Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub til musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hey alle DIY-kyndige hoveder!

Jeg har fået bygget mit et sæt Troels Gravesen DTQWT som jeg er utroligt glade for, de ruller dog naturligt noget tidligt af og
jeg savner derfor noget seriøs bund er kan følge dem.

Har efter temmelig lang søgen ikke rigtigt fundet 100% det jeg ønsker og spørger derfor efter forslag til en god løsning.

Jeg er så heldig at have plads nok at gøre med, så størrelse er næsten uden betydning.
Jeg ønsker stort membranareal der skal bevæge sig minimalt - tænker umiddelbart selv 2x15".
Jeg ønsker at enhederne er "front-fireing" for at få det rigtige hug i kroppen - optimalt syntes jeg er at montere to enheder ryg
mod ryg for at undgå kabinetvibrationer, men har endnu kun oplevet det rigtige hug fra bunde der peger direkte mod lytteren.
Det vil blive kørt med DSP så mulighed for korrektion er til stede.
Umiddelbart skal den kunne yde fra 50-60hz og så langt ned som muligt.

Er der nogen som har et ganske fantastisk forslag som kan opfylde mine sub-drømme??

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

hej

hvad er din plan med afstand til side og bag væge.. hvor stor er dit rum den skal spille i .. er det en eller skal du have en sub pr siden.

det hug du snakker om .. er det ikke mere området  fra 80-200 hz det kommer  fra ..   det er der jeg syntes jeg har oplevet  det .. ikke i det helt dybe toner. de helt dybe for mere konens ting til at falde ned fra hylderne .. i rummet ved siden af .. .. så er hun

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej hvad er din plan med afstand til side og bag væge.. hvor stor er dit rum den skal spille i .. er det en
eller skal du have en sub pr siden.det hug du snakker om .. er det ikke mere området  fra 80-200 hz det kommer  fra ..   det
er der jeg syntes jeg har oplevet  det .. ikke i det helt dybe toner. de helt dybe for mere konens ting til at falde ned fra
hylderne .. i rummet ved siden af .. .. så er hun  

Jamen der kommer da lige et billede nederst i dette indlæg :) Mit rum er godt og vel 50m2 og et dedikeret hifi-rum.
Umiddelbart er jeg åben for både én til hver side eller en/to center-subs. Mellemområdet har jeg masser af hug og slag i, men
mangler det dybe BUUUMP man kun får under 40hz.

De skal så langt ned som muligt, så må konen bare gå og samle ting op hele tiden...

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

jeg var over i noget dipol sub .. men tror det har for lidt afstand  fra den til hvor du lytter .... men sådan en spiller bare godt ..

nu hvor din afstand ikke er helt nok .. .. så kig på denne
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
ved ikke om man stadig kan købe peerless xls 12" mere

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Du har set tråden om en 18" Monacor i xxx-L. kabinet?:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93976&PN=2& nbsp;     
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

det hug du snakker om .. er det ikke mere området  fra 80-200 hz det kommer  fra ..

Jo, det er det nemlig...  Under de der 60 - 70 hz er bølgelængden så lang at bas ikke har ''hug'' som sådan,  men mere ''tryk'', der bygges op i rummet. Det er også let at konstatere, når man lytter til en elbas  (jeg spiller bas). Det dybe E siger bare ikke POP, når man slår strengen an, men det gør en oktav eller to højere...

Men psykoakustik er noget sjovt noget, og noget kraftfuldt noget: Hvis man kan se enhederne, så er lyden mere ''direkte og med mere hug'', end hvis man ikke kan se enhederne. Ligesom at man synes en metaldome diskant lyder hårdere, end en silkedome, som jo lyder silkeblødt selvom man ofte vil synes det forholder sig anderledes, hvis man ikke kan se enhederne osv osv osv...

Steffan, du har jo stadig tilgode at høre mit system med subben, så vent med at mene det ikke virker til du har hørt det. Hearing is believing 

Men naturligvis kan man bare lave sin (eller sine) subs, så enhederne spiller fremad. Fordelene ved at være selvbygger er, at man selv bestemmer    og som selvbyggere vælger vi selv vores kompromisser...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

lille_smed skrev:
det hug du snakker om .. er det ikke mere området  fra 80-200 hz det kommer  fra .. 

Jo, det er det nemlig...  Under de der 60 - 70 hz er bølgelængden så lang at bas ikke har ''hug'' som sådan,  men
mere ''tryk'', der bygges op i rummet. Det er også let at konstatere, når man lytter til en elbas  (jeg spiller bas). Det dybe E
siger bare ikke POP, når man slår strengen an, men det gør en oktav eller to højere...Men psykoakustik er noget sjovt noget,
og noget kraftfuldt noget: Hvis man kan se enhederne, så er lyden mere ''direkte og med mere hug'', end hvis man ikke kan
se enhederne. Ligesom at man synes en metaldome diskant lyder hårdere, end en silkedome, som jo lyder silkeblødt selvom
man ofte vil synes det forholder sig anderledes, hvis man ikke kan se enhederne osv osv osv...Steffan, du har jo stadig tilgode
at høre mit system med subben, så vent med at mene det ikke virker til du har hørt det. Hearing is believing  Men
naturligvis kan man bare lave sin (eller sine) subs, så enhederne spiller fremad. Fordelene ved at være selvbygger er, at man
selv bestemmer    og som selvbyggere vælger vi selv vores kompromisser...

Når jeg tænker over det, har jeg måske fejl-formuleret mig, jeg mangler i den grad ikke slagkraft fra mit grej, hug om i vil.
Men mere den fede fylde helt i bunden der gør klassisk fedt når der bliver slået på de helt store pauker, giver langsom blues
sin lidt søvnige karakter og generelt fylde i bunden.

Du har bestemt ret i at jeg stadig har til gode at høre dit system og din sub, og har skrevet en PM til dig i forsøg på at rode bod
på det.

Kunne jo bare bygge en 100% magen til din, men min mani med gerne at have noget individuelt trumfer det lidt. Og jo, tror
bestemt også der er noget psykologisk i at kunne se enhederne og blive "ramt" af lyden!

Takker for de gode bud indtil videre. Kom endelig med flere!

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ja, det du beskriver der kan jeg meget bedre genkende som dét, der foregår helt nede i kælderen - så og sige..! Den fylde kan du få uanset, hvor du peger enhederne henad... Men igen: Hvis ens hjerne og øjne bestemmer mere end ørerne, og hvis de siger det lyder bedst med enhederne fremad. Så lyder det bedst sådan, det er der slet ikke nogen tvivl om..!

Uanset hvad du vælger, så mener jeg der er to faktorer, der er virkelig afgørende for at få det du søger: Stort membranareal, så enhederne skal flytte sig ganske lidt. Og kabinetter der INTET siger..! Det sidste er vanskeligt grundet det store tryk inde i kassen ved de her frekvenser, og derfor løses det bedst med en impuls-korrigeret konstruktion, hvor enhedernes vibrationer udligner hinanden.

Du er jo selvbygger, og kan jo bygge i ''any shape you like'', der er anderledes, end det jeg har lavet    Eller lav ''storebror'' med 18" enhederne som Tony har på sin hjemmeside...

EDIT... Hmmm, hvordan kan du i øvrigt leve med halløjttalere, hvor basserne sidder på bagsiden, når det nu lyder bedst, når man kan se dem pege fremad..!?    Sorry, ku ikk lade være 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

En af de bedste enheder til subs jeg kender, er TC Sounds LMS Ultra. Den har en utrolig lav forvrængning:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293- 666
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Fede enheder Svend, og som du skriver har de sikkert superlav forvrængning. Ulempen ved den type enheder er bare, at de har relativ dårlig acceleration factor fordi membranen bogstaveligt vejer et halvt kg..!!! Jævnfør specs. Det giver en acceleration factor på 53, så det er ikke enheder, der starter og stopper i en fart. Personligt er jeg også til 15" eller 18" når vi taler sub-brug, men jeg ville ikke bruge sub-enheder med en acceleration factor under 100, og hellere 150, men jeg vægter også transientrespons højere end så meget andet...

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Februar 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

>Morell: Med den højde dine DTQWT'ere har (længden af Voight-hornet), må de have fuldt output helt ned til min. 30 Hz. Et langdistancegæt går på to "fejlmuligheder": Enten er der et problem mht. dit lytterum og en evt. åbning ud til en gang, et repos eller en trappe, der "sluger" bas. Jeg har selv det samme problem, hvis jeg spiller på den forkerte led i mit eget lytterum, der står i forbindelse med trapper og en gang osv. Og det problem er stort set umuligt at "motorisere" sig ud af. Det har jeg selv forsøgt med en sub, og det kom der kun portstøj ud af...

Er den anden mulighed ikke at den type bas du er ude efter, netop er den slags bas som netop DTQWT'erne er så herligt fri for, men som mange basreflekshøjttalere netop lider af? Skal du ikke bare på afvænning?

Dit lytterum burde jo ellers være ret godt; skrå vægge, gulvtæppe, diffusorer - der er gjort noget ud af det! MEN! Som MortenB skriver, så er det jo helt uhyggeligt, hvad psykoakustik betyder for det oplevede indtryk. Og HVIS du mod forventning har et problem med "room modes" (stående bølger lyder bare ikke lige så smart) i dit lytterum, så kan det måske sløre... Nej, du havde vel andre højttalere i det rum før? Burde du måske ikke alligevel få målt på rummets akustik, før du kaster dig ud i et meget kostbart projekt? Og så lige checke polariteten på dine basser en gang til...

Det eneste dipole bas jeg nogensinde har hørt, var Jamo 909. Og jeg tror altså det er noget dipol-sub'er du skal ud i for at matche DTQWT'ernes mangel på egenlyd og farvning. Jeg er ikke bekendt med at lytteafstanden til en dipolsub skulle være kritisk, jfr. kommentaren fra lille smed. Giver du en forklaring af problemet med den korte afstand, lille smed?

Bortset fra ovenstående, så fik jeg selv fornylig foræret en ekstra oktav i bunden, da jeg skiftede fra en Thule pre til en DIY NLE pre. Jeg var ikke overrasket over at der var mere hul igennem og et laaaangt mere engagerende lydbillede. Men at bassen skulle profitere i den grad som jeg OPLEVEDE det, havde jeg aldrig gættet på forhånd. Så måske skulle du også lige se om du kunne låne noget forstærkeri af en kammersjuk, inden du kaster med guldmønter.

Ellers tillykke med de langt over middel smukke højttalere!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

Et langdistancegæt går på to "fejlmuligheder": Enten er der et problem mht. dit lytterum og en evt. åbning ud til en gang, et repos eller en trappe, der "sluger" bas. Jeg har selv det samme problem, hvis jeg spiller på den forkerte led i mit eget lytterum, der står i forbindelse med trapper og en gang osv. Og det problem er stort set umuligt at "motorisere" sig ud af. Det har jeg selv forsøgt med en sub, og det kom der kun portstøj ud af...

Er den anden mulighed ikke at den type bas du er ude efter, netop er den slags bas som netop DTQWT'erne er så herligt fri for, men som mange basreflekshøjttalere netop lider af? Skal du ikke bare på afvænning?

Rigtig gode pointer begge to, og jeg smiler ved den med afvænning... 

Ud fra din beskrivelse minder mit rum meget om dit DIYLars, og jeg har ''motoriseret'' mig ud af problemet for at bruge dine ord. Resultatet er en virkelig lineær, impulsvillig og ufarvet basgengivelse... Fedt    (Dipol bas synes jeg så ikke rigtig om)  Men der er ikke noget ''blues slaskeri'' over det, så hvis man gerne vil have mere bas med sub(s) vil man nok blive enormt skuffet over at høre mit system...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 20 Februar 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Ja, det du beskriver der kan jeg meget bedre genkende som dét, der foregår helt nede i kælderen - så og sige..! Den fylde
kan du få uanset, hvor du peger enhederne henad... Men igen: Hvis ens hjerne og øjne bestemmer mere end ørerne, og hvis
de siger det lyder bedst med enhederne fremad. Så lyder det bedst sådan, det er der slet ikke nogen tvivl om..!Uanset hvad
du vælger, så mener jeg der er to faktorer, der er virkelig afgørende for at få det du søger: Stort membranareal, så
enhederne skal flytte sig ganske lidt. Og kabinetter der INTET siger..! Det sidste er vanskeligt grundet det store tryk inde i
kassen ved de her frekvenser, og derfor løses det bedst med en impuls-korrigeret konstruktion, hvor enhedernes vibrationer
udligner hinanden.Du er jo selvbygger, og kan jo bygge i ''any shape you like'', der er anderledes, end det jeg har lavet 
  Eller lav ''storebror'' med 18" enhederne som Tony har på sin hjemmeside...EDIT... Hmmm, hvordan kan du i øvrigt
leve med halløjttalere, hvor basserne sidder på bagsiden, når det nu lyder bedst, når man kan se dem pege fremad..!?   
Sorry, ku ikk lade være 

Som du selv er inde på her, så er vi meget enige i hvordan og med hvilke midler en fornuftig bund skal gengives med. Lette
stive enheder som er hurtige at starte og stoppe igen, høj følsomhed og masser af areal.

HA Den havde jeg sq ærligt talt ikke selv tænk over!!! Nu har du lige ødelagt min dag, er allerede igang med at tegne
nye kabinetter...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

>Morell: Med den højde dine DTQWT'ere har (længden af Voight-hornet), må de have fuldt output helt
ned til min. 30 Hz. Et langdistancegæt går på to "fejlmuligheder": Enten er der et problem mht. dit lytterum og en evt. åbning
ud til en gang, et repos eller en trappe, der "sluger" bas. Jeg har selv det samme problem, hvis jeg spiller på den forkerte led i
mit eget lytterum, der står i forbindelse med trapper og en gang osv. Og det problem er stort set umuligt at "motorisere" sig
ud af. Det har jeg selv forsøgt med en sub, og det kom der kun portstøj ud af...

Er den anden mulighed ikke at den type bas du er ude efter, netop er den slags bas som netop DTQWT'erne er så herligt fri
for, men som mange basreflekshøjttalere netop lider af? Skal du ikke bare på afvænning?

Dit lytterum burde jo ellers være ret godt; skrå vægge, gulvtæppe, diffusorer - der er gjort noget ud af det! MEN! Som
MortenB skriver, så er det jo helt uhyggeligt, hvad psykoakustik betyder for det oplevede indtryk. Og HVIS du mod
forventning har et problem med "room modes" (stående bølger lyder bare ikke lige så smart) i dit lytterum, så kan det måske
sløre... Nej, du havde vel andre højttalere i det rum før? Burde du måske ikke alligevel få målt på rummets akustik, før du
kaster dig ud i et meget kostbart projekt? Og så lige checke polariteten på dine basser en gang til...

Det eneste dipole bas jeg nogensinde har hørt, var Jamo 909. Og jeg tror altså det er noget dipol-sub'er du skal ud i for at
matche DTQWT'ernes mangel på egenlyd og farvning. Jeg er ikke bekendt med at lytteafstanden til en dipolsub skulle være
kritisk, jfr. kommentaren fra lille smed. Giver du en forklaring af problemet med den korte afstand, lille smed?

Bortset fra ovenstående, så fik jeg selv fornylig foræret en ekstra oktav i bunden, da jeg skiftede fra en Thule pre til en DIY
NLE pre. Jeg var ikke overrasket over at der var mere hul igennem og et laaaangt mere engagerende lydbillede. Men at
bassen skulle profitere i den grad som jeg OPLEVEDE det, havde jeg aldrig gættet på forhånd. Så måske skulle du også lige se
om du kunne låne noget forstærkeri af en kammersjuk, inden du kaster med guldmønter.

Ellers tillykke med de langt over middel smukke højttalere!

God pointe! Det var faktisk noget af det jeg faldt for ved lige nøjagtig denne her konstruktion, at den var så fri for egenlyd og
med fuld knald på! Jeg har dog lavet en lille simpel måling med et SPL meter og en tonegerator og der er slet ingen tvivl om at
under 55hz mister de rigtigt meget.

130hz - 83db
110hz - 81db
80hz - 88db
70hz - 78db
60hz - 79db
50hz - 72db
55hz - 75db
40hz - 62db
35hz - 59db
30hz - 55db
20hz - 43db

Jeg har ganske rigtigt haft nøjagtig samme opstilling som nu, bare med et sæt Aurum Cantus M-103 som er en 30L ventileret
konstruktion med en 7" bas/mellemtone. De gav faktisk den fornødne bund og rakte fint dybt syntes jeg, de magtede bare slet
ikke samme niveau grundet deres fysiske lille størrelse, så ved at det fint kan lade sig gøre i mit rum.

Har mailet lidt frem og tilbage med Troels Gravesen og han har faktisk tilbudt at komme og måle lidt, hvilket jeg med kyshånd
har takket ja til.

Tvivl ikke på at jeg nok skal få målt mit rum og højtalere igennem før jeg bygger noget kæmpe stort Ville være fantastisk
dumt hvis jeg så fandt ud af at det slet ikke var problemet...

Rigtigt mange tak for de pæne ord! Er fantastisk at læse når man har lagt så mange timer i dem...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes stadig at Ciare NDH-4S enheden er den enhed der
opfylder behovene bedst. Høj følsomhed, størrelse, relativ lav egenresonans osv...

Nogen der har andre gode bud??

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
opfylder behovene bedst. Høj følsomhed, størrelse, relativ lav egenresonans osv...

15NDH-4S for at være præcis... Ud over de fordele du nævner, så har den høj acceleration factor (for en 15" sub), og den har data, så den kan køre i 60L netto, enten som lukket eller refleks så det er let at eksperimentere med begge afstemninger. Så vidt jeg husker er Q omkring 0,55 i det lukkede... Ja, og så koster den virkelig lidt ift kvaliteten... Herlige enheder..!

Hvis du får brug for sub, og hvis de målinger du har lavet er retvisende, så er det dér fald enormt let at korrigere sig ud af.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

Det er naturligvis nemmere at akcelere en let membran, sammenlignet med en tungere. Men, det kan kompenseres med mere kraft på membranen. Det kræver så et kraftigere magnet/svingspole system, + en mere heftig forstærker. En let membran har mange fordele, men dyb bas (i håndterlige kabinetstørrelser) er ikke en af dem.

Dyb bas (under 40-50 Hz) mærkes ikke som et 'hug', snarere som om rummet vibrerer.

At man skal kunne se fronten på membranen for at få 'trykket', virker (undskyld mig) absurd. At lade to membraner i samme boks arbejde 'mod' hinanden virker som en god ide, når man vil undgå viberationer.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Hej Steffan

Troels Gravesen skriver:   The left graph also tells how enormously important room placement is for the response coming from
a loudspeaker, and this goes for any speaker, not only the DTQWT seen here.

Har du prøvet at flytte dine HT'ere eller sweetspot lidt, få cm kan have stor inflydelse på baslyden.
Med 2stk. 10" i hver side burde du ikke mangle bas !

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Morell skrev:

15NDH-4S for at være præcis... Ud over de fordele du nævner, så har den høj acceleration factor (for en
15" sub), og den har data, så den kan køre i 60L netto, enten som lukket eller refleks så det er let at eksperimentere med begge afstemninger. Så
vidt jeg husker er Q omkring 0,55 i det lukkede... Ja, og så koster den virkelig lidt ift kvaliteten... Herlige enheder..!Hvis du får brug for sub, og hvis
de målinger du har lavet er retvisende, så er det dér fald enormt let at korrigere sig ud af.

Ja lige nøjagtig, syntes de er rigtigt fede de enheder! Og så syntes jeg virkelig det er sjældent at se sådanne enheder der kan fungere i relativt små
kabinetter. Fedt at den kan fungere med begge typer, så kan man jo altid lave en port der er mulig at blænde af. Hvor stor er det din er netto til de to
enheder?

Der er heller ingen tvivl om at den TC enhed er rigtigt fed, tror måske enda jeg har hørt den engang i en hjemmebio hos en i Århus. Hvis den har
motoren til at styrer den og man kan give den strøm nok til også at styrer den, er den ikke helt dum...

Har også fået anbefalet denne af en svært kyndig hjemmebygger; bas-4-ohm-13-paper/">http://frequence-shop.dk/produkter/16-s canspeak-revelator/1132-32-cm-bas-4-ohm-13-paper/

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Hej Steffan

Troels Gravesen skriver:   The left graph also tells how enormously important room placement is for the response coming from
a loudspeaker, and this goes for any speaker, not only the DTQWT seen here.

Har du prøvet at flytte dine HT'ere eller sweetspot lidt, få cm kan have stor inflydelse på baslyden.
Med 2stk. 10" i hver side burde du ikke mangle bas !

Ja jeg syntes efterhånden at jeg har flyttet dem temmeligt meget rundt, i hvert fald 2m i alle retninger ca. Fra hvor de står nu. Nej det er jo lige netop
også det

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes