Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fladskærm uden tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har opgivet at købe fladskærm med tuner (og tror jeg er fremtidssikret), derfor har jeg købt en Dilog DT655 twintuner med harddisk.

Jeg kigger derfor efter en brugt 28-32" fladskærm, hvor tuneren selvsagt er uden betydning.

Hvad skal jeg kigge efter? Prismæssigt forestiller jeg mig maks 2000 kr. brugt, men strømforbrug har naturligvis også betydning for den endelige pris.

Findes der et par klassikere, som f.eks. i forstærkerverdenen med NAD 3020?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hvad med en PC monitor som denne

http://www.dustin.dk/pd_5010313328.aspx

Opløsning er tilsvarende LCD/Plasma TV, men fås der bedre til prisen - nyt såvel som brugt.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Opløsning er tilsvarende LCD/Plasma TV, men fås der bedre til prisen - nyt såvel som brugt.

En PC monitor er ikke et TV. Den mangler diverse billedbehandlingskredsløb og støjreduktioner . Derfor hellere et brugt fladskærms TV . Plasma findes forøvrigt slet ikke i så små størrelser .

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Kjeldsen skrev:

En PC monitor er ikke et TV. Den mangler diverse billedbehandlingskredsløb og støjreduktioner . Derfor hellere et brugt fladskærms TV . Plasma findes forøvrigt slet ikke i så små størrelser .

32" plasma fandtes da for nogle år tilbage. Er de helt væk nu?

Den nævnte PC monitor har samme format som almindelig fladskærm og skulle være en gaming monitor fremfor en normal grafik monitor. Det er derfor jeg lige bragte denne på banen, men måske er det et vildskud.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det er i princippet sådan noget her jeg er ude efter

http://www.ti-vi.dk/TIVI/TEKNISKE_SPEC..html

Men, gerne uden en break-out boks. Da jeg i sin  tid var i hifiklubben lavede Fujitsu denne slags, men jeg har ikke rigtigt fulgt med siden, og er derfor lidt blank.

Umiddelbart vil jeg nok søge efter en Panasonic 32" plasma med HDMI (hvis det findes)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved starter panasonics plasmamodeller først ved 37". Du skal nok over i SOny eller LG for at finde 32" plasma.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hvad skal den bruges til? Jeg bruger selv en PC-Monitor i soveværelset til lidt tv-kiggeri i de sene nattetimer, og støj genere mig ikke. Men du skal
ikke forvente samme kvalitet som en "TV-Monitor", men jeg kan sagtens leve med det

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke hænge dig så meget i at slippe for tuneren, der har været lavet yderst få gode fladskærme uden tuner, især i de størrelser, og dem der er, er generelt dyrere end tilsvarende med tuner, fordi der sælges uendeligt mange flere med indbygget tuner. Så køb et ganske almindeligt tv, og lad være med at bruge den indbyggede tuner, det får du langt mere for pengene ud af. Personligt ville jeg med 2000,- på lommen gå op i 37" og gå efter et brugt Panasonic. De gamle 32" plasma var ganske gode dengang, men ikke imponerende i forhold til mere moderne Pana'er, og jeg tror egentlig det kan være svært nok at finde et 32" plasma med HDMI, de udgik nærmest af produktion før HDMI rigtigt tog fat.

Mht. om der findes en "NAD 3020" (som jeg iøvrigt personligt kalder "Rega Brio", men det er en anden snak ) inden for tv, så vil jeg sige at det nærmeste du kommer dét, netop er Panasonic plasma'er. 42" X10 har været solgt til 3999,-, og det kan næppe vare længe før de kan købes brugt til ingen penge. Det er ikke verdens BEDSTE tv, men det er skræmmende hvor meget man kan få for de penge, og jeg har set 100.000,-s tv der er ringere - så det kan man vel godt kalde billedverdenens 3020'er... I 32" og ned synes jeg personligt ikke der har været noget tv der er værdigt til dén sammenligning.

"Klassikeren" over alle fremover er nok Pioneer 8-9G plasma, men det er så i en lidt anden prisklasse. Jeg ved ikke hvad 6-7G'erne går for brugt, men det er også stadig gode tv, selv om de ikke helt er på linie med de nyere.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Monitorer som disse har som regel en på alle måder elendig håndtering af billeder i bevægelse, og/eller en farve/gamma gengivelse der ikke egner sig til tv-brug.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Du skal ikke hænge dig så meget i at slippe for tuneren, der har været lavet yderst få gode fladskærme uden tuner, især i de størrelser, og dem der er, er generelt dyrere end tilsvarende med tuner, fordi der sælges uendeligt mange flere med indbygget tuner. Så køb et ganske almindeligt tv, og lad være med at bruge den indbyggede tuner, det får du langt mere for pengene ud af. Personligt ville jeg med 2000,- på lommen gå op i 37" og gå efter et brugt Panasonic. De gamle 32" plasma var ganske gode dengang, men ikke imponerende i forhold til mere moderne Pana'er, og jeg tror egentlig det kan være svært nok at finde et 32" plasma med HDMI, de udgik nærmest af produktion før HDMI rigtigt tog fat.

Så må jeg har målebåndet frem. Når jeg er på besøg er det typisk 42" der hænger på væggen, og det er sjældent et kønt syn. En 42" i en 25 m2 stuer syner næsten altid af alt for meget, og dominerer.

AV Precision skrev:

Mht. om der findes en "NAD 3020" (som jeg iøvrigt personligt kalder "Rega Brio", men det er en anden snak ) inden for tv, så vil jeg sige at det nærmeste du kommer dét, netop er Panasonic plasma'er. 42" X10 har været solgt til 3999,-, og det kan næppe vare længe før de kan købes brugt til ingen penge. Det er ikke verdens BEDSTE tv, men det er skræmmende hvor meget man kan få for de penge, og jeg har set 100.000,-s tv der er ringere - så det kan man vel godt kalde billedverdenens 3020'er... I 32" og ned synes jeg personligt ikke der har været noget tv der er værdigt til dén sammenligning.

42" er desværre for stort i min optik. Dog har jeg set en 42" TIVI (www.ti-vi.dk) til 4000 kr. på DBA, som var ganske nydelig.

AV Precision skrev:

"Klassikeren" over alle fremover er nok Pioneer 8-9G plasma, men det er så i en lidt anden prisklasse. Jeg ved ikke hvad 6-7G'erne går for brugt, men det er også stadig gode tv, selv om de ikke helt er på linie med de nyere.

Pioneer er jeg godt klar over har klasse, men som regel også et dyrere prisskilt end Panasonic.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kjeldsen skrev:

Monitorer som disse har som regel en på alle måder elendig håndtering af billeder i bevægelse, og/eller en farve/gamma gengivelse der ikke egner sig til tv-brug.

27" er nok også lige i underkanten, men der er findes PC skærme som flere steder beskrives som velegnet til TV brug også. Her er den i linket nævnte en af disse. Det er tiltaler mig er det meget slanke design og lavt strømforbrug, men jeg tør ikke springe på uden at have prøvet først. På den anden side kan en godt brugtkøb jop altid sælges igen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg kan få plads til 37", vil jeg nok kigge efter Panasonic, ellers ser det ud til at LG's 32" PG6000 også kunne være et god bud på en 32" plasma. De udbydes til lige under 2800 dkk på DBA.

Det er ikke fordi det skal være plasma, men mit indtryk er at de generelt er bedst i dette prisleje.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Så må jeg har målebåndet frem. Når jeg er på besøg er det typisk 42" der hænger på væggen, og det er sjældent et kønt syn. En 42" i en 25 m2 stuer syner næsten altid af alt for meget, og dominerer.

Det er jo en smagssag, jeg synes det er noget småtteri  Men kig lidt på 37" så, forskellen på 37" og 42" er større i praksis end tallene måske antyder.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kjeldsen skrev:

Det er jo en smagssag, jeg synes det er noget småtteri  Men kig lidt på 37" så, forskellen på 37" og 42" er større i praksis end tallene måske antyder.

Sådan har jeg det med højttalere og biler, men ikke med TV. Jeg har pt. et B&O LX5000 som jeg er fuldt ud tilfreds med, men jeg ved også levetiden snart er ovre (billedet "knalder" i ny og næ).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes