Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jamen dog til $18,20 - er det digital-kablernes 3020 vi har gang i her?
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:

halløjsasa

Belden 1694A med Canare! så tror jeg ikke at det kan blive bedre med RCA connectors! bliver spændende at læse dine kommentare!

Wow Kyhn!
Jeg troede jeg var cm3 alene iverden med den slags nørderier.
Men det er landet, et væskeægte Belden 1694A med Canare RCA stik, ligesom Canares eget kabel er med - guess the cost please for begge incl. fragt tak!

næ ene men ikke alene undertegnede har leget en del med DIY digi bla. RG59 og prøvet skiftet bøsninger til BNC for at opnå gode HF egenskaber, men de dersens Canare stik ser nu altså hæderlige ud. Belden kablet er der ingen tvivl om at på papiret voldbanker det næsten alt på denne side af NASA. så kombien vil nok kunne rense sodet ud af enhver udstødning.

Det er en skam at min DAC kun tager BNC, ellers ville jeg ligge på knæ for at låne slangen! jeg over faktisk at skifte en enkelt bøsniing ud med en RCA bare for at kunne prøve

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:

halløjsasa

Belden 1694A med Canare! så tror jeg ikke at det kan blive bedre med RCA connectors! bliver spændende at læse dine kommentare!

Wow Kyhn!
Jeg troede jeg var cm3 alene iverden med den slags nørderier.
Men det er landet, et væskeægte Belden 1694A med Canare RCA stik, ligesom Canares eget kabel er med - guess the cost please for begge incl. fragt tak!

næ ene men ikke alene undertegnede har leget en del med DIY digi bla. RG59 og prøvet skiftet bøsninger til BNC for at opnå gode HF egenskaber, men de dersens Canare stik ser nu altså hæderlige ud. Belden kablet er der ingen tvivl om at på papiret voldbanker det næsten alt på denne side af NASA. så kombien vil nok kunne rense sodet ud af enhver udstødning.

Det er en skam at min DAC kun tager BNC, ellers ville jeg ligge på knæ for at låne slangen! jeg over faktisk at skifte en enkelt bøsniing ud med en RCA bare for at kunne prøve

Jamen Canare laqver da også BNC i 100% 75 Ohm design.
Prøv at kigge på www.bluejeanscable.com
Der burde du kunne finde noget der bøffer klunker, så tenorstemmen virker dyb.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jamen dog til $18,20 - er det digital-kablernes 3020 vi har gang i her?

Afgjort ikke.
Det her er hardcore.
Jeg vil tro langt de fleste bakker ud.
Måske enkelte vil  synes: "at det var dog li gåt grouw, men a tar nu en cigar i stedet for".

Andre vil vende om i døren.

Men heltsikkert er det, at dynamik - det har det!
Og om resten afset-uppet ligesom klarer den most, tjah det må så være andres sag.
Afdæmpet kanman da i hvert tilfælde ikke kalde det.

Canares eget vil nok falde i fleres smag, det har det meste af Beldens dynamik, men det har ikke det nærvær  og i det mindste antydning af gengivelse over10KHz.

Nå! Men jeg er vist lidt solgt, gad nok vide,om jeg holder det ud i længden.
En genetisk rendyrket Linninist ville nok få et traume - I guess.

Hvis man vil vide lidt om lyden -eller mangelen af samme, så kan jeg da lige fortælle at:

Dynamik får en anden betydning
Nærvær bliver lige vel truende
Klangligt bliver det en kende provokerend, ofte i kraft af mikrofonopstilling.
Det er nådesløst
Jeg får svært ved at undvære det.
Prisen er forfærdelig - 18,20$ for 1 m.med Canare stik leveret i DK efter 6 dage.
Av min arm.

Canares eget kabel er mere fyldigt og rundt, og knapt så nådesløst.
Dog et glimrende digikabel i mine øjne.

Prøv selv og ladmig høre.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Opgaven som et digikabel skal udføre, er egentlig ganske simpel.
Fra A til B uden tab.
Måden man kommer fra A til B på uden tab af information er dog en noget anderledes ting, end hvis det var audiosignaler vi skulle overføre.

SPDIF signalet er på ca. 2,8 Mbps og er altså HF.
HF har det medat opføre sig betydeligt anderledes end andre signaler, hvorfor der skal tages hensyn til dette.
En af de vigtige egenskaber der bør vægtes ved overførslen, erden karakteristiske impedans.
Karakteristisk impedans og transmissionslinieteori er egentligt et ret vildt område, men kortfattet kan man beskrive impedanstilpasset transmissionslinie somværende - set fra afsenderenden, ses kablet og modtagerensom om, at kablet var uendeligt langt, OG et hvilket som helst sted på linien, skal forholdet mellem strøm og spænding være det samme.
Det betyder bl.a. at der aldrig står stående bølger eller reflektioner af nogan art i et sådant kabel eller transmissionslinie, hvis impedanstilpasningen er i orden.
Så overholdelse af 75 Ohm tilpasningeni både kabelog stik er faktisk meget vigtig, det kan egentlig undre, at man ikke valgte BNC som stik standard, men i stedet RCA, som selv d.d. kun findes universelt impedanstilpasset i én eneste udgave - nemlig Canare, og dette er måske endda ikke helt sandt alligevel.

Udover impedanstilpasningen, er det naturligvis vigtigt med afskærmningen for ind/udstråling. Det svære ved det er, at få detgjort ordentligt, uden at forbryde sig mod impedanstilpasningen. 1694A eller RG6 som det er en variant af, er kendt for at være ét af de bedste bud på disse forhold.

RG6 (Radio Guide 6) er en typebetegnelse, som desværre ikke er alt for veldefineret, men de seriøse, som f.eks. Belden, Tasker m.fl. gør en del ud af ensartede og præcise forhold, så kablerne kan bruges så langt op i frekvens som 4-5GHz og med store effekter tillige. Mistilpasning af den slags, straffes øjeblikkeligt med overslag.
Det bruges også til måling af afsindigt svagesignaler og meget mere.

I audio gælder det naturligvis om, at få alle informationer over, så der ikke skal interpoleres eller rettes for meget.
Hvad kan man så forvente af lydmæssige forskelle her?
Og det er jo et rigtig godt spørgsmål. Det man mister, såfremt der er mistilpasning, er informationer af sanrt sagt en hvilken som hels art. Ultimativt kunne kanalerne faktisk byttes om momentant, og det tror jeg faktisk sker i ny og næ. Men der kan være mange andre forhold der bliver problematiske såsom, placering i hierakiet og dermed dynamik, opløsning og 3D og faktisk også klangballancen.

Netop klangballancen og dynamikken vil jeg gerne fremhæve som et resultat af det her Belden kabel, det er faktisk lidt overraskende. Dynamikken øges simpelthen lige der hvor den burde, og det er selvfølgelig lige midt i mellemregisteret 200 og op til et par KHz, hvilket jo også er i det område langt denmeste dynamik natyrligt forekommer. Godaw do! Det er bare kontant ud over alle grænser. Faktisk tror jeg utroligt mange vil sig fy for dælen, for der er altså mas på.
Da jeg satte det på, var jeg ærligt talt ret spændt, og jeg havde faktisk ploven fremme, så jeg kunne slippe af med det i en fart, så ingen nogensinde fandt det.
Derfor tændte jeg ampen og begyndte at lytte. Det var næsten ulideligt anmasende, af med det og på med Canares eget kabel, bedre og langt mere behageligt, på med Belden igen - fy for dælen en opvågning. Forestil dig at det er lmere energirigt, lige der hvor al balladen foregår, stemmer var decideret giftige, når der blev sunget igennem.
Men i takt med lidt opvarmning af ampen, kom der mere og mere styr på det fænomen, og nu står jeg så der og måber lidt. Av min arm da! Jeg tror faktisk mine gamle SPDIF kabler satte en MSB og én LSB overstyr i gennemsnit. I hvert tilfælde forekommer det som om, at tingene er meget nemmere at regne på for DACén nu.

Den hørbare effekt vil jeg beskrive som allerede nævnt en væsentlig dynamikforøgelse, langt flere informationer ved svage niveauer, særdeles overbevisende 3D. Ret ligetil faktisk.
Ret utroligt at der kan komme så meget ud af så lidt.

Den egentlige bagtanke med at jeg lige drager detteher fænomen frem er, at her er high end kabelsnedkeren altså koblet af. Sølv, six nines og hvad ved jeg, er her helt betydningsløse.
Man kan ikke blot lure et bestående design af, for så at lave en ny udgave i ædlere materialer til 100-200 gange prisen, og så få et bedre resultat. Bevares - man kan måske bedre lide resultatet, men det er stensikkert, at det ikke bliver mere rigtigt af den grund.
Her er der ganske enkelt andre forhold der gælder

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det kabel må jeg høre Kubik!!! Det lyder lidt sjovt!

Som du selv siger, så er opgaven at transportere signalet fra A til B, med mest muligt tab. Men npr vi snakker tab, så er det ikke tab som i tab af data. Uanset hvilket digitalkabel du vælger, er jeg ret sikker på at samtlige bits bliver ført fra A til B, og modtagerkredsen skal nok fange dem.
Dataene er pakket i et bi-phase signal, og så længe modtagerkredsen låser på dette signal, vil den også fange samtlige bits.
Faktisk vil de fleste modtagerkredse (alle dem jeg lige kender) faktisk lukke for datastrømmen, hvis ikke de låser ordentligt på SPDIF signalet.

Forskellen i kabler er således ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal interpolere eller ej. Forskellen er uden tvivl et spørgsmål om jitter.

Konklusionen kan derfor være, at man primært skal optimere digitalkablerne til at indføre mindst muligt jitter. Og hvordan gør man så det???
Mit bud er 100% impedanstilpasning i både kabel og stik. Men nok lige så vigtig, så kan båndbredden ikke blive stor nok!
Ang afskærmning, så kan det også sagtens have betydning. Udstråling tror jeg ikke på gør nogen skade (men det kan genere resten af anlægget). Til gengæld kan indstråling givetvis påvirke jitterperformance.

Mit bud på en løsning: Placer masterclocken i DAC'en i stedet for i drevet, og lad så et ekstra kabel føre et sync signal tilbage til løbeværket. Løbeværket er jo trods alt ligeglad med jitter. Det er først ved DAC'en det bliver kritisk!!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Forskellen i kabler er ... uden tvivl et spørgsmål om jitter.

Konklusionen kan derfor være, at man primært skal optimere digitalkablerne til at indføre mindst muligt jitter. Og hvordan gør man så det???
Mit bud er 100% impedanstilpasning i både kabel og stik. Men nok lige så vigtig, så kan båndbredden ikke blive stor nok!
Ang afskærmning, så kan det også sagtens have betydning. Udstråling tror jeg ikke på gør nogen skade (men det kan genere resten af anlægget). Til gengæld kan indstråling givetvis påvirke jitterperformance.

på ovenstående punkter er netop dette kabel/stik også teoretisk langt bedre end alt andet RCA.

Hurtig skrev:
Mit bud på en løsning: Placer masterclocken i DAC'en i stedet for i drevet, og lad så et ekstra kabel føre et sync signal tilbage til løbeværket.

denne løsning er jo netop hvad man gør på prof grej.

Hurtig skrev:
Løbeværket er jo trods alt ligeglad med jitter. Det er først ved DAC'en det bliver kritisk!!

men det gør ikke at det er ligegyldigt med stabiliteten i drevet!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

@Kyhn: Du har helt ret. Selvom man laver clock sync fra DAC'en, så har drevet stadig betydning. Det har naturligvis stadig stor betydning, at drevet er solidt og læser de enkelte bits på skiven korrekt. Men jitter i drevet betyder intet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Har den nye stikkontakt og det nye kabel egentlig hjulpet på problemet med at forforstærkeren slog fra når spændingen dykkede?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Har den nye stikkontakt og det nye kabel egentlig hjulpet på problemet med at forforstærkeren slog fra når spændingen dykkede?

Fuldstændigt

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Takker for linket, Søren.

Jeg gik sku lige amok og bestilte kabler hele vejen rundt. Puha, jeg måtte af med $61 incl. forsendelse for 1,25m Belden 1694A, 2x1,25m Belden 1505F og 2x3m Ten White (5T00UP). Så mangler vi bare at det spiller røven ud af bukserne, for så griner jeg da lige en extra gang, hver gang folk siger, at de har Nordost Valhalla..

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Suk jeg har bestilt for 1500kr+told af de gode stik du anbefalede Kurt, så må vi jo se....

Tanken var at flytte delefilteret til bagsiden af højtaleren og lave til quardwiring med de fine stik+at skifte på effektforstærkerene.Bliver aldrig klogere.Hvornår ender det?

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Suk jeg har bestilt for 1500kr+told af de gode stik du anbefalede Kurt, så må vi jo se....

Tanken var at flytte delefilteret til bagsiden af højtaleren og lave til quardwiring med de fine stik+at skifte på effektforstærkerene.Bliver aldrig klogere.Hvornår ender det?

Husk crimpeværktøjet og crimpekæberne, ellers er du lige vidt.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Tænkte egentlig på at lodde det,duer det ikke?

I givet fald skal det være et specielt værktøj lige til de stik som man ikke kan få på radiolageret eks?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Tænkte egentlig på at lodde det,duer det ikke?

I givet fald skal det være et specielt værktøj lige til de stik som man ikke kan få på radiolageret eks?

Hvis du lodder, så er hele impedanstilpasningen borte med blæsten.
De skal crimpes meget hårdt med et specialværktøj, ligesom stikket fås i mange forskellige mål, så det passer på allandsens kabler. Det egner sig i øvrigt kun til coaxiale kabler.
Når det så er sagt, så er det faktisk et lækkert stik, som tydeligvist er tænkt som 75 ohm og med heftig afskærming.
Uden værktøjet kan de vist slet ikke bruges.
Til alm. audio ved jeg ikke så meget om dem, men jeg ville da prøve ét af de kabler, som David har bestilt. Det lyder klart lovende.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Tror der er sket en misforståelse det var Pomona 3770-0 jeg mente.Det afsporer godt nok tråden lidt. 

Hvordan går det med diy Dac'en?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

KvK har du et link til der, hvor du forklarer hvorfor lysnettet har betydning for lyden, når man skulle tro at ladelytterne i forstærkeren udglatter fejl på nettet? Jeg kan ikke finde det længere.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

De stik er da de samme som der er på mit Apogee Wyde Eye digital kabel (mon Apogee er et OEM produkt???)
David jeg er meget spændt på at høre om dine indtryk med kablerne, husk at lade os høre

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Lyder interasant med de Digital kabler der!....

Hvor var det du fik dem fra?? (og stik)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Lyder interasant med de Digital kabler der!....

Hvor var det du fik dem fra?? (og stik)

mvh.

www.bluejeanscable.com

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum