| Forfatter |
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Acer
Om ikke andet er CV som regel i stand til at levere meget bas men måske ikke altid kvalitetsbas Jeg tror jeg skal ønske mig nogle MS4 i julegave (de kan stå på ønskesedlen lige efter den 50" plasma og porschen som jeg heller ikke får )
@SOSFarum
Velkommen til. Se at få taget nogle billeder og opret en tråd under "Mit Surround" __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
theseer Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der kender dali 18 mrk II.
Jeg vil meget gerne vide hvordan de er i forhold til dali 850-8008-808
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
theseer skrev:
|
er der nogen der kender dali 18 mrk II.
Jeg vil meget gerne vide hvordan de er i forhold til dali 850-8008-808
|
|
|
18'eren er noget mørkere i lyden end 850'eren. Den kræver desuden en forstærker der kan levere masser af ampere, da den er en ret svær belastning.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg solgte selv Dali højttaler for mange år siden!? Det sjovt at se hvordan folk er begyndt at omtale dem..?? "positivt"
Dengang syntes JEG at de var lidt mere innovative! med anderledes tankegang!? men daværende high-end folk nægtede simpelthen, at de kunne spille ligeså godt som højttaler mærker, de havde læst om i udlanske blade????? Og det syntes jeg faktisk var lidt synd! for der er "igen efter min mening" ikke rigtigt kommet noget verden ikke har set før! i de nye modeller. Men den "normale" ikke hifi kunde- de købte dem og syntes det var gode højttalere.
Her er lidt som jeg husker tingene fra den gang. Jeg siger IKKE at deres højttaler idag ikke er gode- for jeg kender dem ikke så godt.
Dali 2- vifa enheder, ægte træ, lydmessigt kunne den levere et knald så man blinkede med øjenene. og til kun 495,-
Dali 4a- godt nok grimm som bare F..... men igen med vifa og ægte træ, hvad en teenager fik her feks. sammen med en NAD-3020 og til 895,-
Dacapo- en panel højttaler til folke pris..!? faktisk kunne den spille højre og dybere en eks. QUAD.... Meeen...den var jo Dansk. her ville mange hifi kunder ikke give den en retfærdig dom. prisen var 2995,-
Dali 40- den var næsten umulig at sælge i starten- uden at komme ind på dens lyd, se hvor mange nye og sjove løsninger de fik proppet ind i den højttaler- 4 gode 8" basser 2 gode AUDAX mellemtoner der var uden centerings fjeder, aluminiums hjørner, ægte træ... Meeen... her ville kunderne tit i starten hellere have en KEF 104 eller en F3 trapez... Jeg kunne bide i bordkanten. prisen 7495,-
Dali skyline- igen en dipol der til forskel fra det der var oppe i tiden, kunne spille højt, dybt, og man havde også råd til en forstærker der kunne drive den.. Meeen.. Tid lød dommen! der sidder jo en CV bas, og de der APOGEE eller Magneplanar er MEGET bedre "Year Right" Da den blev presenteret på Penta udstillingen i London, gik folk jo helt amok over den. prisen for den store var 6000,-
Dali sub-1a/sat- lille smart subwoofer med 2 8" vifa basser mod hinanden, hvor den ene faktisk stod på magneten "teori A´la`` Snell" og spikede sig selv. den dag idag går den uden nogen form for EQ! dybere end mange aktive subber.
Dali MegaLine- den er da et statement af rang, og at folk smider næsten lige så mange penge efter eks. B&W N800 kan JEG ikke forstå???
Dali Forstærker- Ingen kunne i deres vildeste fantasi forstå hvordan et lille Dansk firma kunne bygge noget der kunne konkurer med eks. Krell eller Mark-Levinson. Men det kræver da kun et kik og den diskution burde ophøre. Desværre døde disse hurtigt pga. fordomme.
Dali købte Snell- tænk at Dali havde en eller anden form for virus!!?? Der bevirkede at ALLE Snell højttaler lød dårligere eller var helt uægte! fra den dag.
Jeg syntes at det er rart at høre at de idag får, respekt for deres produkter, for det fortjener de.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa CPH-R! At Dali i mange år lå under for janteloven er der da ingen tvivl om. Og at nogen blot tænker i retning af et par Nautilusser fremfor en Megaline, som man nemt burde kunne forstå er i en helt anden liga. Prisen var desværre nok ikke sat højt nok fra begyndelsen, og så kom den ikke fra udlandet. Blot for at nævne et par enkelte af de helt indlysende fordele, så er egenresonansen på båndet vel i retning af et par Hz, for bassystemet ligger den øvre vel på 5.6KHz og der deles ved 1500Hz tror jeg. Det giver arbejdsro og ekstremt lav forvrængning, men det skal man lige vænne sig til. Mht forstærkerne, som jeg selv har et sæt af, så er det stadig d.d. sådan, at når jeg kigger på andre amps fra JR, ML, Krell og den slags, så ligner de grangiveligt jokes op mod Gravity, som endda bare er en 100Watter. Ultra kort signalvej og en nærmest uhyggelig strømformåen. Ofte ser man 350 Watt eller mere i en meget mindre dimensioneret og sparsommeligt bygget amp, men som koster det tredobbelte. Der gik engang rygter om, at Gravity kostede næsten 100K at bygge, den blev vist solgt for ca. det samme + moms  . Lige netop den og dens preamp, mener jeg aldrig der er bygget reel konkurrence til af nogen. Alt er dimensioneret til at holde i 50 år og kunne klare ufattelige strømme, og det gør den også bare. Jeg tror godt jeg kunne hænge 10 par højttalere på den helt uden problemer og ændringer i lyden. Sikringskredsløbene i den er nødt til at være ultra fintfølende, idet PSUén har så mange kræfter,at den bare smadrer alt, hvis den bliver bedt om det. Så det er nice, men nu er de også blevet pænt dyre deres produkter, men sådan skal det vel være. I det mindste er de da én af de få fabrikker der forsøger at bryde grænser af lydmæssige årsager - nice.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kurt von Kubik"
mht. Garvity projektet! tror jeg kun at jeg kan tilslutte mig dem der, har den holdning!?- den er hvad angår forstærker en 1èr.
Jeg har selv noget ML "den fylder ikke så meget" og har snart lyttet på meget stort og tungt amerikansk grej! selv de store HALCRO forstærker, kan ikke stå mål.
Du har helt ret, prisen på produktionen, stod slet ikke mål med hvad de skulle koste... eller hvad Dali`turde kræve for dem. "de kunne snilt have krævet en halv mill for dem" og så kunne det også være at de ville have fået noget respekt.
men lidt for overset!? er efter min mening forforstærkeren, hvor lidt af Daner Detal sounden kommer lidt frem, og med den hurtighed som de gamle AGIèr havde.
Jeg ved hvor der står en og glor..! Meeenn... Den er altså bare for stor til racket
Men EL-Selskabet elsker den over alt __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg lige må indskyde et mærke- Som jeg mener kommer tæt på! så det de Amrikanske SPECTRAL. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Hvis jeg lige må indskyde et mærke- Som jeg mener kommer tæt på! så det de Amrikanske SPECTRAL. |
|
|
Og så endda det. Det er stadig langt fra, hvad der blev sat ind i DALI sættet. Objektivt set, har jeg aldrig set nogen 100 Watt fostærker, blot ligne 1/4 af Gravity. 500Watt så har det endda lignet en nedskallering, se f.eks. ML No 33, den er blot en killing, for så vidt det drejer sig om dimensionering. Hertil er signalvejen kun 1/2 af det som f.eks. Linn Klimax har behov for.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 25 August 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underligt jeg ikke har set denne tråd før .
Jeg har da også været igennem en del Dalier efterhånden.
Det startede for ca 3 år siden da jeg købte min første 6006ere. De spillede super syntes jeg. et par dage senere købte jeg en c1000. Ca. 14 dage senere var jeg igen i HFK og hørte da Evidence470. De spillede jo væsentlig bedre end 6006erne(pis). Så dem kom jeg så hjem med og 6006erne røg om som baght.. Så fik jeg fat i en c70 til center og ca 4mdr senere gik det jo hverken værrere eller bedre end, at der så stod et sæt 870ere i stuen som front og c70 center 0g 470 baght.(nårja en swa12 var kommet til indimellen evidence-ræset). Jeg havde så evidencesættet i ca 2 år hvor jeg så blev lidt lun på Grandserien. Så jeg skaffede først en Grand Vocal som jeg havde med evidencerne i ca. ½år inden der stod et sæt Grand til at flankere Vocalen. Så skulle jeg til U2 i KBH og skulle ved samme leglighed ud og se på et sæt Diva til baght. Jeg var også ude og både se og høre dem. men det endte uden en handel. På samme tur over havde jeg lige solgt mine evi470 til en gut fra "djævleøen"(fortryder det bittert ) Samme dag bliver jeg "tilbudt" et sæt Helicon 400 og springer på . Nu havde jeg så 400 til front, Vocal til center og Grand til baght(det gjorde de fantasisk). Så fik jeg solgt Grandsættet og købte en Helicon C200. og et sæt Concept2 til baght . Bevares concepten er da udemærket men evi470 var mageløs til baght. Så det næste køb bliver sansynligvis et sæt Helicon 300 til baght.
Det setup jeg har nu spiller aldeles glimrende og jeg er rigtig glad for det. Ingen tvivl om at Helcon serien er rigtig god, både for ørerne og øjnene
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ wrong
Ja man må sige du har været nogle Dali højttalere igennem i løbet af de sidste 3 år, og jeg kan kun give dig ret i at Helicon serien er rigtig lækker, der har Dali gjort det godt.
Hvorfor skiftede du dine Gran med Helicon 400? Jeg har aldrig rigtig hørt Gran, men Helicon 400 har jeg hørt, og synes den er rigtig god, men der er jo også mange der udtaler sig positivt om Gran, så det kunne da være sjovt at høre hvorfor du vlgte den ene frem for den anden. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MichaelWB. Så vidt jeg husker skiftede Wrong fra Grand til Helicon p.g.a. huskøb og mindre rum som følge.
NB: Dali Ikon 2 og 6 er nu til salg i DK. Håber vi snart får posted et lytteindtryk i tråden. __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael.
Audi har helt ret mht. til skiftet fra Grand til Helicon. Granden spiller fantastisk og er en rigtig lækker ht. Vi har nu købt hus og har derfor valgt en lidt mindre ht, dog ikke ringere , pga stuen er lidt mindre end den vi har nu. Så skiftet fra Grand til Helicon var ikke fordi jeg var utilfreds med granden. tværtimod enda.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ wrong
Ja plads er jo desværre noget de fleste af os kæmper med og Gran er jo.... nå ja Gran 
@ Audi A3
Jeg havde ikke set at de første Ikon'er var kommet på programmet, men 8K for et sæt Ikon 6 var jo vad vi forventede. Jeg får desværre ikke mulighed for at besøge en HFK de næste par uger, så der går lidt tid før jeg kan få et indtryk af den, men forhåbentlig er der snart andre der har fået lyttet til den. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set de nye ikon6. De er faktisk kønnere end jeg lige regnede med. De er jo beklædt med vinyl og ikke fineer. Det er de sgu sluppet ret godt fra. Om man så kan lide de nye farver er jo en smagssag
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også godt spændt på at se dem og lytte til dem. Jeg er især spændt på storebroderen (Ikon 8??) der godt kunne ligne en oplagt opgradering fra mine nuværende højttalere men nu må vi se hvor lang tid der går før den kommer på markedet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lyttet lidt til Ikon 6 forleden. Det er en virkelig fed højttaler, især til den pris. Bassen går umiddelbart ikke så dybt som mine Helicon, men derudover var det var virkelig en positiv oplevelse. Jeg har tidligere hørt det setup de spillede på med Helicon 400, og det var ikke så godt. Måske fordi det var en Cayin rørforstærker? Her passede Ikon 6 virkelig godt til, der var detaljer, nærvær, rytme osv osv. Det er ikke en Helicon. men til 4k stykket er jeg virkelig imponeret.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med de første lytte indtryk. Man kan jo ikke forvente at den er lige så god som Helicon 400 (så skulle den jo til at sælge på udseendet alene) men hvis man til den pris kan få en højttaler der har nogle af de samme kvaliteter som Helicon, så kan det jo godt vise sig at være et godt tilbud. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til Odense i næste uge med en ven, i Hifiklubben, hvor vi skal
høre deres nye IKON+noget af deres andet nye grej. Desuden skal vi også
i KT-Radio og hvad der ellers er. Så jeg tror jeg skriver et indlæg om
mit lytteindtryk af IKON. Nu får vi jo se.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal også ind og lytte søndag. Glæder mig!
Jeg syntes helt klart også at den var noget pænere da jeg så den gennem et vindue den anden dag end jeg havde regnet med
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 04 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke så mange der nævner Evidence i tråden. Men så må jeg hellere melde mig, jeg har et Evidence surround setup med 870 som fronter, C70 som center og 370 på Soundstyle standere som baghøjttalere.
Jeg har haft Evidence fra serien var næsten ny og jeg har boet to forskellige steder siden da. Og jeg synes generelt de har været svære at få til at lyde rigtig godt. Jeg har fundet at de lyder bedst ca. ½ m væk fra væggen og vinklet ganske let mod lyttepositionen. Jeg synes aldrig jeg har kunnet få dem til at spille rigtig dybt - så jeg har en B&W ASW 750 subwoofer til at hjælpe til (også for surround). Det har ikke været let at stille det ind og har kostet en del flytten rundt på højttalere og subwoofere, samt eksperimenteren med fase, frekvens / styrke på subben. Jeg har fundet den bedste placering mellem fronthøjttalerne, modfase og med low-pass filteret på et sted mellem 50-60 Hz.
Det har også hjulpet en HEL DEL på dynamik og perspektiv at udskifte udstyret til Atoll. Jeg bruger en CD100 som cd-afspiller og bi-amper med AM50 og AM100. Især cd-afspilleren gav det hele et løft, jeg var overrasket over hvor stor forskel der var. Jeg havde før en Denon DCD-1550AR. Jeg bruger (desværre) en Denon AVR2400 surround-receiver som forforstærker indtil videre. Den står til udskiftning når jeg finder den surround forforstærker jeg vil have. Det er et krav at den skal kunne håndtere begge dele, da jeg vil køre stereo / surround på samme udstyr. Det kunne let blive Atoll's PR5.1 og et 3-kanals effektrin - men da det jo i sig selv er en større udskrivning så venter det nok lidt. Jeg har dog på fornemmelsen at Denon'en tilfører lidt unoder til lydbilledet.
Jeg har før bi-ampet med Denon receiveren og et NAD 218 THX effekttrin. Jeg har også prøvet at køre det single-wire på receiveren og NAD'en alene. Denon'en led under at den ikke helt kunne kontrollere højttaleren med dens 90 W. NAD'en havde imponerende 225W kræfter, og den holdt bassen i et jerngreb men havde en del mangler i de lysere områder. Det lød klart bedst med bi-amping og heldigvis havde de nogenlunde samme følsomhed / gain.
Effekten var dog tydelig da jeg skiftede til bi-amping med forstærkere fra samme producent / serie. Atoll'en har ikke NAD'ens kræfter - men jeg synes ikke man mærker til at den har færre hestekræfter og dens større musikalitet træder virkelig igennem. Jeg er ganske enkelt imponeret over hvor godt de spiller - i forhold til prisen. Skal man kritisere er finishen på kabinettet (alu fronten er flot) ikke den bedste, forstærkeren bliver sindsygt varme og fødderne er noget lavt gummipjat, så man kan ikke stable to forstærkere (dvs. det tør jeg ikke, for de bilver godt nok varme af selv ikke at spille særligt højt). Og så er fjernbetjeningen ikke noget at skrive hjem om. Men de lyder godt og det er jo det vigtigste.
Jeg bruger Tara Labs Nexa som højttalerkabler og noget halvbilligt Tara Labs og Audioquest signalkabler. Jeg har snakket lidt med hificables og de har anbefalet Quadra Blue til højttalere og Viablue til signalkabler ud fra mine ønsker om farvningen. Det er decideret ødelæggende for lyden hvis højttalerne får for "lyse" kabler - jeg prøvede nogle QED forsølvede kabler, men de fik alt til at lyde skingert og kvindestemmer fik nogle ubehageligt skarpe S-lyde. Jeg glæder mig til at jeg får de nye kabler.
Tilbage til Evidence højttalerne. Jeg synes de generelt spiller rigtig godt. De har en dejlig afslappet varm lyd og med en sub der hjælper med dybbassen har det hele en god fylde. Der hvor jeg synes den ikke klarer sig godt er når musikken bliver for kompleks. Dvs. der sker for meget i lydbilledet. Så bliver perspektivet lidt indeklemt og føler at lyden er "komprimeret" - jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det. Jeg ved ikke hvor meget af den effekt jeg skal tilskrive højttalerne og kabler / forforstærker. I første omgang skifter jeg kablerne.
Jeg beholder nok mine Dali'er et godt stykke tid endnu. Jeg skifter i hvert fald det andet lydudstyr først så alt er i samme "klasse". Man skal ikke negligere effekten af at surroundhøjttalerne er fra samme serie. Jeg har før brugt Dali 202 og SC7 sammen med Evidence højttalerne og selvom det i det store hele gjorde arbejdet godt - så giver det et klart bedre lydbillede i surround at have højttalere med nogenlunde ens klangfarve.
Det betyder også at starter man med at opgradere højttalere så står man over for en ikke helt ubetydeligt udgift. Jeg har ikke lyttet til så forfærdeligt mange højttalere - men noget af de bedste jeg har hørt er B&W's nautilus (demo-setup med Holfi). Så den - eller måske 700 serien er et godt bud på en afløser af dali'n når den tid kommer. Indtil da er jeg godt tilfreds.
|
| Til top |
|
| |