Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Den røde tråd - om Dali (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 September 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

@ lars99

Jeg kunne godt forestille mig at dine 870'er stiller ret store krav til bl.a. effektforstærker. Hvis ikke forstærkeren kan holde ordentlig styr på på alle enhederne så bliver lyden nemt lidt rodet. Og med 2x8" så er det nok "muskel" forstærkerne man skal have fat i for at få fuldt udbytte af dem. Så skal du selvfølgelig bare finde en der også er god nok i diskanten.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 September 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

@ lars99

Jeg kunne godt forestille mig at dine 870'er stiller ret store krav til bl.a. effektforstærker. Hvis ikke forstærkeren kan holde ordentlig styr på på alle enhederne så bliver lyden nemt lidt rodet. Og med 2x8" så er det nok "muskel" forstærkerne man skal have fat i for at få fuldt udbytte af dem. Så skal du selvfølgelig bare finde en der også er god nok i diskanten.

Jeg har som sagt trukket dem med en NAD 218 THX og med sine 2x225W vil jeg mene den har haft kræfter nok. Jeg syntes dog den havde nogle mangler i diskanten så jeg bi-ampede dem.

Lige nu bi-amper jeg med to Atoll effekttrin. En 50 Watt'er til toppen og en 100 Watt'er til bunden. Jeg synes faktisk det gav en anelse mere præcision i bassen end med NAD'en og den mister ikke grebet om højttalerne inden for mine tolerance-tærskel for lydniveau.

Jeg synes generelt jeg har haft svært ved at få 870'erne til at give bas nok fra sig, både i mit nuværende lytterum og det tidligere. Så den får lidt hjælp fra en subwoofere, hvilket gør en verden til forskel. Bassen bliver nok lidt overrepræsenteret - men det passer fint hvis man godt (som mig) kan lyde den varme lyd a'la klassisk JBL stil. Det største problem med subben er at jeg i visse situationer kan retningsbestemme lyden og det er ret generende. Så enden bliver nok at jeg på et tidspunkt køber en makker til subwooferen - eller udskifter den med måske to lidt mindre.

Bortset fra det synes jeg som sagt det lyder ganske ok. Skulle du være interesseret i at se billeder af setup'et kan du klikke på mit link i underskriften. Til næste opgradering (udover de kabler jeg har bestilt og som er undervejs) går jeg og tænker på om jeg skal købe noget rum-korrektions udstyr i stil med Tact. Det koster en grum masse penge - men skulle efter sigende gøre en verden til forskel.  

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
MichaelWB skrev:

@ lars99

Jeg har som sagt trukket dem med en NAD 218 THX og med sine 2x225W vil jeg mene den har haft kræfter nok. Jeg syntes dog den havde nogle mangler i diskanten så jeg bi-ampede dem.

Lige nu bi-amper jeg med to Atoll effekttrin. En 50 Watt'er til toppen og en 100 Watt'er til bunden. Jeg synes faktisk det gav en anelse mere præcision i bassen end med NAD'en og den mister ikke grebet om højttalerne inden for mine tolerance-tærskel for lydniveau.

Jeg synes generelt jeg har haft svært ved at få 870'erne til at give bas nok fra sig, både i mit nuværende lytterum og det tidligere. Så den får lidt hjælp fra en subwoofere, hvilket gør en verden til forskel. Bassen bliver nok lidt overrepræsenteret - men det passer fint hvis man godt (som mig) kan lyde den varme lyd a'la klassisk JBL stil. Det største problem med subben er at jeg i visse situationer kan retningsbestemme lyden og det er ret generende. Så enden bliver nok at jeg på et tidspunkt køber en makker til subwooferen - eller udskifter den med måske to lidt mindre.

Bortset fra det synes jeg som sagt det lyder ganske ok. Skulle du være interesseret i at se billeder af setup'et kan du klikke på mit link i underskriften. Til næste opgradering (udover de kabler jeg har bestilt og som er undervejs) går jeg og tænker på om jeg skal købe noget rum-korrektions udstyr i stil med Tact. Det koster en grum masse penge - men skulle efter sigende gøre en verden til forskel.  

Havde ikke et den tråd, men den er også blevet oprettet medens jeg var ude at rejse.
Det ser ret godt ud og det og det virker som om du har fået indrettet stuen ret fornuftigt, med alle de kompromisser man nu engang bliver nødt til at indgå.

NAD218 er en rigtig god power-forstærker, en af mine venner havde tidligere 2 stk brokoplede, så man skulle tro at det kunne få lidt bas ud af dine højttalere.

Jeg lurer lidt på, om Dali har problemer med at få 2x8" til at levere varen i deres "mellem-pris" højttalere. Da jeg første gang hørte Helicon 800 var jeg meget skuffet over bassen, jeg havde forventet at den både var dybere og med mere punch end i en Helicon 400, men mit umiddelbare indtryk var at forskellen er meget lille. Måske er Dalis 8" modeller bare meget krævende når det kommer til forstærkere?

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Havde ikke et den tråd, men den er også blevet oprettet medens jeg var ude at rejse.
Det ser ret godt ud og det og det virker som om du har fået indrettet stuen ret fornuftigt, med alle de kompromisser man nu engang bliver nødt til at indgå.

NAD218 er en rigtig god power-forstærker, en af mine venner havde tidligere 2 stk brokoplede, så man skulle tro at det kunne få lidt bas ud af dine højttalere.

Jeg lurer lidt på, om Dali har problemer med at få 2x8" til at levere varen i deres "mellem-pris" højttalere. Da jeg første gang hørte Helicon 800 var jeg meget skuffet over bassen, jeg havde forventet at den både var dybere og med mere punch end i en Helicon 400, men mit umiddelbare indtryk var at forskellen er meget lille. Måske er Dalis 8" modeller bare meget krævende når det kommer til forstærkere?

Jeg tror ikke det er manglende effekt at 870'erne ikke spiller mere bas - som sagt synes jeg faktisk at der kom mere kontrol over den ved at skifte til de lidt svagere Atoll'er. Når jeg tester har den en nogenlunde lineær frekvensgang ned til ca. 40-50 Hz og man kan høre dybbas ned til et sted mellem 30 og 40 Hz. Så måske skyldes det også min præference for overrepræsentation af bas, at jeg synes de er lidt svage.

En anden grund kan være at min tidligere cd-afspiller havde lidt problemer i bunden. Det gjorde en stor forskel at skifte den til en bedre afspiller, dels fik diskanten et stort løft og dels kom der mere balance i bassen. Jeg skiftede cd-afspiller efter at jeg havde fået en subwoofer, så mit indtryk af svag bas stammer primært fra den gamle opsætning. Slår jeg subwooferen fra nu, spiller de faktisk ganske okay.

Om det er Dali's konstruktion. Det er muligvis rigtigt - jeg synes jeg havde lidt samme problem med Dali 909, som jeg havde før. Det er nogle ret store kasser med 2 x 10" basser, men jeg synes aldrig der kom rigtig smæk i bassen.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

@ lars99

Der er selvfølgelig altid spørgsmålet om lyd præferencer og hvis du er meget glad for bas så stiller du måske nogle ikke helt "hifi-rigtige" krav til lyden. Jeg har da selv oplevet hvordan det virker som om der forsvinder bas i forbindelse med forbedringer i anlægget. Det har dog som regel vist sig at basen er blevet mere præcis og detaljeret, men er blevet meget mindre dominerende og det kan nemt opfattes som om den er forsvundet.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret i at min præference ikke er neutral lyd. Og derudover synes jeg at let forstærkning af basområdet kompenserer for højttalernes skarphed. Men som sagt - det du'r bare ikke uden to subwoofere .. som jeg ikke har. Og jeg køber nok hellere to nye fronthøjttalere end en makker til min ASW 750 sub, som er et stykke på den forkerte side af "billig". Et par B&W 804'er eller Dali Helicon 400 var et godt bud ..

Nå - men jeg er endt med at vælge "neutraliteten" og forstærker kun det aller-dybeste område med subwooferen (den deler ved lidt under 45 Hz). Det giver en udmærket fylde i lydbilledet men højttalerne har en vis tendens til skarphed på visse lydkilder. Der er stor forskel på lyden på cd-plader - men det er jo et kendt forhold.

Et andet problem jeg har med lyden er at den kan virke lidt komprimeret / indelukket hvis lydbilledet bliver for komplekst. Der er højttaler- og signalkabler på vej, som jeg håber vil hjælpe lidt på det, selvom jeg ikke forventer mirakler. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget min surround-receiver påvirker lyden - jeg bruger den jo som forforstærker? Men ellers tror jeg mest på at det er højttalerne der er det svageste led.

Er der andre Evidence-ejere til stede?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

Du har nok ret i at min præference ikke er neutral lyd. Og derudover synes jeg at let forstærkning af basområdet kompenserer for højttalernes skarphed. Men som sagt - det du'r bare ikke uden to subwoofere .. som jeg ikke har. Og jeg køber nok hellere to nye fronthøjttalere end en makker til min ASW 750 sub, som er et stykke på den forkerte side af "billig". Et par B&W 804'er eller Dali Helicon 400 var et godt bud ..

Nå - men jeg er endt med at vælge "neutraliteten" og forstærker kun det aller-dybeste område med subwooferen (den deler ved lidt under 45 Hz). Det giver en udmærket fylde i lydbilledet men højttalerne har en vis tendens til skarphed på visse lydkilder. Der er stor forskel på lyden på cd-plader - men det er jo et kendt forhold.

Et andet problem jeg har med lyden er at den kan virke lidt komprimeret / indelukket hvis lydbilledet bliver for komplekst. Der er højttaler- og signalkabler på vej, som jeg håber vil hjælpe lidt på det, selvom jeg ikke forventer mirakler. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget min surround-receiver påvirker lyden - jeg bruger den jo som forforstærker? Men ellers tror jeg mest på at det er højttalerne der er det svageste led.

Du kan roligt regne med at din reciever påvirker lyden en hel del, solvom den "kun" bliver brigt som forforstærker. Umiddelbart kunne jeg godt forestille mig at den er det svageste led på nuværende tidspunkt. Jeg gik selv fra en reciever til en decideret surround forforstærker tidligere i år og var overrasket over hvor stor forskel det gav i stereo.

Angående den indelukkede lyd. Kan det være sub'en der er problemet? Jeg kender ikke så meget til den sub, men jeg ved at der findes en del sub'er der ude, der ikke er så gode til musik selvom de er mægtig gode til film. Det kunne tænkes at den måske er en anelse for "langsom" til at være rigtig god til musik. Som sagt kender jeg den ikke, men det er da en mulighed.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
lars99 skrev:

Du kan roligt regne med at din reciever påvirker lyden en hel del, solvom den "kun" bliver brigt som forforstærker. Umiddelbart kunne jeg godt forestille mig at den er det svageste led på nuværende tidspunkt. Jeg gik selv fra en reciever til en decideret surround forforstærker tidligere i år og var overrasket over hvor stor forskel det gav i stereo.

Angående den indelukkede lyd. Kan det være sub'en der er problemet? Jeg kender ikke så meget til den sub, men jeg ved at der findes en del sub'er der ude, der ikke er så gode til musik selvom de er mægtig gode til film. Det kunne tænkes at den måske er en anelse for "langsom" til at være rigtig god til musik. Som sagt kender jeg den ikke, men det er da en mulighed.

Ja, du har nok ret i at den påvirker lyden. Men jeg tror ikke den bærer hele skylden. Der er også stor forskel på lydkilden. En del musik lyder faktisk rigtig godt - og så er der andet der lyder "forfærdeligt". Så en del kan også skyldes kildematerialet. Den mangler dog detaljer i diskanten, luft og generel "uanstrengthed" i lyden - det lyder næsten som om den nogle gange spiller "gennem en dyne".

Jeg tror ikke det er subwooferen der gør det. Dels kan jeg jo slukke den og lytte efter (hvilket jeg har gjort) og dels forstærker den kun den dybeste bas. Det skulle være en hifi-agtig sub med hurtig respons. Du kan evt. se den her:

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.mode ls/Label/MODEL%20ASW750

Jeg tror problemet ligger i diskantområdet - og jeg håber det er Nexa kablerne der bærer en del af skylden - da jeg som sagt

1. Får nogle nye kabler (Sommercables) i morgen jeg skal have testet og
  2. Det er betydeligt billgere at skifte kabler end højttalere.

Nej, seriøst. Tara Labs kablerne har en noget mørk klang - som jeg på den ene side godt kan lide - men som på den anden side nok også påvirker følelsen af "luft" i lydbilledet. Men det håber jeg at få testet i weekenden. Jeg skal nok poste et par billeder og et referat.

Og ellers er der jo ikke andet at gøre end at spare videre op til de B&W 804'er som jeg virkelig gerne kunne tænke mig ..

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

@ lars99

Kablerne kan sagtens være en del af problemet, men hvis du føler at der ikke er ordenligt "hul" igennem så tror jeg stadig at recieveren sagtens kunne være en del af problemet.

Desværre er der ikke så mange surroundforforstærkere på brugt markedet i Danmark og skal det være en ny så koster det kassen, men jeg tror helt klart det vil give en forbedring.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

@ lars99

Ellers prøv med en ICE-power forstærker. De er behagelige i diskanten og lyder fuldstændigt uanstrengte når man spiller højt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

@ lars99

Kablerne kan sagtens være en del af problemet, men hvis du føler at der ikke er ordenligt "hul" igennem så tror jeg stadig at recieveren sagtens kunne være en del af problemet.

Desværre er der ikke så mange surroundforforstærkere på brugt markedet i Danmark og skal det være en ny så koster det kassen, men jeg tror helt klart det vil give en forbedring.

Egentlig havde jeg en tanke om at Atolls PR5.1 var næste skridt - men jeg er begyndt at overveje om jeg ikke skulle spare sammen til en Tact / Lyngdorf surround forforstærker inkl. digital lydkorrektion istedet. Meeeen .. det er jo lidt penge og jeg er ikke helt afklaret med mig selv om det er højttalerne eller forforstærkeren der står for tur næste gang.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at høre PR 5.1 først er det nok en god ide, det er trods alt en mere overkommelig investering.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

@ lars99

Ellers prøv med en ICE-power forstærker. De er behagelige i diskanten og lyder fuldstændigt uanstrengte når man spiller højt.

Hvor har du hørt det henne ?  Jeg syntes netop de har tendens til skinger diskant og en mager basgengivelse

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tja, nu har jeg jo selv en. Men andre lader til at være enige.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&P N=0&TPN=54

Kurt von Kubik skrev:

Daw & Båt!

Så fik vi prøvet Ice op mod 3020.
Først vil jeg lige tillade mig, at indsparke, at det er en Icepower ting, der kan en masse watt, uden at koste mange penge. Jeg tror det måske er 250Watt pr. kanal.
Så det er en usædvanlig prisrimelig udgangsforstærker vi her har med at gøre.
Den er endnu billigere end 3020 i kr/watt forhold.
Så det er på mange måder allerede en ret fantastisk amp vi her lytter til.

Når vi så har rost den, så vil jeg tillade mig at omdøbe den til en:

Soft Ice Amp

Man skulle ikke tro det, men disse Ice power amps er så bløde og behagelige at lytte til, at man overhovedet ikke kan forbinde lyden til switch mode power supply og en lynhurtig og kold forstærker, der burde lyde frygteligt af cross over m.m.
Det er ikke tilfældet, i stedet er den simpelthen udpræget romantisk.
Den egener sig klart til soundtracks, new age musik og måske Moby eller den slags.
3020 mine herrer er ikke nogen tøseforstærker.
Den er definitivt mere dynamisk, den er også mere underholdende og tro det om i vil, en hel del mere udstrakt.

Den bedste analogi jeg kan komme i tanke om, er at Ice power minder mig om en Werthers ægte, hvor 3020 klart mere er en Fishermanns friend.

Blød behagelig og behersket og i øvrigt ret B&O agtig op mod en lille blikkasse, som slår gnister og kaster sig over opgaven, klør på så langt bukserne holder, og endda måske en smule længere. Den klarer ikke alt, slet ikke, men det er ubestikkeligt ærligt det den så kan. Ikke noget med at smøre en gang vandbaseret glidecreme ud over de ømme steder.

Jeg mener HIFI stadig er klart sjovest med 3020.
Havde jeg en hjemmebio som Svend, så ville jeg glemme den til andet end centerkanalen.
Der har han også sådan én siddende, hvilket jeg måtte bemærke, da jeg besøgte ham. Stemmerne var ganske udsøgt lækre.
Faktisk har jeg ikke nogensinde oplevet filmlyd som hos Svend.
Knald på er vist det rette ord.

Tak til Svend for lån af Softice, den er behageligt fyldt med vanilieørl nu

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

ok, hvis kubikken omtaler den som romantisk så må der være noget om det, jeg har bare aldrig hørt sådan en ICE-fætter være andet end små- til halvhårde i toppen. Men Svend du har åbenbart en af slagsen der er lige akkurat modsat

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Hvis du har mulighed for at høre PR 5.1 først er det nok en god ide, det er trods alt en mere overkommelig investering.

Alt er relativt. En PR5.1 med DSP modul og en tre-kanals effektforstærker koster ca. 20 kilo. En ditto Tact koster nok ca. det dobbelte vil jeg tro. Og en fornuftig højttaleropgadering, koster nok lidt midt imellem ekskl. udskiftning af surroundhøjttalere.

Det bliver altså hurtigt forfærdeligt dyrt når man bevæger sig lidt væk fra "mainstream".

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

MichaelWB skrev:

Alt er relativt. En PR5.1 med DSP modul og en tre-kanals effektforstærker koster ca. 20 kilo. En ditto Tact koster nok ca. det dobbelte vil jeg tro. Og en fornuftig højttaleropgadering, koster nok lidt midt imellem ekskl. udskiftning af surroundhøjttalere.

Det bliver altså hurtigt forfærdeligt dyrt når man bevæger sig lidt væk fra "mainstream".

Glemte lige en 3-kanals effekt

Personligt tror jeg ikke du får så meget ud af at opgradere dien højttalere før resten af "kæden" er på plads. Du kan selvfølgelig få en anden lyd, men jeg tror ikke det er højttalerne der er det svage punkt lige nu.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
lars99 skrev:

MichaelWB skrev:

Personligt tror jeg ikke du får så meget ud af at opgradere dien højttalere før resten af "kæden" er på plads. Du kan selvfølgelig få en anden lyd, men jeg tror ikke det er højttalerne der er det svage punkt lige nu.

Begge ting skal jo opgraderes på sigt, så det er mere et spørgsmål om hvilken rækkefølge. Mener du at forforstærkeren betyder så meget? Kan man sige noget om relativ betydning i forhold til f.eks. forstærker og cd-afsipller / højttaler?

Min teori er at højttalerne er noget af det der påvirker lyden mest - og at det lidt generelt er der man kan vinde de største forskelle. Cd-afspilleren er vigtig fordi det er den der skaber musikken og den er første led i kæden. Forstærkerne er vigtigt fordi de giver "kontrol" - men relativt synes jeg de har mindre betydning for lyden end afspilleren og højttalerne. Så i den kontekst - hvor meget påvirker forforstærkeren så lyden?

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige opgraderet signal og højttalerkabler med ret stor effekt. Jeg har ikke lyttet længe nok til at afgøre hvorvidt alle unoderne er væk - men det er blevet meget bedre. Jeg har lagt et par billeder og indtryk ind på min side.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28592&g et=last#1226675

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
MichaelWB skrev:
lars99 skrev:

MichaelWB skrev:

Begge ting skal jo opgraderes på sigt, så det er mere et spørgsmål om hvilken rækkefølge. Mener du at forforstærkeren betyder så meget? Kan man sige noget om relativ betydning i forhold til f.eks. forstærker og cd-afsipller / højttaler?

Min teori er at højttalerne er noget af det der påvirker lyden mest - og at det lidt generelt er der man kan vinde de største forskelle. Cd-afspilleren er vigtig fordi det er den der skaber musikken og den er første led i kæden. Forstærkerne er vigtigt fordi de giver "kontrol" - men relativt synes jeg de har mindre betydning for lyden end afspilleren og højttalerne. Så i den kontekst - hvor meget påvirker forforstærkeren så lyden?

Det er jo en klassisk diskussion inden for denne hobby

Som udgangspunkt er jeg enig i at højttalerne er det der har størst betydning for lyden, det er trods alt dem du lytter til. Jeg er også enig med dem der mener at der ikke kan komme noget bedre ud af højttalerne end der kommer ind og derfor er kilden (f.eks. cd aspiller) også meget vigtig.

Men der er jo tale om en kæde, og det hjælper ikke meget at have en god cd-afspiller og gode højttalere hvis forstærkeren fungerer som en flaskehals i stedet.

I de 5½ år jeg har haft mine højttalere har jeg haft 6-7 forskellig cd-aspillere sat til og det har da haft stor betydning for lyden, men jeg synes ikke det har ændret på hvordan højttalerne spillede. I samme periode har jeg haft 3 forskellige recievere, hvor den sidste også har været brugt som forforstærker til 3 forskellige effektforstærkere. Siden foråret har jeg haft en surroudforforstærker der har været brugt sammen med 3 forskellige effektforstærkere.

Det jeg har oplevet der giver den største ændring er samspillet mellem effektforstærker og højttalere. Mine højttalere har totalt ændret karakter alt efter hvilken effekt de har spillet sammen med. Jeg har også oplevet at en af de effekter jeg havde, slet ikke lød som jeg troede den lød, da den blev sat til nogle andre højttalere! Min holdning bliver mere og mere at man faktisk bør vælge højttaler og forstærker sammen, nærmest se det som én enhed, man kan selvfølgelig også købe aktive højttalere men så har man ikke selv mulighed for at påvirke lyden.

Hvad angår forforstærker har jeg nok været lidt skeptisk omkring hvor stor betydning den kunne have, lidt lige som jeg også har oplevet det med kabler tidligere. Men forforstærkeren har stor betydning, måske mest på detaljerne, roen i lydbilledet og størrelsen af det - det berømte "hul igennem".

Så hvis du vil have "ny lyd" i dit anlæg, så er det nemmeste selvfølgelig at skifte højttalerne, men det kan meget vel tænkes at du sagtens kan få den lyd du gerne vil have med dine nuværende højttalere hvis de spiller sammen med andet udstyr.
Hvis du alligevel har tænkt dig at skifte det hele, så ville jeg også starte med at skifte højttalerne, for jeg har trods alt den holdning at det er resten af anlægget der skal passe til højttalerne og ikke den anden vej rundt.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum