Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nye effekttrin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe nye effekttrin (min 80W RMS i 8ohm) til mine 4 x B&W CM-1'ere (i to rum). Signalkilden er 100% af tiden 2 x Sonos Connect og effekttrinene skal derfor have gain kontrol, så jeg kan udnytte volumen-skalaen fuldt ud på Sonos controlleren. Ydermere bruger jeg af hensyn til strømforbrug og ældning et tænd/sluk-ur til at tænde og slukke Connect'erne og min nuværende forstærker, som nu desværre har 2 x døde kanaler. Jeg har derfor også som krav, at de nye effekttrin skal kunne tændes vha enten DC trigger IN eller ved 230V tilslutning. Altså ikke noget med relæer bag power-knappen, medmindre der også er DC trigger IN. Effekttrinene må gerne være grimme og have blæsere, eftersom al udstyret står i et ventileret skab i bryggerset. Faktisk er det kun godt med blæsere...

Jeg har derfor fået kig på effekttrin fra www.4sound.dk. Hvad er jeres oplevelse - kan de anbefales? Det ser jo ud til, at man får rigtigt meget for pengene. F.eks. en af følgende:

Behringer A500 Reference Amplifier (desværre ingen blæser) http://www.4sound.dk/studie/slaveforstaerkere/behringer-a500 -reference-amplifier

Behringer EPQ1200 Europower: http://www.4sound.dk/pa/slaveforstaerkere/behringer-epq1200- europower

Yamaha P3500S http://www.4sound.dk/pa/slaveforstaerkere/yamaha-p3500s
Til top Vis sskova's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sskova

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Marts 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Egenskaberne du efterlyser kan også indfries med denne. http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm
Den er ikke køn, men har effektive blæsere, en fremragende gengivelse selv for kræsne ører og kan trække hvad som helst. Bygget som en audiofil forstærker, lyder som sådan, tæt på at fordoble sin effekt fra 8 til 4 ohm, solid konstruktion og tung som et ondt ord. Lytter man, uden at vide hvad man lytter til, vil ingen tro, den kan erhverves for under 2500 kroner.

Jeg har haft to af dem i huset, modificerede deres blæsere og kunne derefter ikke have dem i fred. Så jeg må på den igen, hvis ikke mit DIY projekt med at bygge nyt lykkes.

P.S. Brug meget tykke kabler af god kobberkvalitet til lange kabeltræk så du får mest mulig ud af forstærkernes kvaliteter.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2015 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har haft Behringer A500 Reference , super fin forstærker til den pris .. og har den til at spiller 3 mdr..  dog kunne man købe den til 1400 for 3 mdr siden.. denne er opbygget med stor trafo .. og 2 stk klasse a/b moduler.. hvor de andre du linker til er klasse d forstærker,

til det brug du beskriver vil jeg helt klart vælge Behringer A500 Reference Amplifier

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Marts 2015 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Nu må vi endelig ikke ende i en krig om, hvad der er bedst. Det er jo i sidste ende op til den enkelte at vurdere.
Ved siden af mig har der siden januar 2014 stået en Behringer A500. Købt ud fra overskriften i beskrivelsen. "Referenceforstærker". Jeg bruger den nu til at trække min subwoofer, korrigeret med et DCX2496 filter af samme fabrikat. Hører man A500 skiftevis med Tamp2400 i fullrange, er man ikke i tvivl. Bredde, dybde og gennemsigtighed i lydbilledet er helt forskellig, viste det sig. Her kom A500 i knibe. Det var bare et af mine mange eksperimenter, for en PA forstærker til audiofil brug var for mig helt og aldeles utænkelig. Og med blæserkøling. Uha! Men det lod sig modificere, viste det sig. Jeg sidder da også midt i mit DIY projekt og konstaterer at man slet ikke kan købe komponenterne og selv lave en forstærker med samme musikalitet og ydeevne til prisen. Håbet for mit projekt er en yderligere klangmæssig forbedring og stoltheden over selv at have lavet den. Indlægget må gerne opfattes som reklame, men er slet ikke tænkt som andet end en oplysning for trådstarter og andre ligesindede. Jeg har ikke hørt de resterende beskrevne forstærkere. Jeg har ikke p.t. yderligere info til tråden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

hej 

jeg ønsker på in gen måde at starten en krig.. selvfølge er der en forskel. på forstærker. om man er til det ene eller det anden .. er nok en smags sag.. jeg syntes klasse d, er i mine øre for træls at lytte til i toppen.. men bas er de super til..  der hvor jeg ser det svage led i a500 er i bassen.. hvor den taber pusten, og bliver ulden at lytte til hvis man har højtaler som kræver meget strøm..  da jeg spillede på mine magnepan 3a.. spillede den godt,, selvfølgelig ikke så godt som mine gs.. men det er også en helt anden pris..

da du kun skal bruge dem på B&W CM-1.. så vil den ikke kom til at svede.. på mine magnepan skulle jeg spille noget højt  og i længere tid inden den blev varm..  tror bestem  dine B&W CM-1' vil give op inden  Behringer A500.

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2015 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres fine råd. Jeg havde ikke lige set, at de øvrige i mit oprindelige indlæg var klasse D forstærkere.

Jeg oplever mine CM-1'ere som lettere krævende. Der skal minimum 80W til, før der kommer rigtigt styr på dem. Formentligt kan Behringer A500
være et godt match, men jeg må tilstå, at jeg tiltrækkes en del af t.amp'erne. Også fordi, de har blæsere indbygget. 2400'eren ser umanerligt
lækker ud, men den har også mindre søskende, der også kunne overvejes, selvom det jo ikke er de store besparelser, der opnås. Er man
hooked på 1400'eren, er der jo ikke langt op til 2400'eren. Og helt overordnet er det jo helt vildt, hvad man får for pengene...

2400: 2 x 650 W/8 Ohm, 2.639,54 DKK:
http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm

1400: 2 x 450 W/8 Ohm, 2.416,48 DKK:
http://www.thomann.de/dk/tamp_ta1400_amplifier.htm

1050: 2 x 350 W/8 Ohm, 1.851,40 DKK:
http://www.thomann.de/dk/tamp_ta1050ii_endstufe.htm

600: 2 x 200 W/8 Ohm, 1.479,63 DKK:
http://www.thomann.de/dk/tamp_ta600_endstufe.htm

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt købt en T.Amp ta600 til et festanlæg, og må sige at jeg er dybt imponeretr over kvalitet/pris!!
Det er ingen high end audio forstærker, men til prisen gøre den virkelig et godt stykke arbejde. Og byggekvaliteten er total i tp.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Efter mange overvejelser og læsning af diverse fora endte jeg med at købe en Crown XLS 1500: https://m.thomann.de/dk/crown_xls_1500.htm

Jeg havde læst mig frem til svingende kvalitet på t.amp'erne. Nogle havde gode oplevelser og nogle havde dårlige. Og så fik jeg et par gode,
personlige anbefalinger på Crown. Men XLS 1500 er en klasse-D forstærker, så det var lidt af et sats - og jeg er ikke helt tilfreds... Så nu har jeg købt
en Crown XLI 1500, som er en klassisk forstærker: https://m.thomann.de/dk/crown_xli_1500.htm

Det bliver spændende at få den hjem til lytning. Heldigvis er der 30 dages returret hos Thomann.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Kigger lige med her; lad lige høre os andre forskellen på de to Crown, når muligt. Går lidt i samme spor som dig..
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

jeg har haft 2stk thomann the t-amp ta2400 mk-x
den havde en 1200va trafo ,klasse h udgangstrin
kredsløbsdesignet er ren qsc ,byggekvaliteten er go
den koster 2400kr ,og kostede den 10klik ,ville den stadig være et godt køb
de mindre amps i serien ,er ikke anbefalelses værdige
da de har for små psu'er til pro brug ,men ta 2400 er sgu en sjælden perle til no money
lyden er go ikke high end ,men mere som en go mellemklasse hifi amp til under 10 klik
den har masser af strøm ,en meget høj dæmpningsfaktor
den kan moddes til reel high end
ved at udskifte de kemiske caps i signalvejen og psy til bedre typer ,og udskifte 5532 opamps til nogle diskrete fra dexa

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Så kom den analoge klasse A/B Crown XLI 1500 forstærker i hus og jeg fik testet den mod Crown XLS 1500 klasse D forstærkeren. Og som det kan ses, er det nu kun AB'eren, der er tændt.

D'eren dumper på detaljerne - den bliver lidt anstrengt at høre på, har mindre klar bas-klang og lyden bliver lidt rodet, når et musikstykke intensiveres. Det tog en enkelt gennemlytning her til aften af Eagles/Hotel California, Sting/Fields of Gold og U2/With or Without You på hver forstærker, før jeg var helt sikker. Jeg startede med D'eren; jeg havde forventet mere af AB'eren, men gav alligevel D'eren de 3 numre til at bevise sit værd.

AB'eren har et mere roligt lydbillede, f.eks. tør og klar basgang i starten af WoWY og et mere behageligt attack ved f.eks. trommer på alle 3 numre. Med D'eren skar jeg lidt tænder og fik lyst til at skrue ned... Lørdag bliver den sendt i en papkasse retur til Tyskland, og jeg skal have bestilt en AB'er mere...

Og hvad så ift min hedengangne NAD T765 eller Holfi Integra 8? Begge har gjort det godt, men T765 oplevede jeg lidt kønsløs, mens jeg med Integra'en manglede 2 kanaler og måske nok manglede lidt power til mine CM-1'ere. Der er formentligt musikalske detaljer, jeg kommer til at mangle på AB'eren ift Integra'en, men den gør et rigtigt godt førstehåndsindtryk.

Jeg er godt tilfreds :o)

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 Maj 2015 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

spændende med folk der bruger pa-forstærkere til "hi-fi"..   har selv haft kig på netop de to.. hvad vil du sige ang blæser støj.. mellem de to ?
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

kenneth74 skrev:
spændende med folk der bruger pa-forstærkere til "hi-fi"

Måske er det mit brugsmønster, der trækker mig i den retning... Jeg vil gerne bruge WiMP, Sonos og mine gode højttalere, men erkender også, at
jeg 99,9% af tiden kun hører musik i baggrunden.

Jeg vil gerne gemme al udstyret væk, så det skal kunne tåle at stå i et skab og være styret af et tænd/sluk-ur. De fleste forstærkere er slukket
efter en power cycle med et tænd/sluk-ur. Forstærkere skal enten have trigger IN, permanent ON/OFF kontakt eller power sense. Et bud på
sidstnævnte kunne være en NAD C275BEE til kr 7.100 i "Sonos Connect konfiguration". Og dén skal jeg så have 2 af, og så har den det jo nok
ikke så godt i et skab...

kenneth74 skrev:
hvad vil du sige ang blæser støj.. mellem de to ?

Jeg synes at have læst, at blæserne er temperaturstyrede, så måske kommer de til at larme noget mere under andre forudsætninger end idag.
Men min NAS larmede højere og mit skab med udstyr er lige ved siden af min Genvex varmeveksler, så jeg kan faktisk ikke høre nogen af
forstærkerne. Heller ikke efter jeg slukkede min NAS. Om forstærkerne larmer så lidt, at de kan stå fremme i en stue, kan jeg ikke lige
bedømme. Jeg testede med XLS 1500 stående på et bord, men blæseren tænder ikke, uden højttalere tilsluttet, selv med signal på indgangen.
Det er lige før, jeg vil sige, at man slet ikke kan høre blæserne... Måske er det ikke helt sandt, men det er tæt på...

Hvis der nu er andre, der køber noget Crown eller andet PA udstyr, kunne det jo være interessant at høre jeres oplevelser også.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

sskova skrev:

Så kom den analoge klasse A/B Crown XLI 1500 forstærker i hus og jeg fik testet den mod Crown XLS 1500 klasse D forstærkeren. Og som det kan
ses, er det nu kun AB'eren, der er tændt.

D'eren dumper på detaljerne - den bliver lidt anstrengt at høre på, har mindre klar bas-klang og lyden bliver lidt rodet, når et musikstykke
intensiveres. Det tog en enkelt gennemlytning her til aften af Eagles/Hotel California, Sting/Fields of Gold og U2/With or Without You på hver
forstærker, før jeg var helt sikker. Jeg startede med D'eren; jeg havde forventet mere af AB'eren, men gav alligevel D'eren de 3 numre til at bevise sit
værd.

AB'eren har et mere roligt lydbillede, f.eks. tør og klar basgang i starten af WoWY og et mere behageligt attack ved f.eks. trommer på alle 3 numre.
Med D'eren skar jeg lidt tænder og fik lyst til at skrue ned... Lørdag bliver den sendt i en papkasse retur til Tyskland, og jeg skal have bestilt en AB'er mere...

Og hvad så ift min hedengangne NAD T765 eller Holfi Integra 8? Begge har gjort det godt, men T765 oplevede jeg lidt kønsløs, mens jeg med
Integra'en manglede 2 kanaler og måske nok manglede lidt power til mine CM-1'ere. Der er formentligt musikalske detaljer, jeg kommer til at mangle
på AB'eren ift Integra'en, men den gør et rigtigt godt førstehåndsindtryk.

Jeg er godt tilfreds :o)

Lidt OFF tipica. Hvad bruger du af strømforsyning til blæsere i skab?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2015 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Sskova, ved du hvor meget strøm XLi 1500 bruger når den står tændt?

Crown oplyser det selv for XLS'eren, men jeg kan ikke finde det for nogen af XLi modellerne.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2015 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Lidt OFF tipica. Hvad bruger du af strømforsyning til blæsere i skab?

Jeg bruger bare den billigste fra Harald Nyborg, det virker fint. Jeg læste noget om store strømtræk, når blæsere starter, men jeg har ikke noget
problem med løsningen, der indtil nu har kørt 24/7 de sidste 2 år.

http://www.harald-nyborg.dk/p5161/universal-adapter-1000-mah

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes