Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Eltax Atomic sub 15" subwoofer, men jeg synes den buldrer for meget og er for upræcis til film. Derfor vil jeg gerne købe en ny subwoofer med mindre enhed og hurtigere enhed, som skal kunne spille meget hurtigt og dynamisk.. Hvad skal jeg vælge når jeg allerhøjest vil bruge 4500 kr.? 

Jeg vil gerne høre så mange erfaringer som muligt som folk har haft med deres subwoofer, så jeg kan træffe det rette valg Subwooferen skal spille med 5 System Audio højtalere..

Til top Vis hifigeek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifigeek

mog-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

du bør teste SA sub 175 til 4000 hos TC

jeg bruger selv 2 stk sub 200 og de formår både at give kraftig bas men også at spille musikalsk uden bulder

Til top Vis mog-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mog-

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Hifigeek !

Inden du begiver dig ud i nykøb ...... (og uden at kende din sub.) - har du prøvet at begrænse/afskære frekvensen ? ....og/eller skrue ned for volumen/signalet til subén ??...det er som regel her ,man "går galt i byen"

Med venlig hilsen

Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond

hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at skrue ned for volumen og har prøvet at ændre på frekvensen, men den buldrer stadig og er for upræcis. Det er som om den 15" bas den har ikke kan følge med...

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke går efter SE 175. Jeg har selv testet den mod min egen YST-SW1500. Den er ikke lige så præcis eller hurtig som YST'en. Jeg lavede testen fordi jeg læste i en tråd, at den var hurigere og mere præcis end YST'en , og hvis påstande fra indlægget skulle vise sig at være korrekt, så ville jeg have en SE 175 stående hjem ved mig (Det har jeg altså ikke).

Jeg siger ikke du bør købe dig en Yamaha YST-SW1500, men det er muligt at købe den for ca.5500 i Tyskland (ink. fragt og forsikring)

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

keyvan den hedder SE175 ... SA1750 er fronthøjttalere.

Nu har jeg vidst ikke hørt den yst, men jeg er imponeret af hvor god en sub man får for 3999.- som System Audio SE175 koster.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej witzel.

Jeg har lige lavet en lille rettelse i mit indlæg . Det var ellers noget af en tastatur fejl eller var jeg måske lidt træt.......

hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

I stedet for at vælge den store model (Yamaha YST-SW1500), ville det så måske ikke være bedre at købe to stk. Yamaha YST-SW315? De to koster ca. det samme som den store model. Jeg tænkte bare om lyden ville blive fordelt bedre hvis man satte en ved hver fronthøjtaler??

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Jeg køre med sæt Audio Pro model Bravo , og kan kun sige, det var en af de bedste udbygninger af mit anlæg, jeg viste godt, fra andre, subwoofer kunne give meget, men, jeg var dog, meget overrasket over det store løft  jeg fik.

Men, en stor misforståelse hersker der gennemgående,  punkt 1. en subwoofer skulle være nok, men det er det ikke…! Inden jeg købte to styk, havde jeg flere til prøve lytning,, og uanset hvor denne stod, trak lydbilledet over til den side, eller det sted hvor denne stod, det faldt først på plads, med to styk…!

Punkt 2. der tales ofte om såkaldt "hurtighed" ved bas og spec. Subwoofer, dette er noget vrøvl, idet alle toner under 100 Hz  har meget lang svingnings tid (!) tag f. eks en store tromme, fra det øjeblik, køllen anslår membranen til denne dør hænd, går der lang tid, tilsvarende med en orgel bas pibe, en gulv violin, en kontra fagot , etc.

De fleste kender nok Systems Audios SA 50 og SA 100, disse mærkelige subwoofer, lyder ikke meget anderledes end mange andre, udover delefiltret er lavet forkert, SA 50 spiller F.eks. langt op i øvre bas ca. 200 Hz. Selv når denne er sat til laveste delefrekvens…! Bedre bliver det naturligvis ikke, når de også ”skyder” fra refleks rørende, fordi, disse er små (!!!!!!!!) SA 50 havde jeg også hjemme, i øvrigt, hørte jeg SA 100 ved en demo en gang, over for en Avance Signature Sub 10 Mk II (12” med slave bas) samt den store JBL TI K SUB. (15” i lukket kabinet)  det var ikke, på noget tidspunkt, de to store faldt igennem, tværtimod (!!!!!) lyden fra den store JBL var fantastisk, nej, det som skyldes disse misforståelser, er rum resonanser, missilpasning mellem hoved højttaler etc.

Mvh.

”Lytteren”.

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

-> geek

Jeg ville helt bestemt vælge den store sub fremfor 2 små. Der er altså noget over den måde en stor sub giver en fysisk fornemmelse af lyden. Når du kun har en, skal du jo huske at den helst skal stå midt i mellem de to sidehøjttalere

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Stormduen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Geek håber det er i orden jeg stiller et spørgsmål i din tråd

#Lytteren

Jeg kan læse at du ved en del om Audio Pros subwofer. Jeg har selv kig på deres Focus model. Har du hørt eller nogen erfaringer med den. En anden jeg har kig på er B&W ASW 600. Subwofer skal arbejde sammen med Monitor Audio S8 front og S10 center. Mest anvendt til film.

Til top Vis Stormduen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stormduen

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

hifigeek skrev:

I stedet for at vælge den store model (Yamaha YST-SW1500), ville det så måske ikke være bedre at købe to stk. Yamaha YST-SW315? Eller måske to stk. YST-SW1500. SW315 går ikke lige så langt ned som SW1500, og den kan ikke styres med en fjernbetjening. De to koster ca. det samme som den store model. Jeg tænkte bare om lyden ville blive fordelt bedre hvis man satte en ved hver fronthøjtaler?? Jeg har haft to YST-SW1500 kørende samtidig. Jeg fik mere bas, men det var ikke det jeg havde brug for, da en YST-SW1500 er nok til mit behøv (jeg kan jo bare skrue op på volumen, hvis jeg ønsker mere bas). Det kan godt være at 2 subs er nødvendig, når/hvis man har en store stue/lytterum/hjemmebiograf, hvad jeg ikke har.

franke69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

hej

køb en kappa sub,koster dkk 6000.- lige p.t. og lyder kanon,stram, dyb,perfekt...

Til top Vis franke69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franke69

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det var også model Focus jeg havde hjemme til prøve lytning i sin tid, inden køb (samt nogle andre naturligvis) men, model Focus, kan ikke fås mere…! Model Bravo er 100% identisk , altså, der er absolut ingen forskel….!

Den blev i øvrigt valgt til bedste subwoofer i 2003, i flere nordiske hifi og musik blade (!) se link, http://www.audiopro.com/products/testreports/test_focussub.a sp   det eneste man skal være opmærksom på, er finish, den fines pt. Kun i højglans sort, samt ”sølv” mine var i højglans sort, og de er meget sarte, men også særdeles flotte.

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

hifigeek
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Tak for alle indlægene. Jjeg går lidt på kompromis og vælger ikke den store Yamaha model men i stedet yst sw-800. Men den burde også dække mit behov fint, desuden kan man nu får den til 4.295 kr ved Hifishoppen.dk...

Tossekurt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

prøv da lige Jamos lækre subwoofere!!!

selv har jeg Jamo SW505E,,,den er sindssygt god. men den er også lidt "gammel", da den er fra 1997,,, men den er just set på DBA med annonceteksten her:

Subwoofer, Jamo SW 505 , Sort, 100 W, Aktiv 12"Bas m. indbyg.100w forst., stereo/monoindg., delefrek, -fase, -vol-parametre, sort træ, velh. evt.m.2 Celestion satelitter (+1200, -) nypr. ca 4200

du kan se den, hvis du kigger på min side, under MIT HIFI/HIGHEND ANLÆG:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5691&PN =3

Kablet til subwooferen ER blevet skiftet ud med et kabel af væsentligt højere kvalitet,,intet mindre end THX-certificerede kabler

http://www1.dba.dk/images/annbilleder/3/45/32655645_0.jpg

he he,,,,jeg kan se, at folk inde på DBA, også bruger mine billeder til salgsannoncer,,,,,skummelt!!! læg mærke til billedet til venstre,,,det er mit!

jeg siger dig,,, køb den, og du vil gå rundt og smile i lang tid bagefter, for det er en rigtig rigtig fin sub

ellers kan en som Dali Piano forte/Elegance måske interessere,,den er lige set på Den Blå Avis til lidt over 4000,- (og en enkelt til 3.500,-) men den er altså også en hel del nyere så!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes