Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: KEF B139 som subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tboots
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

På en tur til England i 80'erne købte jeg to KEF B139 bas units. Meningen var at bygge et sæt transmisssionline højttalere. Men så skete der så
meget og jeg købte et par Snell højttalere og de to KEF'er blev liggende på hylden.

Men nu kunne jeg godt bruge en subwoofer. Jeg har stadig mine Snell, men der er grænser for hvor langt ned de kan gå når man ser film og den
slags. Derfor tænkte jeg, at jeg kunne bygge en subwoofer med de to KEF'er. Er der nogen der kan henvise til byggevejledninger og evt. hvilken
forstærker man kan bygge ind i kassen?
Til top Vis Tboots's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tboots

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Som subwoofer ville jeg bygge 2stk basreflekskabinet til de B139 basser, fordi transmisionliniekabinetet bliver meget stort
Som forstærker ville jeg bruge Jamo-amps fra Højtalerbutikken.dk som giver 135W i 8 ohm, hvilket er fint da enheden ikke tåler mere effekt
end det alligevel
Link til forstærker: http://www.hoejttalerbutikken.dk/produkter/41-subwoofer-fors taerker/388282-jamo-subwooferforstaerker/

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok bygge en lukket boks, så stor som jeg gad have den, og så anskaffe en subforstærker med mulighed for equalising (= løft i den lave del af frekvensområdet, hvor den lukkede boks falder i niveau). To B 139 burde kunne klare op til 400 Watt tilsammen. Det ville være en god idé, at grave lidt på internettet, for at finde data på enhederne - de er kendte, så det skulle være muligt. Du bør osse tjekke, at enhederne har klaret alderen OK, for en sikkerheds skyld.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at grave i de gamle High Fidelity blade fra fortiden og her mener jeg omkring årgangen '81 der havde bladet en subwoofer
med et stk. Kef B139 SP1044 i. Kassen var på omkring 135 - 175liter netto.

Så vidt jeg husker er der gummiophæng og en flad farve filt betrukket"flamingo" membran på. Den skal nok virker endnu :-)

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Enheden anvendtes i to af IMF's højttalere, TLS80 og den nedenfor viste IMF Reference Monitor, som blandt mange kvaliteter har en retlinet frekvensgang fra under 20Hz til over 20.000Hz. En højttaler jeg har spillet meget på da jeg blev ansat i Audioscan i '78. Derfra kender jeg enheden særdeles godt. Den har brug for en forstærker med høj effekt og dæmpningsfaktor. Det sidste ikke mindst ved brug i et åbent kabinet hvor membranens udsving ikke dæmpes ved kompression af kabinettets luftmasse. Membranen er meget tung og enheden har deraf lav resonansfrekvens. Den har brug for kontrol og styring fra den anvendte forstærker.

Anvendes den i kabinettet du ser behøver den på ingen måde equalizer eller anden korrektion for at gengive selv den dybeste hørbare frekvens!!

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Tboots
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2015 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar

Jeg vil nok ikke gå igang med at bygge en transmissionline højttaler, da min håndværksmæssige kunnen næppe kan levere den kvalitet jeg selv
ønsker.

En regulær firkantet kasse med huller i bliver nok det vildeste, jeg kan præstere.

Men - kan man ikke bruge begge enheder i samme (lukkede) kabinet i en slags push-pull konfiguration. Hvis man nu vender fasen på den ene
enhed?

mvh

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det kan du, den svjh. ikke særlig effektive enhed bliver pludselig dobbelt så svær at trækker forstærkermæssigt. Men kabinettet
bliver halvt så stort. Og membranarealet også kun halvt så stort, da de to enheder jo sidder og dækker for hinanden...
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

PerBerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Du kan måske hente idéer herfra.
http://www.hifiakademiet.dk/boxer-system

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej

I det hedengangne elektonik blad Hi Fi & Elektronik, var der en komplet beskrivelse/opbygning af en subwoofer der benyttede 1 stk. KEF B139 i et basreflex kabinet.

Husker jeg rigtigt kunne den spille ned til, omkring 25Hz. Selve fronten på subwooferen var skråtstillet, med porten monteret på forsiden.

Er næsten sikker på at det må have været i slutfirserne, starten af halvfemserne, men er ikke sikker

Der må være andre her inde på hifi4all der kan huske den omtalte konstruktion.

Med venlig hilsen

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at kunne huske det var i forbindelse med 3 vejs konstuktion den blev brugt og jeg har vist nok gemt lige præcis det blad, da jeg
måske en dag af vandvid ville prøve at bygge netop den højtaler

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Du skal naturligvis bruge en kraftig forstærker som er god i de dybe oktaver.

Det med at begrænse forstærkereffekten til 135w er ikke særlig smart.
Forstærkerenn på 135w vil hurtigere klippe end eks. en forstærker på 250w.

Det betyder i praksis at den lille forstærker hurtigere forvrænger og brænder enhederne af.

God fornøjelse med byggeriet.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg skrev:
Jeg mener at kunne huske det var i forbindelse med 3 vejs konstuktion den blev brugt og jeg har vist nok gemt lige præcis det blad, da jeg
måske en dag af vandvid ville prøve at bygge netop den højtaler

YES det er rigtigt  Nu kommer hukommelsen tilbage. Kan huske at der skulle bygges et lille kabinet, der skulle stå ovenpå subwooferen, om det indeholdt Kef enheder, kan jeg ikke huske, hvis det er tilfældet, må det være Kef 110 samt, deres diskant et eller andet.

Peter kunne du ikke være flink at scanne artiklen ind og så lægge den op her, eller sende den via mail, til os der enten vil bygge højtaleren eller bare gerne vil mindes de gode gamle dage, hvor der virkelig var gang i selvbyggerriet.

Med venlig hilsen

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje en af Hypex subwoofer forstærkere:

http://frequence.dk/hifi/75-subwoofer-forstarker/
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo også kigge på the grand old man's grand old design. Linkwitz' første aktive system:

http://www.linkwitzlab.com/Removed%20pages/x-sb80-3wy.htm

- Og selv om man ikke bygger det, er det glimrende læsning. Også dengang vidste han hvad han gjorde.

Vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

<FONT size=2 face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Hej

<FONT size=2 face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">I det hedengangne elektonik blad Hi Fi & Elektronik, var der en komplet beskrivelse/opbygning af en subwoofer der benyttede 1 stk. KEF B139 i et basreflex kabinet.

<FONT size=2 face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Husker jeg rigtigt kunne den spille ned til, omkring 25Hz. Selve fronten på subwooferen var skråtstillet, med porten monteret på forsiden.

I det absolut første nummer af HiFi&elektronik var Baileys transmission line højttaleren beskrevet. Der er det jo bare at undlade at lave huller til mellemtonen og diskanten, så får du en transmissionsline højttaler der er simpel at bygge og nok også kan laves bedre, men for ganske få penge.

Jeg bruger selv 2 x B139 i ca 90 liters bassreflex kabinetter og bortset fra at de er sløve som ind i helvede, så spiller de dybt.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Var det mig der skulle i gang med sådan et projekt. Start med at sælg de gamle sløve enheder. Køb nogle nye/brugte der er bedre egnet til
subwoofer/velartikuleret bas. Jeg ved ikke om nostalgi spiller en rolle ift at du gerne vil bruge dem men:
Der går hurtigt mange timer med at bygge et egnet kabinet, hvorfor jeg ikke mener det kan svare sig at starte ud med middelmådig teknik, der vil
give et middelmådig resultat.

Min mening
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Tboots
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2015 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Altså - lidt nostalgi er der jo til stede, da jeg fandt de to højttalere frem, som jeg købte på en dejlig tur til London for mange år siden. Minderne
dukker jo op, men jeg er dog ikke så nostalgisk, at det absolut skal være dem, jeg skal lytte til. Jeg har brug for en subwoofer, og nu havde jeg
jo to glimrende bashøjttalere liggende. Jeg købte også dengang et sæt diskant og en mellemtone enheder, men dem byggede jeg ind i et lille
"Rogers monitor" kabinet, og de har spillet upåklageligt lige siden. De er godt nok sat op i køkkenet, men der er ikke noget så skønt som at lave
lækker mad til Prokofievs 3. klaverkoncert gengivet i ægte hifi.

Det viste sig også, da jeg begyndte at lede, at jeg havde en selvbyggerbog fra HiFi og Elektronik stående på hylden, og jeg havde min sæl også
en selvbyg bog fra Audioscan. Men desværre ikke med B139 enhederne.

Efter at have brugt noget tid på nettet har jeg da også fundet en masse tips og tricks til at bygge en helt moderne subwoofer. B139erne gør sig
nok også bedst i et transmissionline kabinet, og det er lidt for omstændeligt for mig at bygge. Såvidt jeg husker fra gamle dage skulle
dæmpningsmaterialet være fåreuld(!).

Jeg har fået en henvendelse fra en som måske vil købe dem. Det var godt nok ikke hensigten med denne tråd, men hvis man kan bygge et sæt
transmissionline kabinetter får man nok ikke en bedre enhed end B139eren.

Jeg er meget glad for alle de råd I har givet mig. Jeg er virkelig kommet igang (igen) med at tænke på hifi.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have noget der går dybt til en overkommelig pris, er eks. Dayton meget populært på amerikanske fora.

Til et lille kabinet, er denne her den bedste de har:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7685

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Nostalgi er også en god ting. Håber ikke mit indlæg blev set som et surt opstød

Vil anbefale dig at gå efter et gennemtestet design - særligt hvis du vælger basrefleks. Evt overvej to subwooferer i stedet for en.

Du skal også gøre op med dig selv om det er mega dyb bas du søger eller lidt mere bas lidt højere i frekvens.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Tboots
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Nostalgi er også en god ting. Håber ikke mit indlæg blev set som et surt opstød

På ingen måde Det er måske også lidt vemodigt at tænke tilbage.

Roky skrev:
Vil anbefale dig at gå efter et gennemtestet design - særligt hvis du vælger basrefleks. Evt overvej to subwooferer i stedet for en.

Du skal også gøre op med dig selv om det er mega dyb bas du søger eller lidt mere bas lidt højere i frekvens.

Det skal ikke være sådan at gulvbrædderne går i selvsving eller postelinet hopper og danser (det lader jeg Flyvevåbnets EH101 om når den
overflyver i 1.000 ft). Det er fint med 40-50 Hz, men der skal til gengæld være smæk på. Rimeligt niveau.

To bliver nok overkill i min stue på 30 kvm. Den skal spille sammen med to Snell J2 (originale amerikanske), men med nye SEAS enheder efter
kanterne smuldrede på basserne. Det tog et par måneder at få dem spillet til. Men nu er de tilbage med den gamle lyd.

Jeg er bestemt lydhør for gennemprøvede designs.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes