Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hjælp et uvidende fjols (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Badsberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

du kunne evt. også kigge på infinity højttalere...

Ved godt at der er mange herinde som ikke bryder sig om disse, men den nye Beta serie skulle da kunne levere en del bas med 2 x 8" basser!

prisen er jeg ikke helt klar over, men den ligger vel i prislejet 4-6k for et sæt!

Til top Vis Badsberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Badsberg

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

XenoCypraZ skrev:

Jeg ville nok gå efter 850 fremfor 450 Nu hvor du har penge til det, det er en "bedre" højtaler, med lidt mere af det hele.

Der er jeg IKKE enig....

DALI850 er større end 450, men ikke bedre.... Den kan naturligvis spille højere, men på den anden side, så kan et par 450'ere med en fornuftig forstærler spille TEMMELIG højt.

Til gengæld mener jeg 450'eren er noget mere musikalsk. Typisk fordi den har færre enheder, og derved bliver filterdelen meget mindre kritisk. Generelt ville jeg aldrig købe 3 eller 4-vejs konstruktioner i denne prisklasse. Så hellere nøjes med en 2 eller 2½-vejs.

Nå, det må så være en smagssag. Men et par Dali 450... Eller 850 er i hvertfald heller ikke af vejen.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Med et budget på 10K er der gode muligheder for at få sammensat et rigtig fornuftigt anlæg, som du vil have glæde af i lang tid. Det ville være rart med lidt flere oplyusninger. Nu fremgår det jo at du gerne vil have en fornuftig bas og kunne spille lidt højt en gang imellem. Men hvor stort er lokalet og hvor god plads har du til højttalerne? Jeg kan også forstå at udseendet spiller lidt ind - den kvindelige faktor

På højttalersiden er der mange muligheder. De Kef du har kig på kender jeg ikke, så dem vil jeg ikke kommentere. Dali's "Røde Serie" med 850, 450 osv er allerede blevet nænvt og er helt sikkert gode bud.

Andre muligheder der dukkede op efter et hurtigt kig på DBA var et set Dynaudio Audience 72 til 4,9K (i Nakskov) muligvis en lidt stor bid af det samlede budget. Et sæt Jamo 707 til 3.8 (Farum) - det er en rimelig flot højttaler = høj waf   Et sæt Dali 6006 til 3K (Næstved) der er flere glade 6006 ejere her på forummet.

Og så var der et sæt Dali Suite 3.5 til 3,5K. Det er den af højttalerne jeg kender bedst da det er sådan nogen jeg har selv  Og nej det er ikke mine der er til salg. 3.5 er en rimelig fornuftig all-round højttaler og medmindre den skal spille i et meget stor rum burde den have rigelig med bas. Det er også en rimelig flot højttaler med høf waf på trods af sin størrelse.

Det var nogle forslag til højttalere, men du skal jo også bruge en forstærker. Jeg vil nok umiddelbart foreslå at de finder en god integreret forstærker. Rotel er allerede blevet nævnt. Andre muligheder kunne være Denon, Marantz, Nad eller måske noget Sony ES. Så på tilbudssiden at man kan få en Classic No 6.8 til 4,5K (4,0K for en demo) det kunne måske også være en mulighed, jeg kender den dog ikke så jeg ved ikke hvor god den er.

CD-afspilleren er nok det jeg ville bruge mindst på til at begynde med. Det er trods alt den det er mest sandsynligt du for slidt op, så der kan det lidt bede betale sig at starte med en billigere og når den så ikke kan mere udskifte den med en bedre.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Nu skal du nok først finde ud af hvor vigtigt surround er for dig, og dermed hvilken type forstærker/receiver du vil have.

Hvis du ender med stereo, så vil jeg anbefale ARCAM. Det er lige lykkedes mig, at finde en A85'er og en CD72'er til samlet 6600 kr. Et super sæt med en dejlig fast lyd.

/Bellini

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Nu skal du nok først finde ud af hvor vigtigt surround er for dig, og dermed hvilken type forstærker/receiver du vil have.

Hvis du ender med stereo, så vil jeg anbefale ARCAM. Det er lige lykkedes mig, at finde en A85'er og en CD72'er til samlet 6600 kr. Et super sæt med en dejlig fast lyd.

/Bellini

Med et budget på 10000 Og et en forventning til nogle gode højtalere, ville jeg nok vente med surround. Det bliver i hvertfald svært at 5 eller 7 gode højtalere plus receiver til den pris.

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle de gode kommentarer. Det er virkelig en stor hjælp, og det giver mere stof til eftertanke.

Jeg skal ihvertfald ud og lytte lidt til rotel og dali.

Rummet de skal bruges i er ikke specielt stort under 30 m2, og jeg kommer sjækldent til at spille højt, men jeg vil stadig gerne kunne høre det meste af lydspektreret.

Musikken bliver meget bredt, dub, jazz hip-hop, country og lidt rock. Så det er godt bredt gennemsnitsanlæg jeg kigger efter.

Hvilke ting skal jeg se/lytte efter når jeg køber brugt?

Til top Vis BennyBomstærk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BennyBomstærk

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Se efter enhedernes stand, om ophænget er ved at smuldre væk.

Undersøg om lyden skratter når du skruer op og ned på forstærkeren, så skal der nemlig et nyt potmeter i.

Kig på tingene, ser de helt fine ud, eller er de ridset osv. Hvis en ting er ridset, har den sikkert fået tæsk, også rent lydmæssigt.

Husk, du kan næsten ikke få en forstærker for stor, forstået på den måde, at du kan altid bruge det kraft overskud den har. Hellere en der er for stor, end en der er for lille.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Se efter enhedernes stand, om ophænget er ved at smuldre væk.

Undersøg om lyden skratter når du skruer op og ned på forstærkeren, så skal der nemlig et nyt potmeter i.

Kig på tingene, ser de helt fine ud, eller er de ridset osv. Hvis en ting er ridset, har den sikkert fået tæsk, også rent lydmæssigt.

Husk, du kan næsten ikke få en forstærker for stor, forstået på den måde, at du kan altid bruge det kraft overskud den har. Hellere en der er for stor, end en der er for lille.

Rigtig gode råd

Du kan også tage et par af dine egne cd'er med ud så du har mulighed for at tage en hurtig  lytter med noget musik du kender.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Tak, så må jeg vel bare se at kome i sving.

DALI eller KEF

Rotel eller noget nyt/demo model

De to store spørgsmål for næste uge.

Til top Vis BennyBomstærk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BennyBomstærk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes