Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Manglende realitetssans? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hvad stod der ---

og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Hvad stod der ---

og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Vil du virkelig have, jeg skal skrive alt det af. Det fylder jo nogle sider trods alt.  

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Nej, men manden kommer til at sende sine egne ord ....

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
nhj4 skrev:
jan_stevns skrev:

En TEAC X2000m i toptrim lammesmækker enhver digitalspille,  det selvsamme kan en Revox PR99 gøre.

det er da søn at vi bor så langt fra hinanen, for jeg tør da godt sætte min cd op mod din X2000

Det var faneme dumt njh4, der garanterer jeg, at du taber STORT.Et af vores danske mærker vi kan være stolte af (Gryphon), der bruges velbevarede masterbånd fra en kæmpesamling til lytning under udvikling af nye produkter. det er s´gu nok ikke for sjov

Er det fordi de oprindelige optagelser er blevet bedre af at blive overført til bånd, og afspillet igen, eller er det fordi netop de optagelser har noget særligt, som ikke findes på digital medie? uden at vide det, tror jeg ikke ind- og afspilning forbedrer noget som helst, tværtimod.

Jeg har en græsk cd, som er indspillet og mixet på bånd, og den er virkelig god, så det er ikke fordi jeg ikke tror man kan noget godt på båndmediet. Det have bare så mange forvrængningsmuligheder i form af frekvensulineariteter, forvrængning, flutter og grundstøj. Ligesom en AD og efterfølgende DA konvertering også har det. Den konvertering er dog mindre fejlbehæftet, efter min opfattelse.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Du er nok ikke ret gammel og derfor undskyldt.
Men de oprindelige optagelser er lavet på bånd, og jeg er helt enig i, at det bliver svært at finde en digital afspiller, der kan
hamle op med den lyd, alene på grund af mediet.
(Jeg tager forbehold for afspilning af high end filer, som jeg ikke har hørt).

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Nej, men manden kommer til at sende sine egne ord ....

Kort og godt handler det om en besøgs artikkel i firmaet. Og der snakkes blot om lydfilosofi og baggrunden for firmaet. Der spørges også om hvad Flemming bruger i sit udviklings arbejde. Og det er her de mange masterbånd kommer ind i snakken og ikke mindst hans store studie båndmaskine. Men det er god læsning. Kan dog ikke lige sådan huske nr'et det var i.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Du er nok ikke ret gammel og derfor undskyldt.
Men de oprindelige optagelser er lavet på bånd, og jeg er helt enig i, at det bliver svært at finde en digital afspiller, der kan
hamle op med den lyd, alene på grund af mediet.
(Jeg tager forbehold for afspilning af high end filer, som jeg ikke har hørt).

, ja tænk engang, man indspillede s´gu  fra analoge mikrofoner ind i en analog mixer og overførte det analoge signal til en analog masterbåndmaskine, det  må jo være svært at forstå i 2012

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 November 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
....Er det fordi de oprindelige optagelser er blevet bedre af at blive overført til bånd, og afspillet igen, eller er det fordi netop de optagelser har noget særligt, som ikke findes på digital medie?.....

Vi er nok ved at være nået ind til kærnen her :   Der er flere lydmæssige informationer på det analoge medie, hovedsageligt fordi lyden ikke har været klippet i stykker i 44.100 bidder, og forsøget samlet bedst muligt igen.

Når musik digitaliseres foretages der en niveau måling hvert 44.100 del sekund,  og gennemsnitsværdiet måles og omsættes til en binær værdi

De små ændringer der ligger i musikken inden dette tidsrum - kommer ikke med, men indgår som en del af gennemsnitsniveauet. Nogle afspillere er kloge nok til at kigge på værdien på foregående og efterfølgende "timeslot" for at gætte på hvorvidt værdien i den aktuelle timeslot nu også er helt 100% korrekt

Man kan godt snyde vores øjne til at opfatte en række billeder der vises med 24 i sekundet ser ud som flydende bevægelser på skærmen - men det menneskelige øre er langt bedre til at opfatte ganske små ændringer i lyd.

Nok kan vi ikke høre forskel på lyden i en 44100 tusindedel af et sekund og den efterfølgende, men man opfatter noget mangler i lyden .

Folk der ikke tror på det, kan jo prøve en simpel øvelse - optag med et bitrate på 44.100,  og prøv derefter at optage med den halve bitrate -  og forskellen er mærkbare.

dobler man op bli ver lyden bedre, når vi op til SACD niveau'  er vi nok hjemme i varmen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2012 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

hifiigen skrev:
....Er det fordi de oprindelige optagelser er blevet bedre af at blive overført til bånd, og afspillet igen, eller
er det fordi netop de optagelser har noget særligt, som ikke findes på digital medie?.....

Vi er nok ved at være nået ind til kærnen her :   Der er flere lydmæssige informationer på det analoge medie, hovedsageligt fordi lyden ikke har
været klippet i stykker i 44.100 bidder, og forsøget samlet bedst muligt igen.

Når musik digitaliseres foretages der en niveau måling hvert 44.100 del sekund,  og gennemsnitsværdiet måles og omsættes til en binær værdi

De små ændringer der ligger i musikken inden dette tidsrum - kommer ikke med, men indgår som en del af gennemsnitsniveauet. Nogle afspillere
er kloge nok til at kigge på værdien på foregående og efterfølgende "timeslot" for at gætte på hvorvidt værdien i den aktuelle timeslot nu også er helt
100% korrekt

Man kan godt snyde vores øjne til at opfatte en række billeder der vises med 24 i sekundet ser ud som flydende bevægelser på skærmen - men det
menneskelige øre er langt bedre til at opfatte ganske små ændringer i lyd.

Nok kan vi ikke høre forskel på lyden i en 44100 tusindedel af et sekund og den efterfølgende, men man opfatter noget mangler i lyden .

Folk der ikke tror på det, kan jo prøve en simpel øvelse - optag med et bitrate på 44.100,  og prøv derefter at optage med den halve bitrate -  og
forskellen er mærkbare.

dobler man op bli ver lyden bedre, når vi op til SACD niveau'  er vi nok hjemme i varmen

Ja det er da en fin skitse, men er du nu sikker på at samplingen overholder Nyquist?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

Ja det er da en fin skitse, men er du nu sikker på at samplingen overholder Nyquist?

Nejda - men hver måling på et timeslot er kun 1 værdi , uanset hvad der ellers foregår lydmæssigt i det tidsrum.

( at cd musik egentligt kan lyde rigtigt pænt er da korrekt, men kan stadig ikke hamle op med analog optagelse/gengivelse )

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 November 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
nhj4 skrev:
jan_stevns skrev:

En TEAC X2000m i toptrim lammesmækker enhver digitalspille,  det selvsamme kan en Revox PR99 gøre.

det er da søn at vi bor så langt fra hinanen, for jeg tør da godt sætte min cd op mod din X2000

Det var faneme dumt njh4, der garanterer jeg, at du taber STORT.
du ka ikke udtale dig om noget du ikke ved, for du kenner ikke min cd maskine og aldrig hørt den

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
pof@ skrev:

Nejda - men hver måling på et timeslot er kun 1 værdi , uanset hvad der ellers foregår lydmæssigt i det tidsrum.

( at cd musik egentligt kan lyde rigtigt pænt er da korrekt, men kan stadig ikke hamle op med analog optagelse/gengivelse )

Ja, det er jo et frit land til at mene hvad man vil...
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
du ka ikke udtale dig om noget du ikke ved, for du kenner ikke min cd maskine og aldrig hørt den

well - alene det at din cd næppe kan optage, vil det jo f.eks være noget svært at lave en anstændig sammenligning mellem de to apparater :)

Jeg kunne selvfølgelig fise til Ledreborg og medbring min maskine,  låne et output fra mixerpulten og få lavet en CD ud fra det masterbånd jeg så optager - på basis af det masterbånd, får vi lavet en CD -   Tror du stadig cd'en vinder ?    Alternativt tager jeg en cd-bræder med, og laver en parallel optagelse direkte fra mixerpulter -  hvad forventer du lyder bedst - cd eller bånd ?

(Dynamikområdet alene er større på båndmaskinen, det samme der det mulige frekvensområde)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 November 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

nhj4 skrev:

well - alene det at din cd næppe kan optage, vil det jo f.eks være noget svært at lave en anstændig sammenligning mellem de to apparater :)

Jeg kunne selvfølgelig fise til Ledreborg og medbring min maskine,  låne et output fra mixerpulten og få lavet en CD ud fra det masterbånd jeg så optager - på basis af det masterbånd, får vi lavet en CD -   Tror du stadig cd'en vinder ?    Alternativt tager jeg en cd-bræder med, og laver en parallel optagelse direkte fra mixerpulter -  hvad forventer du lyder bedst - cd eller bånd ?

(Dynamikområdet alene er større på båndmaskinen, det samme der det mulige frekvensområde)

vis jeg bar kunne skrive det jeg gerne ville

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

vis jeg bar kunne skrive det jeg gerne ville

Det er du da yderst velkommen til - jeg svarer altid høfligt så længe tonern er sober.

Når jeg skriver som jeg gør, er det også lidt fordi en direkte sammenligning mellem cd mediet og f.eks en Spolemaskine er rimeligt uretfærdig overfor cd spillen,  uanset hvor god den egentligt måtte være.   ( Ellers er vi ude i at sammenligne æbler og bananer )

Selv om jeg synes min Yamaha /1500 faktisk har en ganske vellydende cd-afspiller,  der tilmed kan optage direkte fra analoge kilder,  falder den til jorden med et brag, hvis jeg sammenligner.

Det fleste der sammenligner lyd på ting, aner jo dybest set ikke meget om hvordan det lød da det blev optaget,  så hvilke valide referencer tør man bruge -  at den ene ting synes at lyde bedre end den anden - betyder jo ikke pr automatik man nærmer sig virkeligheden

Jeg lægger forresten lige et sjovt testklip op, så er folk velkomne til at lytte det gennem - helst med hovedtelefoner til - der nemlig 2 fejl i lyden, som jeg er lidt spændt på om folk overhovedet lægger mærke til -  optagelsen er lavet i et stude med publikum på

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 November 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

jeg trækker føle horne til bage her

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

kan godt være det er en styg pris....men så på audiscoope igår en technics rs 1800 til den flotte pris af 2499euro........de ka putte den et hvis sted hen til den pris.....den er vel 40 år og hvad med reservedele......så nej tak beholder min teac x 10 r

velkommen

Det kan simpelthen ikke være rigtigt. En RS-1800 koster væsentligt mere (mindst x5) - tror du ikke, du har set en RS-1500 i stedet?

Check it out

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

hifiigen skrev:
....Det jeg mener er, at vedr. lydkvaliteten, er lydenthusiaster ikke godt kørende med en spolemaskine i forhold til digitale medier.

Her tror jeg også du tager totalt fejl :)

De der digitale medier er ikke den guds gave til menneskeheden som mange giver udtryk for.

Hvis du f.eks hører nogle af det svenske selskab Opus3's udgivelser vil du falde død om, når du erfarer at den sindssyge gode lyd stammer fra analoge optagelser.

Det er jeg fuldstændig enig med dig i

En ordentlig maskine i toptrim/gode bånd/gode optagelser foretaget på samme maskine, kan rundbarbere det meste af hvad vi omgiver os med - ikke mindst de digitale medier..mage til dynamik skal man lede meget længe efter.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
jeg trækker føle horne til bage her

Respekt ...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt Dali 870 til 7000 kr, som i virkeligheden er et sæt 850 der normalt går for 2500 kr?

http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-evi-870-2/id-87281628/
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes