Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: At kalde folk noget nedladende! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 November 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

citat start.

Bare nyd denne her:( Folien i en elektrostathøjttaler ) vejer lidt, og er hurtig til at gengive toner, men dynamik det er næsten lig nul "

Ovenstående citat kandiderer simpelthen seriøst til det mest meningsløse og hjernelamme, jeg nogensinde har hørt, næsten på højde med Chamberlain i sidste århundrede og hans " Fred i vor tid "

Bare fordi en membran kan starte og ikke mindst stoppe momentant, behøver den altså ikke være dynamisk.
Denne forsigtige skribent ville sige, at det vel egentligt er DEFINITIONEN på dynamik.

citat slut.

Hvor har jeg skrevet, at en membran der kan starte og stoppe hurtigt, er lige med ingen dynamik? For dummies (som ham jeg her refererer til) skriver jeg at dynamikken er næsten lige nul, i et par elektrostater. Jeg gider ikke høre AC DC på et par sådan.

Jeg har respekt for folk, der lytter til musik, med et par elektrostater, men der er ingen der hører musik i virkeligheden (koncerter), der vil sige at det er den rigtige lyd.

Kom og hør en LP med NHØP, og oplev en gulvbas der lyder som en gulvbas, og ikke som en ipod med ørefiduser.

Denne forhandler, har selv leveret den mest "'''''''''''" udtalelse, ved at skrive i et af sine antihifi4allindlæg, at det da kun er lyden det handler om. Jeg har aldrig valgt en bil, en kæreste, eller et hifikomponent, uden at udseenet har været et meget vigtigt parameter.

Det er helt fint for mig at svare på en sådan udtalelse, her i dette forum, da jeg ved skribenten er ivrig medkigger her.

Jeg ønsker ikke at ytre mig i hans eget forum, der er kendetegnet ved en censur, der ligner noget fra Kina eller det gamle Østtyskland.

Selv om han er forhandler, må han gerne kalde mig for hjernelam, men det er i min verden virkelig, at udstille sin egen intilligens.

vh. Henrik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Du mener vel ikke alvorligt at AC/DC er dynamik???

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Du mener vel ikke alvorligt at AC/DC er dynamik???

AC/DC er noget musik der lyder godt når det spilles højt. Der mange bands hvor der er meget mere dynamik.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror i måske taler forbi hinanden. En elektrostat vil aldrig kunne flytte luft som en traditionel højttaler, og derfor vil jeg heller ikke lytte til rock på en 'stat. Dynamik handler dog i høj grad om membranvandring og i elektrostatens arbejdsområde tror jeg den lette og strengt kontrollerede membran har en fordel.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:

Jeg tror i måske taler forbi hinanden. En elektrostat vil aldrig kunne flytte luft som en traditionel højttaler, og derfor vil jeg heller ikke lytte til rock på en 'stat. Dynamik handler dog i høj grad om membranvandring og i elektrostatens arbejdsområde tror jeg den lette og strengt kontrollerede membran har en fordel.

vH pH

Hej ph

Det er rigtigt, at membranvandring er lige med dynamik. Men når der ikke flyttes ret meget luft = lyd, så mener jeg det er mindre dynamik. Alle der har lyttet til elektrostater, kan høre de har nogle fordele, bla. sang v. lavt niveau.

vh. Henrik

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Godt. Så tror jeg netop i taler forbi hinanden. Det er lidt som at skændes med konen uden at være sikker på hvad man er uenig om :)

vH pH

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:

Godt. Så tror jeg netop i taler forbi hinanden. Det er lidt som at skændes med konen uden at være sikker på hvad man er uenig om :)

vH pH

Jeg håber ikke det bliver opfattet, som om jeg vil skændes. Det er ikke meningen, men det er lidt surt, at blive kaldt hjernelam, når man selv tror, det kører ok. oppe i knolden.

vh. Henrik

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

True.

vH pH

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Det er rigtigt, at membranvandring er lige med dynamik. Men når der ikke flyttes ret meget luft = lyd, så mener jeg det er mindre dynamik. Alle der har lyttet til elektrostater, kan høre de har nogle fordele, bla. sang v. lavt niveau.

Dynamik er, om der er stor forskel på de kraftige og svage signaler. Ud fra den definition, må elektrostaterne være dynamiske, idet de i så fald evner at gengive dette som ønsket.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

I har jo begge to lidt ret. Der er ingen tvivl om at Quad er god til at gengive transienter, ergo er den god til at gengive dynamik.

Til gengæld kan den ikke spille højt, qua de fysiske begrænsninger for membran udsvinget. Strengt taget vil dette jo give Quad et mindre dynamisk område, end mere højtspillende systemer.

Jeg må give Poul ret i at Tarup formulerer sig lidt ubehjælpsomt, imod pouls ord ekvilibrisme. Men samtidigt kan jeg da sagtens fornemme tarups intention med hans indlæg, uden at få trang til at nedgøre ham ! Det er jo netop meningen med et forum, at man kan slå nogle skævere, og få dem rettet til i fællesskab, med gode miner. Det virker som om Poul har det rigtigt fint med at være en stor fisk i en meget lille sø.....

MVh

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Ellers en fed idé at bruge dette forum til at diskutere en tråd på et andet forum ?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ej Tarup,

Undskyld mig, men det du skriver er jo faktisk ret tætpå hjernelamt, eller ihvertfaldt med meget stor mangel på indsigt!!!

Dynamik har intet med princippet af højtaleren at gøre.

Dynamik er beskrevet ved forskellen mellem højeste og laveste lydniveau.

Membranvandring målt i milimeter relaterer sig ikke direkte til lydtrykket, men da en stor membran har "fat" i en større mængde luft skal den bevæge sig væsentligt mindre, størrelsesorden mm, end en lille rund membran som skal flytte sig meget, i størrelsesordenen cm.

Både en stor og lille membran kan være dynamisk eller udynamisk, dette er beskrevet af forholdet mellem den bevægede masse og den påvirkende kraft.

Dit indlæg er i den grad over grændsen for hvad der bør accepteres som indgangsoplæg, derfor dette retursvar som, jo jeg gentager gerne fastholder at det du skriver er hjernelamt!

M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at du ikke er enig, men det afholder dig vel ikke fra at skrive det på en pænere måde, gør det??

Du kalder vel heller ikke folk hjernelamme i virkeligheden, hvis de siger noget du ikke mener er korrekt??

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Ej Tarup,

Undskyld mig, men det du skriver er jo faktisk ret tætpå hjernelamt, eller ihvertfaldt med meget stor mangel på indsigt!!!

Dynamik har intet med princippet af højtaleren at gøre.

Dynamik er beskrevet ved forskellen mellem højeste og laveste lydniveau.

Membranvandring målt i milimeter relaterer sig ikke direkte til lydtrykket, men da en stor membran har "fat" i en større mængde luft skal den bevæge sig væsentligt mindre, størrelsesorden mm, end en lille rund membran som skal flytte sig meget, i størrelsesordenen cm.

Både en stor og lille membran kan være dynamisk eller udynamisk, dette er beskrevet af forholdet mellem den bevægede masse og den påvirkende kraft.

Dit indlæg er i den grad over grændsen for hvad der bør accepteres som indgangsoplæg, derfor dette retursvar som, jo jeg gentager gerne fastholder at det du skriver er hjernelamt!

M

Jeg synes ikke du har helt ret, og så er det jo hjerne lamt at kalde andre for hjernelamme !

Du må da give Tarup ret i at Quad'ens MAKSIMALE spl er relativt begrænset. Indenfor DETTE område har den forygende dynamiske egenskaber. Men hvis du vil høre transienter der kan få dig til at skide i bukserne skal der andre boller på suppen...ergo er Quad'ens dynamiske område mindre en evt. andre  systemer.

Okay, vi er ude i ordkløveri, men I startede, og jeg synes man skal være MEGET godt klædt på, hvis man vil slå på folk der ligger ned......

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det er muligt at du ikke er enig, men det afholder dig vel ikke fra at skrive det på en pænere måde, gør det??

Du kalder vel heller ikke folk hjernelamme i virkeligheden, hvis de siger noget du ikke mener er korrekt??

Just præsis

Hul i det Tarup og sæt en plade på

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Vi taler ikke quad, men elektrostater som princip og de kan sagtens spille så højt at man blinker uden at kunne lade være, det er et rigtig godt tegn på dynamik.

At man selv har et begrændset praktisk grundlag at udtale sig på, bør måske få folk til at undrsøge sagerne mere inden man i den grad udbasunerer sin uvidenhed!

Ronin, helt ærligt et oplægs-indlæg som det Tarup presterer, bør stoppes allerede fra starten!!

Når han så teknisk kører fuldstændig rundt i suppedasen ville det være at vise overblik at korigere, sig mig hvad er kriterierne egentlig for at være moderator?  Skal man ikke besidde bare lidt indsigt i teknikken bag hifi?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hvis man siger at Quad'ernes maksimale lydtryk er begrænset, så er det fordi man forsøger at spille et større rum op, end de er egnet til.

Alle højttalere lyder skidt når de presses til kanten af deres formåen.
Hovedårsagen til at det ikke føles som om elektrostaterne spiller højt, er netop fordi de er dynamiske.

Det gennemsnitlige lydtryk falder, i forhold til maxlydtrykket.
Det er lidt det modsatte man har brug for, til AC/DC, hvor det vel netop gælder om at få et højt gennemsnit? Du kan ikke få det hele.

"You can't have your cake, and eat it" siger de vist på den anden side af Atlanten.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Vi taler ikke quad, men elektrostater som princip og de kan sagtens spille så højt at man blinker uden at kunne lade være, det er et rigtig godt tegn på dynamik.

At man selv har et begrændset praktisk grundlag at udtale sig på, bør måske få folk til at undrsøge sagerne mere inden man i den grad udbasunerer sin uvidenhed!

Ronin, helt ærligt et oplægs-indlæg som det Tarup presterer, bør stoppes allerede fra starten!!

Når han så teknisk kører fuldstændig rundt i suppedasen ville det være at vise overblik at korigere, sig mig hvad er kriterierne egentlig for at være moderator?  Skal man ikke besidde bare lidt indsigt i teknikken bag hifi?

Drop det fis med at forsøge at vende den om som om det er mig der er fjenden - det var et spørgsmål om du kan finde ud af at tiltale folk ordentlig, og ikke en debat om vilkårene for at blive moderator. Det har intet med sagen at gøre!

Bare fordi at en bruger skriver et indlæg du ikke lige bifalder, betyder det vel ikke at der er grund til at fare i flint?? Det, du dermed mener er at der skal censur på, fordi alle, ifølge nogle trosretninger, tilsyneladende ikke er lige gode til at formulere deres budskab og at det derfor kunne støde folk der selv mener at være klogere?? Overhovedet ikke, men du kunne passende spørge dig selv om ikke det ville være bedre med en anden indgangsvinkel til tingene?? F.eks. en der kunne fortælle folk hvor de tog fejl, og om hvordan den rette sammenhæng rent faktisk forholder sig?? Så ville responsen sikkert også blive derefter...

Det kan godt være at du mener at den slags oplæg, som Tarup kom med, skal stoppes i farten, men så skal indlæg af den slags du lige har postet, lige nøjagtigt samme vej, for det bidrager jo netop ikke med noget positivt. Du skrev det muligvis ikke i en ond mening, men tænk lige over det alligevel.....

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Helt enig Bumle, når man får lyst til at skrue op og op er det tegn på manglende dynamik.....med masser af dynamik får man tit travlt med at skrue ned

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Helt enig Bumle, når man får lyst til at skrue op og op er det tegn på manglende dynamik.....med masser af dynamik får man tit travlt med at skrue ned

Det er præcis det problem jeg har, når jeg vil se "Lord Of The Rings" meget sent om aftenen.
Jeg har meget lyst til at skrue op, men har egentlig også lyst til at blive boende.

Man må sidde med fingeren på volumenknappen hele tiden, hvis man ikke vil blæse naboerne til atomer.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes