Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 lyd i 6.1/7.1 systemer! Hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg går lidt og overvejer at udskiftet min Yamaha DSP-A2 med en surroundforstærker med mulighed for 6.1/7.1 lyd (DD-EX, DTS-ES osv.). Jeg regner dog kun med at bruge en enkelt center-bagkanal da 2 center-baghøjttalere vil blive for meget i min stue.

Mit spørgsmål går så på, de fleste film er jo stadigt mixet som 5.1 hvilke muligheder har man for at hive lyden ud i alle (6.1) kanaler? Jeg er godt klar over at man kan f.eks. bruge DD-EX afkodning på et DD spor osv. men så risikere man at bagkanalerne kollapser ind i den ene center-bagkanal.

Jeg ved at man med THX Ultra2 forstærkere kan spille samme signal fra højre-bag i højre centrer-bag og ligeledes i venstre side. Men da en Ultra2 forstærker er lidt uden for mit budget er jeg interesseret i hvilket lignende muligheder man har i forstærkere i 10-15k klassen.

Bottom line, jeg er helst fri for for mange underlige DSP modes (jaja jeg ved det min Yamaha er fyldt med den, men jeg bruger dem ikke :-) ), men snarere en naturlig måde at hive lyde over i center-bagkanalen.

Håben nogen kan kaste lyd over denne sag!

ThomasL
Til top Vis Thomas_L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas_L

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:
Hej alle

Jeg ved at man med THX Ultra2 forstærkere kan spille samme signal fra højre-bag i højre centrer-bag og ligeledes i venstre side. Men da en Ultra2 forstærker er lidt uden for mit budget er jeg interesseret i hvilket lignende muligheder man har i forstærkere i 10-15k klassen.

Det behøver skam ikke være THX certificeret - min AVR2803 kan gøre samme nummer, bl.a. derfor købte jeg denne receiver - men det kræver jo at du bruger 7.1 og ikke 6.1. Hvis det er 6.1 setup man kan køre en matrix afkodning til den sjette bagkanal på et alm. 5.1 lydspor. Det er der ikke noget galt i - det minder jo bare om DD-EX som også er matrixindkodet.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Ok, lækkert. Jeg hentede lige manualen og fandt hvad du snakkede om, men det virker som en specifik Denon ting, er der nogen der ved hvordan andre tilsvrende mærker gør (Marantz 7400, Nad 763/773, Yamaha 2400 osv.)? Jeg er især interesseret  i hvad NAD kan på det område da de virker usansynligt lækre ;-)

Problemet med at køre en normal matrix dekodning på et 5.1 lydspor er, at de to bagkanaler kan kollapse ind i den ene center-kanal, så istedet for at have tre baghøjttalere han man lige pludslig i praksis kun en enkelt! Det er nok mest 5.1 mix med mindre aktive bagkanaler det kunne være et problem med, men det er også dem jeg antager der kunne have bedst at få lidt mere rummelighed bag til, altså hive lyden ud i en eller to ekstra baghøjttalere!

ThomasL

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke specifict hvad NAD gør - men jeg er næsten sikker på at de også kan lave "kunstig" 6.1 matrix på et almideligt 5.1 spor.

Det der med at klappe alle surroundsignalerne sammen til eet lyder godt nok mystisk  (det må være en Yamaha-ting)

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hehe, den bag-center kollaps er skam noget der kan ske på alt 5.1 materiale man forsøger at bruge en EX/ES matrix afkodning på, det har skam intet at gøre med Yamaha.

Bl.a. DVDFile har nævnt dette i en del af deres DVD anmeldelser, især i starten da de første 6.1/7.1 produkter kom så folk fik en ide om hvorvidt de burde brude en eventuel matrix afkodning til den ekstra bagkanal. Der er ingen tvivl om at DD-EX/DTS-ES formodentligt vil virke ganske udemærket på de fleste nyere mix der oftest er meget aggressive, men ældrere mix, eller mix med lidt split-surround, vil have en tendens til denne kollaps.

b

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Harman Kardon kan det også..  Det  kan min avr5550 i hverfald. De modeller der ikke har XX50 til sidst kan vidst ikke. Men så er der jo de nye modeller.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ahh ja, Harmon Kardon, ikke et mærke man lige ser så meget til i Danmark, men de får gode ord med på vejen, så dem vil jeg da kigge lid nærmere på!

Tak for tippet :-)

ThomasL

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Thomas_L skrev:
Hej alle

Det behøver skam ikke være THX certificeret - min AVR2803 kan gøre samme nummer, bl.a. derfor købte jeg denne receiver - men det kræver jo at du bruger 7.1 og ikke 6.1. Hvis det er 6.1 setup man kan køre en matrix afkodning til den sjette bagkanal på et alm. 5.1 lydspor. Det er der ikke noget galt i - det minder jo bare om DD-EX som også er matrixindkodet.

Det største problem med at køre en matrix-dekodning for kunstigt at få den sjette kanal er at lyden oftest bliver meget difus. Slår man så over og kører alm. 5.1 lyder det almindeligvis mere "rigtigt". I langt de fleste tilfælde er 5.1 tilstrækkeligt, og har man "kun" en 5.1 forstærker og materiale med ditto skal man efter min mening holde sig fra alle de DSP-funktioner som kan ændre/smadre signalet på alverdens underlige måder. Jeg har ihvertfald sjældent hørt at det har lydt specielt godt.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Det er lige præcist derfor jeg er interesseret i en metode til at spille signalet fra de eksisterende bagkanaler i den/de center-bagkanaler, uden brug af en eller anden underlig DSP metode.

Min egen eksperimenteren med en center-bagkanal var dog yderst positiv (en gammel pro-logic forstærker koblet på surround pre-out på min Yamaha), det er derfor jeg jagter en ny forstærker. Men jeg gider ikke give en helt masse penge for et setup som jeg kun kan bruge på en ud af måske 30 titler!

b

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:
Men jeg gider ikke give en helt masse penge for et setup som jeg kun kan bruge på en ud af måske 30 titler!

b

Det vil jeg ikke sige. Der kommer hele tiden flere og flere titler. Da jeg kiggede mig om efter en ny forstærk, overvejde jeg kraftigt om jeg skulle bruge de flere penge på at få 7.1. Da jeg kiggede efter det, var der næsten ingen titler med EX- ES. Men det er der kommet, og jeg tror bestem at der kommer flere.

Hvis du skal skifte forstærker, så ville jeg invistere i en 7.1 hvis den kommer til at ligge inde for dit budget.

Og i stedet for at købe en GOD Bag-center, så ville jeg dog købe 2 mindre gode. Evt. dem hifi-klubben hat til 3-400 kr. stk.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Det giver selvfølgelig mening, nu er det bare sådan at jeg allerede har en centerhøjttaler liggende da jeg lige har opgraderet den! Men jeg ser dog at HiFi-Klubben har nogle Dali Trio Space højttalere som både er rimelige i pris og ville kunne sættes op i min stue, måske det var værd at overveje!

Er der nogen der har erfaringer med om, og eventuel hvordan, Marantz (7400), Nad 763/773 og Yamaha 2400 klarer en udnyttelse af et 6.1/7.1 system med en 5.1 source?

ThomasL

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:
Det er lige præcist derfor jeg er interesseret i en metode til at spille signalet fra de eksisterende bagkanaler i den/de center-bagkanaler, uden brug af en eller anden underlig DSP metode.

Min egen eksperimenteren med en center-bagkanal var dog yderst positiv (en gammel pro-logic forstærker koblet på surround pre-out på min Yamaha), det er derfor jeg jagter en ny forstærker. Men jeg gider ikke give en helt masse penge for et setup som jeg kun kan bruge på en ud af måske 30 titler!

b

Det "triks" med en pro-logic som du har brugt til bag-kanalerne, har jeg også kørt med. Nu har jeg en Yamaha 1400(samme dekoder som 2400), og 6.1 funger fint med 5.1 materiale, jeg bruger EX/ES til alt. 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det største problem med at køre en matrix-dekodning for kunstigt at få den sjette kanal er at lyden oftest bliver meget difus. Slår man så over og kører alm. 5.1 lyder det almindeligvis mere "rigtigt". I langt de fleste tilfælde er 5.1 tilstrækkeligt, og har man "kun" en 5.1 forstærker og materiale med ditto skal man efter min mening holde sig fra alle de DSP-funktioner som kan ændre/smadre signalet på alverdens underlige måder. Jeg har ihvertfald sjældent hørt at det har lydt specielt godt.

Jeg kunne godt tænke mig, at du kommer med nogle eksempler, på dsp der ødelæger lyden.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas_L

Har du overvejet at låne en 6.1 eller 7.1 forstærker med hjem for at prøve eventuelle forbedringer i stuen?

Mht. til Yamaha DSP A2, så har jeg selv samme surroundsound-forstærker. Jeg må sige at jeg er ovenud glad for min! Den vejer ganske vidst ret meget (ca. 20 kg), og er lidt besværlig at flytte rundt på, men dette er jo også et kvalitetsstempel i sig selv, da den skal trække mange højttalere.

Så mit råd til dig - når du nu ønsker at tilføje flere højttalere - er, at investere i en surroundsound-forstærker der kan levere det samme eller et bedre lydtryk, samt have en rigtig god kontrol over højttalerene. 

Lad være med at gå på kompromis - og nedgradere til noget der kan "simulere" flere højttalere (læs: 6.1), men levere et dårligere lydbillede, (ikke mindst i stereo) for det tror jeg du vil blive ked af i længden.

Happy hunting!

benny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

har yamaha az-1     før  den en yamaha 2095

er meget glad for den

få bag center i maj   ????

glæder mig

Til top Vis benny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benny

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Olsen-> Jeg er skam ganske glad for min forstærker, den har tjent mig trofast i de år jeg har haft den (lige siden den kom frem, men jeg kan ikke lige pt. huske hvornår det var ;-) ).  Men det er mest pga. de nye 6.1 formater jeg kunne tænke mig at opgradere! Også derfor jeg er så interesseret i netop NAD som i modsætning til alle andre, især i prisklassen, måler deres effekt med alle kanaler drevne i hele frekvensområdet, de skulle have oceaner af kraft! Heldigvis er gutterne i den lokale HiFi-Klub ganske flinke og jeg regner ikke med at der ville være problemer med låne en forstærker med hjem og prøve den i hjemlige omgivelser!

dfms-> Så vidt jeg har kunnet se ud fra Yamaha's brochurer og manualer er det også den metode de beskriver som den man skal bruge hvis man vil have lyd i alle kanaler! Men hvis jeg ikke tager meget fejl er den Yamaha i besidelse af DPL-IIx har du noget godt/skidt at sige om den i forhold til DPL/DPL-II ? Jeg husker selv da jeg skiftede fra min gamle Onkyo DPL surround forstærker (620 et eller andet tror jeg nok) til min nuværende Yamaha, DPL'en i Yamaha'en var lysår bedre! Virkeligt kæmpe kvalitetsforskel!

benny-> den DSP-AZ1 ser godt nok heller ikke ringe ud!

Er der forresten nogen der kan verificere om de nye NAD har DTS 24/96 support eller ej? Hifiklubben ved det ikke og deres bruchurer nævner intet om at de skulle, men jeg har svært ved at tror så nye forstærkere ikke har support for dettte format, alle andre har haft det i vel snart et år!

ThomasL

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

DPL-IIx har den fordel at center baght. også spiller med, og det er med til at fylde det "hul" der er imellem højre og venstre bag ht.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

dfms-> Jeg har en rimelig ide om hvordan DPL-IIx burde virke, det var mere hvad dine personlige erfaringer med dette format er, er det noget som er værd at gå efter?

ThomasL

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke tested det særlig meget, men som jeg skrev i går, er det med til at udfylde rummet bag dig med lyd. DPL-IIx er ok men det er ikke revolutionerne, EX/ES til DD og DTS er mere spændende. 

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hallo Ronin, hvornår svare du på min spørgsmål!!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes