 2 screen shots fra din og min PJ ikke er særligt langt fra hinanden...)

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Hey lækkert at se at der kommer nye ting til i bio'en.

Jeg ved ikke rigtig om jeg syntes Z4 eller din gamle 5700 er bedst, ud fra screenshots'ne syntes jeg de er gode på hver deres måde. Der er helt tydeligt flere detaljer med på Z4'eren, men tilgengæld bryder jeg mig ikke så meget om dens varme billed. Jeg syntes alt hvidt bliver gult.

Hvor er din opfattelse af dette "problem"?

Nicolai 

I virkeligeheden er hvidt ikke gult, men hvidt, det ser bare meget gulligt ud på disse screen shots...men det var hvidere på sp 5700, ingen tvivl om det, men det er slet ikke sådan at man tænker "hvem Fa har Pi  i sneen omkring Ringen" når man ser LOTR.......det er hvidt i virkeligheden, og dermed ikke noget problem....

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 August 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

Jeg synes man skal prøve at se på hvor glad man er for det man har, hvor meget man ønsker at betale og om man får så meget mere for pengene når man kommer et stykke op i kvalitet...

Det kan vel egentligt ikke siges ret meget mere korrekt

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

<< Forrige Side af 58 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes