| Forfatter |
|
JungleRob Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 02 Februar 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Er der nogen som har konkret erfaring med udskiftning af diskanterne i en B&W DM 604-højttaler? For det første: Hvor åbner man højttaleren, for at komme ind til diskantenheden? For det andet: Skal den nye diskantenhed svejses sammen med noget ledning eller hvordan får man den til at passe? Håber der er nogen derude, som kan hjælpe mig.  Vh. Lasse
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!
Du skal afmontere den gule kevlar enhed for det er adgangen til tweeteren,
der benyttes spade-stik de har så vidt jeg husker en forskel på bredden mellem plus og minus, men husk alligevel at notere ledningers pladsering (det samme gælder for diskanten).
Diskantenheden er monteret i en snapfatning, så du bør for nemhedens skyld have fat i et lille spejl for at kunne se hvor du skal vippe pal'er med en lille skruetrækker for at frigøre enheden.
håber at det er hjælp nok  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for dit svar! 
Det er da vidst for viderekommende, hehe.
Jeg var inde i Hifiklubben i dag, og ekspedienten gav mig også indtryk af, at det ikke var så lige til at udskifte diskanterne, og at det nok var bedst at få det lavet hos dem. Mærkeligt nok, efter som jeg havde ringet til en anden afdeling af Hifiklubben få dage tidligere og fået at vide, at hvis jeg var i stand til at skrue fire skruer ud, kunne jeg også skifte diskanterne på et DM 604-højttalere.
Så nu må jeg ryste op med minimum 1400 kr for at få skiftet diskanter (900 kr for diskanter +minimum 500 kr for at få diskanterne sat i højttalerne). 
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en hf zz 10111, der sidder i ?
__________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må være ærlig og indrømme, at jeg ikke ved det. 
Det er en DM 604-højttaler af den gamle model. Den hedder ikke andet end bare 604 (ikke noget med s2 eller s3).
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke fået den skilt ad? Hvis du sender dit tlfnr. i en pb, så kan jeg prøve at hjælpe dig(jeg har mailet dig, fordi jeg står i samme situation). Og er ved at finde en løsning.
|
| Til top |
|
| |
tma86 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som der bliver skrevet tidligere, er det relativt nemt at skifte den selv. Har selv gjort det dengang jeg havde et sæt 604'ere. Skru den gule mellemtone ud og så er den nemt at dreje diskanten ud.
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tma86. Hvad gav du for en ny diskant, og hvor?
|
| Til top |
|
| |
tma86 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener den kostede omkring 400,- i HFK Århus, havde dog en forsikring der dækkede.
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De koster 450 kr/stk. til den 604-model jeg har (det er den model som kun hedder 604, og ikke noget med s2 eller s3), og jeg har bestilt to stks. hjem fra HFK.
tma86 skrev:
| Som der bliver skrevet tidligere, er det relativt nemt at skifte den selv. Har selv gjort det dengang jeg havde et sæt 604'ere. Skru den gule mellemtone ud og så er den nemt at dreje diskanten ud. |
|
|
Hvad er det for en DM 604-model du har? Det skulle efter sigende være forskelligt fra den ene 604-model til den anden, hvordan diskanten er monteret.
Derudover påpegede ekspedienten i HFK at det var nogle meget følsomme komponenter, og at man absolut ikke måtte komme til at røre ved de forkerte ting.
tma86 tror du, hånden på hjertet, at jeg er i stand til at skifte dem ud? Har aldrig skilt en højttaler ad tidligere, og ved hverken hvad en tweeter, et spade-stik, en snapfatning eller en pal´er er for noget. Sagt med andre ord, jeg er fuldstændig nybegynder, og har ikke råd til at tage nogle chancer med højttalerne. 
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er har du selv svaret på det, har du ikke! ned og aflevere dem.  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
så er har du selv svaret på det, har du ikke! ned og aflevere dem. |
|
|
Tror du har ret!
Synes bare, at det er lidt paradoksalt, at man i den ene HFK siger (direkte citeret): "Hvis du har en skruetrækker, og er i stand til at skrue fire skruer ud, så er du også i stand til at skifte diskanten på en DM 604"
Mens man i en andnen HFK på det kraftigste fraråder mig at gøre det, med mindre jeg har tidligere erfaringer med at skifte højttalerenheder i en B&W-højttaler.
Kan du følge min pointe? 
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JungleRob:
Det handler kun om en ting:
PENGE
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ROKY << NEMLI'
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv skiftet diskanter i disse gamle B&W, dog reolhøjttalere, men princippet er det samme.
Jeg gjorde det uden forhåndskendskab til projektet og stående på en stige, da højtaleren hang oppe under loftet (café). Det er som nævnt ikke det nemmeste i verden at skifte denne diskant, men heller ikke umuligt. Du skal blot passe på membranen, da den nemt deformeres.
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg har selv skiftet diskanter i disse gamle B&W, dog reolhøjttalere, men princippet er det samme.
Jeg gjorde det uden forhåndskendskab til projektet og stående på en stige, da højtaleren hang oppe under loftet (café). Det er som nævnt ikke det nemmeste i verden at skifte denne diskant, men heller ikke umuligt. Du skal blot passe på membranen, da den nemt deformeres.
|
|
|
Lyder lovende, og tak for dit mere opmuntrende indlæg for en fattigrøv som mig. 
Der skulle vel aldrig være nogen her på siden, som har kendskab til, om der findes en slags manual, hvor man visuelt kan se, hvordan man skifter diskanten?
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo hvis du har lidt tålmodighed, kan jeg godt tage nogle billeder, af mit diskant skift. Jeg regner med at få ny diskant imorgen.
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
trutta skrev:
| Jo hvis du har lidt tålmodighed, kan jeg godt tage nogle billeder, af mit diskant skift. Jeg regner med at få ny diskant imorgen. |
|
|
Det kunne være helt fantastisk!
-Og du må meget gerne detaljeret beskrive, hvad du gør og hvad du ser inde i højttaleren, så vil jeg forsøge at skifte mine diskanter mere eller mindre synkront med dig. 
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du de nye enheder? Du skal bruge en god stjerne skruetrækker, og en umbraconøgle, til ringene der sidder rundt om mellemtonen, så kan vi prøve at lave det synkront, fredag aften ved 19. tiden.
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
trutta skrev:
| Har du de nye enheder? Du skal bruge en god stjerne skruetrækker, og en umbraconøgle, til ringene der sidder rundt om mellemtonen, så kan vi prøve at lave det synkront, fredag aften ved 19. tiden. |
|
|
Det var da et fantastisk tilbud! 
Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at nå hjem til kl 19, og så giver jeg dig lige et ring.
På forhånd mange tak!! 
|
| Til top |
|
| |