Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mhansen’s Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong

Ja de er lidt store.

Jeg har jo hørt dem nogen gange oppe hos StudioSound, og hvis man skal tale om drømme højtalere, så er det dem. Hver gang jeg havde været oppe og lytte, var min trøje altid mere eller mindre sølet ind i mundvand når jeg er gik derfra.

De er jo lidt store, så jeg havde min tvivl om det ville gå i mit relativt lille rum, men man kunne jo prøve. Så det gjorde jeg. Den dag hvor Karsten fra StudioSound var hjemme og stille dem op, kom konen ned for første gang nogensinde, og klagede over at stuen var ved at rasle fra hinanden oven på, når vi spillede "lidt" højt. Vi måtte lige op og høre, jo den var god nok, det hele raslede rundt. Hmmm. Men det lød sgu meget godt nedenunder.

Bassen var til tider lidt for dominerende, men det var nu meget fedt alligevel. De næste par dage gik med at prøve at finde den rigtige placering af højtalerne. Det gik ikke helt så godt, så på visse tidspunkter tænkte jeg, det her går sgu ikke. Men på den anden side, den lyd de kunne frembringe var for fed, så de skulle have alle chancer, så jeg blev ved. Så skete miraklet, jeg havde en ven hjemme og lytte på dem, og mens en af os flyttede rundt på højtalerne sad den anden og lyttede, og lige pludselig, så var den der. Det hele faldt på plads, mellemtone diskant og ikke mindst bassen blev nærmest perfekt. Mundvigende kunne næsten ikke komme ned.

Jeg har også lånt nogen EchoBuster bass traps, de er sat op bag højtalerne, jeg ved ikke helt hvor meget de hjælper, men lige nu er det nok noget af det bedste bas jeg nogensinde har hørt, så jeg tør ikke at flytte rundt på noget som helst, før alt er mærket op. Hver morgen når jeg vågner er det første jeg tænker på, spiller det nu lige så godt som i går, så jeg må lige ned og høre et par numre, og det gør det sgu.  

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hver morgen når jeg vågner er det første jeg tænker på, spiller det nu lige så godt som i går, så jeg må lige ned og høre et par numre, og det gør det sgu.

Hehe, det er nesten som de morgenene når jeg vågner op og har drømt at jeg eier en Enzo, og bare må titte ud af vinduet for at forsikre mig. Eneste forskellen er at jeg altid bliver skuffet fordi det jeg får øje på er en gammel Nissan

Men gratulerer, jeg synes altid det er sjovt når nogle tør købe noget der ligger lidt udenfor alfarvej

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
mhansen skrev:

Hver morgen når jeg vågner er det første jeg tænker på, spiller det nu lige så godt som i går, så jeg må lige ned og høre et par numre, og det gør det sgu.

Hehe, det er nesten som de morgenene når jeg vågner op og har drømt at jeg eier en Enzo, og bare må titte ud af vinduet for at forsikre mig. Eneste forskellen er at jeg altid bliver skuffet fordi det jeg får øje på er en gammel Nissan

Men gratulerer, jeg synes altid det er sjovt når nogle tør købe noget der ligger lidt udenfor alfarvej

Hej ManicMiner

Takker

Ja det der med ikke at være Hifi nørd holder vist ikke rigtigt. Man er nok lidt skadet når det første man gør når man vågner om morgen, er at gå ned til sit anlæg. Hvad der nu er af familie medlemmer på vejen må vente til senere inden de får et godmorgen.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

hehe

Jeg misunner dig følelsen, og for mig beskriver den utroligt godt hvor fornøjd du er

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Har lige læst tråden fra start til slut. Hvilken ned og opture du har været igennem rent musikalsk. Fedt at der kom styr på MS4 bassen og at de nye effektforstærkere spaker R**! ;)

Men hvordan kan det være, at du skifter MS4'erne ud nu hvor du netop havde fået dem til at spille rigtig godt i netop _dit_ rum?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Men hvordan kan det være, at du skifter MS4'erne ud nu hvor du netop havde fået dem til at spille rigtig godt i netop _dit_ rum?

Ja, det ville jeg også gerne vide . Jeg har hørt lillebroderen til dem du har fået dig, Timepiece, og de spiller sgu godt må man sige

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Olsen skrev:

Ja, det ville jeg også gerne vide . Jeg har hørt lillebroderen til dem du har fået dig, Timepiece, og de spiller sgu godt må man sige

Ja hvorfor?

De gange jeg har hørte dem inden jeg fik dem hjem, var min tanke altid, sådan skal musik lyde. Det er ikke fordi jeg på nogen måde har noget at klage over på MS4'er, det er stadig en fed højtalere, men SP højtalerne har bare lige det mere at byde på.

Hvis jeg skal tage det fra en ende af, så er diskanten på SP'erne efter min mening i en klasse for sig selv. Hvis jeg skal sammenligene diskanten mellem de to højtalere, så har MS4'erne en lidt mere fremhævet diskant, ikke at den er dominerende eller dårlig og helt klart et plus hvis man gerne vil have en masse detaljer med i toppen (jeg elsker detaljer), ulempen kan nogen gange være at den lige går over stregen og f.eks s lyde bliver lidt urene og lidt anstrengde at høre på.

På SP højtalerne er diskanten ultra ren, og den er der kun når den skal være der. Alle detaljerne er der stadig, men knap så markeret som på MS4'erne. Eller sagt på en anden måde, jeg glæder mig til at hihatten får et dask hvert sekundt.

Mellemtonen er lidt det samme. Her kan jeg nok bedst forklare foskellen men et par eksempler. Vokaler, både mandlige og kvindlige stemmer, har mere fylde og nerve. Jeg har altid ment at MS4'erne var fantastiske til at gengive stemmer, og det mener jeg stadig, men SP'er har igen lige det mere at byde på. Som gammel Elvis fan har jeg en CD box som hedder Elvis Close Up, som udkom for et par år siden. CD 1 indholder nogen numre fra 1957, hvor de for første gang prøvede at bruge 2 spor til optagelserne. Meningen var at musikken først skulle laves, og så kunne man ligge Elvis vokal på senere. Lyden er delt op så musikken er i ventre side og vokalen er i højre side mere eller mindre. Når jeg hørte det på MS4'erne har jeg altid tænkt, det her bliver ikke bedre, på SP'erne falder jeg sgu ned af stolen. Hold K*ft. det er Close Up. Hvis jeg stiller mig hen foran højtalerne, kan jeg lugte at han lige har spist en pinabutter sanwich, samtidig med man lige får lidt mundvand i hovedet.  Ufatteligt at de kunne lave så fed lyd den gang.

Bassen: SP'erne er jo en større højtaler, så der har den jo en fordel. Den er bygget til at spille ufattelig dybt, men der er ikke så vildt meget af den. (ret mig hvis jeg er galt på den). En gulvbas bliver bare gengivet på den mest perfekte måde jeg har hørt.

Så hvorfor skifte når nu når nu jeg endelig havde fået styr på tingende. MS4'erne er fede højtalre, og havde jeg råd, ville jeg bruge dem som baghøjtaere, så var der også lidt at skifte imellem. Men SP' er altså bare en klasse eller to bedre.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Man må sige der er blevet skiftet lidt ud!

Hvad med den nye processor, ved du hvornår du får den?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det lyder garanteret ekstremt godt. Bruger du stadigvæk de samme effektforstærkere? Må man spørge hvilken udgave det er du har anskaffet dig og hvad sådan en kal koster?

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Man må sige der er blevet skiftet lidt ud!

Hvad med den nye processor, ved du hvornår du får den?

Hej MichaelWB

Processoren er kommet til landet og jeg har også haft den hjemme og prøve. Den er rigtig god, og især til prisen er den fed, men den Orpheus Multichannel Two fætter jeg lånte, faldt jeg sgu for selvom det er lidt på bekostning af DTS og DD, da den ikke har nogen dekoder. Tilgængæld har den sin force som alm. stereo forforstærker og til SACD og DVD-A.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Det lyder garanteret ekstremt godt. Bruger du stadigvæk de samme effektforstærkere? Må man spørge hvilken udgave det er du har anskaffet dig og hvad sådan en kal koster?

Det er NuForce Ref9 jeg har, de koster ca. 10k. stykket. De har ingen problemer med at trække SP'erne.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge din beskrivelse af SP'erne - især med diskanten den er syle ren og helt fri for fnidder. Om de er bedre end MS4 ? - tja de koster jo vist også over det dobbelte  - men du har nok ret i at SP'eren ligger i en klasse over MS4 . Hvordan oplever du bassen i forhold til MS4, dybere og endnu mere kontant ?  

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Acer

Den store forskel i bassen mellem MS4'erne og SP'erne, er at den en del dybere på SP'erne. De skulle vist gå ned til ca. 20 Hz. Om SP'erne er mere kontante ved jeg ikke rigtigt, MS4'ens force er jo efter min mening,  netop deres kontakte bas, især lidt oppe i bas oprådet. Men sådet set generalt, så er der kommet meget mere tryk på bassen, den kan virkelig mærkes nu, og den er helt ren, selv ved meget højt lydtryk.

Det undelige ved at at have skiftet først forstærker og nu højtalere ud, er at jeg tror faktisk mit rum er ganske godt som musikrum. De problemer jeg har haft bassen, er faktisk væk nu. Så jeg har nok bare haft en uheldig sammensætning af anlæg og rum, eller hvad det nu kan være.  For jeg har stort set intet at klage over nu. Det eneste jeg lige kan finde af fejl i bas området er omkring de 70-80 Hz hvor hvis der kommer en meget lang bas tone, kan den godt blive lidt hul at høre på, det er til at leve med. Jeg har en klar fornemmelse af at det er loftet der driller der. Så når jeg engang får lavet loftet er der vist ikke mere at komme efter.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg kan sagtens følge din beskrivelse af SP'erne - især med diskanten den er syle ren og helt fri for fnidder. Om de er bedre end MS4 ? - tja de koster jo vist også over det dobbelte  - men du har nok ret i at SP'eren ligger i en klasse over MS4 . Hvordan oplever du bassen i forhold til MS4, dybere og endnu mere kontant ?  

Ja, hvad koster SP'erne egentlig? Det kunne være man skulle begynde at spare lidt op hehe 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Mhansen: enten så bor der en hifi journalist i dig, eller så er vi bare på bølgelængde hvad beskrivelser af lyd angår, men uanset nu vil jeg også ha nye højtalere, selv om jeg skulle arbejde som man-ho i mange år for at få råd til bare første afdrag

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Selvom jeg sidder og kikker lidt med vil jeg helst ikke blande mig for meget. Dog besvarer jeg gerne specifikke spørgsmål.

Der er lige kommet nye priser, så Revelation MR-I MK2 starter, i basisversionen, ved 90k for et sæt. Dette er i studiofinish som er en sort finish med et lidt "læderagtigt" look. Der er så et utal af opgraderingsmuligheder både finishmæssigt og mht. intern kabling og mulighed for Excel varianter af basenhederne.

Da højttalerne er 100% fremstillet i USA koster finish desværre en del ekstra. Jeg ved dog at der er tiltag til at få lavet yderdelen af kabinettet i Kina så det er meget tænkeligt at merprisen for de flotte finish options kommer ret drastisk ned.

Mvh,

Karsten

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Mhansen: enten så bor der en hifi journalist i dig, eller så er vi bare på bølgelængde hvad beskrivelser af lyd angår, men uanset nu vil jeg også ha nye højtalere, selv om jeg skulle arbejde som man-ho i mange år for at få råd til bare første afdrag

Glæder mig at det giver mening det jeg skriver. Tak

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Glæder mig at du har ramt det "rigtige" og er glad og tilfreds

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Glæder mig at du har ramt det "rigtige" og er glad og tilfreds

Hej D.J.

Takker.

Jeg har jo sagt det en del gange før, men den her gang tror jeg sgu den er der. (her skulle så være en smiley der krydser både fingre, arme og ben), om ikke andet så for at undgå konen får mig anbragt i en spændetrøje, samtidig med at dankortet bliver konfiskeret.

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes