Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad er mit behov? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe tænkt tanken at det kunne være sjovt at få et surround sound system ind i stuen, da jeg endelig har fået mig
et ordentligt tv. Så faldt jeg over dette indlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=89763&PN=1
Der skriver DKsoulman:

Personligt ville jeg droppe suround, og købe ET SÆT (nye) gode højttalere til 10.000

Så tilgodeser du musikken bedst, film får også et løft af nogle gode højttalere selvom det "kun" er stereo. Men det andet er
jo "bare" effekter.

Men hvis du har en "ordentlig musik smag" så tror jeg du bliver mest glad for det i længden. Samt det er billigere hvis du så
på sigt udvider med nogle billigere højttalere til surround senere. Fremfor du køber surround nu, og så fortryder.

---

Og det fandt jeg faktisk lidt rammende. Jeg lytter rigtig meget til musik og har allerede nogle front højtalere. Jeg vil nødig
bruge en pose penge på et surround sæt, og så finde ud af at det ikke er mig lige nu. Dog er jeg lidt utilfreds med bassen i
mine nuværende højtalere når det kommer til film. Så her kommer mit spørgsmål fra en HIFI newbie:

Kan jeg supplere mine nuværende højtalere med en subwoofer? Hvis ja, hvilken vil I så anbefale, hvis man skal holde det i
et prisleje for nybegyndere?

På forhånd tak :)         &nbs p;  
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Bugses skrev:
..............Kan jeg supplere mine nuværende højtalere med en subwoofer? Hvis ja, hvilken vil I så anbefale, hvis man skal holde det i
et prisleje for nybegyndere?

På forhånd tak :)         & ;nbs p;  

Det vil du altid kunne - da mange subs kan køre på det signal du sender til dine højttalere, men uden at kende dine højttalere , størrelses på rummet, og musikstil,  er det kropumuligt at give dig en ledetråd.

En del såkaldte subwoofere har iøvrigt intet med en subwoofer at gøre, de er bare basenheder i sin egen kasse, andre er betydeligt mere seriøse.    Hvis nybegyndermarkedet er prisklassen 3-5.000 er der uhyggeligt mange bud

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa Jan. Jamen rummet er ikke ret stort, det handler om vores stue. Den er vel en 25m2. Min musikstil varirer utroligt meget
fra Pop til Rock.

Ville det give mere mening at investere i nogle nye front højtalere? Dem jeg har nu, har godt nok en 10/12 år på bagen.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

At en højtaler er 12 år gammel, gør den ikke nødvendigvis dårlig. Mine Linn er vist mere end 20 år gamle, og de spiller fint. Men
fortæl hvad du har, så kan vi nok bedre guide dig i den rigtige retning.

Jeg er også mere til god stereo end havdårlig surround, specielt hvis surround er 4 små satellitter og en "subwoofer" + en
minimal center højtaler.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

personligt ville jeg heller ikke koebe et saet billigt skrammel, men lyt nu ikke alt for meget til dem der mener at det skal koeste en million for et saet SS hoejtalere kig brugt og du kan helt sikkert finde noget der spiller godt. Men naar du siger du hoere meget musik man mangler bas, saa er det nok den rigtige vej at finde en sub.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Eller finde nogle bedre fronter der kan klare bassen, også i en film. Og så købe en surround forstærker med preout, og koble surround og stereo forstærkerne sammen. Så kan man høre sit musik på et rent stereo setup, og surround med et surround setup hvor stereo forstærker og fronterne indgår.

Sådan gør jeg selv, jeg købte en mellemklasse Denon surroundforstærker, og brugte mine gamle reol højttalere som baght'ere. Det eneste der er kritisk er centerht'eren. Den skal helst matche fronterne, og være af en god kvalitet. Så her har jeg til sidst være ude og bruge en slat penge for at finde noget der var ordentligt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg lige undersøgt hvilke højtalere jeg har nu. Det er Jamo Studio 180.

Jeg var også et smut i HIFI klubben og kigge og der viste de mig nogle højtalere og en sub. Subben var en Dali Basis 100,
hvilket faktisk lød ret godt i mine ører. De forslog så at jeg tog og købte nogle Dali Concept 1 højtalere og brugte som bag hvis
jeg ville det. Fik også kigget på nogle Dali Concept 6 front som jeg var helt vild med.

Jeg læner dog lidt over til at købe den Dali Basis 100 og så beholde mine front som de er nu, og så bygge videre på det senere
hen.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvilket budget du har. Jeg ville starte med at skifte Jamo'erne ud med nogle andre. De bliver meget let det svage led i kæden. Derefter kan du købe sub, hvis du synes det er nødvendigt og til slut udvide så du har et komplet surround system, når pengene er der.

Inden du farer ud og køber Dali, synes jeg du skal prøve at se dig lidt omkring, f.eks. synes jeg at System Audio er interessant, også til overkommelige priser. HiFi-klubben vil helst sælge Dali, men prøv at tage et kik på deres B&W også.

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg ved ikke hvilket budget du har. Jeg ville starte med at skifte Jamo'erne ud med nogle andre. De bliver
meget let det svage led i kæden. Derefter kan du købe sub, hvis du synes det er nødvendigt og til slut udvide så du har et
komplet surround system, når pengene er der.Inden du farer ud og køber Dali, synes jeg du skal prøve at se dig lidt omkring,
f.eks. synes jeg at System Audio er interessant, også til overkommelige priser. HiFi-klubben vil helst sælge Dali, men prøv at
tage et kik på deres B&W også.

Tak for dit svar. Hvordan mener du at de bliver det svage led? Mit problem er at jeg ikke ved hvad man kigger efter, når man
skal lede efter en god højtaler. Jeg har ikke et særligt stort budget, så jeg vil sige MAX 3000,- men helst omkring de 2000,-

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/gulvh%C3%B8jtta lere/SA_saxo_30/SA_saxo_30

Jeg går udfra at det er dem du mener Bertel? Det var umiddelbart de eneste jeg kunne finde til nogenlunde pris.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hvis vi snakker om et budget på max 3000, mener jeg at du skal starte på dba.dk. Der er ikke den store risiko ved at købe brugt, og de koster typisk under det halve af hvad de koster fra ny.

En hurtig gennemgang på dba afslører både B&W, Audiovector og et par Infinity Kappa 70, til den pris.

Saxo 30 koster vist 2000,- stykket, de er sikkert ok, men du kan få bedre brugt.

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Kanon Bertel. Tusind tak. Kunne du nævne nogle modeller jeg burde lytte til indenfor B&W og Audiovector?

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok starte her:
http://www.dba.dk/audiovector-c2-cherry/id-74766024/
Der er også Audiovector her, hvis du er i nærheden:
http://www.dba.dk/audiovector-m3-ahorn-250-w/id-74423888/

B&W er altid godt, men ikke eminent:
http://www.dba.dk/bw-bw-dm-603-s2-sort-150/id-74633175/
En gammel klassiker, den var god da den kom frem, men jeg ved ikke om de holder i dag:
http://www.dba.dk/bw-dm-7-mk2-sort-i-paen-o/id-74768440/

De her er lidt af en outsider:
http://www.dba.dk/infinity-kappa-70-lys-eg/id-74718861/

Når du ser på dem, så se grundigt på enhederne, har de mærker? Lyt også grundigt til dem, også højt, lyt specielt efter mislyde. Men oftest er det enkelt at finde ud af om de spiller som de skal.

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Du er bare en engel Bertel. Det første link virker ret godt, der ligger jeg og drøner rundt til daglig. Nr 2 tør jeg sgu ikke pga. En
af hans kommentarer: dog er jeg i tvivl om den ene mll tone har det så godt

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg havde ikke lige set den kommentar, så dem ville jeg nok også springe over.

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Ja, den virker sgu lidt suspekt. Jeg vil da prøve at se om det ikke er muligt at komme ud og lytte lidt til de andre :)

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Dit sidste link forresten. Der skriver du at det er lidt af en outsider. Hvorfor?

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kender den ikke, den er ikke ret kendt. Så du får måske meget for pengene, men måske er der en grund til at den ikke er kendt.

Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg takker :) Jeg må prøve at komme rundt de forskellige steder at lytte lidt, udover den lokale HIFI klub

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Prøv om du kan finde et par dali 470 evidence i dba.

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes