Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fladt højtalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

SÅ fik jeg langt om længe lavet mig et sæt kabler....som isolering faldt valget på gaffa, det er jo dejligt nemt at arbejde med, og det virker jo efter hensigten, selv man sikkert kan få noget der er bedre...

Nå men det vigtigste er jo også lyden, normalt bruge jeg kabler fra DLS, som i bund og grund bare er et kimber kabel, bare meget billigere. Første tanke var at lyden blev mere tilbagelænet og mere blød i lyden, specielt i mellemtonen kom der meget mere varme. Det enste minus var dog bassen som kommer til at virke lidt mere blød og rund og mistede en smule præcison. Men generalt var der bedre opløsning over hele speceret, der kommer detajler med som jeg ikke har hørt får med mit DLS kabel.

For at prøve nogle flere kabler lånte jeg et sæt Tara labs prisme 1000 som dog kun blev brugt som singelwire, sammen linget med folie kablet, var det noget mere lyst og alle ting blev nærmest kastet i hovdet på en, med masser af dejtaler og stort rum og masser af dynamik. Problemet med tara labs kablet var at på mit anlæg kom det til at virke analytisk, man sad og blev imponeret af dejtalerne og ikke så meget musikken. Men hvad opløsning og dejtaler var folie kablet og Tara labsen meget ens, dog laved tara labsen et bedre rum. Men på mit anlæg var det klart folie kablet der var et hit.

Så nu skal jeg bare lige have lavet et sæt mere så jeg kan Bi-ampe igen

Regner med at smide et par billeder op når jeg kommer hjem engang i aften.

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

lyder godt! glæder mig til at se de billeder
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

hej tossi.

Det glæder mig at høre at du også syntes om lyden på fladkablerne. Din beskrivelse af lyden, minder meget om min egen oplevelse af lydbilledet. De er nemlig meget bløde og detajlieret i lyden, hvilket passer lige til mine øre. Naturligvis også derfor jeg udelukkende køre med rør

Men alt i alt, er det jo imponerende at man kan lave et sæt vellydende speakerkabler, til så få penge.

kentp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

tjek lige denne sølv foile spole : http://www.frequence.dk/

nå men tror sku lige jeg skal prøve et par kobber folie kabler.

Til top Vis kentp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kentp

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

så kom der lidt billeder.....se dem her:  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34892&P N=1&TPN=1 

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du lagt kabler?

Ovenpå hinanden, bred side mod bred side, eller lagt ved siden af hinanden, smal side mod smal side?

Jeg kan nemlig ikke helt genkende din beskrivelse :-( Har selv prøvet et fladkabel hvor 2 massive ledere ligger ved siden af hinanden, og her blev lydbilledet trukket længere frem mod lytteren og ligeledes blev dybden større...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Lige nu er de isoleret hver for sig og ligger ikke sammen, jeg ved ikke hvor godt man kan se det på min billeder men de ligger pt bare løst, MEN jeg har forsøgt at ligge de 2 ledere så tæt op af hinanden som muligt, så de ligger med den brede side imod hinanden.

Hvordan kan du ikke gekende min beskrivelse?? er det lyden i dem du ikke kan genkende??

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det er lyden, men det er nok fordi du i din løsning har lagt den brede side mod hinanden. Det kabel jeg lyttede på lå den smalle side mod hinanden. Umiddelbart vil jeg tro, at du får et kabel med høj kapacitet når de ligger på den måde. Kablet jeg lyttede har en lav kapacitet når de ligger side om side - måske derfor vores oplevelser er forskellige?

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

ja det kan bestemt godt have noget at sige, de gange jeg har rodet med kabler, også signal kabler, har jeg haft den oplevese at hvis man laver kablet så lederne ligger tæt(stor kapacitet) giver det en mere blød og tilbagelænet lyd.

Grunden til at jeg har valgte at lave det på denne måde, er rent praktisk denne gang hvis de skulle ligge side om side ville kablet blive 14cm bredt......og det er sku'dik til at arbejde med.

Men igen, der er også kæmpe forskel på hvordan et kabel lyder på 2 forskellige anlæg, sådan noget kan jo også sagtens spille ind.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan du have ret i...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes