Opgaven som et digikabel skal udføre, er egentlig ganske simpel.
Fra A til B uden tab.
Måden man kommer fra A til B på uden tab af information er dog en noget anderledes ting, end hvis det var audiosignaler vi skulle overføre.
SPDIF signalet er på ca. 2,8 Mbps og er altså HF.
HF har det medat opføre sig betydeligt anderledes end andre signaler, hvorfor der skal tages hensyn til dette.
En af de vigtige egenskaber der bør vægtes ved overførslen, erden karakteristiske impedans.
Karakteristisk impedans og transmissionslinieteori er egentligt et ret vildt område, men kortfattet kan man beskrive impedanstilpasset transmissionslinie somværende - set fra afsenderenden, ses kablet og modtagerensom om, at kablet var uendeligt langt, OG et hvilket som helst sted på linien, skal forholdet mellem strøm og spænding være det samme.
Det betyder bl.a. at der aldrig står stående bølger eller reflektioner af nogan art i et sådant kabel eller transmissionslinie, hvis impedanstilpasningen er i orden.
Så overholdelse af 75 Ohm tilpasningeni både kabelog stik er faktisk meget vigtig, det kan egentlig undre, at man ikke valgte BNC som stik standard, men i stedet RCA, som selv d.d. kun findes universelt impedanstilpasset i én eneste udgave - nemlig Canare, og dette er måske endda ikke helt sandt alligevel.
Udover impedanstilpasningen, er det naturligvis vigtigt med afskærmningen for ind/udstråling. Det svære ved det er, at få detgjort ordentligt, uden at forbryde sig mod impedanstilpasningen. 1694A eller RG6 som det er en variant af, er kendt for at være ét af de bedste bud på disse forhold.
RG6 (Radio Guide 6) er en typebetegnelse, som desværre ikke er alt for veldefineret, men de seriøse, som f.eks. Belden, Tasker m.fl. gør en del ud af ensartede og præcise forhold, så kablerne kan bruges så langt op i frekvens som 4-5GHz og med store effekter tillige. Mistilpasning af den slags, straffes øjeblikkeligt med overslag.
Det bruges også til måling af afsindigt svagesignaler og meget mere.
I audio gælder det naturligvis om, at få alle informationer over, så der ikke skal interpoleres eller rettes for meget.
Hvad kan man så forvente af lydmæssige forskelle her?
Og det er jo et rigtig godt spørgsmål. Det man mister, såfremt der er mistilpasning, er informationer af sanrt sagt en hvilken som hels art. Ultimativt kunne kanalerne faktisk byttes om momentant, og det tror jeg faktisk sker i ny og næ. Men der kan være mange andre forhold der bliver problematiske såsom, placering i hierakiet og dermed dynamik, opløsning og 3D og faktisk også klangballancen.
Netop klangballancen og dynamikken vil jeg gerne fremhæve som et resultat af det her Belden kabel, det er faktisk lidt overraskende. Dynamikken øges simpelthen lige der hvor den burde, og det er selvfølgelig lige midt i mellemregisteret 200 og op til et par KHz, hvilket jo også er i det område langt denmeste dynamik natyrligt forekommer. Godaw do! Det er bare kontant ud over alle grænser. Faktisk tror jeg utroligt mange vil sig fy for dælen, for der er altså mas på.
Da jeg satte det på, var jeg ærligt talt ret spændt, og jeg havde faktisk ploven fremme, så jeg kunne slippe af med det i en fart, så ingen nogensinde fandt det

.
Derfor tændte jeg ampen og begyndte at lytte. Det var næsten ulideligt anmasende, af med det og på med Canares eget kabel, bedre og langt mere behageligt, på med Belden igen - fy for dælen en opvågning. Forestil dig at det er lmere energirigt, lige der hvor al balladen foregår, stemmer var decideret giftige, når der blev sunget igennem.
Men i takt med lidt opvarmning af ampen, kom der mere og mere styr på det fænomen, og nu står jeg så der og måber lidt. Av min arm da! Jeg tror faktisk mine gamle SPDIF kabler satte en MSB og én LSB overstyr i gennemsnit. I hvert tilfælde forekommer det som om, at tingene er meget nemmere at regne på for DACén nu.
Den hørbare effekt vil jeg beskrive som allerede nævnt en væsentlig dynamikforøgelse, langt flere informationer ved svage niveauer, særdeles overbevisende 3D. Ret ligetil faktisk.
Ret utroligt at der kan komme så meget ud af så lidt.
Den egentlige bagtanke med at jeg lige drager detteher fænomen frem er, at her er high end kabelsnedkeren altså koblet af. Sølv, six nines og hvad ved jeg, er her helt betydningsløse.
Man kan ikke blot lure et bestående design af, for så at lave en ny udgave i ædlere materialer til 100-200 gange prisen, og så få et bedre resultat. Bevares - man kan måske bedre lide resultatet, men det er stensikkert, at det ikke bliver mere rigtigt af den grund.
Her er der ganske enkelt andre forhold der gælder