Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyd i 7.1 eller 9.2 Fremtidig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Nu faldte jeg lige over den anden tråd herinde med en som søger nyt system, og er nysgerrig efter om 9.2 ville være noget værd..

Nu er mit spørgsmål så bare, har jeg tabt vognen bag mig eller er jeg bare ikke med på det nye længere?? :)
- Så vidt jeg ved har 7.1 jo eksisteret længe, men der er jo næsten ingen film i det format, alt er jo 5.1, tilmed også de nye blueray film. Eller har jeg tabt den igen, vil True HD og DTS-HD, osv, fremkomme i 9.2 Formattet?

Jeg er i tvivl da et udskift i mit eget setup ku være en mulighed, men kan det betale sig at købe 9.2?

Mvh Jesper
Til top Vis jkk1989's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkk1989 Besøg jkk1989's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

jkk1989 skrev:

- Så vidt jeg ved har 7.1 jo eksisteret længe, men der er jo næsten ingen film i det format, alt er jo 5.1, tilmed også de nye blueray film. Eller har jeg tabt den igen, vil True HD og DTS-HD, osv, fremkomme i 9.2 Formattet?

Jeg tvivler kraftigt på at vi vil se film udgivet i 9.2, som du selv siger er udvalget af 7.1 film i sig selv begrænset. Så hvis du vil investere i 9.2 udstyr, så skal du gøre det fordi du har en idé om at det vil være en bedre gengivelse af 7.1 materiale (hvilket i sig selv nok er ret tvivlsomt).

Der er i det hele taget en række formater på vej inden for lyd og billede, som er drevet af hardware-producenternes behov for at få kunderne til at skifte udstyret ud løbende, mere end et ønske fra software-udbyderne om at kunne levere bedre kvalitet. Det gælder f.eks. x.v.Color på billedsiden - et system der som sådan kan være fint nok i sig selv, men ingen software-udbydere understøtter det, så det er i praksis ubrugeligt. Derfor drejer det sig om at kigge lidt ud over de tekniske aspekter, og kigge lidt på hvad software-udbyderne foretager sig.

lovebuine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

som i netop siger så er næsten alle film på blueray i DTS 5.1.

er det så overhovedet nødvendigt at sætte midter højtalere op?

Til top Vis lovebuine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovebuine

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

lovebuine skrev:

som i netop siger så er næsten alle film på blueray i DTS 5.1.

er det så overhovedet nødvendigt at sætte midter højtalere op?

Ja det må man da sige, center HT er jo en af 5(7) kanaler

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

lovebuine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

ja det ved jeg godt. 2 stk front, 1 stk center og 2 stk bagrundshøjtaler giver 5.1

hvorfor er midterhøjtalere så nødvendige, jeg forstår ikke helt?

Til top Vis lovebuine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovebuine

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

lovebuine skrev:

ja det ved jeg godt. 2 stk front, 1 stk center og 2 stk bagrundshøjtaler giver 5.1

hvorfor er midterhøjtalere så nødvendige, jeg forstår ikke helt?

Den er bestemt heller ikke nødvendig. I de fleste tilfælde vil den skabe større problemer end gavn.

Og har du kun 5 lydspor til rådighed skal din surround reciver, eller lignende generere en 6 og 7 kanal.

Og i de tilfælde jeg har forsøgt mig, har det altid skabt dårligere lyd hele vejen rundt.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Kunne man forestille sig at forstærkeren blot sendter de to bagkanaler ud til 4 højtalere, i stedet for to, når man afspiller 5.1 materiale. At forstærkeren ikke skal sample to ekstra kanaler (Forudsat man selvfølgelig afspiller rent og ikke med en DSP indover PLIIx eller lign). Min forstærker, som endda er en Sony (STR-DH700) i den billige ende har to indikatorer på fronten. En høtajler er repræsenteren som en firkant og et navn (L, C, R osv.) er en kanal. Når jeg afspiller stereo i multichannel, så har jeg to navne, men 5 kasser, da jeg endnu ikke har købt højtalere så kan jeg afspille 7.1. Jeg har nemlig smidt de meget gamle Sony HT ud jeg havde fra et gammelt anlæg.

Men når jeg afspillede 5.1 materiale på mit 7.1 system, fik jeg 5 navne (de fem kanaler), men 7 kasser. Jeg regner derfor med at lyden fra de to bagkanaler fordeles ud på 4 højtalere.

Hvorvidt den arbejder når man opstiller et 6.1 system ved jeg ikke. Det kan være den mixer den sidste kanal sammen i den 6te HT.

I øvrigt er der da rigeligt med materiale der er indkodet med DD EX og DTS ES, hvor man jo gør brug af den 6 kanal (DTS ES) og uddrager en 6'te kanal fra den 5'te, i stil med moden Pro Logic blev uddraget fra stereosignalet. De fleste biografer opererer jo også med HT i mere end 7.1 setup, men fordeler blot lyden fra de enkelte kanaler ud til flere HT. De har så den fordel at de kan (givet flere øko. midler) kunne forstærke hver enkelt kanal seperat.

Jeg vil mene at der er god grund til at finde et godt 7.1 system. Hvorvidt du får brug for 9.2 tvivler jeg også meget på. Du vil naturligvis have mulighed for 9 diskrete kanaler til surround og 2 diskrete til LFE, men da de fleste materialer højst er kodet til 7.1, vil du allerhøjst blot opnå flere højtalere og derfor flere kanaler at fordele lyden på.

Jeg er bestemt af den opfattelse at 5.1 materiale let kan lyde fantastisk på et 7.1 system. Men det kræver at man bruger noget tid på at sætte både forsinkelsen (afstanden) og lydstyrker på kanalerne rigtig op.

Til top Vis mfhansen82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mfhansen82

Pyjamas-lama
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

DTS-ES er både som matrixet signal men også som et rigtigt 6.1 signal. Ang 7.1 kan man finde flere og flere titler. På
axelmusic.com har de endda en kategori der hedder 7.1 så man kan se hvad de sælger af titler i 7.1 hvilket jo er smukt
gjort af dem

Og eller kan du købe en "7.1" forstærker af en som jeg så for nyligt på DBA som påstod at hans DENON AVC-A1D var på
7x156watt og det var blevet målt i et studie i england. Han har også en annonce herinde
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=181829

Jeg skrev venligt til ham at det altså kun er en 5 kanalers amp. Men han blev ved med at det helt bestemt var 7x 156watt og
at jeg ikke vidste en skid fordi HAN havde arbejdet i HiFiklubben. Jeg sendte ham link hvor der alle står at den er 5x140watt
inkl DENONS eget product sheet. Men keglen bliver ved med at påstå det samme. Han har nu langt om lange ændret i
teksten på annoncen, men bliver ved via mail til mig at skrive at det er MIG som intet ved etc. Men det ku jo være noget
hvis du vil ha 7.1 men bare sig til ham at du vil høre at den kan modtaget et 7.1 signal enten analog eller digital
Til top Vis Pyjamas-lama's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pyjamas-lama

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Film er i dag mixet i enten 5.1 (den normal), 6.1 eller 7.1, derfor er der ikke noget der hedde 7.2 eller 9.2, men de sidste to
format er fremkomme med at de blive opmixet af surround forstærker fra den original mix som jo kun er på 5.1, 6.1 eller
7.1, så 7.2 og 9.2 er falsk formater og har ikke noget at gøre med den måde filmen original er mixet på.

Men i forbindelse med indførelse af ultra HD formatet (også kendt som 4K), så har de være tale om at man så ville kunne få
minimum 32.8 ægte HD lyd kanaler.

Og med HDMI v1.4 så er man sådan set klar til ultra HD formatet (også kendt som 4K) med 32.8 ægte HD lyd kanaler, de
først surround receiver fra Onkyo er skam klar til 4K, og mon ikke de kan med en firmware upgrade få ægte 9.2 HD lyd.

Snart i mange år har man rund omkring på div. messe vist ultra HD formatet (4K) tv, og i Japan er man igang med test
udsendelser af Ultra HDTV.

De første halv professionel 4K projector, er også ved at vinde indpas i de seriøse hjemmebiografer og i de små lokale
biografer.

Og det er først med 4K til hjemmebrug, at man få den fulde glæde af HD film, da de fleste film i dag er scannet til 4K og i
4:4:4:4 and 2K with 36-bit color depth (og 4K op til 48-bit), så er det først at man få film i en 100% uncompressed udgave,
så det er kun et spørsmål om tid før at 4K komme til hjemmebrug, desværre så lide Blu-ray formatet af arven fra DVD
formatet.

Og når det komme til en disk type der kan klar 4K (ultra HD), så har man vidst at Blu-ray formate er klar til det.

Og hvad med 3D, ja så er de først test af 3D 4K i gang.

Så 4K (ultra HD), er måske tætte på en man i først omgang tro, de først TV er klar det samme for projector og en surround
receiver, plus at Krell Blu-ray afspille også kan opgraderes til 4K (ultra HD), så hvis man har penge så er 4K (ultra HD) ikke
så lang væk.

Ja selv 4K (ultra HD), er ved at blive forældet, de det næste stor man tale om når det komme til indspilningen af biograffilm
og fremvisning er 8K, så det er ikke umuligt at biografer snart skal tænke på at udskifte deres 4K projector udstyre med en
8K udgave, ja før at alle dansk biografe er blive digital, ja så skal de skifte igen, denne gang fra 4K til 8K.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Pyjamas-lama
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ja 9.2 er jo Pro Logic Z, som det ser ud indtil videre. Dvs man fusker noget lyd ud til nogle ekstra kanaler, ligesom Yamaha har
gjort med deres 7.1 siden midt 90érne. Personligt er jeg kun til diskrete kanaler. Dvs at hvis du ser/hører 6.1 så er der reelt mix
7kanaler ned på disken. Dog kan sådan noget som DTS-ES matrix også gå an og lyde ganske fint. Terminator 2-ultimate
edition(reg1) lyder ganske fint og er 6.1/5.1 matrixet.
Men det bliver helt klart spændende med nye HD lydformater med flere kanaler. Det er dog tvivlsomt om der er mange hjem
som vil have 15 højttalere stående. Bare 7.1 stiller store krav til indretning, og give ret lav WAF værdi i det at sofa etc skal nogle
meter ud fra bag væggen.
Men kunne da godt selv finde på at gå med på noget 14,2 så man havde sit normale 7.1 plus front og center ovenover de
normale og sur+sur back ovenover de normale sur+ sur back. Så ville det sikkert lyde fedt når et fly etc flyver henover hovedet
på en
Til top Vis Pyjamas-lama's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pyjamas-lama

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke uenig med at der ikke findes noget reelt mix over 7.1 og der rent faktisk ikke findes mange titler mixet i 7.1 under alle omstændigheder.

Men bør man ikke skelne imellem et 9.2 receiver/forstærkersystem og et 9.2 filmmix. Det jeg hentyder til er om en (god) forstærker ikke blot vil fordele et evt. 5.1 mix ud på de flere højtalere, således at mixet stadig er 5.1, der er blot flere højtalere til de enkelte diskrete kanaler?

Håber det giver mening.

Jeg har prøvet at kreere et lille billede der illustrerer mine tanker.

Pyjamas-lama
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Der findes skam reele 7.1 mix,. Dog ikke særlig meget. Men f.eks. Rambo 4 på bluray i amerikansk version. Destrict 9. Seven
us vers. Pans labyrinth osv. Tjek Axelmusic.com der er en hel afdeling kun til 7.1
Og så vidt jeg ved med 9.2 så er de 9 af kanalerne mere eller mindre et matrix af de eksisterende 7 eller 5 som er reelt
indspillet.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Noget af dét som jeg mener folk misforstår omkring behovet for de ekstra kanaler, er at når man bruger mange højttalere i biografen, så er det først og fremmest for at give et godt resultat over så stort et område som muligt, således at man får en rimelig lyd uanset hvor man sidder. I hjemmebiografen kan man i langt højere grad tillade sig at være "egoistisk", og indrette lyden sådan at det virker optimalt i "master seat", og så være lidt mere ligeglad med hvordan det lyder fra øvrige positioner (alt efter temperament). Hvis dét man ønsker er bedst mulig lyd for én selv i favoritlænestolen, så er der ingen grund til at bygge så mange kanaler på.

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Otto J skrev:

Noget af dét som jeg mener folk misforstår omkring behovet for de ekstra kanaler, er at når man bruger mange højttalere i biografen, så er det først og fremmest for at give et godt resultat over så stort et område som muligt, således at man får en rimelig lyd uanset hvor man sidder. I hjemmebiografen kan man i langt højere grad tillade sig at være "egoistisk", og indrette lyden sådan at det virker optimalt i "master seat", og så være lidt mere ligeglad med hvordan det lyder fra øvrige positioner (alt efter temperament). Hvis dét man ønsker er bedst mulig lyd for én selv i favoritlænestolen, så er der ingen grund til at bygge så mange kanaler på.

Det er vi helt enige om, men sådan som jeg forstod spørgsmålet gik det på om der ville være grund til købe et 9.2 system, set i lyset af at der indtil videre kun eksisterer udgivelser med max. 7.1. Og der mener jeg at hvis man netop gerne vil opnå en mere ensartet lyd over et større område, så kan flere højtalere være godt.

Men omvendt, når man kommer op på så mange kanaler, så vil jeg under alle omstændigheder mene at man enten skal købe seperat DSP og passende antal forstærkere. Eller også skal man købe en forstærker med pre-out og så senere udbygge med flere forstærkere.

Eller også skal man købe en 9.2 receiver til 50.000, før jeg tror der er rigelig med god lyd i til at forsvare købet af de ekstra kanaler.

My humble opinion.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Slet ingen af delene da der på nuværende tidspunkt ikke findes så mange film med de formater og jeg vil tro der kommer til at gå nogle år før det rigtig slår igennem.

så måske om nogle mange år , men sådan en forstærker reciver koster knapper .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Madmax.

Det afhænger jo igen af om man ønsker at afspille et 5.1/7.1 mix på et 9.2 system. Altså 5.1/7.1 diskrete kanaler på 9.2 højtalere (Ved ikke helt om den formulering giver teknisk mening). Eller om man  gerne vil afspille 9.2 diskrete kanaler. For så kommer man nok til at vente lidt endnu. Eller noget endnu.

Jeg ved ihvertfald at min relativt low-end Sony STR-DH700 fordeler de 2 bagkanaler over 4 højtalere. Altså der er ikke tale om et up eller downmix, men blot et spørgsmål om at 2 højtalere spiller den ene kanal og 2 højtalere spiller den anden kanal.

Sådan som jeg forstår upmixing, så drejer det sig om at simulere eks. et 5.1 lydformat ud fra et 2 kanals eller noget lign. Og det er ikke det jeg mener her. Håber det fremgår.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ja og hvad hjælper det , det er jo ikke ægte 7,1 og 9,1 så det gir jeg ikke en dyt for.Men tilgengæld hvis man har et stort rum kan man godt bruge de nu værende film og 7,1 -9,1 , også der bliver lavet en phantom lydd på de øvrige kanaler.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Det er jo lettere underordenet i denne sammenhæng om det er ægte 7.1 eller 9.1. Mit anlæg er i øvrigt udemærket i stand til at afspille 7.1 materiale via LPCM dekodning.

Jeg vil til enhver tid mene at man kan opnå et bedre og mere diffust lydbillede ved at spille 5.1/7.1 materiale på flere højtalere end de 7, eksempelvis på et 9.1 eller 9.2 anlæg. Man vil ikke opnå ægte 9.1/9.2 lyd, men man vil muligvis opnå bedre 5.1/7.1 lyd.

Igen, som Otto skriver så afhænger det jo bestemt af mange ting. Hvis man har et forholdsvist lille lokale og fylder det op med højtalere, så kan man godt opnå et godt lydbillede, men det er nok mest sandsynligt at flere højtalere vil gøre sig gældende i et større lokale.

Under alle omstændigheder vil jeg mene at 7.1 vil være passende til de fleste lokaler, medmindre man har et stort dedikeret lokale og har stort behov for mange højtalere/kanaler.

Pyjamas-lama
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Ja og nej. Man kan sagtens bede sin surround forstærker om at lave et 5.1 signal om til 6.1 matrix med et ok resultat, da det
den sådan set bare gøre er at hvis der er 2 en lyde fra sur left og sur right, må det komme fra det som svarer til midten. Og det
gør igen at hvis man ikke selv sidder præcis i midten af sofaen eller whatever, er det stadig nemmere at få en fornemmelse af
at lyden kommer præcis i midten bagfra. Lige som man også sagtens kan køre phantom på center højttaler og kun have 2 front
højttalere, det kræver bare at man VIRKELIG sidder i midten. Men vil nu alligevel selv fortrække en reel center.

9.2 er lidt mystisk i det at de ekstra 2 kanaler skal sidde oppe ved loftet i stil med YAMAHAs gamle "7.1" fra midt 90érne. Så
man prøver via forsinkelse og gætværk at sende det ud til de ekstra 2 kanaler. Det er sikkert rigtig fed hvis der kommer reel
9.2 men gætværk bliver sjældent præcist og sjældent godt. Ligesom at pro logic 2x aldrig kommer i nærheden af hvad en reel
5.1 kilde kan tilbyde.

Så indtil videre er 9.2 så nyttigt som en screendoor på en ubåd

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg havde så forstået de sidste 2 kanaler som værende surroundkanaler ved siden af de andre to surround'er og ikke siddende over dem.

Men jeg tror i grunden vi snakker lidt forbi hinanden. Jeg snakker ikke om at lave matrix signaler eller om at omdanne 5.1 kilder til 7.1 eller 9.2. Jeg snakker ganske enkelt om blot at fordele de to surroundkanaler på flere højtalere.

Jeg er godt klar over at et reelt 5.1 signal lyder bedre. når det bliver outputtet som 5.1 kanaler og ikke matricet til flere kanaler. Ligeledes med 7.1

Jeg er godt klar over at man pt. ikke vil have nogen gavn af et 9.2 system, hvad det angår diskrete kanaler på materialet, men om man ikke kunne få gavn af de flere højtalere. At et surroundsystem har muligvis for at afspille 11 diskrete kanaler, er jo ikke ensbetydende med at det altid gør det eller forsøger på det. Det afhænger jo i høj grad af hvilket lydfelt man vælger at bruge.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes